Gå til innhold

dine forberedelser/innkjøp før studiestart


^me^

Anbefalte innlegg

Jeg må bare si til dere jenter at dere er kjempe heldige som studerer.

Dere som ikke har noen problemer med annet ting, som feks konsentrasjonsvansker.

Dere er så heldig at dere har alt klart til studiene, dere er så heldige at dere blir kjent med folk på fadderuken.

Dere jenter er så heldige at dere kan studere, som har ikke noe å tenke på men bare til å gjøre seg ferdig med studiene og få seg jobb innen det som har studert for.

Jeg er uheldig, som har litt vanskelig med kosentrasjonsvansker, som ikke har tatt studiekompetanse og som har ikke fått i snitt bedre karakterer slutten av året på videregående skole pga kosentrasjonsvansker.

Hilsen trist G :(:tristbla::trist:

Anonymous poster hash: 3ed4c...4cf

jeg tror jeg kan snakke for mange av oss og si at karakterer og studiekompetanse ikke har kommet gratis i fanget på oss, det har vært et blodslit!

det er trist å høre at du har konsentrasjonsproblemer og problemer med skole av den grunn. men ikke lag grenser for deg selv og tenk "jeg har konsentrasjonsproblemer, så jeg kan ikke". JO!DU kan og DU er VERD det!du må bare finne en måte som passer deg, og ja, det er TØFT SOM FAEN, men vil du det nok, så klarer du det nok.

ta tak i drømmene dine og undersøk i hver eneste krok hvordan du kan få dette til og lev drømmene dine!du kan!du må bare ha tro på deg selv!

beklager at jeg hørtes fullstendig rippa ut for følelser, men jeg har selv vært der du er nå og trodd det samme...

her er mine favoritt quotes :)

It is only through labor and painful effort, by grim energy and resolute courage, that we move on to better things.

Theodore Roosevelt

“It is not the critic who counts; not the man who points out how the strong man stumbles, or where the doer of deeds could have done them better. The credit belongs to the man who is actually in the arena, whose face is marred by dust and sweat and blood; who strives valiantly; who errs, who comes short again and again, because there is no effort without error and shortcoming; but who does actually strive to do the deeds; who knows great enthusiasms, the great devotions; who spends himself in a worthy cause; who at the best knows in the end the triumph of high achievement, and who at the worst, if he fails, at least fails while daring greatly, so that his place shall never be with those cold and timid souls who neither know victory nor defeat.” Theodore Roosevelt

Smart mann han der Theodore :opplyser: :Nikke:

Endret av ^me^
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må bare si til dere jenter at dere er kjempe heldige som studerer.

Dere som ikke har noen problemer med annet ting, som feks konsentrasjonsvansker.

Dere er så heldig at dere har alt klart til studiene, dere er så heldige at dere blir kjent med folk på fadderuken.

Dere jenter er så heldige at dere kan studere, som har ikke noe å tenke på men bare til å gjøre seg ferdig med studiene og få seg jobb innen det som har studert for.

Jeg er uheldig, som har litt vanskelig med kosentrasjonsvansker, som ikke har tatt studiekompetanse og som har ikke fått i snitt bedre karakterer slutten av året på videregående skole pga kosentrasjonsvansker.

Hilsen trist G :(:tristbla::trist:

Anonymous poster hash: 3ed4c...4cf

Jeg har konsentrasjonsvansker, sjeling og har slitt med spiseforstyrrelse. Jeg studerer i dag medisin i Norge. Latterlig å tenke at de som studerer ikke har noen andre problemer. De aller fleste har et eller annet de sliter med som gjør livet vanskeligere. Sånn er nettopp livet. Det var blodslit å få så mange seksere som jeg fikk, spesielt i realfagene. Det å få 2'ere i alle fag er noe som er oppnåelig for så å si alle. Du må bare være målrettet og disiplinert.

"som har ikke noe å tenke på men bare å gjøre seg ferdig med studiene....". Som sagt.. Alle har et liv utenom skolen. Alle har ett eller annet de sliter med. Nevnte jeg også at jeg ble voldtatt som barn og vokste opp med en alkoholiker av en far som jeg har null kontakt med i dag? Jeg blir kvalm av hva du skriver her. Veldig enkelt syn på det. Du tror at du har det verre enn alle andre og at andre svever gjennom livet uten en eneste bekymring.

Anonymous poster hash: 8d933...a46

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si til dere jenter at dere er kjempe heldige som studerer.

Dere som ikke har noen problemer med annet ting, som feks konsentrasjonsvansker.

Dere er så heldig at dere har alt klart til studiene, dere er så heldige at dere blir kjent med folk på fadderuken.

Dere jenter er så heldige at dere kan studere, som har ikke noe å tenke på men bare til å gjøre seg ferdig med studiene og få seg jobb innen det som har studert for.

Jeg er uheldig, som har litt vanskelig med kosentrasjonsvansker, som ikke har tatt studiekompetanse og som har ikke fått i snitt bedre karakterer slutten av året på videregående skole pga kosentrasjonsvansker.

