Gå til innhold

Lue på skolen.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nuvel, men da er du antakelig blant de varmere 50% av oss. Jeg er en frossenpinn og fryser i 23 plussgrader, hvis jeg må sitte stille. Hjemme også. Men hjemme har jeg et digert ullpledd jeg kan krype inn under, det er litt mindre praktisk å ha på skolen. Da hjelper jakke og lue istedet. Så kan temperaturen i klasserommet holdes på et passelig nivå som hovedandelen av elever trives med, og de som er ekstra varme kan kle av seg og sitte i kun t-skjorta, mens vi frossenpinner kan få ha på oss jakke og lue. Dermed blir alle komfortable, og alle kan konsentrere seg om hva som foregår på tavla, istedet for å være opptatt med å hakke tenner.

Anonymous poster hash: 44f7c...c26

Fryser du i 23 grader bør du komme deg til legen!!

Anonymous poster hash: 5f54c...f7a

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde de mest frampå elevene slutta å lukka opp vinduet når det passa dem, så hadde det ikke vært er problem.

Anonymous poster hash: 91cc0...1c8
  • Liker 1
Skrevet

Nettopp! Dere tilpasser dere en eksisterende norm. Det gjør skolen også. På fritiden må dere gjerne bruke tretten luer samtidig, og sitte i stua med vinterjakker. Men skolen er ikke fritid. Skolen representerer i stor grad samfunnets normer, og har en funksjon der. Det er mye du kan gjøre på fritiden, som ikke hører hjemme i verken jobb eller skole. Problemet i dag er vel at mange unge ikke lenger evner å skille mellom disse.

Nei. Man er på skolen for å lære, ikke for å leke arbeidsliv og være en slags nøytral liksomarbeidstaker som står klar til å møte kunder på sekundet. Igjen - dersom klærne man har på seg på skolen er relevant for hvordan man klarer overgangen til arbeidslivet, så er det jo pussig at folk flest som har gått på den norske skolen klarer å få på seg uniformen når de drar på jobb, ettersom de ikke har vært tvunget inn i noen uniforms-norm på skolen.

Et eller annet sted mellom ungdomsskolealder og tjue-et-eller-annet når man begynner å bli relativt voksen, så lærer folk flest seg å oppføre seg presentabelt på jobb - uavhengig av om de har sittet med lue i klasserommet eller ei. Og så er det i tillegg alltids en gjeng idioter som ikke klarer å oppføre seg som folk uansett hvor mye "folkeskikk" lærere har kastet bort tiden sin med å prøve å banke inn i skallen deres.

• Liker 5
Skrevet

Nuvel, men da er du antakelig blant de varmere 50% av oss. Jeg er en frossenpinn og fryser i 23 plussgrader, hvis jeg må sitte stille. Hjemme også. Men hjemme har jeg et digert ullpledd jeg kan krype inn under, det er litt mindre praktisk å ha på skolen. Da hjelper jakke og lue istedet. Så kan temperaturen i klasserommet holdes på et passelig nivå som hovedandelen av elever trives med, og de som er ekstra varme kan kle av seg og sitte i kun t-skjorta, mens vi frossenpinner kan få ha på oss jakke og lue. Dermed blir alle komfortable, og alle kan konsentrere seg om hva som foregår på tavla, istedet for å være opptatt med å hakke tenner.

Fryser du, av mangel av hodeplagg ved 23 grader, da bør du få en utredning. Sier ikke dette som sarkasme, men heller av bekymring.

• Liker 3
Skrevet

Fryser du i 23 grader bør du komme deg til legen!!

Anonymous poster hash: 5f54c...f7a

Ja, for alle som ikke er helt som alle andre må være syke :ironi:

Jeg har vært hos legen i ny og ne, takk, og jeg er helt frisk.

Skrevet

Hjelpe meg, så mange umodne kverulanter som skriver her.

Jeg tror noe av det viktigste skolen kan lære elever i dag er å innordne seg.

