Gå til innhold

dine forberedelser/innkjøp før studiestart


^me^

Anbefalte innlegg

Når søkte dere studenthybel? Jeg skal starte på bachelor i jus i Stavanger nå til høsten, og søkte hybel noen dager etter at jeg fikk svar fra S.O. Leser nå på diverse forum at det er vanskelig å få hybel så sent på året? :( Og privatmarkedet i Stavanger er ikke til å skryte av.. Litt småstressa nybegynner her :laugh:

Der jeg skal studere var fristen for å søke studentbolig 1 juni, så jeg søkte før det og fikk vite at jeg hadde fått en hybel i begynnelsen av juni, lenge før jeg fikk skoleplassen :)

Så på denne tiden er nok det meste fult, og det er vanskelig å få seg studentbolig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men ærlig talt, selv om forelesninger blir endret, flyttet på eller avlyst, tåler man fint å stryke over det med penn og skrive inn nytt tidspunkt/sted. Hvis man sliter med å korrigere ting man har ført opp i almanakken fordi den koster 1500 kr vil jeg si man har litt issues man bør få hjelp til å fikse.

Og skulle medstudentene mine finne ut når jeg har barnefri (jeg fatter bare ikke på hvilken måte det skulle være kleint, det er da jeg har mulighet til å jobbe i kollokvier seint på kvelden eller bli med på pubquiz, så det finner de vel ut uansett...) eller når jeg skal til legen, tenker jeg "jeje, whatever..." og ferdig med det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når søkte dere studenthybel? Jeg skal starte på bachelor i jus i Stavanger nå til høsten, og søkte hybel noen dager etter at jeg fikk svar fra S.O. Leser nå på diverse forum at det er vanskelig å få hybel så sent på året? :( Og privatmarkedet i Stavanger er ikke til å skryte av.. Litt småstressa nybegynner her :laugh:

Jeg leier på privatmarkedet i Bergen, men søkte også på studier ved UiA og søkte studenthybel i mai og fikk plass. Vet ikke hvor vanskelig det er å få studenthybel i Stavanger men har hørt at det er vanskelig å få hybel på privatmarkedet. Og med den erfaringen i bakhodet tror jeg det skal holde hardt å få seg en studenthybel så sent.. lykke til skal du i hvertfall ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Det finnes sikkert de høgskoler og universitet

som aldri avlyser forelesninger,

som aldri bytter på klasserommene,

som aldri endrer pensumlistene,

hvor alle foreleserene leverer ut alt undervisningsmateriell ferdig stiftet og ferdig hullet

og hvor alle 30.000 studenter og alle 6000 ansatte er like veloppdragne. :hoppendeglad:

Men slik var det ikke det ikke da jeg studerte. :laugh: Tipsene (eller villedingen om du vil :fnise: ) er basert på ting jeg skulle ønske jeg visste da jeg var student :hallo: :skya: Anonymous poster hash: ee6e6...a0d

Selvfølgelig skjer det endringer. Jeg har like fullt aldri hatt behov for tre eksemplarer av ymse planer. Nå er jeg også mer vant til at ting legges ut på nett, enn at det deles ut papirer. Men de gangene det har blitt delt ut noe, så har det vært stiftet og hullet, ja.:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt flere planer, selvom klasserom og tider skifter vel så ofte på studiet mitt. Jeg bare dobbeltsjekker den elektroniske timeplanen som skolen har ute før jeg stikker på skolen. Ikke noe verre enn det altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Men ærlig talt, selv om forelesninger blir endret, flyttet på eller avlyst, tåler man fint å stryke over det med penn og skrive inn nytt tidspunkt/sted. Hvis man sliter med å korrigere ting man har ført opp i almanakken fordi den koster 1500 kr vil jeg si man har litt issues man bør få hjelp til å fikse.

Og skulle medstudentene mine finne ut når jeg har barnefri (jeg fatter bare ikke på hvilken måte det skulle være kleint, det er da jeg har mulighet til å jobbe i kollokvier seint på kvelden eller bli med på pubquiz, så det finner de vel ut uansett...) eller når jeg skal til legen, tenker jeg "jeje, whatever..." og ferdig med det.

Enig, men samtidig enig med AB om at Filofax er noe bortkastet tøv. Det er noe de nye studentene bruker den første måneden av første semester, siden ser du ingen bruke det.

Skal man absolutt ha, så gå for den som er gratis.

