missdior Skrevet 13. januar 2015 #1461 Del Skrevet 13. januar 2015 Du får overføre feriedagene som gjenstår til neste år. Det er lov både ved sykemelding og permisjon å overføre ferie til neste år, du har jo ikke mulighet til å bruke de dagene. Åh så kjekt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Siyha Skrevet 13. januar 2015 #1462 Del Skrevet 13. januar 2015 (endret) Åh så kjekt! Ja, veldig greit. En må bare huske å søke gjennom HR-systemet på jobb i god tid (de fleste har det på intranett på jobbrukeren sin eller skjema jobben bruker). Glemte også å nevne at hvis du jobber i kommune/stat så kan en også overføre 2 uker hvert år uten å ha grunner som sykemelding/permisjon. Endret 13. januar 2015 av Siyha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havmus Skrevet 13. januar 2015 #1463 Del Skrevet 13. januar 2015 (endret) Slik jeg har forstått NAV ordningen er det ikke mor som kommer dårligst ut av det mtp. inntekt når man velger 80%, men fars lønning i permisjonstiden. Dersom mor velger 80% er denne utbetalingen også gjeldende for fedrekvoten (da 80% av fars lønn), men i motsetning til fellesperioden får ikke far flere permisjonsuker på fedrekvoten. I hele dette regnestykket bør du da også regne ut fars utbetaling i de ti ukene fedrekvoten varer for å finne ut hvor mye dere tapet på den ene eller den andre løsningen Endret 13. januar 2015 av Havmus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemeg90 Skrevet 13. januar 2015 #1464 Del Skrevet 13. januar 2015 Angående ferie og permisjon, er det at om man ønsker å ta ut ferie i permisjonen så kan man kun forskyve permisjonen med 4+1 per kalenderår. Men velger man å ta ut all ferien etter permsjonen så er det jo ikke noe problem:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cinderella_h Skrevet 13. januar 2015 Forfatter #1465 Del Skrevet 13. januar 2015 ja nå har jeg regnet litt mer på det og funnet ut en annen ting - resultatet blir jo helt annerledes når man bare snur på tallene...helt sykt.... men har tatt ukesutbetalingene mot hverandre og funnet ut at ved 100 prosent så sparer jeg nesten 1500 kroner ved å velge 100 prosent. og hvis jeg da tar 10 uker ulønnet permisjon slik at det tilsvarer lengden på 80 prosent så har jeg nesten 70 000 å leve på disse 10 ukene jeg tar ulønnet. men det forutsetter jo også at man sparer da 1500 kroner i uken de andre 49 ukene. ang ferie uker - tror bedriften min tillater at man tar ut 5 ukers ferie. men skal så klart sjekke ut dette. det jeg ser for meg nå er et virvar av dokumenter, frem og tilbake. ev får jeg dele opp, ta noe av ferien i 2015 og noe av ferien i 2016. må bare ta avbrudd i permisjonen da. hjelp så vanskelig ps hvordan laster vi opp bilder igjen ``?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cinderella_h Skrevet 13. januar 2015 Forfatter #1466 Del Skrevet 13. januar 2015 Angående ferie og permisjon, er det at om man ønsker å ta ut ferie i permisjonen så kan man kun forskyve permisjonen med 4+1 per kalenderår. Men velger man å ta ut all ferien etter permsjonen så er det jo ikke noe problem:) for min del må det da bety at jeg må ta et avbrudd i permisjonen i 2015 - for å ta ut den uken jeg har til gode fra 2014? også fortsette permisjonen inn i 2016 og ved endt permisjon så tar jeg ut mine fem uker fra 2015? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemeg90 Skrevet 13. januar 2015 #1467 Del Skrevet 13. januar 2015 Vi har kommet frem til det samme ved permsijon. Velg vi 100% og setter av mellomlegget så har vi 62000 å bruke på 10 uker ulønnet. Lurer på om man kan søke om kontantstøtte også etter at barnet er 1 år? Du kan vel overføre den fra 2014 til 2016? Isåfall kan du jo ta alt ut etter endt permisjon om bedriften tillater det.. hvis ikke så kan du eks ta ut 2 uker 2015 (altså den fra 2014 og en fra 2015) og forskyve permisjonen din med to uker. Da må du søke om utsettelse av både din og mannens permisjon. Og så ta 4 uker etter endt permisjon. Håper det ble ok forklart? Laste opp bilder kan du gjøre om du velger "bruk full editor" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cinderella_h Skrevet 13. januar 2015 Forfatter #1468 Del Skrevet 13. januar 2015 Ja skal snakke med arbeidsgiver vedrørende dette med ferie. Jeg tror kanskje vi har kommet til en løsning. Hehe selvom jeg har sagt dette før 🙈 men ja det forutsetter at vi klarer å spare disse pengene de andre ukene da - pluss at man satser på å ikke bli syk de ukene man er i ulønnet permisjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cinderella_h Skrevet 13. januar 2015 Forfatter #1469 Del Skrevet 13. januar 2015 En annen ting vi kan ta med i beregningen er jo også barnebidraget per måned på 970 kroner. Planen er å sette disse rett inn på sperra konto - men det første året må det jo være lov å ta av disse 🙈🙈🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cinderella_h Skrevet 13. januar 2015 Forfatter #1470 Del Skrevet 13. januar 2015 Hentet fra nav : kontantstøtte for barn får man mellom barnets alder 1 og 2 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemeg90 Skrevet 13. januar 2015 #1471 Del Skrevet 13. januar 2015 Hentet fra nav : kontantstøtte for barn får man mellom barnets alder 1 og 2 år. Ja, men er bare usikker på om man må ha søkt om barnehageplass og ikke fått eller om man kan få det uansett om man har barnet hjemme. Tenkte jeg skulle høre med NAV:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Essie_ Skrevet 13. januar 2015 #1472 Del Skrevet 13. januar 2015 Slik jeg har forstått NAV ordningen er det ikke mor som kommer dårligst ut av det mtp. inntekt når man velger 80%, men fars lønning i permisjonstiden. Dersom mor velger 80% er denne utbetalingen også gjeldende for fedrekvoten (da 80% av fars lønn), men i motsetning til fellesperioden får ikke far flere permisjonsuker på fedrekvoten. I hele dette regnestykket bør du da også regne ut fars utbetaling i de ti ukene fedrekvoten varer for å finne ut hvor mye dere tapet på den ene eller den andre løsningen Slik ble regnestykket hos oss også. Men dette avhenger vel av hvor stor mors inntekt er. Jo høyere inntekt, jo større blir differansen mellom 80 og 100%. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havmus Skrevet 13. januar 2015 #1473 Del Skrevet 13. januar 2015 (endret) Slik ble regnestykket hos oss også. Men dette avhenger vel av hvor stor mors inntekt er. Jo høyere inntekt, jo større blir differansen mellom 80 og 100%.Rent teknisk, men samtidig, dersom mor tar hele fellesperioden betyr det jo at 80% utbetaling strekkes over flere uker enn 100%. Man taper muligens litt ved å velge 80% mtp månedsutbetaligen, men med de ekstra ukene med utbetaling skal det jo egentlig jevne seg ut. Satt på spissen, dersom hele permisjonssulamitten er forbeholdt en av foreldrene (mødrekvote, fellesperioden og fedrekvote slått sammen til et) skulle ikke differansen mellom 80 og 100 være så forskjellig mtp utbetalingsperioden. Skal sies at jeg ikke har satt meg ned for å regne på dette da det er