Gå til innhold

Kvinner blir sextrakassert på gata i Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Artistina, on 16 Aug 2014 - 16:20, said:

Overdrevet?

Jeg synes det er helt forferdelig at kvinner ikke skal kunne gå i fred på gaten uten å bli trakassert på denne måten.

Og det verste er dobbeltmoralen hos disse mennene. De krever at "deres egne" kvinner skal dekke seg i tepper fra topp til tå - så skal de selv kunne opptre som noen sex-beist overfor norske kvinner som kler seg etter vestlige former. Det er så kvalmt at det er til å spy av.

Du har klart rett i det du sier, men du fokuserer bare på fremmedkulturelle menn. Norske menn er ikke det spor bedre. På arbeidsplassene skjer de aller fleste overgrepene av denne typen fra etnisk norske menn som kommer med seksuelt ladete bemerkninger, kommentarer til utseende og bekledning, stadig skal bevege seg alt for nær kvinner de snakker med og til og med kan prøve seg med fysisk berøring uten tillatelse. Svært mange kvinner tør knapt gå på jobb som følge av slike slibrige, ekle mannsgriser. Jeg tør påstå at dette utgjør et langt større problem enn innvandrere på gata som ennå ikke har rukket å lære seg vestens spilleregler. Anonymous poster hash: 31a1f...e98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overdrevet?

Jeg synes det er helt forferdelig at kvinner ikke skal kunne gå i fred på gaten uten å bli trakassert på denne måten.

Og det verste er dobbeltmoralen hos disse mennene. De krever at "deres egne" kvinner skal dekke seg i tepper fra topp til tå - så skal de selv kunne opptre som noen sex-beist overfor norske kvinner som kler seg etter vestlige former. Det er så kvalmt at det er til å spy av.

Det blir jo bare tomme påstander fra tv2 å hevde at noe av dette har skjedd når innslaget deres viser noe helt annet. Det påstås at kvinner opplever trakassering, men bevisene forteller en annen historie.

Anonymous poster hash: 533d3...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så innslaget i artikkelen og ingenting av det som hevdes i artikkelen skjedde mens de filmet. Jeg ser faktisk ingen form for trakassering, jeg ser unge menn som noe håpløst og desperat prøver å få kontakt med en jente de syns er pen.

Anonymous poster hash: 533d3...fbd

Uansett om motivet er godt eller ondt: folk skal få gå i fred på gata!

Anonymous poster hash: fb9ff...7c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er på ingen måte noe nytt fenomen. Jeg har bodd utenfor Oslo hele livet og jeg kan hvertfall fortelle om 15-16 episoder med trakassering fra de få gangene jeg var i Oslo. INGEN var norske og ALLE var tilsynelatende edru. Jeg har opplevd å bli kalt "overlegen hore" fordi jeg ikke svarte på "Hei søta. Åssen går'e?" på gebrokkent norsk. Jeg har opplevd at utlendinger ikke har tatt nei for et nei på utesteder og har til slutt måttet kontakte dørvakten. Jeg har opplevd å bli fotfulgt fordi de ikke godtok et nei. Jeg har opplevd å bli fridd til, spurt om jeg vil ligge med den, fått kommentert hårfarge og utseende utallige ganger. Jeg har opplevd å bli sparket på t-banen. Jeg har opplevd trusler om vold hvis jeg ikke vil ting. ALDRI har det vært nordmenn, kun utlendinger. Er ikke rart man mister respekten.

Jeg har også en søster som ble spyttet i ansiktet fordi hun ikke kunne svare på et absurd spørsmål. Jeg har opplevd at en nær venn ble banket på t-banen helt uprovosert av en gjeng med utlendinger.

Og hvis du lurer, ja, begynner å nærme meg å være rasistisk. Jeg er møkklei! Men ja, har mange fine venninner som er utlendinger.



Anonymous poster hash: e35b2...4f0
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om motivet er godt eller ondt: folk skal få gå i fred på gata!

Anonymous poster hash: fb9ff...7c9

Det skal ikke være forbudt å prøve å ta kontakt med andre mennesker nei.