Jeg har i min tid som universitetslektor sett mange unge mennesker gå til grunne fordi de har hatt irrasjonell autoritetsangst og tror de blir undertrykket, når alt man forventer er at de utviser normal folkeskikk og forholder seg til et regelverk. Én av mine studenter mistet en studieplass fordi hun så det som en maktdemonstrasjon at det var satt en datofrist for at hun skulle gi beskjed om hvorvidt hun tok i mot studieplassen.

Det virker som om unge mennesker i dag tror det er et overgrep om de må forholde seg til noe de ikke selv har bestemt. Jeg vet ikke om det er skolen eller hjemmene som har sviktet, men det er meget alvorlig.

Anonymous poster hash: cf299...58d

• Liker 7
Skrevet

Fryser du, av mangel av hodeplagg ved 23 grader, da bør du få en utredning. Sier ikke dette som sarkasme, men heller av bekymring.

Litt om forskjellene på folks forhold til temperatur, selv om det nok er litt off topic: http://www.forskning.no/artikler/2012/juni/324950

Dog det kan jo belyse hvorfor det er praktisk at det er lov å bruke ytterplagg inne, siden noen fryser lettere enn andre, og dermed er det meget lettvint for alle parter om frysepinnene får ha på seg jakke og eventuelt lue.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har i min tid som universitetslektor sett mange unge mennesker gå til grunne fordi de har hatt irrasjonell autoritetsangst og tror de blir undertrykket, når alt man forventer er at de utviser normal folkeskikk og forholder seg til et regelverk. Én av mine studenter mistet en studieplass fordi hun så det som en maktdemonstrasjon at det var satt en datofrist for at hun skulle gi beskjed om hvorvidt hun tok i mot studieplassen.

Det virker som om unge mennesker i dag tror det er et overgrep om de må forholde seg til noe de ikke selv har bestemt. Jeg vet ikke om det er skolen eller hjemmene som har sviktet, men det er meget alvorlig.

Jeg tror heller den nye generasjonen er i ferd med å skape et samfunn der alle parter kan diskutere regler med hverandre og utarbeide nye løsninger som passer for hver enkelt. Å "innordne seg" tror jeg for øvrig er mye av grunnen til at så mye har gått galt i verden.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror heller den nye generasjonen er i ferd med å skape et samfunn der alle parter kan diskutere regler med hverandre og utarbeide nye løsninger som passer for hver enkelt. Å "innordne seg" tror jeg for øvrig er mye av grunnen til at så mye har gått galt i verden.

Himmel & hav... :hakeslepp:

• Liker 7
Skrevet

"Profesjonell" kommer fra "profesjon" som har sammenheng med arbeidsliv og yrke. En niendeklassing har ikke noe yrke og vil ikke møte noen profesjonelle sammenhenger på skolen, hvis du ser bort i fra prøveeksamen, muntlig tentamen, case-framføringer og andre ting som skal direkte etterligne en virkelig profesjonell situasjon.

Elevrådet fungerer på de aller fleste skoler ikke som en reell demokratisk situasjon, men heller som en liksom-øvelse for å få elevene til å tro at de er med å bestemme. Jeg gikk ut av videregående i år, og i mine 13 år som skoleelev har én av fem skoler, inkludert videregående, tatt hensyn til elevrådets ønsker og bestemmelser.

Du forteller om at reglene er der for å få ting til å fungere, at elevene har selvinnsikt til å tenke at disse reglene er nødvendige. Er regelen om å ikke ha på lue inne nødvendig - og i så fall, hvorfor? Nå er jeg lei av argumentet ditt om at man skal lære seg folkeskikk, har du ikke noe annet?

Du peker også på at du selv ikke har noe valg om du vil følge regler eller ikke, som vitner om en tankeløs drone-innstilling. Regler skal settes spørsmålstegn ved og man skal finne bakgrunnen i dem og tenke over dem som individ. Hvis ikke er jordkloden bare en gigantisk maurtue.

