Gå til innhold

våtservietter på nyfødt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gutten vår reagerte veldig på de mest kjente merkene som Natusan, Libero og Pampers i tillegg til at vi synes de var ubehagelig fuktige, men nå er det er en kjent sak at de tidligere har hatt mange helseskadelige stoffer i produktene sine. Hos oss var det bare Coop änglamark som dugde og de aller fleste produktene deres kommer best ut på tester spesielt hos Grønn hverdag.

Endret av Ava Mae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Natusan er kjent for å gi utslett og svie på skjør hud..

Prøv våtserviettene i eget ansikt før du tar på babyen ts, så tror jeg det skal gå bra. Jeg har erfaring med at billigmerkene er best, men alles hud er forskjellig. Det er jo en som skriver de har brukt natusan også.

Vi brukte det bare på tur (er mye i skogen/på fjellet), men har ikke opplevd noe sårhet om ikke jeg selv fikk det i ansiktet. Brukte natusan i ansiktet en gang, og huden var rød,hissig og hoven lenge etterpå. Sambo fikk samme følelsen(altså det svei og gjorde vondt), men ingen synlig utslett.

En venninne av meg brukte natusan på den tiden på hennes lille nyfødte. Han hadde "kolikk", og gråt mye, spessielt om han ble rørt på. Når de byttet merke fikk de en helt ny baby, og "kolikken" forsvant. Han har mest sannsynelig reagert uten å få utslett.

Ble mye svart maling av natusan her, var ikke meningen, vet at mange er kjempe fornøyd med den. Dere må teste ut hvilke merker som funker for dere!

Våtservietter er helt kurant, hvertfall på plasser hvor man ikke har rennende vann.

Og såogsi alle andre merker får svært godkjent av Grønn Hverdag.

Kun Natusan som kommer dårlig ut.

Jeg brukte det uten problemer på nr.2 bleier, da mesoft med babyolje eller vann ikke fjernet nok og ble for harde mot huden.

Ved tissebleie bruker jeg etter anbefaling ingenting da tisset inneholdet stoffer som beskytter huden.

Anonymous poster hash: e9c1a...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke allergisk mot våtservietter, men syns det er utrolig ubehagelig å bruke det i ansiktet for eksempel. Blir "sår" på en måte. Derfor har jeg aldri brukt våtservietter på min utenom når det var veldig nødvendig, som når vi var uten tilgang på vann. Ellers bruker jeg klut, eventuelt vidi servietter. De er tørre :)



Anonymous poster hash: 9b275...4a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har svært lite erfaring med eksem i familien, men han er tørr og flasser av vinterstid. Skal sjekke opp jordnøttolje.

Husk at jordnøtter er det samme som peanøtter, i tilfelle dere har noe allergi mot dette i familien.

Libero sin babyolje inneholder kun vegetabilske oljer og tetter ikke porene slik en del andre som inneholder mineralolje kan gjøre (som f.eks Natusan). På den andre siden så er mineralolje veldig allergivennlig, så dersom det er en del allergier inne i bilder, så kan dette være et tryggere valg.

Vi bruker Libero sin og synes den er super. Den er heller ikke like tyntflytende som Natusan sin. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at jordnøtter er det samme som peanøtter, i tilfelle dere har noe allergi mot dette i familien.

Libero sin babyolje inneholder kun vegetabilske oljer og tetter ikke porene slik en del andre som inneholder mineralolje kan gjøre (som f.eks Natusan). På den andre siden så er mineralolje veldig allergivennlig, så dersom det er en del allergier inne i bilder, så kan dette være et tryggere valg.

Vi bruker Libero sin og synes den er super. Den er heller ikke like tyntflytende som Natusan sin. :)

Ok, takk for tips - det var jeg ikke klar over. Da blir det Libero sin babyolje fremover.

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok et gammelt strechlaken og klipte det opp i ca 100 kluter på 10x10 cm (omtrent). Vi bruker de med vann, evt med litt kokosolje ved behov. Har aldri hatt behov for våtservietter, når vi går ut tar jeg med fuktige kluter i våtpose (bruker tøybleier). :)

Jeg synes våtservietter er dritekle, de svir og inneholder masse hormonforstyrrelser, irriterende og miljøfiendtlige stoffer. Ikke noe jeg putter på min baby ihvertfall! :(

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Det må da bli forferdelig dyrt i lengden med alle disse engangsgreiene? Nå er det lenge siden jeg hadde babyer, men jeg brukte myke gaskluter og lunkent vann for å rengjøre stumpen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da bli forferdelig dyrt i lengden med alle disse engangsgreiene? Nå er det lenge siden jeg hadde babyer, men jeg brukte myke gaskluter og lunkent vann for å rengjøre stumpen deres.

Tror det blir billigere enn våtservietter - uten at jeg har regnet.

20-25,- for 100 stk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt minimalt med våtservietter. Kun ved bæsjebleier på tur. Ellers så har vi brukt vanlige vaskekluter med vann når vi er hjemme. Ser ingen grunn til å utsette huden for alle de kjemikalier som finnes i slike... Som nevnt i tråden så kan man fjerne sprittusj med dem...

Vi har også bedt om at de begrenser bruken av våtservietter på vårt barn i barnehagen. Spesielt når de bruker dem i ansiktet...tørr hud med tendenser til utslett er ofte resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan noen fortelle meg hvorfor man bruker mesoft kompresser og andre engangsting til å vaske med og ikke vann fra springen/dusjen eller vaskeklut? :)

Anonymous poster hash: 15a63...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Men kan noen fortelle meg hvorfor man bruker mesoft kompresser og andre engangsting til å vaske med og ikke vann fra springen/dusjen eller vaskeklut? :)

Anonymous poster hash: 15a63...e30

Nå er jeg spent på hvilke begrunnelser du får :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun brukt våtservietter fra begynnelsen av, og prøvd alle merkene på markedet snart. Vi har ikke hatt noen problemer.

Hvis dere er så himla redde for kjemikalier, så får dere for all del ta de valgene dere vil. Om dere vil ha en "renest" mulig hverdag, så har jeg respekt for det, men la nå folk få velge våtservietter om de syns det funker vel. Det er jo bare å gå over til klut og vann om barnet blir sår. Noen barn reagerer, andre ikke. Og selvfølgelig, man trenger ikke å bruke dem om bytter tissebleie.

Og jeg får ikke bort sprittusj med våtservietter, bare sånn at det er sagt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg spent på hvilke begrunnelser du får :ler:

Du kan få min - jeg synes nemlig at hele tanken på å bruke vanlige kluter til å vaske bæsj med er ekkel og bedre blir ikke tanken på at jeg dermed ville fått minst 12 bæsjekluter i hus hver dag og dermed ville måttet vaske klær enda oftere enn jeg allerede gjør. Nei, takke meg til Mesoft med vann på!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men kan noen fortelle meg hvorfor man bruker mesoft kompresser og andre engangsting til å vaske med og ikke vann fra springen/dusjen eller vaskeklut? :)

Anonymous poster hash: 15a63...e30

Fordi jeg ikke vil ha bæsj i vaskeklutene vel. Er vel logisk nok det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel bare å vaske kluter på kokvask, så blir de helt reine...Det hender jo at babyen bæsjer ut klærne sine også, hva gjør dere da? Kaster dem?

Og til Picses89: jeg er ikke så himla redd for kjemikalier, men jeg ser ingen grunn for å utsette skjør babyhud for mer enn nødvendig. Det er utvilsomt kjemiske stoffer som er svært sterke i de fleste våtservietter (selv om du ikke får fjernet sprittusj med dem som du bruker) og jeg vil heller sette på en ekstra klesvask med kluter og håndklær enn å bruke dem mer enn "nødvendig".

Det er jo også et miljøperspektiv en kan ta med i vurderingen også, dersom man er opptatt av sånt ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel bare å vaske kluter på kokvask, så blir de helt reine...Det hender jo at babyen bæsjer ut klærne sine også, hva gjør dere da? Kaster dem?

Og frem til man vasker, så må man oppbevare x antall våte bæsjekluter et eller annet sted i x antall dager... Nei, da bruker jeg heller litt ekstra penger og bruker MeSoft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bruker engangsgreier fordi at vi ikke har vaskemaskin. Synes ikke det er greit å vaske bæsjekluter på vaskeri :)



Anonymous poster hash: 09f25...3a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare brukt det når vi er ute i skogen eller annet sted uten vask. Bruker bare mesoft og vann, og hun har aldri hatt behov for mer.

Ville ikke brukt våtservietter daglig. Selv Neutral sine har altfor mye fy-fy på innholdslisten:

Aqua

Sodium Laureth Sulfate

Cocamidopropyl Betaine

Glycerin

Sodium chloride

Sodium Cocoyl Glutamate

Citric acid

Sodium benzoate

Sorbic acid

Slenger meg på denne!

Har innimellom brukt våtservietter på min egen hud, og jeg har for lenge siden bestemt meg for at slikt skal jeg ikke bruke på mini under bleieskift til hverdags. Jeg har selv ømfintlig og sensitiv hud, så jeg kan skrive under på at det er ekstremt mye dritt i disse våtserviettene. Til og med disse våtserviettene som er beregnet til underlivet ( asan?), er det mye dritt i. De er rett og slett utrolig sterke og skarpe mot huden vår. Så babyen vår skal kun vaskes med klut og vann. Det sier seg selv at når vi feks er ute på reise, og vann ikke er å oppdrive, så må vi ty til våtservietter. Men det kommer til å høre til sjeldenthetene.

Vil oppfordre andre foreldre til å begrense bruken av våtservietter, ettersom dere hadde fått sjokk om dere visste hvor hardt dette er mot huden vår - for meg oppleves det nesten som "etsende". Men...noen tåler jo det. Jeg gjør det uten tvil ikke, og vil derfor heller ikke bruke det på mini.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Og frem til man vasker, så må man oppbevare x antall våte bæsjekluter et eller annet sted i x antall dager... Nei, da bruker jeg heller litt ekstra penger og bruker MeSoft.

Du må selvfølgelig skylle av dem først, det sier vel seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da de var nyfødte så skylte jeg de bare i springen når de hadde bæsja, funka når det bare var morsmelk-bæsj. Og ellers har vi brukt både kluter og våtservietter senere, litt avhengig av tilgang på vann etc. (vi har ikke plass til stellebord på badet).



Anonymous poster hash: f32ad...413
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...