fedrekvoten og utbetalingene ved denne som har vært avgjørende for hva jeg søkte om. Hos oss tjener mannen mer enn meg, vi vil derfor ha tape mye dersom jeg skulle ha valgt 80% utbetaling framfor 100%. Endret 13. januar 2015 av Havmus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Essie_ Skrevet 14. januar 2015 #1474 Del Skrevet 14. januar 2015 Ja, det var det jeg mente; at det er det jeg har kommet frem til også Total utbetaling hos meg med 100% i 39 uker eller 80% i 49 uker (far skal kun ha fedrekvote), var veldig lik - tror kanskje differansen var et sted mellom 1000-2000kr. Far tjener i tillegg mer enn meg, så tapet vårt ville blitt betydelig ved å velge 80% dekning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cinderella_h Skrevet 14. januar 2015 Forfatter #1475 Del Skrevet 14. januar 2015 Synes dette er skrekkelig vanskelig. Det var det siste jeg tenkte på da jeg la meg og det første da jeg våknet i morres. Føler også at sjefen maser og at ting må Sendes inn snarest. I tillegg vurderer jeg å bytte jobb. Altså søke nytt men jeg er hjemme i permisjon. Det har lissom vært målet hele veien. Og da er det en del andre ting å ta hensyn til. Lillemeg90- kontantstøtte er kun betinget av to ting : alder og barnehage. Dvs at barnet må være fylt ett år. Du velger selv om du vil holde barnet hjemme eller sende i barnehage. Kontantstøtte får du selv om du frivillig velger å være hjemme. Du må ikke ha søkt barnehage. Den er for at foreldre skal bruke med tid hjemme med barnet. Ev om du Får svigermor til å passe barnet så får du også kontantstøtte. Den er skattefri. Må søkes om. Og er pdd på kroner 6000,- i måneden. Det leste jeg i stad Dvs at man får jo en del penger inn i kassa der også pluss at man må huske på at barnetrygden komme hver måned etter fødsel. Den er på 970,- den må ikke søkes om men kommer automatisk. Så sånnsett henter man inn penger på disSe to. Synes ulønnet permisjon er litt skummelt å velge. Magefølelsen min liker ikke den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havmus Skrevet 14. januar 2015 #1476 Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Kontantstøtte får man f.o.m. barnet er fylt 13 mnd t.o.m. fylte 23 mnd. Maks 11 mnd utbetaling. Eller t.o.m. den mnd barnet begynner i bhg. Jeg gikk arbeidsledig fra permisjonen sluttet i midten av januar i fjor til slutten av mai i fjor. Jeg hadde spart mye i løpet av permisjonen så selv om jeg valgte 100% dekning gikk det greit at lønnet permisjon var over før kontantstøtten kom, dog var det litt trangt . Kontantstøtten var da på 5000,- Endret 14. januar 2015 av Havmus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cinderella_h Skrevet 15. januar 2015 Forfatter #1477 Del Skrevet 15. januar 2015 Det er veldig mye faktorer som spiller inn. Synes dette med ulønnet permisjon er skummelt men allikevel kan det se ut som den beste løsningen. Flere rundt meg bekrefter dette også. Eneste er dette med sykepengerettighetene. Men leser mye rart her også. Leste senest i stad at i statens personalhåndbok står det at man har rettighetene fra ddn dagen man skulle begynt å jobbe etter ulønnet permisjon - bare man har den datoen skriftelig. Snakket med sjefen i dag og skal prøve å få sett på dette med ferie også. Leste på nav at man skal vedlegger et skjema fra arbeidsgiver vedr lønns og arbeid. Men arbeidsgiver sa at det hadde hun ukke gjort i andre tilfeller. Vår lønnsavdeling ettersender denne. Snakket så med en kollega og hun sa at jeg bare skulle vedlegger siste lønnsslipp. Merkelige greier. I dag har vi bestemt oss for babycall. Vi valgte med kamera og den som kom beat i test Var en tur i butikken i stad og tillot meg selv å kjøpe inn litt bleier, stelleunderlag, ammeinnlegg og litt såpeartikler. 