Som jeg nevnte tidligere lærer elevene at lue ikke er akseptabelt i et jobbintervju like godt om du forteller dem dette. De er mennesker med empati og forståelse, ikke dataprogrammer som må ha noe gjentatt hver dag, hele livet for at det skal "gå inn". De trenger ikke å bli nektet identitetsfriheten sin for å forstå at visse situasjoner handler om å være behagelig for andre. Skolen er for øvrig ikke en slik situasjon.

Yes, her ser man lue-mentaliteten strømme over i flere områder.

Du er ikke så fryktelig unik i rollen som ung rebell som fnyser av tankeløse droner. Mange av oss har vært der. Men etterhvert som vi blir voksne, og får en dose realitet, så blir ting litt mer sammensatt. En av de tingene mange av oss lærer oss, er at det er bittelitt smådumt å utad være uenig med eller illojal mot arbeidsgiver. Finnes det en regel som min arbeidsgiver har innført, så kan ikke jeg si til elevene at "Den synes jeg er teit, så den driter vi i!" Det er ikke slik gangen i ting fungerer. Det må tas opp på en annen måte. Når det er snakk om skoleregler, så må det som oftest ha et grunnlag i et flertall. Flertall for ja til bruk av lue og caps inne på skolen, finner du neppe i lærerstaben. Da er vi tilbake til normer. En 14 år gammel elev og en 50 år gammel lærer har ikke nødvendigvis samme oppfatning av skikk og bruk eller folkeskikk. Da blir elevrådet veien. Da må de sjekke om flertallet finnes i elevmassen, og argumentere sin sak. Og elevråd får gjennom ting stadig vekk. Om jeg tropper opp hos rektor og spør om vi kan fjerne luereglen fordi tre tiende klassinger mener at det er en del av deres identitet, så blir jeg sendt tilbake til kontoret mitt. Innfører jeg egne regler på tvers av skolereglene, så blir jeg hentet inn til rektors kontor. I arbeidslivet har man også regler, man kan ikke kjøre et "jeg vil og jeg vil ikke"-løp etter eget hode.

Jeg har prøvd å forklare deg hvorfor slike regler finnes i skoler. Du kan være så lei du bare vil, sånn er det. Det er på grunn av normer, og oppfatninger av folkeskikk, dannelse og hva som passer seg. Det er ikke et argument, men en forklaring. Hadde jeg jobbet på et sted uten lueregl, så hadde det vært to årsaker til at jeg personlig hadde krevd null lue i klasserommet. Forstyrrende fikling, og mangel på øyekontakt. Det er mine subjektive argumenter. Hadde de styrt unna disse to, så hadde jeg kanskje latt dem beholde lua . Eventuelt glemt lua helt, fordi jeg ikke er mer opptatt av hva de har på hodet enn at jeg ikke legger merke til det før det blir forstyrrende.

Skolen er elevenes arbeidsplass. Det er ikke deres fritidsarena. Det er en grunn til at man feks snakker om elevenes arbeidsmiljølov. De er på skolen nesten like lenge som en arbeidsdag, har oppgaver de må gjøre, følge regler som kan kreve modifikasjon av atferd og forholde seg til både "kollegaer og sjefer".

Og sånn btw, jeg tror du har et litt over snittet nært forhold til hodeplagg. Det er ikke nødvendigvis en indikator på hvordan den jevne fjortenåring opplever å måtte ta av seg capsen.

• Liker 6
Skrevet

Det virker som om unge mennesker i dag tror det er et overgrep om de må forholde seg til noe de ikke selv har bestemt. Jeg vet ikke om det er skolen eller hjemmene som har sviktet, men det er meget alvorlig.Anonymous poster hash: cf299...58d

This!

Og dette beviser hvorfor innlegget til AB 58d er spot on, og helt korrekt. Det er en skremmende utvikling, og flere har en brutal realitetssjekk i vente.

