Gå til innhold

Vil spiren sitte denne gangen da mon tro?

cinderella_h

Anbefalte innlegg

Vi har Neonate babycall. Den er super. Jeg vil ikke ha med kamera. Vil ha en babycall som er praktisk og lett å ta med seg hit og dit, med lite stråling, temperaturmåler og høy sensitivitet på lyder. Ja også god rekkevidde.

Ang. Å ha baby på samme rom så anbefales det for å redusere risiko for krybbedød ja. Baby kan jo likevel sove i egen seng. Vår gutt har aldri pleid å sove inntil meg om natten. Han sov i plastikkboksen på sykehuset, og ble lagt i hengevuggen når vi var kommet hjem. Gikk fint det.

En annen ting er at det er veldig slitsomt å måtte stå ordentlig opp og gå ut av rommet når baby skal mates. Det er ikke spesielt hyggelig det i forhold til å kunne holde seg i sengen. Dessuten våkner man mer opp da og bruker mer tid på å sove. Et ekteskap tåler fint å dele rom med baby i noen måneder. :) Sex og annen nærhet kan man ha andre steder inntil da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg spørre hvorfor dere valgte vekk kamera? :)

Ja blir nok vugge inn på rommet ja. Som du sier man våkner mer av å gå ut av sengen og inn i et annet rom. Noe å tenke på.

Rimelig dødt på den kosefronten uansett pga råd fra jordmor :( stakkars mann. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte uten kamera fordi vi fant en som visstnok er best i test, på salg. Og den var uten ;) Uansett så er jo det med kamera ganske "Nytt", å man har da klart seg helt fint uten kamera tidligere. I tillegg har jeg hørt at en del har slitt med rekkevidden på de med kamera :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk jeg går for kamera. Litt fordi jeg har to etasjer og det kan kanskje hjelpe å ha et kamera istedenfor å løpe opp og ned. Googlet litt i stad og fant en som var best i test - går kanskje for den ;-) leste litt om den som kan kobles til telefon. Virker jo ideelt men den har ikke kamera. Dessuten var den faktisk ikke så høyt oppe på scoringslisten. Nei det blir kamera her!

I dag har jeg gjort ferdig stellebordet. Klarte det til slutt men er ikke helt fornøyd!!! Men tenker at jeg kanskje beholder dette til å begynne med og mår baby er ltt større og vi uansett må kjøpe balje så kan vi investere i nytt. Da er man litt mer inne i rutinene for h ordan stellingen fungerer også. Men ikke helt bestemt enda .,. Hehe. Er ikke lett å være veltepetter 🙈

I morgen skal mannen på jobb igjen. Jeg skal pusle hjemme. Tenkte å skrive en liste over hva jeg har og hva jeg mangler. Ofså gå gjennom målene på rommet og kanskje få pla lagt litt oppussing.

Nå er det natta!

Vært litt bekymret igjen i dag. Ikke kjent de samme sparkene som de andre dagene. I dag har sparkene på en måte sittet litt lenger inn og ikke vært så merkbare. Da blir frøken her bekymret. Kjenner hun er der men på en annen måte. Men ingen dager er vel like. Får jeg håpe! Håper hun kommer tilbake med skikkelig spark i morgen :-)

Natta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er :)

Det er så koselig å lese om alt du lager selv :) Det blir så personlig.

Kamera kan være lurt, men blir litt smak og behag. Mine foreldre brukte kamera på min lillebror. Helt til han ble 3 år. Da kunne de enkelt følge med mens han lå nede og de satt oppe :) Med flere etasjer er nok kamera gull, også når de blir litt større!

Sov godt! Jeg håper du får kjenne litt mer liv i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har kjøpt toppmodellen til neonate på tilbud hos jollyroom. Jeg ville ha den, samboer ville ha med kamera. Jeg tenkte at det viktig å ha en babycall som enkelt kan flyttes, da den i starten vil bli brukt forskjellige steder - kanskje mest ved soving i vogn ute, mens jeg er inne. Og jeg har sett for meg at det er styrete å montere kameraet slik at vinkelen blir riktig i vogna.

