Gå til innhold

Har du studert på BI?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva studerte du?

Hva og hvor jobber du nå?

Hvor mye tjener du?

Synes du det var verdt skolepengene?



Anonymous poster hash: 9409e...fca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke studert der selv, men har mange venner og kjente som har gjort det. De fleste av dem, med et unntak som til stadighet påpeker nettopp det, har virket fornøyde. Undervisningen er god. Det eneste "problemet" med BI er at det er nærmest fritt inntak på mange studier, så studentene varierer fra svært oppegående til helt i motsatt ende. Det er nok også noe av grunnen til at skolen har et ganske tosidig rykte.

Hvis du har et brukbart hode vil du kunne få mye ut av studier ved BI. Undervisningen er god. Det er bare skikkelig både/og blant studentene på mange av linjene.



Anonymous poster hash: a6156...c32
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siv. Øk linjen ved BI er minst like god som NHH sin. Men studentmassen er dårligere enn ved NHH så NHH er fremdeles lønnsleder. Men de gode studentene fra BI får like god startlønn som NHH sine.

Utenom det har BI en del litt fjasete linjer men det er på ingen måte en dårlig skole.



Anonymous poster hash: e92b7...78f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo Nardo

Siv. Øk linjen ved BI er minst like god som NHH sin. Men studentmassen er dårligere enn ved NHH så NHH er fremdeles lønnsleder. Men de gode studentene fra BI får like god startlønn som NHH sine.

Utenom det har BI en del litt fjasete linjer men det er på ingen måte en dårlig skole.

Anonymous poster hash: e92b7...78f

Hvordan vet du at linjen er minst like god som NHH sin?

Det du sier om at studentmassen er dårligere kan i hvert fall jeg bekrefte. På BI er det knapt inntakskrav på en del av linjene og det preger studentmassen. På NHH er det høye inntakskrav og dermed jevnt over flinkere mennesker som studerer der.

For min del har mangelen på motiverte og generelt evneveike medstudenter vært frustrerende og man skal ikke undervurdere verdien av å ha flinke mennesker rundt seg. Har inntrykk av at målet til veldig mange av de jeg studerer med er å stå, ikke å få toppkarakter. Jeg får også følelsen av at mange tror at så lenge de går på BI så ordner alt seg til slutt.

Personlig hadde jeg aldri betalt penger for å ta en bachelor på BI og skjønner heller ikke at andre gjør det om de kan ta utdanningen gratis på en offentlig skole. Undervisningen er grei nok, men ikke noe å rope hurra for. Mulig det blir bedre senere i studiet.

Å ta en mastergrad på BI etter å ha tatt en bachelor på en offentlig høyskole er dog ikke en dum ide.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Nei, jeg har ikke betalt for karakterer som man gjør ved BI, for jeg hadde karakterer til å komme inn andre steder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tatt noen fag der, skolen er bra med mange flinke forelesere. Jeg gikk der fordi de hadde fag i den byen jeg bodde i (markeds og kommunikasjons fag), ellers så kunne jeg gjerne heller tatt fag på en offentlig høgskole (men da måtte jeg flyttet og det var ikke aktuelt). Studiene koster ikke så mye i forhold til studier i utlandet heller. Har feks ikke skjønt de som velger å gå Øk.ad på BI når de kunne like lett kommet inn på en høgskole. Linjer som markedsføring og eiendomsmegling skjønner jeg mer for det er færre høgskoler som tilbyr disse linjene (man vil feks kanskje ikke flytte til en mindre by).

Svarte ikke på spørsmålene dine for jeg jobber ikke enda, men skal ta master i utlandet innen business.



Anonymous poster hash: 1773e...9f8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo Nardo

Nei, jeg har ikke betalt for karakterer som man gjør ved BI, for jeg hadde karakterer til å komme inn andre steder.

Det gjør man vel heller ikke på BI? Kan du utdype denne påstanden?

Det er mange i klassen min som har strøket som et strykejern i mange fag og generelt gjort det dårlig. Det eneste man kan si er at man kan betale for muligheten til å studere og prøve seg, ettersom 'alle' kommer inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke betalt for karakterer som man gjør ved BI, for jeg hadde karakterer til å komme inn andre steder.

Betalt for karakterer? Du er åpenbart mindre intelligent.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jammen fått lite valuta for pengene når jeg har "kjøpt karakterer", for jeg har et C-snitt.



Anonymous poster hash: ffc8e...727
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste "problemet" med BI er at det er nærmest fritt inntak på mange studier, så studentene varierer fra svært oppegående til helt i motsatt ende.

Anonymous poster hash: a6156...c32

FEIL! Inntaket er generell studiekompetanse (som det er på alle andre høyskoler og universitet) Du må også ha et greit snitt, noe som avhenger veldig fra skole til skole og linje til linje.

Siv. Øk linjen ved BI er minst like god som NHH sin. Men studentmassen er dårligere enn ved NHH så NHH er fremdeles lønnsleder. Men de gode studentene fra BI får like god startlønn som NHH sine.

Utenom det har BI en del litt fjasete linjer men det er på ingen måte en dårlig skole.

Anonymous poster hash: e92b7...78f

FEIL! Jfr rangering på financial times troner BI over NHH på rangeringen over handelshøyskoler. NHH på sin side har stagnert og står på status quo. Mens BI har hoppet mange hakk oppover pr år.

Fjasete linje? Definer fjasete linjer?

Nei, jeg har ikke betalt for karakterer som man gjør ved BI, for jeg hadde karakterer til å komme inn andre steder.

FEIL! Betalt? Det er stander syn som uvitende sosialistiske møkka folk har over for skolen! Betale seg for karakter? Eller investere i en god utdanning som gir deg mange muligheter for god jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo Nardo

FEIL! Inntaket er generell studiekompetanse (som det er på alle andre høyskoler og universitet) Du må også ha et greit snitt, noe som avhenger veldig fra skole til skole og linje til linje.

FEIL! Jfr rangering på financial times troner BI over NHH på rangeringen over handelshøyskoler. NHH på sin side har stagnert og står på status quo. Mens BI har hoppet mange hakk oppover pr år.

Fjasete linje? Definer fjasete linjer?

FEIL! Betalt? Det er stander syn som uvitende sosialistiske møkka folk har over for skolen! Betale seg for karakter? Eller investere i en god utdanning som gir deg mange muligheter for god jobb.

Lol...

En BI-student som føler seg truffet her? :)

Selvsagt må du ha generell studiekompetanse, men snittet for å komme inn på flere av studiene er heller lavt. De tar jo inn over 600 elever første året kun på ØK/ADM. Studentmassen på BI er SVAK, i hvert fall på lavere nivå. Unntaket er kanskje studier som har mer begrenset studieplass, som for eksempel finans.

Det sier seg selv at studentene på NHH holder et høyere nivå ettersom de faktisk krever noe av deg alt før du har begynt på skolen!

:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ashanti

I all verdens rike. Mener dere at de som ikke kommer inn på NHH skal la være å utdanne seg og heller jobbe på Rimi resten av livet? :klo: Fordi det "teit" å gå på BI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Leo Nardo

I all verdens rike. Mener dere at de som ikke kommer inn på NHH skal la være å utdanne seg og heller jobbe på Rimi resten av livet? :klo: Fordi det "teit" å gå på BI?

Ingen har sagt det, lille venn. Les en gang til.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol...

En BI-student som føler seg truffet her? :)

Selvsagt må du ha generell studiekompetanse, men snittet for å komme inn på flere av studiene er heller lavt. De tar jo inn over 600 elever første året kun på ØK/ADM. Studentmassen på BI er SVAK, i hvert fall på lavere nivå. Unntaket er kanskje studier som har mer begrenset studieplass, som for eksempel finans.

Det sier seg selv at studentene på NHH holder et høyere nivå ettersom de faktisk krever noe av deg alt før du har begynt på skolen!

:)

Nei jeg er ikke truffet, men i motsettning til deg så har jeg kunnskaper om begge utdanningsstedene.

Så det du sier er at du blir automatisk bedre rustet til en eventuell jobb basert på vgs karakterer? Jeg vil minne deg på om at karakterene som danner grunnlaget for inntak til NHH er fag som norsk, gym og religon og etikk.

Dvs at personer som foreksempel ikke er god i gym eller religion (som ikke har karakterene til å komme inn på NHH) ender opp med dårlig jobb?

Det er en grunn for at BI har gått forbi NHH i rangeringen, førstnevnte har utviklet seg mens sistnevnte har stått stille og hatt mentaliteten: "Vi gjør som vi alltid har gjort".

Henviser til følgende:

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Na-rangeres-BI-hoyere-enn-NHH-3016438.html#.U6iqAF5-ZRA

http://www.dn.no/talent/2013/12/02/bi-forbi-nhh-pa-rangering

Jeg sier ikke NHH er en dårlig skole, jeg mener bare det at vgs snitt skal ikke legges til grunn for valg av studie. Da alle mennesker utvikler seg kraftig fra vgs stadiet til student stadiet.

Videre så nevner du også om at "Personlig hadde jeg aldri betalt penger for å ta en bachelor på BI og skjønner heller ikke at andre gjør det om de kan ta utdanningen gratis på en offentlig skole."

Du ser veldig klart at det er få/ingen toppledere i dag som ikke har en grad/fag fra BI. Antall mellomledere med grad fra BI er enda høyere. "Betalt penger"? Heller si investert i en utdannelse som gir et godt grunnlag for å få seg en jobb.

I tillegg til å faktisk skape seg et kontaktnettverk og bygge CV fra dag 1. For ja, det er slik at kombinasjonen hvilke skole du går på, hvilke nettverk du bygger deg, hvilken CV du har og hvilke karakterer du får etter endt studie, avgjør om du får deg jobb etter en grad.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ashanti

Ingen har sagt det, lille venn. Les en gang til.

:)

Åh, jeg er så lei av den "lille venn".. :s må du? Jeg er mest sannsynlig eldre enn deg også, så føler det blir litt håpløst.

Jeg bare skjønner ikke dette fokuset på at mange av de som går på BI er for dumme til å komme inn andre steder, så derfor er det ikke attraktivt å gå der. Hadde alle på BI hatt A i snitt hadde jo BI plutselig vært en superattraktiv skole. Og det er derfor jeg lurer på om folk helst ser at de som har dårlig snitt fra VGS lar være å studere, fordi de er jo sååå håpløse som ikke har som mål å få A, men kanskje en C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har BI endret seg betydelig siste årene, og mange av linjene er også nedlagt. Men at det på bachelornivå er en studentmasse som har dårligere vgs-karakterer enn på NHH vet vi jo. Noe som også tilsier at kvaliteten på studentene dermed er noe lavere.

Selv har jeg bare tatt masterutdanning på BI, og tror neppe det er særlig forskjell på hverken kvaliteten eller studentmassen på masternivå i forhold til NHH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to BI-professorer dette halvvåret, og begge har poengtert at vi er generelt er sterkere faglig sett enn BI-studentene. Jeg studerer altså økonomi et annet sted.

Når man kan få en like god utdannelse et annet sted som ikke koster penger, velger de fleste det dersom de kan. Det gjør at man naturlig får et lavere snitt for å komme inn på steder som BI. De med gode karakterer fra VGS kan jo like gjerne velge NHH, evt. UiO, HIOA eller NMBU hvis man vil holde seg til Oslo-området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to BI-professorer dette halvvåret, og begge har poengtert at vi er generelt er sterkere faglig sett enn BI-studentene. Jeg studerer altså økonomi et annet sted.

Når man kan få en like god utdannelse et annet sted som ikke koster penger, velger de fleste det dersom de kan. Det gjør at man naturlig får et lavere snitt for å komme inn på steder som BI. De med gode karakterer fra VGS kan jo like gjerne velge NHH, evt. UiO, HIOA eller NMBU hvis man vil holde seg til Oslo-området.

Du har hatt to BI-professorer dette halvåret som har poengert at dere er generelt sterkere faglig sett enn BI-studentene?

Jeg har desverre ingen tro på at du er en av de.

Ei heller så er kombinasjonen faglig tyngde og det å være street-smart like viktige.

UiO, HiOA og NMBU er utdanningssteder som tilbyr alt. Det er jo helt klart da at kvaliteten innenfor økonomiske, ledelse og markedsføringsfag er høyere på et studiested som spesialiserer seg på dette.

Når det gjelder UiO og HiOA er det et klart første valg hvis det kommer til en type studier.

NMBU har en annen rettning.

BI og NHH er ledende innenfor økonomi, ingen av de 3 nevnte utdanningsinstiusjonene kan måle seg med kompetansen som nevnte handelshøyskoler innehar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to BI-professorer dette halvvåret, og begge har poengtert at vi er generelt er sterkere faglig sett enn BI-studentene. Jeg studerer altså økonomi et annet sted.

Når man kan få en like god utdannelse et annet sted som ikke koster penger, velger de fleste det dersom de kan. Det gjør at man naturlig får et lavere snitt for å komme inn på steder som BI. De med gode karakterer fra VGS kan jo like gjerne velge NHH, evt. UiO, HIOA eller NMBU hvis man vil holde seg til Oslo-området.

Sier meg enig i dette. Det sier seg selv at nivået er høyere på NHH når man må ha vesentlig høyere karaktersnitt for å komme inn der.

Forøvrig sliter jeg med å forstå "problemet" med å reise "dit skolen er" under studietiden. Hva sier det om norske ungdommer? Hadde jeg vært arbeidsgiver ville jeg tenkt at studenten var bortskjemt dersom det var problematisk å reise bort for å studere noen år. NHH er en fantastisk skole om man ønsker å utdanne seg innen økonomi.

Anonymous poster hash: cb57e...e49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...