Gå til innhold

Har du studert på BI?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Leo Nardo

Så det du sier er at du blir automatisk bedre rustet til en eventuell jobb basert på vgs karakterer? Jeg vil minne deg på om at karakterene som danner grunnlaget for inntak til NHH er fag som norsk, gym og religon og etikk.

Selvsagt er det ikke noen automatikk i det, men man burde ikke trenge en mastergrad eller PhD fra NHH eller BI for å skjønne at jevnt over er studentmassen på NHH både skarpere og mer motiverte enn de som søker seg inn på BI.

Det er det samme som at de skarpeste studentene innen teknologifag gjerne er å finne på NTNU, mens andre går på høyskoler i distriktene fordi de bare kan drømme om å komme inn på NTNU.

Ellers står jeg fast på det jeg sa om at jeg mener det ikke er verdt å betale penger for å ta en bachelorgrad på BI. Har selv gått første året på økonomi og administrasjon, så jeg har litt innsikt.

Ta gjerne en mastergrad på BI, men bachelorgraden er ikke verdt pengene slik jeg ser det.

Åh, jeg er så lei av den "lille venn".. :s må du? Jeg er mest sannsynlig eldre enn deg også, så føler det blir litt håpløst.

Jeg bare skjønner ikke dette fokuset på at mange av de som går på BI er for dumme til å komme inn andre steder, så derfor er det ikke attraktivt å gå der. Hadde alle på BI hatt A i snitt hadde jo BI plutselig vært en superattraktiv skole. Og det er derfor jeg lurer på om folk helst ser at de som har dårlig snitt fra VGS lar være å studere, fordi de er jo sååå håpløse som ikke har som mål å få A, men kanskje en C.

Hvor gammel er du da?

Det er ikke det at BI ikke er en attraktiv skole fordi studentene har et lavere snitt enn NHH, men det er en faktor enkelte av oss tenkte å nevne da det kan prege studiemiljøet og studiehverdagen.

Personlig er jeg ekstremt ambisiøs og har A i snitt etter ett år. Derfor opplever jeg det som frustrerende når medstudentene mine drømmer om å stå, synes C er en fantastisk karakter og generelt ikke har særlig høye ambisjoner.

Det har ikke stoppet meg, men jeg hadde opplevd det som mer intellektuelt stimulerende og motiverende om jeg hadde mer dyktige mennesker rundt meg som også var sultne på kunnskap og ikke bare ønsket å surfe gjennom skolen og avslutter semesteret med å betale dyre penger for et Aspiri-kurs i håp om å greie en C eller en D.

:)

Endret av Leo Nardo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan vet du at linjen er minst like god som NHH sin?

Det du sier om at studentmassen er dårligere kan i hvert fall jeg bekrefte. På BI er det knapt inntakskrav på en del av linjene og det preger studentmassen. På NHH er det høye inntakskrav og dermed jevnt over flinkere mennesker som studerer der.

Har rett og slett bare fulgt med på temaet NHH vs BI i snart 10 år.

For noen år siden var NHH ansett som "klart bedre" men det er rett og slett ikke tilfelle lengre og BI har vert svært flinke. Det har og vert en del godt kvalifiserte uttalelser om at BI faktisk til og med har gått forbi NHH.

Anonymous poster hash: e92b7...78f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ikke noen automatikk i det, men man burde ikke trenge en mastergrad eller PhD fra NHH eller BI for å skjønne at jevnt over er studentmassen på NHH både skarpere og mer motiverte enn de som søker seg inn på BI.

Det er det samme som at de skarpeste studentene innen teknologifag gjerne er å finne på NTNU, mens andre går på høyskoler i distriktene fordi de bare kan drømme om å komme inn på NTNU.

Ellers står jeg fast på det jeg sa om at jeg mener det ikke er verdt å betale penger for å ta en bachelorgrad på BI. Har selv gått første året på økonomi og administrasjon, så jeg har litt innsikt.

Ta gjerne en mastergrad på BI, men bachelorgraden er ikke verdt pengene slik jeg ser det.

Hvor gammel er du da?