Mitt beste tips - ikke kjøp dyre ting før du har studert i hvertfall ett semester. Det er mye man ender opp med å ikke bruke, men det varierer jo fra student til studenten. Min printer/scanner støvet for eksempel ned i fem år, fordi det var kjappere og billigere å printe på skolen. Bortkastede penger med den printeren. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er Filofax? Jeg er på siste året på Bacheloren nå, og har ikke engang hørt ordet Filofax før jeg leste det nå. Så nei, det er hvertfall ikke noe man trenger. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Hva er Filofax? Jeg er på siste året på Bacheloren nå, og har ikke engang hørt ordet Filofax før jeg leste det nå. Så nei, det er hvertfall ikke noe man trenger. :P

Dagbok/planlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbok/planlegger.

Ja, jeg så det på google. :)

Jeg har brukt Google Calendar for det meste av planleggingen siden det kan synkroniseres med telefon og er lett å redigere. Dog, for det meste har jeg ikke hatt behov for den heller pga. den elektroniske timeplanen skolen likevel har ute. Det skal sies at jeg er veldig flink til å jobbe med fagene uansett da, så jeg trenger i grunn ikke planlegge dagene mine på den måten. Når jeg har trengt det har jeg bare notert på et ark hvilken dag jeg gjør hva.

De fleste finner den metoden som passer best for dem i løpet av første semester da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når søkte dere studenthybel? Jeg skal starte på bachelor i jus i Stavanger nå til høsten, og søkte hybel noen dager etter at jeg fikk svar fra S.O. Leser nå på diverse forum at det er vanskelig å få hybel så sent på året? :( Og privatmarkedet i Stavanger er ikke til å skryte av.. Litt småstressa nybegynner her :laugh:

Jeg søkte tidlig i april, men fikk avslag. Skal studere i Trondheim og der sto det at fristen for å søke var 15 april, om man søkte senere kunne man ikke forvente bolig til studiestart.., men det kan hende det er annerledes i Stavanger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort noe mer enn å betale semesteravgiften og søke støtte. Startstipendet kommer godt med på slutten av ferien;) Ellers kjøper jeg bøker så fort konkrete timeplaner kommer ut, men ser heldigvis at det stort sett er basert på notater fra foreleserne som vi printer ut der. Støtter til en viss grad å ikke kjøpe bøker med en gang. Samtidig foretrekker jeg å smått starte lesingen uka før forelesningene begynner, slik at du får lest det som trengs før forelesningene. Er ikke fan av å begynne med å henge bak, og har innsett flere ganger at det er mer å lese enn jeg først tror (samtidig som de ofte legger inn helt meningsløse introduksjonstekster som jeg glatt hopper over). Ellers har jeg et lager med fargerike penner og permer så jeg trenger heldigvis ikke å fylle opp der, men mulig jeg må skaffe meg en grisedyr kalkulator denne gangen. Planlegger alltid å lage slike fine og strukturerte notater, men ender opp med kjempestygge blyantskrevne kladder som slenger også finner jeg ikke igjen det jeg trenger. En ting jeg ikke viker på er faktisk min kjære filofax! Klarer ikke helt å bli venn med kalender på telefon, og når man kombinerer studier, foreninger, to ekstrajobber og til og med kaffepauser sammen med en glemsom student er det kjekt å ha en filofax med seg til enhver tid.

Kan forøvrig komme med anbefaling til sekk, nemlig en bag fra North Face (kombi bag og sekk). Jeg har den i small, og den rommer helt fantastisk mye, slik at jeg har god plass til både bøker og treningstøy i stedet for å drasse rundt på en ekstra bag. Og går du på Blindern ser du ikke spesielt nørd ut heller :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det man melder seg opp til eksamen egentlig? Jeg har ikke tilgang på studentweb enda, så får ikke sett hvordan det er.

Jeg skal begynne på medisin 1. året og skal vel ha én hjemmeeksamen i ex.phil. og én hovedeksamen i selve medisinemnene. Jeg aner ikke noe som helst om fagene, hva de heter eller liknende. Hvordan gjøres dette? Kommer det opp selve studiet og hvilket år en går? Eller må en melde seg opp til hver eksamen? Jeg er redd for å gjøre noe feil...



Anonymous poster hash: 8d933...a46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er det man melder seg opp til eksamen egentlig? Jeg har ikke tilgang på studentweb enda, så får ikke sett hvordan det er.

Jeg skal begynne på medisin 1. året og skal vel ha én hjemmeeksamen i ex.phil. og én hovedeksamen i selve medisinemnene. Jeg aner ikke noe som helst om fagene, hva de heter eller liknende. Hvordan gjøres dette? Kommer det opp selve studiet og hvilket år en går? Eller må en melde seg opp til hver eksamen? Jeg er redd for å gjøre noe feil...