Anonymous poster hash: 533d3...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hooty McOwlface

Skal du først komme med drøye påstander, så må du jo også kunne demonstrere at det faktisk skjer. Her snakker en masse forskjellige kvinner om hva de liksom skal a opplevd og hevder at trakassering fra menn er normalt, men så viser bildene noe helt annet. At den såkalte trakasseringen kun er noen dårlige sjekkeforsøk fra noen menn. Siden journalisten tydeligvis ikke får de fremstøtende som hun påstår er så vanlig, så kan hun vel la vær å ta med innslaget og heller vente til en annen dag som går mer som normalt så hun får bevist hva som faktisk foregår, men i stedet bruker hun dette som et eksempel på hva som skje, noe som igjen betyr at hun sikkert har fått bedre uttelling enn det man vanligvis kan regne med å få. Da blir det vanskelig å tro på påstandene i artikkelen også. Det hele virker bare overdramatisert, noe det nok også er.

Anonymous poster hash: 533d3...fbd

Det er bare å spørre noen kvinner du kjenner i Oslo. Dette er langt fra drøye eller sjokkerende påstander, det er helt dagligdagse greier for oss, ren fakta som det ikke er vits i å benekte bare fordi du av en eller annen ubegripelig grunn ikke har fått med deg at det finnes menn som går rundt og klyper damer i rumpa.

Journalisten gikk ut en tilfeldig valgt dag i forbindelse med denne artikkelserien, det får da være måte på paranoia og konspirasjonsteorier.

Og det er ikke snakk om overdramatisering, det er bagatellisering som har vært problemet og jeg synes det er fint TV2 lager en artikkelserie på det. Du bagatelliserer det jo også, du er bare et bevis på hvor lite vilje det kan være til å se det fra en kvinnes perspektiv og sette seg inn i hvordan det føles. Og kvinner flest overdramatiserer ikke, vi har gått rundt i raskt tempo med munnen lukket og skylappene på i årevis, vi har jo bare måttet akseptere det. Men det må jo være lov å føle og mene noe om det, eller for TV2 å rapportere om fenomenet, uten at en eller annen som aldri har opplevd noe i nærheten (ikke visste at det skjedde engang!!) skal komme og si at man lyver eller ikke har rett til å reagere på det.

Skjønner du ikke at en kvinne kan føle at bare det lille du så på videoen er plagsomt, ubehagelig, irriterende, småskummelt etc.? De fleste norske menn skjønner faktisk det, det er derfor de ikke roper etter eller henger seg på jenter som går alene på samme måte. Og så skjer det jo også mye verre ting enn dette.

Og som sagt, dette er ikke en drøy påstand, det er noe folk vet er fakta. Det er egentlig ikke så interessant å skulle dokumentere det for en eller annen konspirasjonsteoretiker som åpenbart har bodd under en stein hele livet. Det er ikke sannhetsgehalten i om kvinner blir plystret på eller ei som er oppe til diskusjon her, dersom du ønsker å fortsette å tro på at det ikke skjer så bør du kanskje heller krype tilbake til under steinen din, for jeg tar ikke debatten ned på det nivået.

Du har jo din venn google også, når du er såpass innesnødd at dette var breaking news, så er det kanskje en idé å lese litt om temaet og lære seg noe nytt i dag.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overdrevet?

Jeg synes det er helt forferdelig at kvinner ikke skal kunne gå i fred på gaten uten å bli trakassert på denne måten.

Og det verste er dobbeltmoralen hos disse mennene. De krever at "deres egne" kvinner skal dekke seg i tepper fra topp til tå - så skal de selv kunne opptre som noen sex-beist overfor norske kvinner som kler seg etter vestlige former. Det er så kvalmt at det er til å spy av.

Grunnen til at de opptrer som sex beist eheheh måtte bare le litt :fnise::laugh: , er at de synes vi er noen horer, så det de synes er riktig, er at kvinner ikke har noe å gjøre ute nattestid, og ikke i utfordrende klær, det er haram, så de prøver å gjøre det riktig så ubehagelig for oss,ved å da sikkert manipulere oss til å holde oss inne, eller så tror de at vi liker oppmerksomheten, fordi vi er noen billige tøs.