Det er ikke det at BI ikke er en attraktiv skole fordi studentene har et lavere snitt enn NHH, men det er en faktor enkelte av oss tenkte å nevne da det kan prege studiemiljøet og studiehverdagen.

Personlig er jeg ekstremt ambisiøs og har A i snitt etter ett år. Derfor opplever jeg det som frustrerende når medstudentene mine drømmer om å stå, synes C er en fantastisk karakter og generelt ikke har særlig høye ambisjoner.

Det har ikke stoppet meg, men jeg hadde opplevd det som mer intellektuelt stimulerende og motiverende om jeg hadde mer dyktige mennesker rundt meg som også var sultne på kunnskap og ikke bare ønsket å surfe gjennom skolen og avslutter semesteret med å betale dyre penger for et Aspiri-kurs i håp om å greie en C eller en D.

:)

Tror du virkelig at du er den eneste på BI med A i snitt? Du legger jevnlig ut om hvor flink du er og hvor gode karakterer du har, samtidig som "alle" andre har ståkarakter som mål. Noe som selvfølgelig er tull. Du har åpenbart en lite ambisiøs vennegjeng, det betyr ikke at alle studentene er sånn.

Jeg har flere familiemedlemmer som går på BI. Flere av dem og bortimot hele vennegjegjengen deres på skolen har A/B snitt. Flinke studenter har en tendens til å finne andre flinke studenter. Du er ikke den eneste ambisiøse studenten blant flere tusen BI studenter.

Endret av Ferdigstudent
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hatt to BI-professorer dette halvåret som har poengert at dere er generelt sterkere faglig sett enn BI-studentene?

Jeg har desverre ingen tro på at du er en av de.

Ei heller så er kombinasjonen faglig tyngde og det å være street-smart like viktige.

UiO, HiOA og NMBU er utdanningssteder som tilbyr alt. Det er jo helt klart da at kvaliteten innenfor økonomiske, ledelse og markedsføringsfag er høyere på et studiested som spesialiserer seg på dette.

Når det gjelder UiO og HiOA er det et klart første valg hvis det kommer til en type studier.

NMBU har en annen rettning.

BI og NHH er ledende innenfor økonomi, ingen av de 3 nevnte utdanningsinstiusjonene kan måle seg med kompetansen som nevnte handelshøyskoler innehar.

Jeg snakket om det generelle nivået på studentene. Personlig erfaring er at BI-professorene bedømmer eksamensbesvarelsene snilt. Jeg opplever at de ikke krever like mye for å få en god karakter.

Har du erfaring med andre skoler enn NHH og BI innen nevnte fagfelt? Nå har det seg sånn at forelesere gjerne underviser på mer enn en skole. Vi har forelesere fra både BI, NHH, egne og gjesteforelesere som jobber innen emnet. Kvaliteten ved undervisningen er god. Ingen tvil om det. Forskjellen ligger gjerne på hva som er skolens spesialitet. Dersom jeg skulle studert finans, ville jeg nok studert et annet sted. Retningen jeg vil ta er (antageligvis) best på min skole. Derfor er jeg her.

Jeg bryr meg ikke en døyt om hvilket faglig nivå du tror jeg ligger på. Du har heller ikke noe grunnlag å bedømme meg på. Det sier sitt når du tyr til slike hersketeknikker.

Endret av L'amie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at du er den eneste på BI med A i snitt? Du legger jevnlig ut om hvor flink du er og hvor gode karakterer du har, samtidig som "alle" andre har ståkarakter som mål. Noe som selvfølgelig er tull. Du har åpenbart en lite ambisiøs vennegjeng, det betyr ikke at alle studentene er sånn.

Jeg har flere familiemedlemmer som går på BI. Flere av dem og bortimot hele vennegjegjengen deres på skolen har A/B snitt. Flinke studenter har en tendens til å finne andre flinke studenter. Du er ikke den eneste ambisiøse studenten blant flere tusen BI studenter.

Alle jeg kjenner som har gått på BI har også A i snitt. A på masteroppgaven og A på alt annet. Ved universitetene skal andelen ligge på rundt 10% per fag.

