Gå til innhold

Kvinner blir sextrakassert på gata i Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner godt hvor ubehagelig det er å bli lagt an på sånn uten videre, men det må jo gå an å se det fra mennenes side også. Dette var ikke gamle, tannløse alkiser som prøvde å kjøpe jenta for penger, men unge menn som så en feststemt jente i samme alder. De er ikke grove i språket eller truende, og de tar jo et nei for et nei. Man må jo kunne se ting i kontekts. Kle deg i en hettegenser og vanlig dongribukse å se hvor mange tilnærmelser du får. Jeg tipper null.

Anonymous poster hash: 533d3...fbd

Så det du sier er at vi skal tvinges til å dekke oss til for å slippe slibrigheter fra innvandrere? De har altså rett til å rope til deg hvis vi går i skjørt? Er du muslim?

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du i det hele tatt dokumentasjon på dette?

Anonymous poster hash: 568c0...c1f

Spør du om jeg har dokumentasjon på at hore-madonna-tankegangen eksisterer? Eller hva er det du tviler på? At vi i vårt likestilte hjøre av verden har greid å bekjempe hore-madonna-tankegangen slik at den står svakere her enn i mer patriarkalske kulturer burde være kjent for enhver som har et minimum utdanning og kjennskap til samfunnsfag, kultur og historie.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er at vi skal tvinges til å dekke oss til for å slippe slibrigheter fra innvandrere? De har altså rett til å rope til deg hvis vi går i skjørt? Er du muslim?

Nei, det er ikke det jeg sier :) Det jeg sier er at når du går kledd feststemt og passerer en guttegjeng så bør du forstå at de ønsker å prøve å se om du kunne vært interessert. Ingen av dem tok tak i henne. De var stort sett høflige og kom ikke med noe frekkere enn å fortelle henne at hun var pen.

Anonymous poster hash: 533d3...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kle deg i en hettegenser og vanlig dongribukse å se hvor mange tilnærmelser du får. Jeg tipper null. Anonymous poster hash: 533d3...fbd

Hadde nå enda det hjulpet så...

Har gått i joggebuksa til x-en min, høyhalset ullgenser, skinnjakke og lue, og fortsatt blitt både kaldt hore og klådd på da jeg var på vei hjem fra Busstrerminalen etter å ha sittet 4timer på en buss.

Ikke akkurat mitt fresheste meg!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke det jeg sier :) Det jeg sier er at når du går kledd feststemt og passerer en guttegjeng så bør du forstå at de ønsker å prøve å se om du kunne vært interessert. Ingen av dem tok tak i henne. De var stort sett høflige og kom ikke med noe frekkere enn å fortelle henne at hun var pen.

Anonymous poster hash: 533d3...fbd

Leste du hele artikkelen? Hadde det vært greit om dette gjaldt datteren eller søsteren din? Eller skal du ikle dem burka så de skal slippe å få tilrop?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste du hele artikkelen? Hadde det vært greit om dette gjaldt datteren eller søsteren din? Eller skal du ikle dem burka så de skal slippe å få tilrop?

Jeg så innslaget i artikkelen og ingenting av det som hevdes i artikkelen skjedde mens de filmet. Jeg ser faktisk ingen form for trakassering, jeg ser unge menn som noe håpløst og desperat prøver å få kontakt med en jente de syns er pen.

Anonymous poster hash: 533d3...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker, on 15 Aug 2014 - 23:59, said:

Jeg så innslaget i artikkelen og ingenting av det som hevdes i artikkelen skjedde mens de filmet. Jeg ser faktisk ingen form for trakassering, jeg ser unge menn som noe håpløst og desperat prøver å få kontakt med en jente de syns er pen.

Anonymous poster hash: 533d3...fbd

Menn som håpløst og desperat prøver å få kontakt med en jente de syns er pen, er da udiskutabelt en form for seksuell trakassering, selv om grovere (så vel som mindre grove) også er alminnelig. Anonymous poster hash: 31a1f...e98
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært muslimske kvinner som ble tilsnakket på samme måte av etnisk norske menn måtte nordmennene regne med å bli drapstruet eller blitt banket opp og lemlestet.

Norske unge menn er ikke lenger istand til å beskytte kvinnene våre.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leintle

Det skjer ofte, og jeg går ikke utfordrende kledd eller ute sent på kvelden heller. Jeg ber de ha respekt for kvinner og dra til seg øynene. Ikke alle som tar det like bra da, så det har blitt noen episoder. De utenlandske stopper når de skjønner at jeg er "en av dem" og de norske blir enda mer ivrige når de skjønner at jeg er utenlandsk fordi "jeg er så eksotisk".

