AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #161 Del Skrevet 20. august 2014 Luer, hattar, sykkelhjelmar, ytterjakker, votter, solbriller osb høyrer berre ikkje heime inne - eg er samd i at dette er vanleg folkeskikk, altså. Skjønner fortsatt ikke hva dette har med folkeskikk å gjøre. Anonymous poster hash: 215a1...5ef 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #162 Del Skrevet 20. august 2014 Lue innendørs er rett og slett et tåpelig motelune, men heldigvis kommer det til å være over fem år fra nå, og ingen av dagens ihuga luebrukere kommer til å skjønne hvorfor de gadd gå med lue innendørs. Eller noe folk bruker fordi de fryser. Det går neppe over om fem år. Og det har vært tema for diskusjon blant elever og lærere så lenge jeg kan huske (bortimot 30 år) - og trenden synes å svinge mot at lærere er begynt å vokse opp og drite i hva elevene har på hodet så lenge de følger med i timen og hodeplagget ikke er til plage for noen eller hindrer øyekontakt. Heldigvis. Men la oss nå si det bare er et tåpelig motelune. Andre tåpelige moteluner har vært Conversesko og slengbukser, blant annet (hva som er tåpelige moteluner blant tenåringene i 2014 aner jeg ikke). Man kan gjerne synes det ser dustete ut, men det er akkurat like mye eller lite plagsomt for andre som en lue. Hvorfor skal vi trø ulogiske forbud ned over hodet på elevene, samtidig som vi forsøker å lære dem å tenke selv og stille kritiske spørsmål? Normal folkeskikk for elever: - Vær stille når læreren snakker. Hvorfor? Fordi ellers får ikke medelevene med seg hva læreren sier, og undervisningen blir amputert. - Ikke bruk lue inne. Hvorfor? ..... "Nei, altså, fordi det er et uteplagg...liksom...og respektløst...så det så." Anonymous poster hash: 44f7c...c26 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjempeliten Skrevet 20. august 2014 #163 Del Skrevet 20. august 2014 Det har vi allerede vært igjennom. Jeg kan godt bruke ullundertøy og ullgenser, men da trenger jeg antakelig ikke jakke ute heller. Er det da plutselig greit at jeg har de samme klærne på både ute og inne, fordi genseren ikke kan defineres som et ytterplagg? På en del vår- og høstdager er det jo varmt nok til å droppe jakken fullstendig, så da er det liksom også greit å bruke de samme klærne ute og inne, fordi ingen av dem tilfeldigvis er en ytterjakke? Hva er den prinsipielle forskjellen på ullkåpa mi og ullgenseren min, som gjør at ullkåpa er så støtende så snart jeg har den på innendørs?Anonymous poster hash: 44f7c...c26 bruker du ikke vind/regn-tett jakke ute? er jo ikke så fryktelig praktisk å gå med ullgenser ute om det plutselig begynner snø/regne/blåse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #164 Del Skrevet 20. august 2014 Her er det nok mere snakk om at noen opplever det som en krenkelse å bli satt grenser for eller ikke få viljen sin. Det handler i høyeste grad om folkeskikk.Anonymous poster hash: cf299...58d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #165 Del Skrevet 20. august 2014 virker som tigress bare er ute etter å sjefe over folk isteden for å bruke energien på å lære bort ting. Mange skoler har enda ellendig oppvarming. Anonymous poster hash: 73c74...ff1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 21. august 2014 #166 Del Skrevet 21. august 2014 (endret) Og hvis klasserommet er yttertøy-fritt, hvorfor er det da greit å ha på sko? Er det det da? Her er det ikke en eneste kommunal barnehage, barneskole, eller ungdomsskole hvor det er tillatt med utesko inne. Tøfler, innesko, eller sokker er tillatt, og "blå utenpåsokker" er pålagt for besøkende som ikke tar av seg skoene. (Dette har selvsagt med renhold å gjøre) Jeg har, som flere andre, ingen sterk mening om luebruk inne, men som voksen kan jeg se at luer, i likhet med andre ytterklær, kan bli forstyrrende elementer i klasserommet. Dette er et konkret eksempel fra en av skolene i området her. Skolen hadde i utgangspunktet ikke forbud mot hodeplagg innendørs. Anne, Anders, Arild og