Gå til innhold

Lue på skolen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er en logisk slutning av at hvis elevene var skikkelig oppdratt, så ville ikke denne situasjonen oppstå.

Uansett hvordan du snur og vender på dette, må det settes grenser.

Problemet i denne tråden er ikke egentlig luer, men at unge mennesker ikke tåler at noen skal bestemme over dem. Det er en skummel utvikling.

Anonymous poster hash: cf299...58d

Nei.

Denne tråden var laget fordi jeg ville vite hva folk mente om regelen og nå handler tråden om hvorvidt det handler om folkeskikk og at ungdommer bryr seg bare om seg selv og sine tåpelige moteplagg.

Problemet er at det er mange rare regler ute å går og ingen har et eneste bra argument for hvorfor de eksisterer.

Unge mennesker som ikke tåler at noen bestemmer over dem har alltid eksistert, det er ikke en ny og skremmende utvikling.

Jeg tåler å bli bestemt over, og som et ungt menneske blir jeg ofte det. Jeg tygger ikke tyggis på skolen fordi jeg har fått beskjed om at det blir ofte forsøpling av det og det forstyrrer andre elever. Å ikke få lov til å gå med lue på skolen er ikke verdens undergang, men jeg har rett til å mene at det er tåpelig og at jeg helst vil se regelen forsvinne. Å be om en god forklaring på hvorfor den er her har jeg også lov til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skolen er et sted hvor unge mennesker skal lære seg å fungere i samfunnet. Det innebærer også å tåle korrektiver for egen adferd. Skolen har ikke noe med frihet å gjøre, men med å lære seg hvordan man skal fungere sammen med andre.

Anonymous poster hash: cf299...58d

Og hva har det med saken å gjøre?

Skolen har kansje ikke mye med frihet å gjøre, men elevene skal ha frihet til å kunne være seg selv PÅ skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Denne tråden var laget fordi jeg ville vite hva folk mente om regelen og nå handler tråden om hvorvidt det handler om folkeskikk og at ungdommer bryr seg bare om seg selv og sine tåpelige moteplagg.

Problemet er at det er mange rare regler ute å går og ingen har et eneste bra argument for hvorfor de eksisterer.

Unge mennesker som ikke tåler at noen bestemmer over dem har alltid eksistert, det er ikke en ny og skremmende utvikling.

Jeg tåler å bli bestemt over, og som et ungt menneske blir jeg ofte det. Jeg tygger ikke tyggis på skolen fordi jeg har fått beskjed om at det blir ofte forsøpling av det og det forstyrrer andre elever. Å ikke få lov til å gå med lue på skolen er ikke verdens undergang, men jeg har rett til å mene at det er tåpelig og at jeg helst vil se regelen forsvinne. Å be om en god forklaring på hvorfor den er her har jeg også lov til.

Når sluttet folkeskikk og vanlig høflighet å være en god begrunnelse?

Anonymous poster hash: cf299...58d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva har det med saken å gjøre?

Skolen har kansje ikke mye med frihet å gjøre, men elevene skal ha frihet til å kunne være seg selv PÅ skolen.

Du kan være deg selv på skolen like mye som du kan i en hver annen formell sammenheng. Du ER ikke hva du har på deg. I så fall har du alvorlige problemer med selvtilliten din.

Du har like mye frihet på skolen som du har på en hver arbeidsplass eller formell forsamling.

En lue er ikke din personlighet. Hvordan mener du et krav om normal høflig opptreden hindrer deg i være den du er? Hindrer det deg i å utttrykke dine meninger eller gjøre det arbeidet du skal?

I et hvert samfunn er det normalt at man spør om lov til å gjøre ting som bryter med normen. Om du fryser, og spør om å få lov til å ha luen på, så får du sannsynligvis lov til det. Om begrunnelsen din er at det er kult å gå med lue på inne, så signaliserer du at du ikke bryr deg om annet enn deg selv, og ikke kan vise hensyn.

Jeg har aldri skjønt hvorfor det skal være så vanskelig å følge noen enkle små regler som viser at man respekterer sine omgivelser.

Anonymous poster hash: cf299...58d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sluttet folkeskikk og vanlig høflighet å være en god begrunnelse?

Anonymous poster hash: cf299...58d

Høflighet og folkeskikk er to forskjellige ting.

Du kan være deg selv på skolen like mye som du kan i en hver annen formell sammenheng. Du ER ikke hva du har på deg. I så fall har du alvorlige problemer med selvtilliten din.