• Liker 7
Skrevet

Dere prøver bare å finne opp kruttet og hjulet på nytt. Å ha et sett med normer som er fastlagt, har spart oss for å bruke all tiden på meningsløse diskusjoner, og gitt oss visse muligheter for å vise hverandre respekt uten å måtte gjennom lange kurtiseringsprosjekter.

Å kunne innordne seg er livsviktig for å få et samfunn til å fungere.

Det eneste du oppnår med dette er å fremstå som umoden. Det gjør deg ikke attraktiv hverken sosialt eller i arbeidslivet.

Du velger å opponere mot regler i stedet for å ta tak i det problemet som gjør at du har vanskelig for å innordne deg. Det er ikke smart. Heller ikke særlig tillitvekkende.

Du virker bortskjemt og selvopptatt.

• Liker 6
Skrevet

Yes, her ser man lue-mentaliteten strømme over i flere områder.

Du er ikke så fryktelig unik i rollen som ung rebell som fnyser av tankeløse droner. Mange av oss har vært der. Men etterhvert som vi blir voksne, og får en dose realitet, så blir ting litt mer sammensatt. En av de tingene mange av oss lærer oss, er at det er bittelitt smådumt å utad være uenig med eller illojal mot arbeidsgiver. Finnes det en regel som min arbeidsgiver har innført, så kan ikke jeg si til elevene at "Den synes jeg er teit, så den driter vi i!" Det er ikke slik gangen i ting fungerer. Det må tas opp på en annen måte. Når det er snakk om skoleregler, så må det som oftest ha et grunnlag i et flertall. Flertall for ja til bruk av lue og caps inne på skolen, finner du neppe i lærerstaben. Da er vi tilbake til normer. En 14 år gammel elev og en 50 år gammel lærer har ikke nødvendigvis samme oppfatning av skikk og bruk eller folkeskikk. Da blir elevrådet veien. Da må de sjekke om flertallet finnes i elevmassen, og argumentere sin sak. Og elevråd får gjennom ting stadig vekk. Om jeg tropper opp hos rektor og spør om vi kan fjerne luereglen fordi tre tiende klassinger mener at det er en del av deres identitet, så blir jeg sendt tilbake til kontoret mitt. Innfører jeg egne regler på tvers av skolereglene, så blir jeg hentet inn til rektors kontor. I arbeidslivet har man også regler, man kan ikke kjøre et "jeg vil og jeg vil ikke"-løp etter eget hode.

Jeg har prøvd å forklare deg hvorfor slike regler finnes i skoler. Du kan være så lei du bare vil, sånn er det. Det er på grunn av normer, og oppfatninger av folkeskikk, dannelse og hva som passer seg. Det er ikke et argument, men en forklaring. Hadde jeg jobbet på et sted uten lueregl, så hadde det vært to årsaker til at jeg personlig hadde krevd null lue i klasserommet. Forstyrrende fikling, og mangel på øyekontakt. Det er mine subjektive argumenter. Hadde de styrt unna disse to, så hadde jeg kanskje latt dem beholde lua . Eventuelt glemt lua helt, fordi jeg ikke er mer opptatt av hva de har på hodet enn at jeg ikke legger merke til det før det blir forstyrrende.

Skolen er elevenes arbeidsplass. Det er ikke deres fritidsarena. Det er en grunn til at man feks snakker om elevenes arbeidsmiljølov. De er på skolen nesten like lenge som en arbeidsdag, har oppgaver de må gjøre, følge regler som kan kreve modifikasjon av atferd og forholde seg til både "kollegaer og sjefer".

Og sånn btw, jeg tror du har et litt over snittet nært forhold til hodeplagg. Det er ikke nødvendigvis en indikator på hvordan den jevne fjortenåring opplever å måtte ta av seg capsen.

