Gå til innhold

Omskjært penis

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

? Er det millionervis som ikke kan ha sex pga omskjæring? Er vel mer i de landene der de gjør det hjemme på stuegulvet det vel? At det sikkert er noen dom sliter etter det finnes sikkert, men sånn er det jo uansett hva man snakker om. I de aller fleste land blir dette gjort på sykehus med bedøvelse.

"Men sånn er det jo uansett hva man snakker om". Joda, det gjelder de aller fleste kirurgiske inngrep. Men de fleste gjøres fordi det er noen grunn til å utføre dem, slik at man i sum får mer godt enn vondt ut av å gjennomføre dem. Det kan man ikke si om rituell omskjæring. Det er ingen grunn til det, hverken medisinsk, seksuelt, hygienisk eller noe annet. Da er det barbarisk å drive med det.

Omskjæring på grunn av trang forhud er helt i orden, selv om det vanligvis ikke er nødvendig (forhudsplastikk er tilstrekkelig for de fleste), og folk må gjerne ta unødvendige operasjoner når de er gamle nok til å velge det selv. Men omskjæring innebærer en viss risiko, og det er grusomt å utsette små barn en operasjon med risiko når det ikke finnes en eneste god grunn til å utføre den. De kan ikke bestemme selv, og man skal ikke operere folk helt uten medisinsk indikasjon når de ikke selv kan samtykke til det. Selvsagt skal man ikke det.

Anonymous poster hash: fdeb9...631

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fortell det til de millioner av menn som ikke kan ha sex på grunn av msshandlingen foreldrene deres utsatte dem for.

Som ikke KAN ha sex? Da snakker du om veldig sjeldne komplikasjoner.

Hvor har du tallene dine fra?

Det er et utbredt inngrep. Antallet er ikke like interessant som hvor mange som prosentvis har problemer.

Du overdriver og jukser med statistikkene dine.

Anonymous poster hash: f24f3...beb

• Liker 2
Gjest brutal_mann
Skrevet

Som ikke KAN ha sex? Da snakker du om veldig sjeldne komplikasjoner.

Hvor har du tallene dine fra?

Det er et utbredt inngrep. Antallet er ikke like interessant som hvor mange som prosentvis har problemer.

Du overdriver og jukser med statistikkene dine.

Vær så god og les.

AnonymBruker
Skrevet

? Er det millionervis som ikke kan ha sex pga omskjæring? Er vel mer i de landene der de gjør det hjemme på stuegulvet det vel? At det sikkert er noen dom sliter etter det finnes sikkert, men sånn er det jo uansett hva man snakker om. I de aller fleste land blir dette gjort på sykehus med bedøvelse.

Så du synes det er greit at noen sliter med sexlivet sitt pga de er omskåret fordi at du synes det er penere? Er det verdt at et barn dør pga dette eksempel?

Anonymous poster hash: cbb08...195

AnonymBruker
Skrevet

Du fant altså en liste over komplikasjoner. Dette kjenner jeg godt til.

Det er derimot ingen statistikker på den siden, og dermed er vi like langt.

De få komplikasjonene der det er oppgitt forekomst, viser til en svært lav forekomst av komplikasjoner som er enkelt korrigerbare.

Det er ikke slik at alle disse tilstandene oppstår hos et omskåret barn. Du argumenterer uærlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og én ting til:

Hvilke av de nevnte komplikasjonene mener du fører til at man ikke kan ha sex, og hvor mange omskårne rammes av det? Hvis komplikasjonen kan korrigeres, hvor gamle er de når dette utføres?

Gjest brutal_mann
Skrevet

Du fant altså en liste over komplikasjoner. Dette kjenner jeg godt til.

Det er derimot ingen statistikker på den siden, og dermed er vi like langt.

De få komplikasjonene der det er oppgitt forekomst, viser til en svært lav forekomst av komplikasjoner som er enkelt korrigerbare.

Det er ikke slik at alle disse tilstandene oppstår hos et omskåret barn. Du argumenterer uærlig.