Du har like mye frihet på skolen som du har på en hver arbeidsplass eller formell forsamling.

En lue er ikke din personlighet. Hvordan mener du et krav om normal høflig opptreden hindrer deg i være den du er? Hindrer det deg i å utttrykke dine meninger eller gjøre det arbeidet du skal?

I et hvert samfunn er det normalt at man spør om lov til å gjøre ting som bryter med normen. Om du fryser, og spør om å få lov til å ha luen på, så får du sannsynligvis lov til det. Om begrunnelsen din er at det er kult å gå med lue på inne, så signaliserer du at du ikke bryr deg om annet enn deg selv, og ikke kan vise hensyn.

Jeg har aldri skjønt hvorfor det skal være så vanskelig å følge noen enkle små regler som viser at man respekterer sine omgivelser.

Anonymous poster hash: cf299...58d

For å få sagt det så bruker jeg ikke luer engang med mindre det er veldig kaldt fordi jeg får ørebetennelse ofte.

Hvis jeg vil gå med lue så er dette grunnen. Jeg syntes ikke luer er spesielt kult i det heletatt, det er et helt vanlig plagg som kan være til stor hjelp om vinteren.

Har aldri brukt luer inne for å se kul ut eller støte andre.

Som jeg har sagt om og om igjen her, så har ikke respekt eller folkeskikk noe med luer å gjøre.

Hvis jeg går med luer er det ikke fordi jeg ikke bryr meg om andre eller fordi jeg hater å følge regler.

Det er fordi jeg syntes regelen ikke fins logisk og fordi jeg fryser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høflighet og folkeskikk er to forskjellige ting.

For å få sagt det så bruker jeg ikke luer engang med mindre det er veldig kaldt fordi jeg får ørebetennelse ofte.

Hvis jeg vil gå med lue så er dette grunnen. Jeg syntes ikke luer er spesielt kult i det heletatt, det er et helt vanlig plagg som kan være til stor hjelp om vinteren.

Har aldri brukt luer inne for å se kul ut eller støte andre.

Som jeg har sagt om og om igjen her, så har ikke respekt eller folkeskikk noe med luer å gjøre.

Hvis jeg går med luer er det ikke fordi jeg ikke bryr meg om andre eller fordi jeg hater å følge regler.

Det er fordi jeg syntes regelen ikke fins logisk og fordi jeg fryser.

Når ble høflighet og folkeskikk to forskjellige ting?

Hvorfor er det vanskelig for deg å følge normene ved å si "beklager, jeg er veldig kald, og håber ikke noen har noe i mot at jeg beholder luen på?" I dennsammenhengen ville jeg også regne det for uhøflig å si nei.

Er det ingen som har lært deg hvordan du skal forholde deg til normal folkeskikk?

Dette er bare veldig, veldig trist.

Anonymous poster hash: cf299...58d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Jeg må vite begrunnelsen for reglene for å respektere og overholde dem" - alle fjortiser gjennom tidene



Anonymous poster hash: 2001e...231
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg må vite begrunnelsen for reglene for å respektere og overholde dem" - alle fjortiser gjennom tidene

Anonymous poster hash: 2001e...231

Og det er både normalt og sunt. Vi hadde ikke kommet noen vei hvis ingen stilte kritiske spørsmål og vurderte nye måter å gjøre ting på.

Og ingen hadde lært eller forstått noe som helst hvis de ikke spurte "hvorfor er det sånn?".

Anonymous poster hash: 44f7c...c26

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg må vite begrunnelsen for reglene for å respektere og overholde dem" - alle fjortiser gjennom tidene

Anonymous poster hash: 2001e...231

Alle mennesker som vet hva som er bra for dem er skeptiske til ting som ikke gir mening.

Et slikt "sånn har det alltid vært" argument kan ikke tjene som begrunnelse for at en lov er god.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

? Dette har da ALT med folkeskikk å gjøre. Går du med lue i kirken? Anonymous poster hash: 1d086...ff7

At yttertøy, og med det caps/lue, skal brukes ute, har vært en del av norske normer og folkeskikk lenge. Det er en grunn til at det å ta av seg hodeplagget har vært en form for respektfull gest. Jeg personlig får ikke dånepimpen av lue innendørs, men det er like fullt en oppfatning som har vært normen i samfunnet lenge. Det må du forholde deg til, så lenge mange fortsatt ser på det som upassende.