Jeg forsøker ikke å være unik, men jeg håper at jeg ikke "vokser fra meg" tankegangen om at jeg har lyst til å tenke selv. Jeg forstår selvfølgelig hvorfor folk følger regler på profesjonelle områder der noe annet kunne vært fatalt for livssituasjonen sin(se: arbeidsplassen), men det finnes arenaer der en kamp kan tas uten så mye å miste(se: skolen). Jeg har selv vært veldig aktiv i arbeidslivet siden jeg var 13 år, og har aldri hatt noe problem med å se presentabel ut i en profesjonell situasjon.

Jeg har ikke et nært forhold til hodeplagg. Denne diskusjonen handler om prinsippet.

• Liker 1
Skrevet

This!

Og dette beviser hvorfor innlegget til AB 58d er spot on, og helt korrekt. Det er en skremmende utvikling, og flere har en brutal realitetssjekk i vente.

Hvordan viser det dette? Hvordan er dette en skremmende utvikling? Jeg har møtt realiteten for lenge siden, og er en over gjennomsnittlig smart jente. Jeg vet når jeg bør følge regler for å gjøre min egen situasjon enklere, men jeg vet også når det er lurt å være kritisk til regler.

Dere prøver bare å finne opp kruttet og hjulet på nytt. Å ha et sett med normer som er fastlagt, har spart oss for å bruke all tiden på meningsløse diskusjoner, og gitt oss visse muligheter for å vise hverandre respekt uten å måtte gjennom lange kurtiseringsprosjekter.

Å kunne innordne seg er livsviktig for å få et samfunn til å fungere.

Det eneste du oppnår med dette er å fremstå som umoden. Det gjør deg ikke attraktiv hverken sosialt eller i arbeidslivet.

Du velger å opponere mot regler i stedet for å ta tak i det problemet som gjør at du har vanskelig for å innordne deg. Det er ikke smart. Heller ikke særlig tillitvekkende.

Du virker bortskjemt og selvopptatt.

Vi har hittil levd i et samfunn som tilpasser seg A4-modellen og driter i individet. Jeg er ikke enig i dette. Hvis det gjør at jeg fremstår som umoden, lite attraktiv, dum, bortskjemt og selvopptatt for deg, så synes jeg egentlig det er helt greit. Generasjonen før meg blir senil og dør ut før eller siden uansett.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ingen problemer med å se hvordan argumentet om folkeskikk faller igjennom. Som en bruker nevnte tidligere så vil du få vesentlig forskjellige definisjoner på folkeskikk dersom du spør en 50 åring og en 15 åring. Jeg har en litt gammeldags holdning til slike ting, og selv det er ganske forskjellig fra min far som er "bare" 25 år eldre enn meg. Tida forandrer seg, verden går fremover. Før reiste man seg for eldre på bussen. Det er ikke normen lengre. Det var selvsagt å spørre folk om de trengte hjelp til det de holdt på seg. For mange er det i dag like selvsagt å unngå øyekontakt og bare håpe at ikke de spør om hjelp. Slik verden utvikler seg vil det være umulig å skrive et sett med konkrete regler som skal fungere som folkeskikk, i og med at det er uskrevne regler som man optimalt sett skal lære hjemme. Slik er det desverre ikke.

For meg derimot handler det mer om respekt. Læreren er en autoritetsfigur i ungdommenes liv, og ungommen må lære at man skal respektere autoriteter. Mange i den alderen er midt oppi en prosses hvor de forsøker å finne seg selv, finne ut hvem de ønsker å være og hvordan de ønsker å fremstå. Dette blir godt hjulpet på av mediene som ustanselig maler på med "hver deg selv" holdninger. Likefullt går denne prossesen ut på å prøve å feile mange ganger før man finner ut hvem man egentlig er. Veldig ofte går dette på bekostning av samfunnet som har en norm de ønsker at alle skal passe inn i. Skolen har ikke kapasitet eller resurser til å tilpasse seg etter hver enkelt elevs behov og ønsker, men gjør det den mener er best for at det store flertallet skal passe inn. Dette har, som alt annet, fordeler og ulemper. Elever som ikke passer helt inn, men ikke faller langt nok utenfor til at skolen prioriterer dem so mviktig nok til å bruke ekstra resurser på, kan fort føle seg oversett og tråkket på.