Anita sitter med lue på inne, Birger, Brita, Birgit og Basse synes det er veldig moro å nappe luen av A-gjengen hver gang de går forbi. A-ene reagerer da selvsagt, og prøver å få den igjen... og det blir uro. Av og til varierer B-gjengen med å dra luen ned over hodet på A-gjengen, ikke like forstyrrende, men likevel skaper det uro når A-gjengen hyler ut at "kan du ikke bare drite i å være så barnslig?". Lærer må bruke mye tid å å roe ned gemyttene. De måtte be A-gjengen overse luenappingen/trekkingen, og B-gjengen om å la luene være i fred for å beholde roen i klasserommet. Det går en liten tid, så glemmer B-gjengen seg, og luenappingen starter igjen, og A-gjengen fortsetter hylingen og løpingen etter luene. Slik fortsetter det gjennom semesteret i flere klasser. Under et foreldremøte for hele skolen ble det da bestemt at det ikke skulle være tillatt med luer inne i klasserommet, og det ble stort ramaskrik fra A-ene, men siden skolen hadde foreldrene i ryggen kom ikke elevene noen vei med protestene. Unntak fra regelen var akseptert ved hårtap, og andre medisinske årsaker. Neste år prøvde de igjen med å la hodeplagg være tillatt innendørs, med samme resultat, og denne gangen ble forbudet permanent, og etter mange samtaler forsto elevene til slutt at det var deres egne handlinger som var årsaken til at det måtte innføres forbud. Jeg har også hørt at ved andre skoler har elevene blitt bedt om ikke å ha penal framme på pulten (på grunn av uro ved "stjeling"/låning av utstyr). Elevene ble bedt om å unngå hettegensere/hettejakker (hettene ble dratt over hodet når noen gikk forbi, eller ting ble puttet oppi hetten). Dette er også tiltak som har blitt iverksatt for å beholde roen i klasserommene. Endret 21. august 2014 av Sprettballen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 21. august 2014 #167 Del Skrevet 21. august 2014 virker som tigress bare er ute etter å sjefe over folk isteden for å bruke energien på å lære bort ting. Mange skoler har enda ellendig oppvarming. Anonymous poster hash: 73c74...ff1 No skreiv vel eigentleg eg berre at eg syntest det var dårleg folkeskikk, då, ikkje at eg brukte så mykje tid på å gjere noko med dei som ikkje har vanleg folkeskikk under huda. Eg er dessutan ikkje lærar, så eg brukar ikkje tid på å lære vekk noko som helst. Men då eg var lærar, då ignorerte eg dei som sat med ytterklede inne - det var andre, og mykje meir prekære problem i dei fleste klassane. Dårleg tekstkompetanse, til dømes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haru Skrevet 21. august 2014 #168 Del Skrevet 21. august 2014 Jeg hater når eldre folk skal ha det som i gamle dager. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #169 Del Skrevet 21. august 2014 bruker du ikke vind/regn-tett jakke ute? er jo ikke så fryktelig praktisk å gå med ullgenser ute om det plutselig begynner snø/regne/blåse Ikke 365 dager i året. En del dager iløpet av et år hverken regner eller snør det. Så hva er den prinsipielle forskjellen på ullkåpen og ullgenseren, som gjør at du og andre misliker at ullkåpen brukes inne, men ullgenser er helt greit? Anonymous poster hash: 44f7c...c26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #170 Del Skrevet 21. august 2014 Anne, Anders, Arild og Anita sitter med lue på inne, Birger, Brita, Birgit og Basse synes det er veldig moro å nappe luen av A-gjengen hver gang de går forbi. A-ene reagerer da selvsagt, og prøver å få den igjen... og det blir uro. Av og til varierer B-gjengen med å dra luen ned over hodet på A-gjengen, ikke like forstyrrende, men likevel skaper det uro når A-gjengen hyler ut at "kan du ikke bare drite i å være så barnslig?". Lærer må bruke mye tid å å roe ned gemyttene. De måtte be A-gjengen overse luenappingen/trekkingen, og B-gjengen om å la luene være i fred for å beholde roen i klasserommet. Det går en liten tid, så glemmer B-gjengen seg, og luenappingen starter igjen, og A-gjengen fortsetter hylingen og løpingen etter luene. Slik fortsetter det gjennom semesteret