Luer, hattar, sykkelhjelmar, ytterjakker, votter, solbriller osb høyrer berre ikkje heime inne - eg er samd i at dette er vanleg folkeskikk, altså.

Folkeskikk.

Kan være lurt å lære seg litt manerer før man skal ut i jobb. Anonymous poster hash: 1482a...b0a

Man lærer mye teori om hva som er greit og ikke etter skolen, hvorfor er det bare lue og ytterklær problemet folk er så kranglete på? Det burde da holde med å lære elevene at det stort sett ikke er greit når man kommer ut i jobb, sånn som elever blir lært med alt annet.

Da har du en veldig snever definisjon av folkeskikk. Folkeskikk handler om mye mer enn hvordan man oppfører seg. Det handler også om å ha respekt for uskrevne normer og regler. Å ta av seg luen i gitte situasjoner er en gest som viser respekt. Dersom du velger å fravike dette fordi du er litt kald på ørene følger du ikke folkeskikk. Så enkelt er det. Anonymous poster hash: 1d086...ff7

Det er jo helt sykt at noen skal sitte å fryse og i værste fall bli syk bare fordi dere gamlinger ikke tør å komme dere videre. Folkeskikk har heldigvis forandret seg igjennom tidene. Feks måten man skulle sitte på før i tiden, som helt sikkert ble ubehagelig i lengden. Klær man måtte bruke, eller bare det å måtte pynte seg for å gå ut av huset.

Hvor ofte ser du folk som jobber i kundeservice som har på seg caps eller lue på jobb? Helsevesen? Har du vært hos en lege som sitter på capsen på mens han undersøker deg? En servitør? Eksepeditør? Saksbehandler? Vært i en begravelse hvor presten bærer lue? Nei? Jeg har ikke det. Det finnes mange arenaer hvor normer og regler for bekledning triumfer ditt behov for å uttrykke din identitet eller "beskytte" deg selv med et plagg. Det er like greit at man lærer det fra skolen av, så man slipper å bli såpass skakkjørt at man får angst og blir forstyrret og ukonsentrert av å måtte forholde seg til regler for bekledning.

Som sagt, det er mye man lærer på skolen TEORETISK, hvorfor er det så viktig å praktisere lue fenomenet? Siden man lærer så mye kun ved teori, så kan det bare være fordi man faktisk lærer av det. Derfor skal det jo være nok å lære at det ikke er greit i jobbsammenheng.

Ull er gull!

Utrolig nok er det mange dyr som lider og blir mishandlet før ulla blir tatt, så håper du kan ha forståelse for at noen ikke vil bruke det pga det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er både normalt og sunt. Vi hadde ikke kommet noen vei hvis ingen stilte kritiske spørsmål og vurderte nye måter å gjøre ting på.

Og ingen hadde lært eller forstått noe som helst hvis de ikke spurte "hvorfor er det sånn?". Anonymous poster hash: 44f7c...c26

Og vi hadde kommet utrolig mye lengre hvis vi ikke brukte masse tid på å krangle om uvesentligheter. Dette er flisespikkeri.

Når man ikke tåler å måtte utvise folkeskikk og respekt, så anerkjenner man selvsagt ikke dette som begrunnelser, men da har man et stort problem.

Det er helt greit å stille spørsmål, men man må også lære seg å akseptere det om man ikke er fornøyd med svaret.

Anonymous poster hash: cf299...58d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer mye teori om hva som er greit og ikke etter skolen, hvorfor er det bare lue og ytterklær problemet folk er så kranglete på? Det burde da holde med å lære elevene at det stort sett ikke er greit når man kommer ut i jobb, sånn som elever blir lært med alt annet.

Det er jo helt sykt at noen skal sitte å fryse og i værste fall bli syk bare fordi dere gamlinger ikke tør å komme dere videre. Folkeskikk har heldigvis forandret seg igjennom tidene. Feks måten man skulle sitte på før i tiden, som helt sikkert ble ubehagelig i lengden. Klær man måtte bruke, eller bare det å måtte pynte seg for å gå ut av huset.

Som sagt, det er mye man lærer på skolen TEORETISK, hvorfor er det så viktig å praktisere lue fenomenet? Siden man lærer så mye kun ved teori, så kan det bare være fordi man faktisk lærer av det. Derfor skal det jo være nok å lære at det ikke er greit i jobbsammenheng.

Utrolig nok er det mange dyr som lider og blir mishandlet før ulla blir tatt, så håper du kan ha forståelse for at noen ikke vil bruke det pga det.

