Gå til innhold

Har du studert på BI?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg pratet med en fyr høyt oppe i BI-systemet i Oslo angående dette med "i jobb X antall år etter utdannelsens slutt"-pisset de driver og skryter av. Det var riktignok ingen krav til hvilken type jobb det var, og de gangene de kunne skilte med at studentene hadde fått "relevant arbeid", så var det ingen klar definisjon på hva "relevant arbeid" faktisk var.

Morsomt at de tar med reiselivsstudenter som må ta til takke med Rema 1000 i statistikken. Jeg hadde elsket å møte rektoren på BI til en offentlig debatt om dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pratet med en fyr høyt oppe i BI-systemet i Oslo angående dette med "i jobb X antall år etter utdannelsens slutt"-pisset de driver og skryter av. Det var riktignok ingen krav til hvilken type jobb det var, og de gangene de kunne skilte med at studentene hadde fått "relevant arbeid", så var det ingen klar definisjon på hva "relevant arbeid" faktisk var.

Morsomt at de tar med reiselivsstudenter som må ta til takke med Rema 1000 i statistikken. Jeg hadde elsket å møte rektoren på BI til en offentlig debatt om dette temaet.

Gjør andre skoler det annerledes? Hvordan skiller de mellom "relevant jobb" og "ikke relevant jobb"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Måten skolene lager disse statisikkene er ved å sende ut spørreundersøkelser. Der huker man av på om man har fått relevant jobb eller ikke. Det er med andre ord studentene som avgjør om de har relevant jobb eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pratet med en fyr høyt oppe i BI-systemet i Oslo angående dette med "i jobb X antall år etter utdannelsens slutt"-pisset de driver og skryter av. Det var riktignok ingen krav til hvilken type jobb det var, og de gangene de kunne skilte med at studentene hadde fått "relevant arbeid", så var det ingen klar definisjon på hva "relevant arbeid" faktisk var.

Morsomt at de tar med reiselivsstudenter som må ta til takke med Rema 1000 i statistikken. Jeg hadde elsket å møte rektoren på BI til en offentlig debatt om dette temaet.

Du pratet med en fyr "høyt oppe i BI-systemet"? Var det en dean? Var det en person som var i ledergruppa? Utdyp.

Blir som om jeg skulle sagt at jeg snakket med en høyt oppe i kongehuset om nedleggelse av monarkiet.

Du nevner "i jobb x-antall år etter utdannelsens slutt". Nå er det gjort arbeidsundersøkelser som viser klart at 9/10 studenter kommer seg inn i relevant arbeid.

Konkurrenter nevner ikke ordet "relevant arbeid" men bruker samme 90% argumentet. Du nevner også reiselivsstudenter? Nå ble linja reiselivsledelse lagt ned for en tid tilbake. Rett og slett fordi BI så at markedet ikke trengte de nyutdannede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Måten skolene lager disse statisikkene er ved å sende ut spørreundersøkelser. Der huker man av på om man har fått relevant jobb eller ikke. Det er med andre ord studentene som avgjør om de har relevant jobb eller ikke.

Denne undersøkelsen ble basert på svar fra bi alumni studentene.

Endret av nicks803
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra oslo, og har derfor mange venner, bekjente og familiemedlemmer som går på BI. Flesteparten av dem jobber beinhardt og er hva jeg vil kalle intelligente og oppegående studenter. Jeg syntes derfor det er ganske frustrerende å høre på brukere som slenger dritt om BI i hver eneste tråd om skolen. Samtidig er det som oftest mange av de samme som spyr ut gallen sin.

BI er en meget god skole som er anerkjent av de aller fleste seriøse arbeidsgivere.

Jeg har vært medlem av dette forumet en relativt god stund nå, og fra dag en har jeg skrevet at jeg har gått på NHH og har svart på spørsmål rundt skolen. Jeg burde derfor egentlig "hate" BI, siden det er vår største konkurrent. Men det er jeg for voksen til å gjøre, i motsetning til en del brukere her inne.

Glemmer du at BI har flere studieretninger enn bare siviløkonomlinjen? Tråden spør om noen har "studert på BI", ikke "studert økonomi ved BI".

Anonymous poster hash: cb57e...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør andre skoler det annerledes? Hvordan skiller de mellom "relevant jobb" og "ikke relevant jobb"?

Har ikke sett UiO markedsføre skolen ved å legge frem tall med antallet som er i relevant arbeid.

Men hvis du har studert markedsføring på BI vil selv det å dele ut flyers for ELIXIA være relevant. Det er markedsføring, lizzom. Eller telefonsalg. Problemet er at de fleste studieretningene ved BI kan knyttes til den delen av arbeidsmarkedet hvor det selv uten faglig kompetanse er enklest å få jobb. Da skal det ikke så mye til å komme ut i "relevant arbeid". Har du studert medisin er det derimot få potensielt relevante stillinger, og man må regne med å vente en stund før man blir ansatt som lege. Da skal det ikke mye til før BI vinner over UiO på slike målinger.

Anonymous poster hash: cb57e...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...