Hilsen trist G :(:tristbla::trist:

Anonymous poster hash: 3ed4c...4cf

Du kan klare det du også! Det er aldri forsent! Jeg har brukt 6 år på studiekompetansen pga dårlig psykisk helse, og det er langt i fra sikkert at jeg blir frisk nok til å jobbe med det jeg ønsker etterpå, allikevel har jeg håpet som holder meg gående. Du kan ikke bare legge deg ned å syns synd på deg selv, man kan som regel mer enn man tror. :) Endret av Vevila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg fått sendt avtalen om støtte til lånekassen. Noen som vet når man får pengene?

Jeg tror det er slik at hvis man begynner i første klasse vil man uansett ikke få pengene før skolestart. (når du betale studieavgiften) Hvis det ikke er første klasse vil du få pengene om et par dager, så lenge du har betalt studieavgift.

Correct me if i'm wrong, folkens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg fikk mine for lenge siden, begynner på tirsdag...

Åh? Så kjekt da. Jeg har studert på to forskjellige skoler og aldri fått dem før skolestart, uansett hvor tidlig jeg har betalt studieavgiften.

Hadde vært greit med penger nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel mer semesterstart enn skolestart på meg, men ligger greit an akkurat nå (studerer teater i utlandet, regi og dramaturgi, master)

Har gjort:

Til masteroppgaven:

- Fått godkjent foreløpig problemstilling og laget en innledende leseliste samt veldig løs årsplan, som også er godkjent av veileder.

- Fått bekreftet at biblioteket eller veileder har eller kan skaffe de bøkene/DVD-ene jeg trenger så langt. Har kjøpt et par selv som jeg hadde med til Norge i sommer, de har jeg lest og analysert grundig.

- Saumfart JSTOR og lastet ned et tjuetalls artikler.

- Laget en liste over potensielle intervjuobjekter

Til diplomoppgaven i regi:

- Kommet godt i gang med regikonsept og begynt å forberede audition.

- Skaffet meg inspisient

- Tegnet grovskisser av scenografi og lys

- Funnet endel lyd jeg potensielt kan bruke

Generelt:

- Kommet meg hjem fra Norge

- Kjøpt ny skoleveske (se så søt) og nye joggesko

- Fått penger fra Lånekassen

- Betalt husleie for høsten

Det som gjenstår:

- Ha første møte med veileder/mentor til diplomoppgaven. Vedkommende har altfor lang sommerferie, synes jeg ;)

- Melde meg opp i fag, oppmelding er ikke åpnet ennå.

- Kontakte de jeg ønsker å intervjue til masteren og spørre ekstremt pent om de har lyst til å prate med meg.

- Betale skolepenger. Og be til valutagudene om at pundet stuper sånn veldig plutselig rett før jeg skal betale.

- Kjøpe notatbøker til alle fag

- Lage/kjøpe regibok og kjørebok

- Snakke med sjefsteknikeren og få mer konkret info om hva jeg kan og ikke kan gjøre ifht lys, lyd, video og sceneteknikk.

- Booke evt studietur.

- Bestemme meg for hva det siste faget mitt skal være. Vanskelig!

- Melde meg inn i idrettsforeninga på uni og betale årsavgift, pluss kjøpe ridehjelm.

- Kjøpe busskort

- Skaffe større batteri til videokameraet mitt.

- Bestille et par ekstra blekkpatroner til printeren

- Kjøpe ekstra overmadrass. Det lille jeg får av søvn i år skal hvertfall være behagelig :fnise:

Leilighet, laptop, printer, scanner, årskalender, tusjer, penner, etc har jeg fra før :)

God semesterstart, alle sammen :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg fått sendt avtalen om støtte til lånekassen. Noen som vet når man får pengene?

Jeg begynner på første året av bachelor neste uke, og jeg fikk pengene på torsdag. Jeg søkte i slutten av juli, og høgskolen bekreftet mitt opptak i begynnelsen av uken, etter jeg hadde betalt semesteravgiften for en ukes tid siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner på første året av bachelor neste uke, og jeg fikk pengene på torsdag. Jeg søkte i slutten av juli, og høgskolen bekreftet mitt opptak i begynnelsen av uken, etter jeg hadde betalt semesteravgiften for en ukes tid siden.

Fikk du avtalen du måtte signere for lenge siden du da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du avtalen du måtte signere for lenge siden du da eller?

Ja, jeg valgte elektronisk signering. Da kunne jeg signere med en gang søknaden min var ferdigehandlet. Det ble den dagen etter jeg hadde sendt den inn.

Endret av mkgleez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg valgte elektronisk signering. Da kunne jeg signere med en gang søknaden min var ferdigehandlet. Det ble den dagen etter jeg hadde sendt den inn.

Weird. Leita overalt der inne men fant ikke noe elektronisk avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weird. Leita overalt der inne men fant ikke noe elektronisk avtale.

Den kommer der du velger om du vil ha det i posten eller signere med bank ID :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...