Men, det kan hende at jeg angrer når vi skal ta den i bruk. Vi har et kamera fra før som vi enkelt kan koble til iPhone, så i tilfelle kan det brukes i tillegg etterhvert - om det skulle bli mye flying i trappa for å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg nesten spørre essie - hvilket kamera har du som kan kobles til telefonen? Vil aller helst ha det egentlig

Kom sent i seng i går og sannheten er at jeg ligger her enda. Kjent spark i natt og hørte hjertet med doppleren nettopp. Mistenker at hun ligger innover, med rygg mot magen min. Får stå opp og spise litt og håpe på noen kraftige spark.

Jordmor besøk i morgen. Det kjenner jeg passer fint!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke behov for kamera rett og slett. Vi har soverommet i en annen etasje enn stuen, men ser ikke helt poenget. Vil mye heller ha en babycall med god rekkevidde, som er lettvint å ta med seg hit og dit og som ikke må stå i strømmen hele tiden. Godt mulig det har kommet babycall med kamera som ikke må stå på strøm hele tiden nå da, men jeg vet mange som ikke har vært fornøyd med babycall med kamera.

Ikke løper jeg opp og ned trappen for å sjekke baby heller. Hører jo om han våkner, og kan evt titte inn til han når jeg er nede for å gå på do. Sa vi begynte å legge han før vi selv la oss, så var han to måneder gammel og sånn sett ikke nyfødt lenger. Føltes helt trygt at han lå der nede, mens vi var oppe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg tørr ha babycall i det hele tatt. Er så redd for å høre noe mystisk der.. :ler: for mye skrekkfilm ja.

Det skjedde når jeg var liten. Mamma og pappa satt nede med babycallen mens jeg lå oppe og sov, så hørte de "Skal bestemor lese litt for deg før du legger deg?". OG BESTEMOR VAR IKKE PÅ BESØK. Og vi bodde langt unna naboer så.. :P

:ler: Skal også sies at jeg aldri ville legge meg om kveldene fordi jeg mente det var en gammel dame i huset. Var 2 år.

Heldigvis så trenger ikke vi babycall her vi bor :nigo:

:sjokkert:

Så koselig at du lager stellematte selv også, du er så flink :jepp: Skulle ønske jeg var litt mer kreativt anlagt ;) Nå skal jeg prøve meg på å strikke ett vognteppe, da :)

Hurraaa for 27 uker ^^

Angående babycall så gikk vi også for uten kamera, for jeg tenker det er like greit for meg å gå innom rommet av og til hvis jeg vil sjekke på lillemor (vi har ikke akkurat stor leilighet) :) Som Teriyaki sier så hører man jo hvis de våkner, så spørsmålet er jo litt hva man ser for seg at man vil se på kameraet :) Hvis du føler deg mer komfortabel med kamera, så er det nok greit å ha det, da ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel så veldig kreativ er jeg ikke. Men jeg prøver, feiler og noen ganger lykkes. Det blir mye banning men blir jo storfornøyd når resultat er klart.

Jeg tror faktisk jeg vil føle meg tryggere med kamera. Her kanskje jeg skal ønske meg to. 🙈

Inspirert av kaospåtobein - håper noen av venninnene mine arrangerer babyshower for meg. Ikke så lang tid igjen heller. Vil ikke mase om det heller 🙈 jeg har vel egentlig stått for alle jentenes babyshower så spørs vel om noen tar initiativet sånn uten videre. Men synes nå det hadde vært koselig å få tilbake ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen :)

Da sitter jeg å venter på jordmor / samtale time. I dag kunne ikke mannen være med og det føles litt ensomt. Men godt med en kontroll. De siste dagene har jeg vært veldig bekymret igjen. Kjenner sparkene men de er så annerledes enn de har vært. På en måte lenger inne og dunker på en annen måte. Håper jordmor kan sjekke hjertelyd og ev hvordan baby ligger. Kanskje hun ligger med rygg til magen min og det er grunnen. Slik som sist! Håper alt er bra med baby 🙏🙏🙏

I går ble jeg ferdig med stellebord. Har tatt noen bilder så skal absolutt prøve å legge dem inn her via iPad ettersom jeg ikke har pc for dagen. Vi får se senere i dag.