i flere klasser. *klapp, klapp* Takk til den aller første som har klart å komme med et konkret, fornuftsbasert argument mot å bruke lue inne! Det bygger ikke akkurat opp under respekten for regler og autoriteter at Anne skal straffes fordi Birgit ikke klarer å oppføre seg. Så det er ikke rart en del elever kommer ut av skolen med en viss forakt for autoriteter. Men du klarer i hvert fall å komme med et skikkelig argument. Takk. Anonymous poster hash: 44f7c...c26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 21. august 2014 #171 Del Skrevet 21. august 2014 (endret) *klapp, klapp* Takk til den aller første som har klart å komme med et konkret, fornuftsbasert argument mot å bruke lue inne!Det bygger ikke akkurat opp under respekten for regler og autoriteter at Anne skal straffes fordi Birgit ikke klarer å oppføre seg. Så det er ikke rart en del elever kommer ut av skolen med en viss forakt for autoriteter. Men du klarer i hvert fall å komme med et skikkelig argument. Takk.Anonymous poster hash: 44f7c...c26 Jeg er vel til en viss grad enig med deg, men jeg ser også at selv om Birgit er den som oppfører seg dårlig i første omgang, er ikke Anne helt uskyldig hun heller når hun følger opp. (To feil blir ikke en rett) Men det å la være å følge opp en opplagt provokasjon er ikke noe jeg forventer at alle skal klare til enhver tid, og spesielt ikke barn og unge, siden impulskontrollen ofte ikke er helt utviklet i barne- og tidlig ungdomsår. Derfor er det å fjerne årsaken til hyppige konflikter, i dette tilfellet luen, ofte den enkleste og beste løsningen. Endret 21. august 2014 av Sprettballen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 21. august 2014 #172 Del Skrevet 21. august 2014 Samme diskusjon hadde vi da jeg gikk på ungdomsskolen, som er en evighet siden. Vi hadde vel egentlig ikke noe vi skulle sagt. En del av guttene ønsket å beholde lua på, men siden det var læreren som bestemte og det ikke var rom for diskusjoner, måtte lua av. Punktum. Hvis ikke ble den inndratt og eieren sendt på gangen, med påfølgende merknad om det skjedde flere ganger. Da tenkte jeg det var helt greit. Nå tenker jeg at det bør tillates. Vi tillater sjal og andre hodeplagg, og da vil det være merkelig om vi skal slå så hardt ned på lua. Så lenge ungene ellers oppfører seg som de skal ser jeg ikke noe feil i at de beholder lua på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjempeliten Skrevet 21. august 2014 #173 Del Skrevet 21. august 2014 Ikke 365 dager i året. En del dager iløpet av et år hverken regner eller snør det. Så hva er den prinsipielle forskjellen på ullkåpen og ullgenseren, som gjør at du og andre misliker at ullkåpen brukes inne, men ullgenser er helt greit?Anonymous poster hash: 44f7c...c26 Det handler om folkeskikk som folk har skrevet her ja. Står det folk med boblejakke inne på bik bok bak kassa? står de med toppluer bak kassa på statoil? Går sykepleiere rundt med YOLO t skjorter godt synlig på jobb? Skolen er en ARBEIDSPLASS. En kan forvente like regler som man finner på andre arbeidsplasser. Skolen er ikke noe fristed. Men for all del, som noen skrev tidligere er det sunt å protestere litt. Men hva lærer man av noen ting om man får lov til absolutt alt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tidus Skrevet 21. august 2014 #174 Del Skrevet 21. august 2014 Måtte ta av meg lua på barneskolen. Men etter 8. klasse fikk jeg aldri kommentarer på lua. Jeg gikk ikke med den hver dag, men når jeg følte jeg så jævli ut på håret. Har ingenting med folkeskikk å gjøre, men image for min del. I dag er jeg såpass voksen at jeg vet bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sølvrosen Skrevet 21. august 2014 #175 Del Skrevet 21. august 2014 Det handler om folkeskikk som folk har skrevet her ja. Står det folk med boblejakke inne på bik bok bak kassa? står de med toppluer bak kassa på statoil? Går sykepleiere rundt med YOLO t skjorter godt synlig på jobb? Skolen er en ARBEIDSPLASS. En kan forvente like