Når det gjelder lue eller ikke lue så kan lue være en måte å gjøre et stille opprør mot et system du føler har glemt deg, eller det kan være en viktig brikke i å finne ut av hvem du er som person og hvem du ønsker å bli. I begge tilfeller kan det være skummelt å tvinge av elevene lua. Du kan være med på å gi eleven en bekreftelse på at han ikke passer inn i den ferdigsatte rammen skolen er, og kanskje til og med gi en følelse av at skolen motarbeider den enkelte eleven. Uten å bevege meg for langt inn på psykologi og sånt så kan det være med på å styrke opp under elevens forakt for autoriteter, noe som er det stikk motsatte av hva skolen har som oppgave.

• Liker 2
Skrevet

Hvordan viser det dette? Hvordan er dette en skremmende utvikling? Jeg har møtt realiteten for lenge siden, og er en over gjennomsnittlig smart jente. Jeg vet når jeg bør følge regler for å gjøre min egen situasjon enklere, men jeg vet også når det er lurt å være kritisk til regler.

Vi har hittil levd i et samfunn som tilpasser seg A4-modellen og driter i individet. Jeg er ikke enig i dette. Hvis det gjør at jeg fremstår som umoden, lite attraktiv, dum, bortskjemt og selvopptatt for deg, så synes jeg egentlig det er helt greit. Generasjonen før meg blir senil og dør ut før eller siden uansett.

Ok.

Du er faktisk fryktelig umoden. Jeg gidder ikke å argumentere mot deg, for du argumenterer som en 14-åring. Du tenker ikke mere selv enn min høyre sokk, du bare tror du tenker unike tanker.

Det er egentlig ikke din skyld at dine foreldre har sviktet i oppdragelsen din, men du bør legge av deg fjortisfaktene og lære deg hvordan verden fungerer før du begynner å bjeffe.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Ok.

Du er faktisk fryktelig umoden. Jeg gidder ikke å argumentere mot deg, for du argumenterer som en 14-åring. Du tenker ikke mere selv enn min høyre sokk, du bare tror du tenker unike tanker.

Det er egentlig ikke din skyld at dine foreldre har sviktet i oppdragelsen din, men du bør legge av deg fjortisfaktene og lære deg hvordan verden fungerer før du begynner å bjeffe.

Grunnløse beskyldninger fra noen som gjemmer seg bak AB-funksjonen går dessverre ikke inn hos meg, men du er velkommen til å forklare hvorfor du mener dette.

En post som dette er for øvrig det jeg ville forventet fra en 14-åring.

Endret av Chanchan
  • Liker 1
Skrevet

Grunnløse beskyldninger fra noen som gjemmer seg bak AB-funksjonen går dessverre ikke inn hos meg, men du er velkommen til å forklare hvorfor du mener dette.

En post som dette er for øvrig det jeg ville forventet fra en 14-åring.

Voks opp.

Jeg tenkte nok det ville komme et slikt svar. Jeg gidder ikke diskutere med barn.

• Liker 1
Skrevet

Voks opp.

Jeg tenkte nok det ville komme et slikt svar. Jeg gidder ikke diskutere med barn.

Akkurat nå føles det ut som at det er jeg som diskuterer med et barn. Som sagt, du er når som helst velkommen til å fortelle om hvorfor du mener det du mener og diskutere det som et normalt menneske.

Skrevet

Akkurat nå føles det ut som at det er jeg som diskuterer med et barn. Som sagt, du er når som helst velkommen til å fortelle om hvorfor du mener det du mener og diskutere det som et normalt menneske.

Det har du for lengst fått en begrunnelse for. At du ikke likte den må du selv stå inne for.

Hvis du ikke vil innordne deg, så må du finne deg i å stå utenfor.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...