Det er kanskje ikke trakassering, men det er så utrolig ubehagelig å føle seg som et kjøttstykke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold dere på kjøkkenet, så slipper dere dette



Anonymous poster hash: 71692...14a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn som håpløst og desperat prøver å få kontakt med en jente de syns er pen, er da udiskutabelt en form for seksuell trakassering, selv om grovere (så vel som mindre grove) også er alminnelig. Anonymous poster hash: 31a1f...e98

Nei, det er ikke trakassering å hilse på en jente du kan være interessert i. Men jeg skjønner at det kan oppfattes som problematisk når det skjer ofte. Det blir likevel feil å ilegge andre trakasserende motiver når de kun prøver å få kontakt med jenta.

Anonymous poster hash: 533d3...fbd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leintle, on 16 Aug 2014 - 00:09, said:

Det skjer ofte, og jeg går ikke utfordrende kledd eller ute sent på kvelden heller. Jeg ber de ha respekt for kvinner og dra til seg øynene. Ikke alle som tar det like bra da, så det har blitt noen episoder. De utenlandske stopper når de skjønner at jeg er "en av dem" og de norske blir enda mer ivrige når de skjønner at jeg er utenlandsk fordi "jeg er så eksotisk".

Det er kanskje ikke trakassering, men det er så utrolig ubehagelig å føle seg som et kjøttstykke.

Selvfølgelig er det du beskriver, seksuell trakassering. Dette skal du anmelde hver eneste gang det skjer!! Dette må du aldri akseptere. Du har krav på å bli behandlet som et menneske og ikke som et kjøttstykke. Anonymous poster hash: 31a1f...e98
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hooty McOwlface

Jeg skjønner godt hvor ubehagelig det er å bli lagt an på sånn uten videre, men det må jo gå an å se det fra mennenes side også. Dette var ikke gamle, tannløse alkiser som prøvde å kjøpe jenta for penger, men unge menn som så en feststemt jente i samme alder. De er ikke grove i språket eller truende, og de tar jo et nei for et nei. Man må jo kunne se ting i kontekts. Kle deg i en hettegenser og vanlig dongribukse å se hvor mange tilnærmelser du får. Jeg tipper null.

Anonymous poster hash: 533d3...fbd

Da tippet du feil, det skjer med helt vanlige klær på også. Det øker nok noe om man drar på seg et skjørt, men jeg vil nå ikke mene det er en bra løsning at alle kvinner skal gå rundt i jeans og hettegenser hver dag til enhver anledning på grunn av dette.

Nå er det jo åpenbart at du ikke er kvinne, og du har heller ingen andre referanser enn den ene videoen. Men om du skal gå kun ut fra den da, synes du hun var upassende kledd for å gå hjem fra jobben en torsdagskveld? Burde hun hatt med en bukse eller burka eller noe å gå hjem i?

Å se det fra mannens side hjelper ikke så mye, vi vet godt at de bare har de edleste intensjoner om å putte pikken sin litt i oss, men det er fremdeles irriterende. De "snille" som man egentlig synes litt synd kan nesten være de verste faktisk, man sier tusen takk for komplimentet, men det gjelder å aldri sette ned farten, ha øyenkontakt eller svare på neste spørsmål som kommer, for da henger de på deg et godt stykke.

Og det er jo ikke alltid bare snille småkåte lam som på denne videoen altså. Mange glor og kommenterer deg høylytt når du går forbi, det er bare ikke spesielt høflig eller snilt gjort. Du føler deg jo litt som et objekt, at de ser ned på deg og prøver å sette deg ut. Noen ganger er det ganske grovt og. Noen ganger litt skremmende. Noen ganger gjør de narr og harselerer for å tøffe seg for kompisgjengen, så står hele hurven og flirer av deg eller sjekker ut rompa di. Det er bare ikke kult, selv om du setter det i den konteksten din.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker, on 16 Aug 2014 - 00:15, said:

Nei, det er ikke trakassering å hilse på en jente du kan være interessert i. Men jeg skjønner at det kan oppfattes som problematisk når det skjer ofte. Det blir likevel feil å ilegge andre trakasserende motiver når de kun prøver å få kontakt med jenta.

Anonymous poster hash: 533d3...fbd

Dette dreide seg ikke om å hilse på jenta. Seksuelt nøytral hilsen à la "god dag" er naturligvis akseptabel, men f.ex. å komme med utsagn om utseendet hennes, er trakassering. Anonymous poster hash: 31a1f...e98
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært morsomt å testet det motsatte. Norske menn som roper etter innvandrerjenter. Hvor lang tid tror dere det hadde tatt før det var oppslag i media om de stakkars invandrerjentene som ikke får gå i fred.....?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da tippet du feil, det skjer med helt vanlige klær på også. Det øker nok noe om man drar på seg et skjørt, men jeg vil nå ikke mene det er en bra løsning at alle kvinner skal gå rundt i jeans og hettegenser hver dag til enhver anledning på grunn av dette.