Anonymous poster hash: c3490...4dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Du har klart rett i det du sier, men du fokuserer bare på fremmedkulturelle menn. Norske menn er ikke det spor bedre. På arbeidsplassene skjer de aller fleste overgrepene av denne typen fra etnisk norske menn som kommer med seksuelt ladete bemerkninger, kommentarer til utseende og bekledning, stadig skal bevege seg alt for nær kvinner de snakker med og til og med kan prøve seg med fysisk berøring uten tillatelse. Svært mange kvinner tør knapt gå på jobb som følge av slike slibrige, ekle mannsgriser. Jeg tør påstå at dette utgjør et langt større problem enn innvandrere på gata som ennå ikke har rukket å lære seg vestens spilleregler. Anonymous poster hash: 31a1f...e98

Jeg er en voksen kvinne som har vært i arbeidslivet i 33 år - men har aldri opplevd noe av det du snakker om her. Alle vet at det selvsagt finnes - men ikke i den utstrekningen du insinuerer. De tilfellene jeg har sett av forhold på jobben er det ofte kvinnene selv som har lagt opp til. Det har da vært ønskelig fra begge parter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Grunnen til at de opptrer som sex beist eheheh måtte bare le litt :fnise::laugh: , er at de synes vi er noen horer, så det de synes er riktig, er at kvinner ikke har noe å gjøre ute nattestid, og ikke i utfordrende klær, det er haram, så de prøver å gjøre det riktig så ubehagelig for oss,ved å da sikkert manipulere oss til å holde oss inne, eller så tror de at vi liker oppmerksomheten, fordi vi er noen billige tøs.

Anonymous poster hash: c3490...4dd

Ja, de ser på oss vestlige kvinner som horer og fritt vilt.

Når man har den innstillingen så er det utrolig merkelig at de velger å flytte til den forhatte vesten med alle horene.

Jeg skulle like å se hvordan de hadde reagert om norske menn hadde oppført seg sånn overfor deres kvinner. I visse muslimske land kan vestlige menn bli straffet bare for å SE på en muslimsk kvinne.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en voksen kvinne som har vært i arbeidslivet i 33 år - men har aldri opplevd noe av det du snakker om her. Alle vet at det selvsagt finnes - men ikke i den utstrekningen du insinuerer. De tilfellene jeg har sett av forhold på jobben er det ofte kvinnene selv som har lagt opp til. Det har da vært ønskelig fra begge parter.

Her må jeg si meg enig. Har jobbet flere steder, med ganske mange forskjellige norske menn, og har kun hørt om en kvinnelig kollega som har blitt trakkasert, det endte med at synderen fikk sparken. Edru, norske menn har sjelden oppført seg annet enn eksemplarisk.

Anonymous poster hash: 544dc...555

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rasistisk ment,men de fleste utenlandske mannfolk oppfører seg som griser..



Anonymous poster hash: 4e3b3...6d1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Selvfølgelig er det du beskriver, seksuell trakassering. Dette skal du anmelde hver eneste gang det skjer!! Dette må du aldri akseptere. Du har krav på å bli behandlet som et menneske og ikke som et kjøttstykke. Anonymous poster hash: 31a1f...e98

Først, ikke missforstå det jeg sier. Rent personlig synes jeg slik oppførsel er uakseptabel.

Men det er faktisk ikke ulovlig og kommer aldri til og bli det. Hvis de er grove i munnen, fysisk tar på deg eller ikke stopper når du ber dem om det er det snakk om ulovlige handlinger men bare og ta kontakt er faktisk ikke ulovlig å kommer aldri til og bli det.

Det er dog frekt og slitsomt og det burde ikke forekomme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det synes som om de som tok opp videoen, hadde rasistiske motiver. Norske menn er slett ikke noe bedre, og dette er et like stort problem overalt i Norge, ikke bare i Oslo og omegn. Politiet gir blaffen i denne slags kriminalitet. Kvinnene må lide. Anonymous poster hash: 31a1f...e98

LOL. Du måtte trekke inn rasisme her også?

Anonymous poster hash: 6b09e...1b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL. Du måtte trekke inn rasisme her også? Anonymous poster hash: 6b09e...1b5

Nokså ironisk at vedkommende er bekymret for rasisme, men har åpenbart ingen problemer med å selv mene at alle menn bør utryddes...

Anonymous poster hash: 4a3da...f9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo Nardo

Et viktig poeng er at dette er på kveldstid. Opplever selv å bli kontaktet av menn med minoritetsbakgrunn daglig, uten at de nødvendigvis vil ligge med meg.

Personlig er jeg glad jeg er mann i Oslo. Vet ikke om jeg hadde vært komfortabel som kvinne, i hvert fall ikke uten å ta en del forholdsregler som jeg i dag ikke tar som mann. Er jeg for eksempel i området rundt Oslo S, Grønland og Brugata er jeg klar til kamp og alt annet enn avslappet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker, on 16 Aug 2014 - 17:38, said:

Her må jeg si meg enig. Har jobbet flere steder, med ganske mange forskjellige norske menn, og har kun hørt om en kvinnelig kollega som har blitt trakassert, det endte med at synderen fikk sparken. Edru, norske menn har sjelden oppført seg annet enn eksemplarisk.

Anonymous poster hash: 544dc...555

Det er klart at forekomsten av seksuell trakassering vil variere fra arbeidsplass til arbeidsplass, på arbeidsplasser der det er svært få menn, vil problemet bli mindre. Dersom dere har arbeidet der det også finnes mer enn ytterst få menn ansatt, er det helt usannsynlig at dere ikke har blitt utsatt for trakassering. Det er ikke alle sultne blikk som erkjennes av dem som utsettes for det, og det er ikke alle som er like oppmerksomme på det trakasserende innholdet i mennenes utsagn eller nonverbale kommunikasjon. Dette skyldes at fenomenet er så utbredt at mange kvinner ikke erkjenner at de utsettes for systematisk trakassering. Det er viktig å få kvinner til å innse hvor utbredt problemet er, slik at en kan komme fenomenet til livs.

For øvrig var det bra at trakassøren du fortalte om, fikk sparken. Terskelen for å gi menn sparken for slikt er alt for høy. Avskjedigelse bør skje umiddelbart, ved første gangs hendelse. Ett uønsket blikk eller en uønsket berøring må være tilstrekkelig for å sende mannsgrisen på dør. Anonymous poster hash: 31a1f...e98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig poeng er at dette er på kveldstid. Opplever selv å bli kontaktet av menn med minoritetsbakgrunn daglig, uten at de nødvendigvis vil ligge med meg.

Personlig er jeg glad jeg er mann i Oslo. Vet ikke om jeg hadde vært komfortabel som kvinne, i hvert fall ikke uten å ta en del forholdsregler som jeg i dag ikke tar som mann. Er jeg for eksempel i området rundt Oslo S, Grønland og Brugata er jeg klar til kamp og alt annet enn avslappet.

Virkelig? klar til kamp?

Jeg er kvinne og er ofte i disse områdene, uten at jeg har opplevd noe spesielt ubehagelig. Noen kommentarer innimellom, men aldri noe skremmende. I disse områdene er det jo også god belysning og mye folk på de fleste tidspunkter, så jeg ser ikke hvorfor det skulle vært ekstra skummelt der?

Min eneste "regel" i Oslo, er at jeg velger opplyste veier og veier med mest mulig folk når jeg går i byen. Og så er jeg selvfølgelig også over stadiet der jeg drakk meg så drita at jeg ikke visste hvor jeg var, det hjelper sikkert også på.

Anonymous poster hash: 13cea...95f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo Nardo

Virkelig? klar til kamp?

Jeg er kvinne og er ofte i disse områdene, uten at jeg har opplevd noe spesielt ubehagelig. Noen kommentarer innimellom, men aldri noe skremmende. I disse områdene er det jo også god belysning og mye folk på de fleste tidspunkter, så jeg ser ikke hvorfor det skulle vært ekstra skummelt der?

Poenget er at jeg ikke er avslappet, men oppvakt og klar om noe skulle skje. Grunnen til det er jo at området er stappfullt av rusmisbrukere, sosialklienter, jihadister og halvkriminelle.

Venter jeg på bussen en annen plass i byen eller ferdes en annen plass er jeg som regel totalt avslappet.

Har enda ikke skjedd noe med meg heller, men jeg er klar når det skjer.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at jeg ikke er avslappet, men oppvakt og klar om noe skulle skje. Grunnen til det er jo at området er stappfullt av rusmisbrukere, sosialklienter, jihadister og halvkriminelle.

Venter jeg på bussen en annen plass i byen eller ferdes en annen plass er jeg som regel totalt avslappet.

Har enda ikke skjedd noe med meg heller, men jeg er klar når det skjer.

:)

Jeg har ferdes mye i det området i 10 år, og jeg kjenner jeg er særdeles fornøyd med å ha tatt livet med ro også i dette området. Men for all del, vi lever alle livet slik vi føler det er best :)

Anonymous poster hash: 13cea...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...