En komplikasjon alene er en komplikasjon for mange som resultat av en helt tullete skikk som ikke hører hjemme i et moderne samfunn. Da har vi ikke en gang snakket om den ekstreme smerten disse forsvarsløse barn utsettes for. jeg kan være åpen og imøtekommende for de fleste ting, men dirkete mishandling av småbarn totalt uten gode grunner kan jeg ikke, og vil aldri, stiltiende godta.

• Liker 1
Gjest brutal_mann
Skrevet

Og én ting til:

Hvilke av de nevnte komplikasjonene mener du fører til at man ikke kan ha sex, og hvor mange omskårne rammes av det? Hvis komplikasjonen kan korrigeres, hvor gamle er de når dette utføres?

Ta kvelden til hjelp om du trenger. Barbariet kan ikke forsvares i våre dager.

Gjest HarryDotter
Skrevet

Er vel ikke så mye tvil om hvor ille det kan bli med omskåret penis nei....Leste linken. Hadde ikke turt å ta sjangsen om det var bare promille sjangs for at jeg skulle miste følse og nytelse.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg klarer ikke helt forstå hvorfor en gammel barbarisk skikk skal insisteres på å videreføres når man ser at resultatet ikke er uten mulige komplikasjoner?

Hvordan klarer man forsvare en skikk som går ut på å skjære i små barns kjønnsorgan og påføre disse barna smerte og en komplikasjonsrisiko.

- Om risikoen er liten eller stor spiller vel mindre rolle når inngrepet ikke har noen annen funksjon enn å videreføre en gammel skikk.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke helt forstå hvorfor en gammel barbarisk skikk skal insisteres på å videreføres når man ser at resultatet ikke er uten mulige komplikasjoner?

Hvordan klarer man forsvare en skikk som går ut på å skjære i små barns kjønnsorgan og påføre disse barna smerte og en komplikasjonsrisiko.

- Om risikoen er liten eller stor spiller vel mindre rolle når inngrepet ikke har noen annen funksjon enn å videreføre en gammel skikk.

Eyh. Noen av oss menn er jo faktisk omskåret og vi er jo mennesker vi også, ikke skitne hunder som ligger i rennesteinen som det nesten virker som når man leser noen av innleggene her. Nå skal det sies at jeg gjorde det av medisinske grunner som voksen, i midten av 20-årene, har ikke hatt noen problemer med det.

Anonymous poster hash: 64bbc...834

• Liker 1
Gjest brutal_mann
Skrevet

Eyh. Noen av oss menn er jo faktisk omskåret og vi er jo mennesker vi også, ikke skitne hunder som ligger i rennesteinen som det nesten virker som når man leser noen av innleggene her. Nå skal det sies at jeg gjorde det av medisinske grunner som voksen, i midten av 20-årene, har ikke hatt noen problemer med det.

Og derfor kan ikke ditt tilfelle sammenlignes med de forsvarsløse barnas. Videre, det er ingen her som angriper menn for at de er omskåret, det som angripes er den barbariske skikken med å utføre dette totalt unødvendige overgrepet på små forsvarsløse barn.

• Liker 4
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Jeg tolker ikke debatten til å handle om at omskårne menn er dårligere menn(esker) enn andre.

Min forståelse av debatten er hvorvidt de av dere som ikke er omskårne av medisinske grunner ville la deres egne sønner omskjæres i en alder av ca. 8 dager (?), uten annen grunn enn at det er en gammel skikk?

Spesielt når inngrepet ikke er helt uten risiko. Ingen inngrep er helt uten risiko, men i dmedisinske caser er den risikoen er mindre enn risikoen ved å ikke utføre inngrepet.

Og videre handler debatten om at det er ganske uetisk av kvinner å skulle legge uteendekrav til menns penis, - like uetisk som for menn å legge krav til kvinnes kjønnsorgan.

- spesielt når disse opplevde kravene kun kan tilfredsstilles ved hjelp av skalpell.