Hvorfor skal man ikke måtte praktisere folkeskikk og høflighet i skolen?

Tror du man automatisk klarer å forholde seg til dette etter 13 år hvor man har fått høre at "sånn er det når du blir voksen?"

Standpunktene dine er fryktelig umodne.

Anonymous poster hash: cf299...58d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære AB.
Hva har en lue å si på respekt og høflighet?
Vær så snill å svar og forklar hvordan luebruk er respekløst og mangel på høflighet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(1) Og vi hadde kommet utrolig mye lengre hvis vi ikke brukte masse tid på å krangle om uvesentligheter. Dette er flisespikkeri.

(2) Når man ikke tåler å måtte utvise folkeskikk og respekt, så anerkjenner man selvsagt ikke dette som begrunnelser, men da har man et stort problem.

Anonymous poster hash: cf299...58d

1. Vi skal passe oss for å kritisere andre for å kaste bort tid på å krangle om uvesentligheter, mens vi selv sitter på KG og krangler om uvesentligheter ;) Men hvis det bare er flisespikkeri og uvesentligheter: Når jeg fryser og vil ha på lua for å holde varmen, mens du synes jeg burde ta den av fordi du av en eller annen snodig grunn blir støtt - hvorfor er det jeg som skal gi meg? Lua har ingen praktiske konsekvenser for deg, men gjør meg komfortabel nok til å konsentrere meg. Så kan du ikke bare slutte med flisespikkeriet og uvesentlighetene og la meg ha lua på?

2. Dagens ungdom er faktisk høfligere og hyggeligere enn noensinne (http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/Ungdommen-na-til-dags-har-aldri-vart-bedre-7334969.html). På hvilken måte har luebruk noe med folkeskikk og respekt å gjøre? Jeg digger når ungdommen utviser folkeskikk og respekt ved å ikke bråke på bussen, ved å la gamle damer få det siste ledige setet, ved å hjelpe hun med den store barnevogna opp en trapp, ved å ikke prate i munnen på læreren eller andre, ved å ikke kaste søppel på gata. For disse tingene har praktiske konsekvenser for andre. Du har derimot ikke klart å forklare hva slags relevans det har for høflighet og folkeskikk om Ida har på seg lua i timen fordi hun fryser.

Anonymous poster hash: 44f7c...c26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære AB.

Hva har en lue å si på respekt og høflighet?

Vær så snill å svar og forklar hvordan luebruk er respekløst og mangel på høflighet.

1. Vi skal passe oss for å kritisere andre for å kaste bort tid på å krangle om uvesentligheter, mens vi selv sitter på KG og krangler om uvesentligheter ;) Men hvis det bare er flisespikkeri og uvesentligheter: Når jeg fryser og vil ha på lua for å holde varmen, mens du synes jeg burde ta den av fordi du av en eller annen snodig grunn blir støtt - hvorfor er det jeg som skal gi meg? Lua har ingen praktiske konsekvenser for deg, men gjør meg komfortabel nok til å konsentrere meg. Så kan du ikke bare slutte med flisespikkeriet og uvesentlighetene og la meg ha lua på?2. Dagens ungdom er faktisk høfligere og hyggeligere enn noensinne (http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/Ungdommen-na-til-dags-har-aldri-vart-bedre-7334969.html). På hvilken måte har luebruk noe med folkeskikk og respekt å gjøre? Jeg digger når ungdommen utviser folkeskikk og respekt ved å ikke bråke på bussen, ved å la gamle damer få det siste ledige setet, ved å hjelpe hun med den store barnevogna opp en trapp, ved å ikke prate i munnen på læreren eller andre, ved å ikke kaste søppel på gata. For disse tingene har praktiske konsekvenser for andre. Du har derimot ikke klart å forklare hva slags relevans det har for høflighet og folkeskikk om Ida har på seg lua i timen fordi hun fryser. Anonymous poster hash: 44f7c...c26

Det er respektløst å gå med lue inne fordi det signaliserer at du ikke ønsker å oppholde deg der. Derfor skal du si fra om du har behov for det fordi du fryser.

I gamle dager, da slikt var ordentlig strengt, skulle man selv ved de korteste visitter ta av seg hatten - men man tok med seg hatt og hansker inn for å signalisere at man ikke skulle bli lenge.

Slikt synes nok unødvendig i dag, men fortsatt er det nok slik at yttertøy inne signaliserer at man ønsker å gå - med mindre man har klargjort at det er fordi man fryser.