Anonymous poster hash: cb57e...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg kjenner som har gått på BI har også A i snitt. A på masteroppgaven og A på alt annet. Ved universitetene skal andelen ligge på rundt 10% per fag.

Anonymous poster hash: cb57e...e49

Da kjenner du meget flinke studenter, for det du hinter til er rett og slett tull og du vet det selv. Snittkarakteren til de aller fleste fagene er C, og antallet A ligger normalt mellom 10-15%, akkurat som på NHH, og som på andre skoler. Unntaket er masteroppgaven der snittet er B, men det gjelder også NHH og en rekke andre skoler. Jeg har selv studert ved NHH og har hatt fag der rundt 20-30% av studentene har fått A, de fleste fagene har snitt på C, mens noen har snitt på B.Så du bør holde deg for god til skrive slike innlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ciegus

Alle jeg kjenner som har gått på BI har også A i snitt. A på masteroppgaven og A på alt annet. Ved universitetene skal andelen ligge på rundt 10% per fag.

Anonymous poster hash: cb57e...e49

Da kjenner tydeligvis du bare de 10 prosentene da. Imponerende omgangskrets du har! ;)

Når det gjelder masteroppgaven får de fleste A eller B på ALLE skoler også NHH.

Økonomi på BI er et flott valg, på nivå med NHH. Selv har jeg studert økonomi på en annen offentlig skole, og det er ironisk at jeg, som har studert ved en dårligere skole enn både NHH og BI, aldri får noe pes for det, mens de på BI alltid skal få pes. Studenter som velger å betale massevis for å studere svadafag i utlandet får heller aldri pes for det, men velger man å betale for å studere ved en god skole i Norge, nei da har man bare kjøpt og betalt for karakterene sine. Folk mister totalt gangsynet når man nevner BI!

Sånne folk når aldri langt, uavhengig av hvilken skole de går på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kjenner du meget flinke studenter, for det du hinter til er rett og slett tull og du vet det selv. Snittkarakteren til de aller fleste fagene er C, og antallet A ligger normalt mellom 10-15%, akkurat som på NHH, og som på andre skoler. Unntaket er masteroppgaven der snittet er B, men det gjelder også NHH og en rekke andre skoler. Jeg har selv studert ved NHH og har hatt fag der rundt 20-30% av studentene har fått A, de fleste fagene har snitt på C, mens noen har snitt på B.Så du bør holde deg for god til skrive slike innlegg.

Skjønner ikke helt sammenhengen mellom ditt og mitt innlegg. Hva er det som er tull?

I dette tilfellet snakket jeg om universitetene, ikke NHH. Det er velkjent at andelen som får A skal ligge på omtrent 10% på lang sikt, og det er slik det fungerer i praksis. Ikke tull, altså. Når det gjelder det jeg skriver om BI, skrev jeg at alle jeg kjenner stort sett får A-er, og at det er litt merkelig. Denne påstanden kan heller ikke fraskrives som tull.

Som kjent er det vanskeligere å komme inn på NHH enn på BI, så jeg tviler på at en C-student på BI tilsvarer en C-student på NHH. Det er derfor ikke overraskende at begge stedene har normalfordeling (mer eller mindre), men jeg tviler sterkt på at en gjennomsnittskarakter på BI tilsvarer en gjennomsnittskarakter på NHH.

Anonymous poster hash: cb57e...e49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kjenner tydeligvis du bare de 10 prosentene da. Imponerende omgangskrets du har! ;)

Når det gjelder masteroppgaven får de fleste A eller B på ALLE skoler også NHH.

Økonomi på BI er et flott valg, på nivå med NHH. Selv har jeg studert økonomi på en annen offentlig skole, og det er ironisk at jeg, som har studert ved en dårligere skole enn både NHH og BI, aldri får noe pes for det, mens de på BI alltid skal få pes. Studenter som velger å betale massevis for å studere svadafag i utlandet får heller aldri pes for det, men velger man å betale for å studere ved en god skole i Norge, nei da har man bare kjøpt og betalt for karakterene sine. Folk mister totalt gangsynet når man nevner BI!