Enhver kvinne vil synes den penis hennes elskede har er den peneste penis i verden, - takke min skaper for det.

Noen av dem er omskåret, andre er ikke omskåret. Noen har liten forhud, andre har større forhud.

Viktigst er jo at den som eier penisen har den fulle glede av den, - ikke hva en haug med kvinner og jenter på et nettforum skulle komme til å mene at de synes er 'estetisk vakrest' akkurat den dagen.

Edit: Behov for presisering

Endret av Lille-pus
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forsvarer det ikke heller - jeg sier bare at en nøktern holdning til fenomenet er nødvendig for å få en saklig debatt.

Linker til sider proppfulle av anekdotiske beretninger er ikke riktig vei å gå.

Du kan godt linke direkte til statistikken, så vi får se hvor mange som faktisk opplever nevneverdige komplikasjoner.

Hvis du ikke har fått det med deg, så er jeg mot omskjæring. Men jeg er samtidig for saklighet og sannferdighet.

• Liker 1
Skrevet

Så du synes det er greit at noen sliter med sexlivet sitt pga de er omskåret fordi at du synes det er penere? Er det verdt at et barn dør pga dette eksempel?

Anonymous poster hash: cbb08...195

God på å dra det ut av dimensjoner du vel? Jeg har vel ikke sagt en dritt om at det er greit at barn lider eller dør som du skriver. Jeg har vært innad i et muslimsk miljø og familier, og har til gode å høre noen av de si at de ønsker forhuden tilbake. De synes det er urenslig og stygt med forhud.

Stoooooor forskjell på å synes noe er penere enn noe annet og synes det er greit at barn lider. Blir faktisk veldig provosert nå.

And by the way.. Min sønn har muslimsk omskjært far, men han er ikke omskjært.

• Liker 1
Gjest brutal_mann
Skrevet

God på å dra det ut av dimensjoner du vel? Jeg har vel ikke sagt en dritt om at det er greit at barn lider eller dør som du skriver. Jeg har vært innad i et muslimsk miljø og familier, og har til gode å høre noen av de si at de ønsker forhuden tilbake. De synes det er urenslig og stygt med forhud.

Stoooooor forskjell på å synes noe er penere enn noe annet og synes det er greit at barn lider. Blir faktisk veldig provosert nå.

And by the way.. Min sønn har muslimsk omskjært far, men han er ikke omskjært.

Det er ikke å dra det ut av dimensjoner, men å sette ting i perspektiv.

Skrevet

Omskjæring bør kriminaliseres.

Ja, noen må fjerne forhuden pga trang forhud og infeksjoner, men andre må også amputere beinet av diverse årsaker. Det er ikke greit å kappe beinet av babyer for det!

Jeg vet også at det er en ekstrem sammenlikning, da beinet er det mer behov for enn forhuden, men poenget står.

Det er også bevist at mange menn får nedsatt følsomhet av omskjæring. Kilde

Se for deg en sekt som tatoverer babyer på rumpa etter de blir født. Alle ville klikket i vinkel over dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke å dra det ut av dimensjoner, men å sette ting i perspektiv.

Det er ikke å sette det i perspektiv når du legger gale premisser til grunn.

AnonymBruker
Skrevet

Omskjæring bør kriminaliseres.

Ja, noen må fjerne forhuden pga trang forhud og infeksjoner, men andre må også amputere beinet av diverse årsaker. Det er ikke greit å kappe beinet av babyer for det!

Jeg vet også at det er en ekstrem sammenlikning, da beinet er det mer behov for enn forhuden, men poenget står.

Det er også bevist at mange menn får nedsatt følsomhet av omskjæring. Kilde

Se for deg en sekt som tatoverer babyer på rumpa etter de blir født. Alle ville klikket i vinkel over dette.

Kilden din er en dårlig designet spørreundersøkelse som kun omfatter 310 omskårne menn fra samme sted, og uten noen utvelgelseskriterier. Det må da finnes nedre kilder enn dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...