regler som man finner på andre arbeidsplasser. Skolen er ikke noe fristed. Men for all del, som noen skrev tidligere er det sunt å protestere litt. Men hva lærer man av noen ting om man får lov til absolutt alt? Ja, skolen er en arbeidsplass, men: Elever er nødt til å være på skolen, de har ikke noe som helst valg. Jeg som er voksen kan velge å finne en jobb der jeg kan kle meg som jeg vil eller være arbeidsledig, men en skoleelev har ikke det valget. En skoleelev kan ikke engang velge skole fritt, men må enten gå på nærskolen eller en dyr privatskole. Derfor må spesielt elever på ungdomsskole og vgs, som ikke lenger er barn, få større frihet enn vanlige arbeidstakere. Elever på barneskolen må fortsatt regnes som barn, og bør derfor ikke få samme valgfrihet som ungdommer. I tillegg er ungdomstiden er periode der det er viktig å finne og vise sin egen identitet, og klesstil er en viktig del av dette. Når de skal ut i arbeidslivet har de ofte blitt litt mer voksne, og er dermed i stand utrykke og føle identitet på en mindre synlig måte. I den situasjonen med lua til A-ene og B-ene er lueforbudet begrunnet i en bestemt situasjon, og kan derfor forsvares for den klassen. Det vil imidlertid være feil å gjøre det til et generelt forbud for hele skolen, fordi det vil være å straffe alle fremtidige luebrukere for at B-ene har en dårlig oppførsel. Jeg mener også at det kanskje hadde vært mulig å vurdere andre tiltak, for eksempel å bytte plasser slik at B-ene ikke går forbi A så ofte, og begrense B-enes mulighet til å vandre i klasserommet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #176 Del Skrevet 21. august 2014 I den situasjonen med lua til A-ene og B-ene er lueforbudet begrunnet i en bestemt situasjon, og kan derfor forsvares for den klassen. Det vil imidlertid være feil å gjøre det til et generelt forbud for hele skolen, fordi det vil være å straffe alle fremtidige luebrukere for at B-ene har en dårlig oppførsel. Jeg mener også at det kanskje hadde vært mulig å vurdere andre tiltak, for eksempel å bytte plasser slik at B-ene ikke går forbi A så ofte, og begrense B-enes mulighet til å vandre i klasserommet. Altså mener du at skolene må kunne kreve at hjemmene har oppdratt ungene når de kommer til skolen. Man kommer ikke forbi at unger må settes grenser for, ellers kommer man ingen vei med oppdragelsen. Mn kan ikke alltid forklare i hjel de grensene som settes. Hvis ikke foreldrene har giddet å lære ungene sine folkeskikk, så har ikke skolen noe valg. Optimalt sett burde ikke skolen behøve å bruke tid på dette i det hele tatt, men virkeligheten er en ganske annen, som denne tråden tydelig viser. Jeg mistenker at veldig mange i denne tråden er veldig unge.Anonymous poster hash: cf299...58d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sølvrosen Skrevet 21. august 2014 #177 Del Skrevet 21. august 2014 Altså mener du at skolene må kunne kreve at hjemmene har oppdratt ungene når de kommer til skolen. Man kommer ikke forbi at unger må settes grenser for, ellers kommer man ingen vei med oppdragelsen. Mn kan ikke alltid forklare i hjel de grensene som settes. Hvis ikke foreldrene har giddet å lære ungene sine folkeskikk, så har ikke skolen noe valg. Optimalt sett burde ikke skolen behøve å bruke tid på dette i det hele tatt, men virkeligheten er en ganske annen, som denne tråden tydelig viser. Jeg mistenker at veldig mange i denne tråden er veldig unge.Anonymous poster hash: cf299...58d Jeg har ikke sagt at jeg mener skolene skal kreve at ungene er ferdigoppdratt hjemmefra. Jeg kan ikke se hvor i mitt innlegg du leser det, så det er fint om du viser meg det så jeg kan rette det. Det avsnittet du siterte omhandlet en situasjon i et tidligere innlegg der noen elever, A-ene hadde på seg lue, og noen andre elever, B-ene, til stadighet gikk forbi og nappet til seg luene. Dette førte til at A-ene sprang opp og prøvde å ta luene sine tilbake, slik at det ble mye uro i klasserommet. Dette løste skolen ved å forby luebruk, et tiltak