Sånne folk når aldri langt, uavhengig av hvilken skole de går på.

Sånne folk når aldri langt? Jeg har nådd lengre enn de fleste, men synes privatskoler er tull når man har like gode, om ikke bedre, offentlige skoler.

Anonymous poster hash: cb57e...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Master of Management på BI kan jeg uttale meg om, og det var ingenting å utsette på hverken innhold eller forelesere (mange hentet utenfra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt sammenhengen mellom ditt og mitt innlegg. Hva er det som er tull?

I dette tilfellet snakket jeg om universitetene, ikke NHH. Det er velkjent at andelen som får A skal ligge på omtrent 10% på lang sikt, og det er slik det fungerer i praksis. Ikke tull, altså. Når det gjelder det jeg skriver om BI, skrev jeg at alle jeg kjenner stort sett får A-er, og at det er litt merkelig. Denne påstanden kan heller ikke fraskrives som tull.

Som kjent er det vanskeligere å komme inn på NHH enn på BI, så jeg tviler på at en C-student på BI tilsvarer en C-student på NHH. Det er derfor ikke overraskende at begge stedene har normalfordeling (mer eller mindre), men jeg tviler sterkt på at en gjennomsnittskarakter på BI tilsvarer en gjennomsnittskarakter på NHH.

Anonymous poster hash: cb57e...e49

Det var åpenbart hva du hintet til i innlegget ditt. Du skrev at alle du kjenner som går på BI får A i alt, mens på universitetet skal andelen A ligge på 10%. Med andre ord hintet du til at andelen som får A på BI er mye høyere enn 10%. Enten så kjenner du ekstremt dyktige studenter, ekstremt få studenter, eller så er det noen som lyver. Det er virkelig ikke mange som har A i alle fag, det er kun en håndfull per kull. Med tanke på at hvert kull er ganske mange hundre studenter så sier det litt om superstudentene du tydeligvis kjenner.

Jeg sier heller ikke noe om forskjellen mellom karakterer på BI eller NHH, men at andelen studenter som får A ligger mellom 10-15%. Som tilsvarer det det gjør på universitetet. De 10% beste studentene på BI vil jeg hevde er like gode som topp 10% ved NHH. Forskjellen er at de 10% svakeste studentene er vesentlig dårligere ved BI enn ved NHH, samtidig er antallet studenter på BI mange gange flere enn på NHH. Dersom BI kun tok inn ca 500 studenter per kull så hadde nok snittet for å komme inn vært tilsvarende høyt som for NHH. På bakgrunn av disse faktorene vil den gjennomsnittlige NHH studenten trolig være sterkere, men de 20-30% beste studentene er sannsynligvis ganske like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

På bakgrunn av disse faktorene vil den gjennomsnittlige NHH studenten trolig være sterkere, men de 20-30% beste studentene er sannsynligvis ganske like.

Her tror jeg du har helt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket om det generelle nivået på studentene. Personlig erfaring er at BI-professorene bedømmer eksamensbesvarelsene snilt. Jeg opplever at de ikke krever like mye for å få en god karakter.

Har du erfaring med andre skoler enn NHH og BI innen nevnte fagfelt? Nå har det seg sånn at forelesere gjerne underviser på mer enn en skole. Vi har forelesere fra både BI, NHH, egne og gjesteforelesere som jobber innen emnet. Kvaliteten ved undervisningen er god. Ingen tvil om det. Forskjellen ligger gjerne på hva som er skolens spesialitet. Dersom jeg skulle studert finans, ville jeg nok studert et annet sted. Retningen jeg vil ta er (antageligvis) best på min skole. Derfor er jeg her.

Jeg bryr meg ikke en døyt om hvilket faglig nivå du tror jeg ligger på. Du har heller ikke noe grunnlag å bedømme meg på. Det sier sitt når du tyr til slike hersketeknikker.

Først og fremst så er det morsomt at du sier jeg tyr til hersketeknikk. Det viser egentlig hvor svak du er som menneske. Vi har en diskusjon, hvor jeg mener en ting og du mener en annen ting.

Hvis du tror at du kan slenge rundt med beskyldninger om hersketeknikk hver gang du føler du taper en diskusjon så bør du ikke gå inn i en diskusjon.

Men siden du er kvinne så er det vel greit? Du virker søt når du blander deg inn i diskusjoner du ikke har peiling i:)

Husk at det akademiske som kun avgjør hvorvidt du får deg god jobb (eller i ditt tilfelle, om du i det hele tatt får deg jobb).

Det er kombinasjonen av å gå på et anerkjent studiested, hvilke nettverk du bygger deg ila studietiden og ikke minst hvilken CV du har. Karakterene er bare en promille.

Videre så spør du meg om jeg har erfaring med andre skoler enn nevnte BI og NHH? Jeg velger å kaste ballen tilbake til deg, å spør om du har erfaring med BI eller NHH i det hele tatt.

Da ønsker jeg et skikkelig svar, ikke en uttalelse basert på årelang oppfattelse av nevnte skoler.

Synes virkelig at du burde bare være fornøyd med den drittjobben du eventuelt kommer til å få/har. Den gjør du sikkert bra. Å så kan vi andre som faktisk har noe saklig å komme med få lov til å diskutere.

Evt kan du bruke fritiden din til å spille bridge, bowling eller golf. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Leo Nardo

Tror du virkelig at du er den eneste på BI med A i snitt? Du legger jevnlig ut om hvor flink du er og hvor gode karakterer du har, samtidig som "alle" andre har ståkarakter som mål. Noe som selvfølgelig er tull. Du har åpenbart en lite ambisiøs vennegjeng, det betyr ikke at alle studentene er sånn.

Jeg har flere familiemedlemmer som går på BI. Flere av dem og bortimot hele vennegjegjengen deres på skolen har A/B snitt. Flinke studenter har en tendens til å finne andre flinke studenter. Du er ikke den eneste ambisiøse studenten blant flere tusen BI studenter.

Hvorfor så sint?

Jeg har ikke sagt at jeg er flink eller at jeg har gode karakterer, men jeg har sagt at jeg har A i snitt og at jeg er ambisiøs. Forøvrig har jeg heller ikke sagt noe av det andre du tillegger meg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så sint?

Jeg har ikke sagt at jeg er flink eller at jeg har gode karakterer, men jeg har sagt at jeg har A i snitt og at jeg er ambisiøs. Forøvrig har jeg heller ikke sagt noe av det andre du tillegger meg.

:)

Les over de tre-fire innleggene dine i denne tråden du, så vil du se at samtlige innlegg rakker ned på BI studentene. Skulle nesten tro at du er den eneste på hele BI som har snittkarakter over D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For å faktisk svare på det TS spør om:

Hva studerte du? Bachelor i økonomi og administrasjon

Hva og hvor jobber du nå? Jobber med kreditt i bank

Hvor mye tjener du? 570 000

Synes du det var verdt skolepengene? helt klart



Anonymous poster hash: a400a...498
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tingelinling

Master of Management på BI kan jeg uttale meg om, og det var ingenting å utsette på hverken innhold eller forelesere (mange hentet utenfra).

Hvilken fagportefølje tok du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva studerte du? Kultur og ledelse

Hva og hvor jobber du nå? Privat sektor

Hvor mye tjener du? 660 000

Synes du det var verdt skolepengene? Ja



Anonymous poster hash: 09142...1f2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo Nardo

Les over de tre-fire innleggene dine i denne tråden du, så vil du se at samtlige innlegg rakker ned på BI studentene. Skulle nesten tro at du er den eneste på hele BI som har snittkarakter over D.

Men det har jeg vel heller aldri nektet for?

Igjen, så sikter jeg her til førsteårsstudenter på de linjene hvor det i praksis ikke er opptakskrav og hvor de tar inn 600-700 studenter per kull. Da sier det seg selv at det blir et svakere studiemiljø enn på en skole hvor det er høyere opptakskrav. Faktisk var det svært mange i klassen min som hadde både jus, veterinær, NHH og NTNU på førstevalg, men siden de ikke hadde gode nok karakterer endte de opp på BI.

Noe mer du ønsker forklart?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...