🙈 Vært en del liv i magen i dsg men på en veldig rar måte m. Det sparker ikke sånn direkte men mer Romsterer frem og tilbake. Nå er det natta ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleninja Skrevet 15. januar 2015 #1478 Del Skrevet 15. januar 2015 Vel så veldig kreativ er jeg ikke. Men jeg prøver, feiler og noen ganger lykkes. Det blir mye banning men blir jo storfornøyd når resultat er klart. Jeg tror faktisk jeg vil føle meg tryggere med kamera. Her kanskje jeg skal ønske meg to. Inspirert av kaospåtobein - håper noen av venninnene mine arrangerer babyshower for meg. Ikke så lang tid igjen heller. Vil ikke mase om det heller jeg har vel egentlig stått for alle jentenes babyshower så spørs vel om noen tar initiativet sånn uten videre. Men synes nå det hadde vært koselig å få tilbake ❤️ Det er jo det viktigste, at dere føler dere trygge på babycallen Det er jo lov å håpe at noen tar initiativ Ei venninne skulle arrangere for meg, men spurte meg om hvem jeg ville skulle komme, og så har jeg brukt så lang tid på å svare... Men nå blir det babyshower ;P Leste på nav at man skal vedlegger et skjema fra arbeidsgiver vedr lønns og arbeid. Men arbeidsgiver sa at det hadde hun ukke gjort i andre tilfeller. Vår lønnsavdeling ettersender denne. Snakket så med en kollega og hun sa at jeg bare skulle vedlegger siste lønnsslipp. Merkelige greier. I dag har vi bestemt oss for babycall. Vi valgte med kamera og den som kom beat i test Var en tur i butikken i stad og tillot meg selv å kjøpe inn litt bleier, stelleunderlag, ammeinnlegg og litt såpeartikler. Vært en del liv i magen i dsg men på en veldig rar måte m. Det sparker ikke sånn direkte men mer Romsterer frem og tilbake. Nå er det natta ;-) Arbeidsgiver må nok sende inn ett inntektsskjema, ja Så bra at dere har fått bestemt dere for en babycall, best i test er jo bare supert Og jippii for flere innkjøp ^^ Du har jo masse klart, jo Liv er liv Sjekket jordmor hvordan bebis lå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cinderella_h Skrevet 15. januar 2015 Forfatter #1479 Del Skrevet 15. januar 2015 Nei hun sjekket faktisk ikke det men hun sa at så lenge pulsen og hjertefrekvens er innenfor normalen og jeg kjenner liv så er alt i orden. Hun sa også at det er for tidlig å begynne å registrere liv hvert tyvende min osv. Jeg skal kjenne daglig men ikke rutine. Må stole på det da! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cinderella_h Skrevet 15. januar 2015 Forfatter #1480 Del Skrevet 15. januar 2015 Atter en dag forbi. Denne gangen med totalt snøkaos så er glad jeg har vært Hjemme i dag Har gått igjennom babyklær i dag og har følgende : Body str 50: 4 stk Body str 56: 6 stk Body str 50/56: 3 stk Body str 62: 5 stk Pysj str 50: 2 Pysj str 56: 2 Pysj str 62: 1 Sparkedress med / uten armer str 50: 1 Sparkedress str 56: 4 Sparkedress str 62: 3 Sparkedress str 68: 1 Strømper / tights str 50: 2 Str 56: 3 Ste 62: 4 Str 70: 2 Bukse str 50: 2 Str 56:2 Str 62: 3 Kjoler str 50: 2 Str 56: 1 Str 62: 4 Genser / overdel str 50: 1 Str 56: 6 Str 62: 3 Str 68: 1 Str 68: 1 Innejakker str 50: 1 Strs 56: -0 Str 62: 3 Bamsedress str 50:1 Hentesett : 1 Smekker : 5 Sokker: 10 Luer :10 Tepper : 3 Sengetøy : 3 Laken :3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå