Gå til innhold

Har du studert på BI?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er påfallende mange hyperintelligente mennesker i denne tråden som synes å mene at karakterer fra VGS forteller noe om hvor begavet man er, ironisk nok, i fag og skoleretninger som er totalt forskjellig fra tidligere skolegang.

Jens er kanskje god til å analysere dikt, Jens har 6 i norsk skriftlig.

Jens blir nok en fabelaktig business manager.

Denne tråden i et nøtteskall, bortsett fra det sedvanlige "ædda bædda, BI, blæ, NHH".



Anonymous poster hash: d45aa...d17
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva studerte du? Øk/adm med regnskapsførerutdanning

Hva og hvor jobber du nå? Privat regnskapsbyrå

Hvor mye tjener du? ca. 600.000

Synes du det var verdt skolepengene? Ja



Anonymous poster hash: ffc8e...727
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er påfallende mange hyperintelligente mennesker i denne tråden som synes å mene at karakterer fra VGS forteller noe om hvor begavet man er, ironisk nok, i fag og skoleretninger som er totalt forskjellig fra tidligere skolegang.

Jens er kanskje god til å analysere dikt, Jens har 6 i norsk skriftlig.

Jens blir nok en fabelaktig business manager.

Denne tråden i et nøtteskall, bortsett fra det sedvanlige "ædda bædda, BI, blæ, NHH".

Anonymous poster hash: d45aa...d17

Gode karakterer fra vgs har svært mye å si for gjennomføringsgrad og gjennomføringshastighet i høyere utdanning.

Det vet vi både fra amerikansk forskning og norsk.

Ca 70% av de som er blandt de 50% beste ut i fra vgs kommer til å være blandt de 50% beste når de går ut i fra Universitetet. Mens 30% av de som var blandt de 50% dårligste kommer til å jobbe seg opp i være blandt de 50% beste når de er ferdige. Med andre ord så er det en klar sammenheng mellom resultater i vgs og resultater i høyere utdanning.

Gidder ikke å finne frem til kilder nå men om du er i tvil om at det stemmer så skal det ikke ta mer enn 5-10 minutter og verifisere det.

Anonymous poster hash: e92b7...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode karakterer fra vgs har svært mye å si for gjennomføringsgrad og gjennomføringshastighet i høyere utdanning.

Det vet vi både fra amerikansk forskning og norsk.

Ca 70% av de som er blandt de 50% beste ut i fra vgs kommer til å være blandt de 50% beste når de går ut i fra Universitetet. Mens 30% av de som var blandt de 50% dårligste kommer til å jobbe seg opp i være blandt de 50% beste når de er ferdige. Med andre ord så er det en klar sammenheng mellom resultater i vgs og resultater i høyere utdanning.

Gidder ikke å finne frem til kilder nå men om du er i tvil om at det stemmer så skal det ikke ta mer enn 5-10 minutter og verifisere det.

Anonymous poster hash: e92b7...78f

Gode karakterer i fag som gym og nynorsk tilsier ikke at personen blir en bra leder eller flink til å jobbe i team.

Ergo er det du presenterer oss ren spikka bull shit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva studerte du? Øk/adm - tok msc et annet sted

Hva og hvor jobber du nå? Konsulentselskap

Hvor mye tjener du? ca. 660.000 + bonus

Synes du det var verdt skolepengene? Nja, ville nok valgt en offentlig skole om jeg kunne valgt igjen. Grunnen er rett og slett mindre studielån, var veldig fornøyd med kvaliteten på BI.



Anonymous poster hash: 903d6...d58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo Nardo

Gode karakterer i fag som gym og nynorsk tilsier ikke at personen blir en bra leder eller flink til å jobbe i team.

Ergo er det du presenterer oss ren spikka bull shit.

Du skjønner så uendelig lite.

En utdannelse fra BI tilsier heller ikke at "personen blir en bra leder eller flink til å jobbe i team".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett på noen av 7,5-studiepoeng kursene hos BI og NHH som kan tas på deltid og over nettet (BI).

Jeg kjenner en som jobber som konsulent i en kjent bedrift uten å ha gjennomført noe grad, kun en haug med disse NHH og BI-kursene slik at det tilsammen utgjør ca. 70 studiepoeng. Fra før har h*n bare jobbet i klesbutikker.

Er dette med å ta masse enkeltkurs smart å gjøre fremfor å følge en vanlig bachelorgrad eller tror dere h*n bare har vært heldig?

Og er det noen som vet om arbeidsgivere sidestiller NHH og BI-kurs som like bra?



Anonymous poster hash: a5f23...0f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på noen av 7,5-studiepoeng kursene hos BI og NHH som kan tas på deltid og over nettet (BI).

Jeg kjenner en som jobber som konsulent i en kjent bedrift uten å ha gjennomført noe grad, kun en haug med disse NHH og BI-kursene slik at det tilsammen utgjør ca. 70 studiepoeng. Fra før har h*n bare jobbet i klesbutikker.

Er dette med å ta masse enkeltkurs smart å gjøre fremfor å følge en vanlig bachelorgrad eller tror dere h*n bare har vært heldig?

Og er det noen som vet om arbeidsgivere sidestiller NHH og BI-kurs som like bra?

Anonymous poster hash: a5f23...0f7

Man ser seg nok litt blind på grader. Å vise til en grad er noe av det første man gjør i en rekrutteringsprosess.

Anonymous poster hash: cb57e...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode karakterer fra vgs har svært mye å si for gjennomføringsgrad og gjennomføringshastighet i høyere utdanning.

Det vet vi både fra amerikansk forskning og norsk.

Ca 70% av de som er blandt de 50% beste ut i fra vgs kommer til å være blandt de 50% beste når de går ut i fra Universitetet. Mens 30% av de som var blandt de 50% dårligste kommer til å jobbe seg opp i være blandt de 50% beste når de er ferdige. Med andre ord så er det en klar sammenheng mellom resultater i vgs og resultater i høyere utdanning.

Gidder ikke å finne frem til kilder nå men om du er i tvil om at det stemmer så skal det ikke ta mer enn 5-10 minutter og verifisere det.

Anonymous poster hash: e92b7...78f

Men det du skriver kan umulig basere seg på alle elever (og privatister) i et ufullstendig skolesystem, og vil dermed ikke kunne passere som absolutt faktum eller i det hele tatt seriøs forskning.

1 av 3 elever dropper ut av videregående skole, du skal dra det rimelig langt for å få meg til å tro at 1 av 3 norske mennesker ikke har evner eller ambisjoner til å gjøre det bra videre.

Jeg er f.eks en av de som droppet ut, men som senere har kommet tilbake og fått gode karakterer etter VGS. Jeg ser absolutt ingen sammenheng i det du sier, min "gjennomføringsevne" har jo faktisk gått fra 0 til 100% helt uten stopp i utdanningsløpet på tross av at jeg tilhører den statistikken du påpeker at bør gjøre det ganske dårlig. Og jeg har veldig mange privatistvenner fra Sonans, Bjørknes etc som har gjort det samme.

Det du sier har med andre ord kanskje rot i en virkelighet som eksisterte for 30-40 år siden da folk gjerne enten begynte rett i jobb og ble i jobb etter VGS, men per idag tar de aller fleste høyere utdannelse i løpet av livet på ett eller annet tidspunkt, og VGS-karakterer er kun en målestokk for -hvilket- studie du kommer inn på videre, ikke -hvor bra- du gjør det i studielivet og voksenlivet generelt.

Anonymous poster hash: d45aa...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo Nardo

Men det du skriver kan umulig basere seg på alle elever (og privatister) i et ufullstendig skolesystem, og vil dermed ikke kunne passere som absolutt faktum eller i det hele tatt seriøs forskning.

1 av 3 elever dropper ut av videregående skole, du skal dra det rimelig langt for å få meg til å tro at 1 av 3 norske mennesker ikke har evner eller ambisjoner til å gjøre det bra videre.

Jeg er f.eks en av de som droppet ut, men som senere har kommet tilbake og fått gode karakterer etter VGS. Jeg ser absolutt ingen sammenheng i det du sier, min "gjennomføringsevne" har jo faktisk gått fra 0 til 100% helt uten stopp i utdanningsløpet på tross av at jeg tilhører den statistikken du påpeker at bør gjøre det ganske dårlig. Og jeg har veldig mange privatistvenner fra Sonans, Bjørknes etc som har gjort det samme.

Det du sier har med andre ord kanskje rot i en virkelighet som eksisterte for 30-40 år siden da folk gjerne enten begynte rett i jobb og ble i jobb etter VGS, men per idag tar de aller fleste høyere utdannelse i løpet av livet på ett eller annet tidspunkt, og VGS-karakterer er kun en målestokk for -hvilket- studie du kommer inn på videre, ikke -hvor bra- du gjør det i studielivet og voksenlivet generelt.

Anonymous poster hash: d45aa...d17

I statistikkens verden er ikke dine enkelterfaringer statistisk signifikante.

Ingenting av det du siterte og argumenterte i mot er i strid med dine erfaringer. Selv droppet jeg ikke ut av videregående, men jeg hadde et rimelig gjennomsnittlig resultat, noe som ikke reflekterte evner, men interesse og innsats på det tidspunktet.

Jeg søkte forresten raskt på nettet og fant en rapport om temaet: Betydningen av inntakskvalitet for studiegjennomføring:

Hovedfunnet her er at inntakskarakterene har relativt lite å si for kandidatenes resultatkarakterer. Inntakskarakterer har størst betydning for studentene med best inntakskarakterer (5-6 i snitt fra VGO). Disse presterer vesentlig bedre enn studentene med middels (4-5 i snitt fra VGO) inntakskarakterer. Studenter med svake (lavere enn 4 i snitt fra VGO) inntakskarakterer presterer imidlertid ikke vesentlig dårligere enn studenter med middels inntakskarakterer.

Selv om dårlige karakterer på VGS i seg selv ikke beviser noe annet enn at du ikke har gjort særlig på skole, så beviser i hvert fall gode karakterer at du har evnen til å tilegne deg kunnskap og prestere bra på skole, noe det vil være nærliggende å tro at holder seg opp på et høyere nivå også.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer ikke Paradise-Carl på BI? Det burde vel sies sitt...



Anonymous poster hash: 16397...897
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer ikke Paradise-Carl på BI? Det burde vel sies sitt...

Anonymous poster hash: 16397...897

Hvilke karakterer får han da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer ikke Paradise-Carl på BI? Det burde vel sies sitt...

Anonymous poster hash: 16397...897

Hva skulle det ha å si? Du prøver å antyde at BI er en dårlig skole fordi Paradise-Carl studerer der? BI er den eneste norske skolen med triple crown-akkreditering. Det burde vel si sitt, i følge deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Studerer ikke Paradise-Carl på BI? Det burde vel sies sitt...

Anonymous poster hash: 16397...897

Jupp du har helt korrekt. Han studerer på BI i tillegg til over 9000 andre studenter ved BI Oslo og like mange studenter fordelt utover de andre BI skolene i landet (Trondheim, Stavanger, Bergen)

Av andre fun facts så er det 237 000 andre som har en grad på BI.

Ser vi på Universitetet i Oslo, kan de skimte med å ha Anders Behring Breivik som student. Vil ikke si at UiO er noe dårlig skole fordet om?

Anonymous poster hash: 09142...1f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp du har helt korrekt. Han studerer på BI i tillegg til over 9000 andre studenter ved BI Oslo og like mange studenter fordelt utover de andre BI skolene i landet (Trondheim, Stavanger, Bergen)

Av andre fun facts så er det 237 000 andre som har en grad på BI.

Ser vi på Universitetet i Oslo, kan de skimte med å ha Anders Behring Breivik som student. Vil ikke si at UiO er noe dårlig skole fordet om?

Anonymous poster hash: 09142...1f2

Nå har jo ikke han lav intelligens heller da.

Anonymous poster hash: 16397...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle det ha å si? Du prøver å antyde at BI er en dårlig skole fordi Paradise-Carl studerer der? BI er den eneste norske skolen med triple crown-akkreditering. Det burde vel si sitt, i følge deg.

Uff da. Så nærtakende du var. Jeg har da ikke antydet at BI er en dårlig skole. Det er vel du som antyder nå at Paradise-Carl har lav intelligens. :)

Anonymous poster hash: 16397...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uff da. Så nærtakende du var. Jeg har da ikke antydet at BI er en dårlig skole. Det er vel du som antyder nå at Paradise-Carl har lav intelligens. :)

Anonymous poster hash: 16397...897

Det er åpenbart hva du prøvde å hinte til, men du kan jo forklare hva du mente med innlegget? Ettersom vi tydeligvis ikke skjønte det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbart hva du prøvde å hinte til, men du kan jo forklare hva du mente med innlegget? Ettersom vi tydeligvis ikke skjønte det.

Uff da. Litt nærtakende du også?

Det var ingen spesiell betydning i innlegget mitt. Det at paradise-Carl går på BI viser jo enkelt og greit at så å si hvem som helst kan komme inn på BI så lenge en har penger. Dette passer jo veldig greit inn i diskusjonen om hvorvidt karakterer på VGS spiller noen rolle senere når det gjelder gjennomføring av høyere utdanning og videre ambisjoner. Paradise-Carl har jo ikke et så veldig godt vitnemål (VGS) å vise til. Med dette viser det jo at det er mange forskjellige mennesker som går på BI.

Jeg har ikke skrevet noe som helst om at paradise-Carl har lav intelligens eller at BI er en dårlig skole. Her ligger det vel mer i dine holdninger og din tolkning. :)

Anonymous poster hash: 16397...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da. Litt nærtakende du også?

Det var ingen spesiell betydning i innlegget mitt. Det at paradise-Carl går på BI viser jo enkelt og greit at så å si hvem som helst kan komme inn på BI så lenge en har penger. Dette passer jo veldig greit inn i diskusjonen om hvorvidt karakterer på VGS spiller noen rolle senere når det gjelder gjennomføring av høyere utdanning og videre ambisjoner. Paradise-Carl har jo ikke et så veldig godt vitnemål (VGS) å vise til. Med dette viser det jo at det er mange forskjellige mennesker som går på BI.

Jeg har ikke skrevet noe som helst om at paradise-Carl har lav intelligens eller at BI er en dårlig skole. Her ligger det vel mer i dine holdninger og din tolkning. :)

Anonymous poster hash: 16397...897

Hvordan ser vitnemålet hans ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser vitnemålet hans ut?

Dårlig. Jeg skrev jo det.

Anonymous poster hash: 16397...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...