Anonymous poster hash: 8d933...a46

Melder en seg opp til eksamen hvert semester forresten? Den ene hjemmeeksamen faller vel på høsten tror jeg, mens hovedeksamenen er ikke før neste semester.

Anonymous poster hash: 8d933...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom inn på en master etter mye om og men! :danse:

- Er så heldig at timeplanen er lagt ut, så har begynt å planlegge dagene.

- Fagene er også oppdaterte, og under pensum står det "denne MÅ du ha, denne kan du få de viktigste kapitlene fra elektronisk". Dermed har jeg fått kjøpt alle bøkene jeg trenger brukt.

- Klart å finne flere medstudenter på facebook :fnise:

- Kjøpt 7.sans.

- Kjøpt ekstern lagringsplass. Laget klar en mappestruktur på harddisken.

- Søkt studielån.

- Søkt på deltidsjobber.

*Mangler ny skoleveske og en matboks, den forrige forsvant :vetikke:

*Mangler også laste ned all informasjon fra itsern fra bachelortida. Herrejesusdetermye!

*Mangler å kjøpe meg skriver.

*Mangler å betale semesteravgift.

*Skal pusse opp, så har ikke laget meg kontorhjørne enda.

GLEDER MEG SÅ MYE TIL MASTER!! :laugh:



Anonymous poster hash: 39287...f7f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det man melder seg opp til eksamen egentlig? Jeg har ikke tilgang på studentweb enda, så får ikke sett hvordan det er.

Jeg skal begynne på medisin 1. året og skal vel ha én hjemmeeksamen i ex.phil. og én hovedeksamen i selve medisinemnene. Jeg aner ikke noe som helst om fagene, hva de heter eller liknende. Hvordan gjøres dette? Kommer det opp selve studiet og hvilket år en går? Eller må en melde seg opp til hver eksamen? Jeg er redd for å gjøre noe feil...

Anonymous poster hash: 8d933...a46

Hos oss blir man automatisk oppmeldt til kommende eksamener om man bekrefter det som heter studieplan del 1 og 2 i studentweb. Men det finnes også en fane som heter "meldinger til vurdering/undervisning" hvor man kan melde seg opp til undervisning og vurdering. Dette har jeg gjort for bonusfag. Men det gir lite mening når du ikke vet hvordan studentweb ser ut. :)

Anonymous poster hash: 39287...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Går det an å få noen av pensumbøkene elektronisk (altså på ipad og lignende) ?

Isåfall hvor/hvordan får man tak i det/lastet det ned? :)

Anonymous poster hash: 5126e...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordnet:

+ Har komt inn på siste året på master :)

+ Søkt, fått innvilget og signert avtale om studielån

+ Betalt semesteravgift

+ Kikket på pensumlistene, hørt på kjøp og salg av bøker-FBsiden om noen har brukte til salgs. Ingen napp enda, så må nok mest sannsynlig kjøpe alle nye...

Må ordne:

- Finne ut hva jeg skal skrive masteroppgave om!!!!

- Kjøpe nye notatblokker, markeringstusjer og permer

- Bytte innholdet i almanakken

- Finne ut hvor det er oppmøte første dagene

- Rydde og vaske skoleveska, mye rusk og rask som ligger nederst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordnet:

+ Har komt inn på siste året på master :)

+ Søkt, fått innvilget og signert avtale om studielån

+ Betalt semesteravgift

+ Kikket på pensumlistene, hørt på kjøp og salg av bøker-FBsiden om noen har brukte til salgs. Ingen napp enda, så må nok mest sannsynlig kjøpe alle nye...

Må ordne:

- Finne ut hva jeg skal skrive masteroppgave om!!!!

- Kjøpe nye notatblokker, markeringstusjer og permer

- Bytte innholdet i almanakken

- Finne ut hvor det er oppmøte første dagene

- Rydde og vaske skoleveska, mye rusk og rask som ligger nederst

Det er ikke vits å stresse med å finne ut hva du skal skrive om ennå :) Det kommer mer naturlig når du begynner med metodekurs og og du allerede har hatt noen fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vits å stresse med å finne ut hva du skal skrive om ennå :) Det kommer mer naturlig når du begynner med metodekurs og og du allerede har hatt noen fag.

Er siste året på masteren, så er nok nødvendig å begynne å stresse jo! Hehe. Skal ta metodekurs samtidig som jeg skriver på masteroppgaven, fagene før tok jeg i fjor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...