Nå er det jo åpenbart at du ikke er kvinne, og du har heller ingen andre referanser enn den ene videoen. Men om du skal gå kun ut fra den da, synes du hun var upassende kledd for å gå hjem fra jobben en torsdagskveld? Burde hun hatt med en bukse eller burka eller noe å gå hjem i?

Å se det fra mannens side hjelper ikke så mye, vi vet godt at de bare har de edleste intensjoner om å putte pikken sin litt i oss, men det er fremdeles irriterende. De "snille" som man egentlig synes litt synd kan nesten være de verste faktisk, man sier tusen takk for komplimentet, men det gjelder å aldri sette ned farten, ha øyenkontakt eller svare på neste spørsmål som kommer, for da henger de på deg et godt stykke.

Og det er jo ikke alltid bare snille småkåte lam som på denne videoen altså. Mange glor og kommenterer deg høylytt når du går forbi, det er bare ikke spesielt høflig eller snilt gjort. Du føler deg jo litt som et objekt, at de ser ned på deg og prøver å sette deg ut. Noen ganger er det ganske grovt og. Noen ganger litt skremmende. Noen ganger gjør de narr og harselerer for å tøffe seg for kompisgjengen, så står hele hurven og flirer av deg eller sjekker ut rompa di. Det er bare ikke kult, selv om du setter det i den konteksten din.

Jeg sier ikke at hun kler seg upassende. Men mye av vanlig bekledning for jenter går ut på å vise kropp, som skaper en respons hos heteroseksuelle menn. Det kommer man ikke utenom. Når en feststemt, velduftende og attraktiv jente da passerer en tilfeldig guttegjeng som bare sitter og loker og kanskje er ute etter å møte jenter så er det vel ikke så rart at de benytter sjansen til å hilse på? Kall dem dumme, naive, uhøflige, men de gjør faktisk ikke stort annet galt enn å legge igjen et kompliment i håp om å få en sjanse. Dette var tilnærmelser de fleste jenter ville satt pris på om det kom fra en fyr de var like begeistret for som disse gutta var for henne, så jeg går ikke med på at det er trakassering.

Å husk, mange gutter har bare intensjoner om å "putte pikken i dere" fordi de ikke vil vise sårbarhet å tape ansikt når de blir avvist. Da er det like greit for dem å gi inntrykk av at du ikke var mer enn et sexobjekt,

Anonymous poster hash: 533d3...fbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette dreide seg ikke om å hilse på jenta. Seksuelt nøytral hilsen à la "god dag" er naturligvis akseptabel, men f.ex. å komme med utsagn om utseendet hennes, er trakassering. Anonymous poster hash: 31a1f...e98

Nei, det er et dårlig forsøk på flørting. Siden når ble det å gi et kompliment trakassering?

Anonymous poster hash: 533d3...fbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE overdrevet å kalle det trakassering.

Jenter/kvinner må kunne gå i fred på gata og andre steder uten å bli utsatt for slibrige og frekke tilrop.

Anonymous poster hash: 95878...5cd

Ja for sjekking må aldri forekomme. Alle skal forbli single og ensome for resten av livet. Ser du en jente på gata så snu og gå andre veien og unngå øyekontakt.

Det blir nok et bra samfunn....

Anonymous poster hash: 3d514...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at hun kler seg upassende. Men mye av vanlig bekledning for jenter går ut på å vise kropp, som skaper en respons hos heteroseksuelle menn. Det kommer man ikke utenom. Når en feststemt, velduftende og attraktiv jente da passerer en tilfeldig guttegjeng som bare sitter og loker og kanskje er ute etter å møte jenter så er det vel ikke så rart at de benytter sjansen til å hilse på? Kall dem dumme, naive, uhøflige, men de gjør faktisk ikke stort annet galt enn å legge igjen et kompliment i håp om å få en sjanse. Dette var tilnærmelser de fleste jenter ville satt pris på om det kom fra en fyr de var like begeistret for som disse gutta var for henne, så jeg går ikke med på at det er trakassering. Å husk, mange gutter har bare intensjoner om å "putte pikken i dere" fordi de ikke vil vise sårbarhet å tape ansikt når de blir avvist. Da er det like greit for dem å gi inntrykk av at du ikke var mer enn et sexobjekt, Anonymous poster hash: 533d3...fbd

Nei, de fleste gutter/menn skjønner at fremgangsmåten for å bli kjent med en jente de syns er pen ikke er å rope "fin rumpe" eller "få se på fitta di" når de står i en gruppe på gata. Dette handler om dominans og og kontroll, fordi noen menn mener at de har rett på oppmerksomhet og til å kommentere kroppen til kvinner. Eller enda verre, at de har rett til å ta på dem.

Anonymous poster hash: 8b9fa...ea5

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...