Er det så vanskelig å forstå?

Anonymous poster hash: cf299...58d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Vi skal passe oss for å kritisere andre for å kaste bort tid på å krangle om uvesentligheter, mens vi selv sitter på KG og krangler om uvesentligheter ;) Men hvis det bare er flisespikkeri og uvesentligheter: Når jeg fryser og vil ha på lua for å holde varmen, mens du synes jeg burde ta den av fordi du av en eller annen snodig grunn blir støtt - hvorfor er det jeg som skal gi meg? Lua har ingen praktiske konsekvenser for deg, men gjør meg komfortabel nok til å konsentrere meg. Så kan du ikke bare slutte med flisespikkeriet og uvesentlighetene og la meg ha lua på?2. Dagens ungdom er faktisk høfligere og hyggeligere enn noensinne (http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/Ungdommen-na-til-dags-har-aldri-vart-bedre-7334969.html). På hvilken måte har luebruk noe med folkeskikk og respekt å gjøre? Jeg digger når ungdommen utviser folkeskikk og respekt ved å ikke bråke på bussen, ved å la gamle damer få det siste ledige setet, ved å hjelpe hun med den store barnevogna opp en trapp, ved å ikke prate i munnen på læreren eller andre, ved å ikke kaste søppel på gata. For disse tingene har praktiske konsekvenser for andre. Du har derimot ikke klart å forklare hva slags relevans det har for høflighet og folkeskikk om Ida har på seg lua i timen fordi hun fryser. Anonymous poster hash: 44f7c...c26

1. Hvorfor skal du være unntaket når alle andre følger regler for normal opptreden?

2. Nei, dagens ungdom er ikke spesielt mye høfligere enn tidligere generasjoner. Alt du nevner var en selvfølge da jeg vokste opp, og ikke noe man brukte som argument for at ungdommen var spesielt høflig.

Anonymous poster hash: cf299...58d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er respektløst å gå med lue inne fordi det signaliserer at du ikke ønsker å oppholde deg der. Derfor skal du si fra om du har behov for det fordi du fryser.

I gamle dager, da slikt var ordentlig strengt, skulle man selv ved de korteste visitter ta av seg hatten - men man tok med seg hatt og hansker inn for å signalisere at man ikke skulle bli lenge.

Slikt synes nok unødvendig i dag, men fortsatt er det nok slik at yttertøy inne signaliserer at man ønsker å gå - med mindre man har klargjort at det er fordi man fryser.

Anonymous poster hash: cf299...58d

Jaha. Det blir altså omtrent samme grunnlaget som at "Du skal ikke ha rød kjole i bryllup fordi du signaliserer at du har ligget med brudgommen". Hvorfor ikke bare forholde seg til hva mennesket sier og gjør, istedet for å lese inn imaginære signaliseringer i klærne de har på seg - særlig når det er ungdom som med 98% sannsynlighet aldri har hørt om at luen "signaliserer at man ønsker å gå"?

Anonymous poster hash: 44f7c...c26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man ikke måtte praktisere folkeskikk og høflighet i skolen?

Tror du man automatisk klarer å forholde seg til dette etter 13 år hvor man har fått høre at "sånn er det når du blir voksen?"

Standpunktene dine er fryktelig umodne.Anonymous poster hash: cf299...58d

Nå snakker jeg om lue og ytterklær, ikke alt det andre folkeskikk innebærer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Nei, dagens ungdom er ikke spesielt mye høfligere enn tidligere generasjoner. Alt du nevner var en selvfølge da jeg vokste opp, og ikke noe man brukte som argument for at ungdommen var spesielt høflig.

Anonymous poster hash: cf299...58d

:klo: Leste du artikkelen?

Anonymous poster hash: 44f7c...c26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er respektløst å gå med lue inne fordi det signaliserer at du ikke ønsker å oppholde deg der. Derfor skal du si fra om du har behov for det fordi du fryser.

I gamle dager, da slikt var ordentlig strengt, skulle man selv ved de korteste visitter ta av seg hatten - men man tok med seg hatt og hansker inn for å signalisere at man ikke skulle bli lenge.

Slikt synes nok unødvendig i dag, men fortsatt er det nok slik at yttertøy inne signaliserer at man ønsker å gå - med mindre man har klargjort at det er fordi man fryser.

Er det så vanskelig å forstå?

Anonymous poster hash: cf299...58d

Ja, men takk for at du forklarte.

Gamle skikker som det hører uansett til i gamledager og ikke i nåtiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...