Ellers tenkte jeg lage liste på hva jeg har og mangler :

Har kjøpt / arvet :

Barnevogn

Stelleveske

Regntrekk

Kattenett

Myggnett

Bilsete

Bilsete base

Lekegrind

Tiny 3 in 1

Vugge

Sprinkelseng

Kantbeskytter to stk

Tre laken

Tre sengesett

To stk dyner

Madrassbeskyttelse

Romtemperaturmåler som også kan brukes i vann

Smokkepakke

Smokkeklype

Kluter

Neseskyller

En del klær

Hentesett

Reiseseng

Ammepute

Babyrede

Vogn pose

Skinnfell til vogn

Koppeholder til vogn

Wallstickers til barnerom

Gardiner til barnerom

Babyteppe

Babycall

Hmmmmmmm .... Det var vel det

Mangler :

Håndkler

Bleier

Såpe

Krem

Olje

Ammebh

Amme innlegg

Febermåler

Flere kluter

Gulpekluter

Pute ? Må man ha ?

Garderobeskap til barnerom

Lister til barnerom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det var det jeg mente også! Når begynner de med pute egentlig ?

Da er jeg ferdig med jordmor time. Hun mente magen min var stor. Og nå tippet jeg over denne linjen man skal følge. Men det var ikke bekymringsverdig. Hun satte ctg på meg og de målte puls / hjerte og jeg måtte reg ved hver bevegelse jeg kjente. Selvfølgelig skulle lillegull sparke masse akkurat da. Så maskinen ble slått av relativt fort og alt ble satt til å være perfekt! :)

Det ga litt energi og nå vaskes huset ned :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også over den linjen på sf målet. Men har vært det hele tiden, og så lenge man følger sin egen kurve så gjør det ikke noe :) Værre hvis det flater ut eller stiger kjempemye helt pluttselig.

Min lillesøster på snart 1,5 år bruker fortsatt ikke pute. Det er vel grunnet kvelningsfare at de ikke skal ha mens de er babyer. Lillesøsteren min kunne sikkert begynt med pute nå altså, men hun vil ikke ha enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok det var betryggende 🙏🙏 hun sa at jeg ikke skulle bekymre meg for det men allikevel så sa hun at jeg skulle være bevisst min egenvekt og hva jeg spiser. Følte meg tjukk der jeg satt!!!

Nå har jeg sett litt på permisjonen. Chattet litt på nav sIne sider og snakket med dem på telefon. Har kommet frem til undernevnten og håper noen kan se på det og komme med innspill :

Jeg har en ferieuke fra 2014 og 5 uker fra 2015 som jeg velger å slå sammen og ta ut i 2015. Ønsker ikke bruke 2016 ferien.

Vi har lovfestet rett på barnehage fra AUg 2016

Ved å velge 100 prosent har jeg kommet frem til dette :

Permisjonen totalt ink mine 6 ferieuker samt far sine uker ender 18 april 2016. Da er baby alkurat ett år. Da står vi foran ca tre Mnd uten pass og frem til barnehage. Velger jeg ulønnet permisjon i tre måneder tapet jeg brutto ca 100000,- kroner. Velger jeg 2 Mnd og tar ut 2016 ferien mister jeg all ferie og taper ca 68000,-

Ved å velge 80 prosent

Permisjonen totalt ink mine 6 uker ferie samt far sine uker ender 27 juni 2016. Da kan keg feks ta noen uker av 2016 ferien og håpe på barnehage start 1 august. Sånn sett en bedre deal enn ved 100 prosent.

Så det økonomiske :

Ved å velge 80 prosent fremfor 100 prosent

Taper mor og far tilsaman ca 24000,-

Jeg taper ca 14000,- og far taper ca 10000,-

Så er spørsmålet hva velger jeg? Jeg heller mot 80 prosent pga tiden hjemme. Greit det er et stort tap på 24000,- men om jeg tar ulønnet permisjon taper jeg også mye mer!! I tillegg til dette med sykepenger.

Tapet er regnet ut på bakgrunn av 10 uker lengre ved 80 prosent enn ved 100 prosent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm? Hva skjer med resterende ferie da ? Jeg har jo til vanlig fem uker ferie i året pluss da en ferieuke til gode fra 2014? Mister jeg disse da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, per år! :) Aner ikke, men går utifra at den faller bort? Er kjipt, for jeg har fem hele uker ferie å ta av, men får da altså bare bruke 4+1 :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får overføre feriedagene som gjenstår til neste år. Det er lov både ved sykemelding og permisjon å overføre ferie til neste år, du har jo ikke mulighet til å bruke de dagene.

Endret av Siyha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...