Gå til innhold

Hvorfor kan ikke alle se at ordet neger er et rasistisk ord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, men det er veldig spesifikt og dekker mer enn at han er mørk i huden.

Hehe, jammen hadde du kommet meg i forkjøpet. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Evans

Neger beskriver ikke bare en person som er mørk i huden, det er mye mer spesifikt. Akkurat som alle vet hva man mener med asiatisk, latino, indisk utseende osv osv.

Ja, men da er det fullt mulig å si en svart/mørk kvinne/mann med (eventuelt tidligere) opphav og trekk fra Afrika. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så veldig nødvendig med dette ordet neger? Slik jeg ser det har vi mange gode ord og beskrivelser som kan dekke opp for dette, så om noen føler seg støtt av at man bruker ordet neger, så syns jeg ikke at det er nødvendig å tviholde på det. Såpass raus syns jeg at jeg kan være.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Nei, men det er veldig spesifikt og dekker mer enn at han er mørk i huden.

Ja, det gjør det. Men så har vi også andre beskrivelser som er like gode. Og når vi har det, så forstår jeg ikke hvorfor vi skal tviholde på et ord noen føler seg støtt av? Da syns jeg det er greit å gi seg og heller bruke andre ord. Hvis de personene man er sammen ikke føler seg søtt, og syns det er helt ok, så er det selvsagt en annen sak. Men er du sammen med personer som syns det er leit, mener jeg det er bedre å bruke andre beskrivelser. Jeg taper ikke noe på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør det. Men så har vi også andre beskrivelser som er like gode. Og når vi har det, så forstår jeg ikke hvorfor vi skal tviholde på et ord noen føler seg støtt av? Da syns jeg det er greit å gi seg og heller bruke andre ord. Hvis de personene man er sammen ikke føler seg søtt, og syns det er helt ok, så er det selvsagt en annen sak. Men er du sammen med personer som syns det er leit, mener jeg det er bedre å bruke andre beskrivelser. Jeg taper ikke noe på det.

Si meg ett ord som dekker samme betydning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Si meg ett ord som dekker samme betydning.

Hva med en mann, for anledningen, som er svart/mørk i huden og har afrikanske trekk? Er ikke det nøye nok kan du føye på litt brei nese, om det er tilfelle for denne personen? Brune øyne og naturlig krøller i håret? De færreste har behov for å beskrive et menneske på denne måten. Det holder med første setning jeg skrev, minst.

Edit: jeg lurer veldig på hvorfor og i hvilken sammenheng man har behov for å beskrive en persons ansiktstekk så nøyaktig?

Og ja, du må bruke litt mer en ett ord, men er det årsaken til at man fortsatt skal tviholde på et ord noen føler seg støtt av?

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gnækvåg

Synes ord som neger eller nordgermansk er helt kurante begrep.

Rase på norsk betyr 'genetisk distinkt populasjon' og neger er et begrep for dette.

så om noen føler seg støtt av at man bruker ordet neger, så syns jeg ikke at det er nødvendig å tviholde på det. Såpass raus syns jeg at jeg kan være.

Ohai, jeg synes svart er et støtende begrep for menneskerasen som 'neger' beskriver. Svart brukes ofte negativt som i 'svart humor eller svart magi' og er derfor upassende.

Endret av gnækvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I "mørke land" så har de egne ord for "hvitinger". Jeg har aldri klaget. Ser ikke noe problem med ordet neger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

I "mørke land" så har de egne ord for "hvitinger". Jeg har aldri klaget. Ser ikke noe problem med ordet neger.

ja i øst afrika blir hvitinger kalt mzungu.

da jeg var der og folk ropte mzungu etter meg ble jeg ikke spesielt støtt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle svarte mennesker som er afrikanere. Mange av dem er født her i landet eller har levd mesteparten av livet sitt her. Da blir det feil å bruke "afrikaner". Dessuten finnes det hvite "afrikanere". I noen sammenhenger har hudfargen en funksjon i det man skal si. Da må man ha et ord som beskriver ting som de er, og "neger" passer bra til det.

Jeg synes forresten ikke at neger er noe værre enn "svart mann" f.eks. De er jo for det første ikke "svarte" i den forstand, men mørkebrune. For det andre har ordet akkurat den samme funksjonen, å dele mennesker opp i grupper etter hudfarge. Akkurat som "svenske" og "nederlender" deler mennesker opp i grupper etter nasjon.

Den "omvendte versonen av "neger" må vel bli "hviting". Jeg hadde nok følt meg som en del av gjengen om jeg ble kalt for "hviting" i dagligdagse sammenhenger av ikke-hvite. Det skaper liksom ett slags skille mellom den som er "hviting", "neger", "bruning" etc. Derfor kan jeg skjønne at mørkhudede ikke liker ordet "neger".

Jeg vil si at ekvivalenten til "nigger" må bli "potet", eller noe sånt. I motsetning til "neger/hviting" er diise hatefulle ord, som beskriver noe mer enn det objektive. Nemlig hat mot negere/hvitinger.

Ordene i seg selv er ikke stygge. Rent objektivt sett er det er jo det vi er. Hvite, brune og svarte/mørkebrune. Det er vel følelsen av å være eksludert fra den store gruppen og plassert inn i "neger"/"hviting"-gjengen som er ubehagelig for enkelte. Det er derfor best å ikke bruke "neger"/"hviting" når man er i nærheten av "negere"/"hvitinger".



Anonymous poster hash: 8a495...a94
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man skal beskrive noen etter utseende, hvordan beskriver man noen som er litt mørkere i huden enn en selv uten at noen kan reagere? Eller er det ikke lov lenger?

Anonymous poster hash: 31f16...48f

Det er et paradoks at man kan si: Jeg er stolt av å være svart, men sier man Jeg er stolt av å være hvit, blir det ramaskrik. Det kommer jo an på hva man legger i ordet neger. Jeg har aldri sett på det som rasistisk og jeg har aldri ment noe rasistisk når jeg har brukt det ordet. Jeg har aldri hatt noe imot hverken det ene eller det andre folkeslaget.

For å strekke strikken litt: Det må jo være rasistisk når man kaller noen hvit/svart også da og hvis ikke det går an, hva skal en bruke for å benevne den "svarte" delen av befolkningen da(ikke rasistisk ment)?

Anonymous poster hash: 358df...1df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Jeg bruker svart og hvit. Er verken rasist eller bryr meg om hva farge folk er, men om en skal beskrive en person for en annen så er det naturlig at en også beskriver hvordan vedkommende ser ut.

Som andre nevner så er det umulig for meg i mange tilfeller å vite hvor en som er mørkhudet kommer fra(dette med å si afroamerikaner, om de er fra Kongo, Gambia etc). Om personen ikke er svart så beskrives personen som hun mørke fra Chile, eller hun asiateren eller hun blonde(bleke, bruke eller oransje etter for mye selvbruning).

Synes folk er ufattelig raske med å dra rasismekortet. Rasisme handler om å snakke nedsettende om andre etniske grupper. Ikke å kalle en spade for en spade.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pluviophile

Da vil jeg ha meg frabedt å bli kalt hvit. Jeg drar sporenstreks rasist-kortet dersom noen med en annen hudfarge enn meg kaller meg hvit når jeg faktisk veksler mellom lys ferskenfarget og beige. Hmf.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så enkelt som at det er den mest praktiske og dekkende beskrivelse av dem med negroide trekk. Det er verken rasistisk eller støtende. På samme måte som at ingen blir fornærmet om man blir beskrevet som kaukansk/kaukaner eller orientaler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Hvorfor kaller man en hvit person for en "hvit person" og ikke en "blabula"? Hvorfor ikke kalle det en "svart person" eller en "afrikansk person"?

Når man sier "hvit person/europeisk person", "asiatisk person", "latinamerikaner", hvorfor skal man si "neger"?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Jeg har litt problemer med å se hvordan "neger" som i prinsippet bare betyr "svart", er rasistisk, mens "hvit" ikke er det. Jeg har alltid omtalt svarte som enten svarte eller negere, eller der det er relevant, med deres nasjonale opprinnelse, senegaleser, nigerianer, osv. Jeg har aldri lagt noe rasistisk i noen av delene.

Hvis jeg skulle føle for å si noe stygt om noen med rasistiske overtoner, så har jeg en lang liste med ord for det bruket, men "neger" er ikke ett av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man skal referere til noen utifra land, da må man vel vite hvor vedkommende er ifra?

jeg ser ikke forskjell på en ifra kongo vs gambia.

Ikke jeg heller. De ser like ut, alle sammen. Bortsett fra somaliere. De kjenner jeg igjen på lang avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den eneste personen jeg har hørt bruke ordet "neger" (utenom på TV og slikt) er bestemoren min på 95. Jeg prøvde å fortelle henne at hun ikke burde si det fordi det ble ansett som rasistisk, men hun responderte med at da hun var ung kalte de alle mørkhudede folk for "negere", og ingen av min argumentasjon i mot det ble mottatt.

Er det seriøst mange som bruker det til dagligdags i 2014? Er det vanlig? Jeg lurer seriøst. Jeg hører det i hvert fall aldri innenfor min gjeng, vi sier heller "en innvandrer fra Afrika-regionen", "en mørkhudet mann", "en svart person", o.l.

Djeez. "Neger" er et greit ord med to stavelser, som uttrykker akkurat det samme, men du må altså bruke en hel setning for å unngå å si noe "stygt". Newsflash: Det er bare stygt dersom du bruker det på den måten. Det er det samme om man sier "neger" eller "norsk-somalier" eller "person av afrikansk herkomst". Hvis det ligger en nedvurdering basert på opprinnelse og etnisitet i omtalen av personen, så kommer betegnelse til å bli akkurat like befengt med rasistiske overtoner som "neger" vissnok er. Jeg tror man ville vært bedre tjent med å jobbe med holdninger enn med vokabular.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kaller man en hvit person for en "hvit person" og ikke en "blabula"? Hvorfor ikke kalle det en "svart person" eller en "afrikansk person"?

Når man sier "hvit person/europeisk person", "asiatisk person", "latinamerikaner", hvorfor skal man si "neger"?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Blabula? Hva er en blabula?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til din orientering, TS. Det er mange millioner andre svarte personer enn bare afrikanske.

Det vittige er at afrikanere mener de har eneretten på å bli kalt svarte hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...