Gå til innhold

Hvorfor kan ikke alle se at ordet neger er et rasistisk ord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi blabula ikke finnes som ord.

Mener du at spanjolene er de største rasistene eller?

Edit: Skulle sitere bare TS.

Hvorfor finnes det ingen tilsvarende ord for en hvit person? Hvorfor har de skapt dette "klengenavnet" på en svart person, mens en hvit person bare kalles en "hvit person"?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En nordmann som er "medlem" av innvandrergjenger

Hmm......... Har venner både fra Norge, Sverige, Somalia, India, Albania, Iran, Tyskland osv. Er jeg en wannabe-utlending?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo disse ordene helt ukorrekte da ingen afrikanere er sorte og ingen europeere er hvite.

Noen er mørke brune og vi her heller vel mer mot fersken

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm......... Har venner både fra Norge, Sverige, Somalia, India, Albania, Iran, Tyskland osv. Er jeg en wannabe-utlending?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Ja om du henger med en innvandrergjeng som slenger rasistiske ord etter nordmenn så.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nordmann som er "medlem" av innvandrergjenger

Og hva vil du definere som en "innvandrergjeng"? Da min far var student, hang han mest sammen med de tyske og de italienske studentene i Trondheim, selv om han selv var norsk.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja om du henger med en innvandrergjeng som slenger rasistiske ord etter nordmenn så.

Det gjør jeg nok ikke. Har aldri kjent noen (utlendinger eller norske) som slengte rasistiske ord etter noen. Jeg prøver å unngå sånne mennesker.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det seriøst mange som bruker det til dagligdags i 2014? Er det vanlig? Jeg lurer seriøst. Jeg hører det i hvert fall aldri innenfor min gjeng, vi sier heller "en innvandrer fra Afrika-regionen", "en mørkhudet mann", "en svart person", o.l.

Jeg er vant med å bruke ordet neger fra barndommen, og der jeg vokste opp bruker flere ordet fremdeles. Jeg "skjønte" at neger ikke var akseptabelt for noen da jeg var rundt 18, og har nå vendt meg av å bruke det. Men jeg syns det er dumt at et ord som bare er beskrivende har fått så dårlige konnotasjoner at det ikke kan brukes lengre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva vil du definere som en "innvandrergjeng"? Da min far var student, hang han mest sammen med de tyske og de italienske studentene i Trondheim, selv om han selv var norsk.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Poenget her var ikke å kverulere med deg om hva din far gjorde. Jeg snakker om gjenger med innvandrere fra ikke-vestlige land som har en og to norske gutter som henger med dem. I tilfeller når jeg var yngre og da så slike gjenger oftere, så slang de ut etter nordmenn som gikk forbi: "jævla bleikfis" "jævla potet" osv.

Om de også hadde ropt "jævla blanco" i tillegg ville jeg nok ikke løftet på et øyenbryn

Endret av Chevelle
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg nok ikke. Har aldri kjent noen (utlendinger eller norske) som slengte rasistiske ord etter noen. Jeg prøver å unngå sånne mennesker.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Nei da er du ikke en "wannabe utlending" utifra det jeg skulle frem til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man kalle en nederlender? En svenske?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Har ikke nederlendere og svensker en rasemessig fellesbetegnelse tilsvarende dekkende som ordet neger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi noen ikke bryr seg om ords ladning. Ordet neger betyr bare "svart person", men siden det visstnok har blitt brukt i negative sammenhenger så tenker folk på som noe negativt.

I virkeligheten har aldri ordet neger blitt brukt i negative sammenhenger på norsk. I negerdebatten er vi vitne til en symbiose mellom negere som liker å dra raseofferkortet og europeiske og europeiskættede selvpiskere som liker å finne nye metoder å piske seg selv som folkeslag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her var ikke å kverulere med deg om hva din far gjorde. Jeg snakker om gjenger med innvandrere fra ikke-vestlige land som har en og to norske gutter som henger med dem. I tilfeller når jeg var yngre og da så slike gjenger oftere, så slang de ut etter nordmenn som gikk forbi: "jævla bleikfis" "jævla potet" osv.

Om de også hadde ropt "jævla blanco" i tillegg ville jeg nok ikke løftet på et øyenbryn

Da må du presisere hva du mener, da. For ifølge statistikken så regnes folk fra Tyskland, Italia og Nederland som innvandrere.

Har aldri truffet på en sånn gjeng som du beskriver, men kan forestille meg at de finnes.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du presisere hva du mener, da. For ifølge statistikken så regnes folk fra Tyskland, Italia og Nederland som innvandrere.

Har aldri truffet på en sånn gjeng som du beskriver, men kan forestille meg at de finnes.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Ja ok, ikke-vestlig ungdomsgjenger, og wannabe ikke-vestlige nordmenn =)

Endret av Chevelle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke nederlendere og svensker en rasemessig fellesbetegnelse tilsvarende dekkende som ordet neger?

Synes ordet "rase" er utdatert og upresist, men kan forstå at noen bruker det for å dele inn folk etter ansiktstrekk, selv om det er veldig ubiologisk.

Hvorfor kan vi ikke bare bruke ordet "svart" eller "afrikansk utseende" istedet for "neger"? Akkurat som man bruker ordet "hvit" eller "europeisk utseende"?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I virkeligheten har aldri ordet neger blitt brukt i negative sammenhenger på norsk. I negerdebatten er vi vitne til en symbiose mellom negere som liker å dra raseofferkortet og europeiske og europeiskættede selvpiskere som liker å finne nye metoder å piske seg selv som folkeslag.

Kan du utdype dette?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor finnes det ingen tilsvarende ord for en hvit person? Hvorfor har de skapt dette "klengenavnet" på en svart person, mens en hvit person bare kalles en "hvit person"?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Du kan kalle hvite kaukasoide. Fornøyd?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis man vet noen er fra afrika, sier man afrikaner. Hvis man er usikker så sier man en "svart person". Ingen i USA sier "OH theres a nigger!!", fordi det er raisistisk. Jeg synes det er like rastisisk å si den norske versjonen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ordet "rase" er utdatert og upresist, men kan forstå at noen bruker det for å dele inn folk etter ansiktstrekk, selv om det er veldig ubiologisk.

Hvorfor kan vi ikke bare bruke ordet "svart" eller "afrikansk utseende" istedet for "neger"? Akkurat som man bruker ordet "hvit" eller "europeisk utseende"?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Fordi noen kan bli støtt av ordet svart og afrikansk utseende. Du vil vel ikke såre noen med språkbruket ditt?

Anonymous poster hash: a3cc0...4b2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype dette?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Hvorfor det? Det som sto der var jo klart og konsist. Hva var det du ikke forsto?

Anonymous poster hash: a3cc0...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Synes ordet "rase" er utdatert og upresist, men kan forstå at noen bruker det for å dele inn folk etter ansiktstrekk, selv om det er veldig ubiologisk.

Hvorfor kan vi ikke bare bruke ordet "svart" eller "afrikansk utseende" istedet for "neger"? Akkurat som man bruker ordet "hvit" eller "europeisk utseende"?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Det er andre svarte også enn dem med afrikansk utseende, tamiler og aboriginer for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...