som straffet luebrukerene som ble plaget og ikke de som plaget. Jeg mener situasjonen ville vært bedre løst ved å gjøre det slik at B-ene ikke går forbi A-ene, ved å endre på plasseringen i klasserrommet og ved å ta fra B-ene muligheten til å gå rundt i klasserommet. I tillegg burde skolen jobbet for å finne ut om problemene mellom A-ene og B-ene var dypere enn bare lua. I stedet for å jobbe hardt for å få respekt for lueforbudet kunne skolen jobbet for å gi elevene respekt for hverandre. Det samme gjelder penaler og hettegensere, hvis det blir uro rundt dem er det ikke gjenstanden som skal forbys, men lærerene må forhindre situasjoner der det oppstår uro og bruke det som en mulighet til å lære elevene respekt for andre mennesker og deres eiendom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilac Skrevet 21. august 2014 #178 Del Skrevet 21. august 2014 Det handler om folkeskikk som folk har skrevet her ja. Står det folk med boblejakke inne på bik bok bak kassa? står de med toppluer bak kassa på statoil? Går sykepleiere rundt med YOLO t skjorter godt synlig på jobb? Skolen er en ARBEIDSPLASS. En kan forvente like regler som man finner på andre arbeidsplasser. Skolen er ikke noe fristed. Men for all del, som noen skrev tidligere er det sunt å protestere litt. Men hva lærer man av noen ting om man får lov til absolutt alt? Skolen jeg går på er en "arbeidsplass" for unge mennesker som ikke skal ha noe med andre mennesker å gjøre som man har når man jobber bak kassa på statoil. Man fokuserer på seg selv og sin egen læring, ikke på kunder som kommer og går. Og regler er flotte saker det når det fins en grunn bak dem. Skolen er et sted hvor unge mennesker vil ha frihet til å kunne kle seg som de vil nå som de faktisk kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #179 Del Skrevet 21. august 2014 Jeg har ikke sagt at jeg mener skolene skal kreve at ungene er ferdigoppdratt hjemmefra. Jeg kan ikke se hvor i mitt innlegg du leser det, så det er fint om du viser meg det så jeg kan rette det. Det avsnittet du siterte omhandlet en situasjon i et tidligere innlegg der noen elever, A-ene hadde på seg lue, og noen andre elever, B-ene, til stadighet gikk forbi og nappet til seg luene. Dette førte til at A-ene sprang opp og prøvde å ta luene sine tilbake, slik at det ble mye uro i klasserommet. Dette løste skolen ved å forby luebruk, et tiltak som straffet luebrukerene som ble plaget og ikke de som plaget. Jeg mener situasjonen ville vært bedre løst ved å gjøre det slik at B-ene ikke går forbi A-ene, ved å endre på plasseringen i klasserrommet og ved å ta fra B-ene muligheten til å gå rundt i klasserommet. I tillegg burde skolen jobbet for å finne ut om problemene mellom A-ene og B-ene var dypere enn bare lua. I stedet for å jobbe hardt for å få respekt for lueforbudet kunne skolen jobbet for å gi elevene respekt for hverandre. Det samme gjelder penaler og hettegensere, hvis det blir uro rundt dem er det ikke gjenstanden som skal forbys, men lærerene må forhindre situasjoner der det oppstår uro og bruke det som en mulighet til å lære elevene respekt for andre mennesker og deres eiendom. Det er en logisk slutning av at hvis elevene var skikkelig oppdratt, så ville ikke denne situasjonen oppstå. Uansett hvordan du snur og vender på dette, må det settes grenser. Problemet i denne tråden er ikke egentlig luer, men at unge mennesker ikke tåler at noen skal bestemme over dem. Det er en skummel utvikling.Anonymous poster hash: cf299...58d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #180 Del Skrevet 21. august 2014 Skolen er et sted hvor unge mennesker vil ha frihet til å kunne kle seg som de vil nå som de faktisk kan. Skolen er et sted hvor unge mennesker skal lære seg å fungere i samfunnet. Det innebærer også å tåle korrektiver for egen adferd. Skolen har ikke noe med frihet å gjøre, men med å lære seg hvordan man skal fungere sammen med andre.Anonymous poster hash: cf299...58d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå