Gå til innhold

Hvorfor kan ikke alle se at ordet neger er et rasistisk ord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva var definisjonen på neger på femtitallet?

Anonymous poster hash: a3cc0...4b2

På femti og sekstitallet var det vanlig at tv-kommentatorer pekte ut: "Her kommer en neger!" når det var sendinger fra 17. Mai.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første er jeg ikke svart selv, så jeg kan da ikke være selvpisker. Og kan du kanskje si forskjellen på det norske ordet neger og det engelske ordet nigger? Hva er forskjellen?

Selvfølgelig er ikke du svart. Bare det at du tror jeg mener svarte/negere er selvpiskere viser at du rett og slett ikke forstår hva jeg skriver.

Forskjellen mellom det norske ordet neger og det engelskamerikanske ordet nigger er allmennkunnskapen du forsøker å ignorere, eliminere og forandre fordi du er en selvpisker. Noe som for så vidt også forklarer hvorfor du ikke forstår forskjellen mellom det norske ordet neger og det engelskamerikanske ordet nigger.

Det norske ordet neger har aldri hatt en negativ konnotasjon, og i hvert fall ikke den samme negative konnotasjonen som det engelskamerikanske ordet nigger. Å påstå det er en virkelighetsfjernhet som bare er selvpiskere og raseofferkortdragende negere til dels.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På femti og sekstitallet var det vanlig at tv-kommentatorer pekte ut: "Her kommer en neger!" når det var sendinger fra 17. Mai.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Det var da en merkelig definisjon på ordet neger.

Anonymous poster hash: da01b...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de har ikke hatt samfunnsmakten og mediemakten i verden.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Ettersom de negative ordene om hvit er såpass innarbeidet i de respektive landene er det jo klart bevis for at de brukes. Må man ha all makt i verden for å kunne ha samfunnsmakt?

Anonymous poster hash: a3cc0...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom de negative ordene om hvit er såpass innarbeidet i de respektive landene er det jo klart bevis for at de brukes. Må man ha all makt i verden for å kunne ha samfunnsmakt?

Anonymous poster hash: a3cc0...4b2

Jeg har ikke vært i disse landene og hørt disse ordene. Synes ikke noen rasisme er ok, uansett hvilken farge det handler om. Og her er hvit inkludert.

Jeg har truffet noen hvite som mente at "bare hvite kunne være rasist", og jeg har alltid satt dem på plass.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ettersom de negative ordene om hvit er såpass innarbeidet i de respektive landene er det jo klart bevis for at de brukes. Må man ha all makt i verden for å kunne ha samfunnsmakt?

Anonymous poster hash: a3cc0...4b2

Øye for øye, tann for tann.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de mørkhudede skal beskrive en hvit person da? Antar at det går i "han hvite (..)". Kunne ikke brydd meg mindre

Anonymous poster hash: 048f6...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan heller snu på det, og spørre hvorfor ingen europeere eller europeiskættede føler seg rasistisk forulempet av en rasemessig spesifisering av seg selv?

Fordi europeerne har hatt makten til å definere i alle år.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Selv om europeerne skapte den moderne verden er det slett ikke sant at europeerne har eller har hatt universell makt til å definere raser og folkegrupper. Europeernes kulturelle og språklige innflytelse har alltid vært nokså begrenset utover de europeiske og europeiskættede folkeslags kjerneområder.

I praksis har aldri vi hatt makten til å diktere hvordan de skal definere oss etnisk og rasemessig. Det er i den virkeligheten, at de faktisk alltid har kunnet definere oss etnisk og rasemessig innad i sin egen kultur og folkegruppe, at ingen europeer eller europeiskættede ville blitt forulempet av å bli rasemessig definert av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at ordene "neger" og "nigger" har samme bakgrunn og lett kan forveksles. Selv om "neger" var et nøytralt ord før i tiden, betyr det ikke at det skal fortsette å være det. Vi lever faktisk i 2014.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Nei, det norske ordet neger og det amerikanskengelske ordet nigger har vidt forskjellig bakgrunn og opphav, og kan overhodet ikke forveksles når man faktisk kjenner til dem begge. Å forveksle disse ordene er i beste fall virkelighetsfjernt eller kunnskapsløst.

Hvorfor skal egentlig ikke neger ha den samme nøytrale betydningen som det alltid har hatt på norsk? Selv om vi lever i 2014 betyr ikke det at det gir noen mening å endre ordet genser til å bety bukse.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det norske ordet neger og det amerikanskengelske ordet nigger har vidt forskjellig bakgrunn og opphav, og kan overhodet ikke forveksles når man faktisk kjenner til dem begge. Å forveksle disse ordene er i beste fall virkelighetsfjernt eller kunnskapsløst.

Hvorfor skal egentlig ikke neger ha den samme nøytrale betydningen som det alltid har hatt på norsk? Selv om vi lever i 2014 betyr ikke det at det gir noen mening å endre ordet genser til å bety bukse.

Når noen individer faktisk tar skade av et ord, skal vi fortsette å kalle dem det ordet? Er ikke det ganske egoistisk? Fortjener noen å bli kalt noe de ikke liker?

Og før du sier at noen vil bli kalt det, så vil jeg si at man alltid må ta hensyn til de som ikke vil bli kalt det.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Man sier jo hvit person og ikke et eller annet oppskontruert ord, så da kan man si svart person istedenfor neger.



Anonymous poster hash: 5cf09...ecc
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Man sier jo hvit person og ikke et eller annet oppskontruert ord, så da kan man si svart person istedenfor neger.

Anonymous poster hash: 5cf09...ecc

Nettopp. Det var det jeg skulle fram til. Man sier "hvit person" og ikke et oppkonstruert ord.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke ordet "neger" er et negativt ladet ord i det hele tatt jeg, DERIMOT har det blitt det på grunn av feil bruk av ordet. Folk bruker det som skjellsord og i negativt ladet sammenhenger, og det er ikke så greit. Det blir det samme som "homo". Det ER ikke et skjellsord, neger er heller ikke et skjellsord! Hadde folk bare greid å bruke det i riktig sammenheng - altså når man beskriver en mørkhudet - så hadde det vært et ok ord og bruke til daglig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke sammenligne det med Lamarckisme eller Lysenkoisme, nei. Å snakke om tre eller fire menneskeraser er upresist.

Tvert i mot er det mer upresist å benekte menneskeraser. Det er den underliggende ideologiske benektelsen av menneskeraser som er vestens svar på lysenkoisme.

Er du klar over at det er større genetisk forskjell mellom en japaner og en sørkineser enn det er mellom en nordmann og en libaneser? Er du klar over at det er ennormt store genetiske forskjeller innenfor afrika? Å lumpe alle mennesker fra en verdensdel inn i en kategori er uvitenskapelig og upresist. Jeg kan ikke si at det finnes "menneskeraser", men heller mange ulike grupper med forskjellige ansiktstrekk. Selv om en australaboriginer og en afrikaner kan likne hverandre i ansiktstrekk, er de to "gruppene" de som er fjernest fra hverandre genetisk sett.

Er du klar over at vitenskapen sliter med de samme dokumentasjonsproblemene overfor hunderaser som for menneskeraser, uten at man avfeier eksistensen av hunderaser av den grunn? Er du klar over at moderne forskning i større og større grad faktisk er i stand til å dokumentere og bevise gruppemessige biologiske likheter mellom både hundegrupper og menneskegrupper, og at disse gruppemessige biologiske likhetene i mange tilfeller samsvarer med de tradisjonelle hunde- og menneskerasegrupperinger vi alle kan se med våre egne øyne?

Er du klar over at moderne vestlig vitenskap på mange måter har innhentet den lysenkoismeinspirerte antiraseideologien som har hersket i den vestlige verden siden sekstiåtterne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

Jeg tenker at man ikke skal kalle personer noe de blir støtt av.

har en del venner som er negre, og de syns det er helt greit å bli kalt neger, de kaller til og med seg selv neger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når noen individer faktisk tar skade av et ord, skal vi fortsette å kalle dem det ordet? Er ikke det ganske egoistisk? Fortjener noen å bli kalt noe de ikke liker?

Og før du sier at noen vil bli kalt det, så vil jeg si at man alltid må ta hensyn til de som ikke vil bli kalt det.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

På hvilken måte tar faktisk negere skade av å bli nøytralt definert som nettopp negere på norsk? Her begår du den selvpiskerfeilen å ta for gitt at offermentaliteten til de negrene som hevder den ikke bare er politisk nøytral, men at negeroffermentaliteten også overskygger de facto norsk tradisjon.

Spørsmålet burde snarere vært hvorfor man skal underkaste seg andres offermentalitetsvurdering av sin egen kulturelle og språklige tradisjon? Ser man sånn på det, så blir det jo åpenbart at det er de som er rasistiske med sitt krav til å endre betydningen av vårt ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vet noen er fra afrika, sier man afrikaner. Hvis man er usikker så sier man en "svart person". Ingen i USA sier "OH theres a nigger!!", fordi det er raisistisk. Jeg synes det er like rastisisk å si den norske versjonen.

Ikke?

Yeah, mother fucker

Sup nigga

Gangsta Rap nigga

[Verse 1]

Nigga

Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga, I'm 100% nigga

Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga, I'm 200% nigga

Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga, why do police hate niggas?

Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga, they hate us cause our dicks is bigga

Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga, why you call yourself a nigga?

Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga, cause I'm a mother fucking nigga!

Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga, why you drink so much beer?

Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga, I don't drink beer, I drink malt liquor

Cause I'm a nigga!

I'm a motherfuckin' nigga man, I ain't all that African-American shit

Fuck that I'm a nigga, I ain't mixed I'm a nigga

N-...I-G-G-A, nigga, you already know

[Verse 2]

Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga, why you eat so much chicken?

Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga, why won't you make it in my kitchen?

Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga, why you call them hoes bitches?

Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga, cause them hoes is bitches!

Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga, why you stay in the hood?

Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga, cause I don't like livin' by peckerwoods

Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga, why you ain't got no job?

Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga, seven dollars all won't feed me dog

Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga, why yo' pants gotta sag?

Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga, cause hand-me-downs downs is all a nigga has!

Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga Nigga, why you scared to go to court?

Shit, cause the judge look just like that motherfucker put our ass on the boat and made me a nigga

[Outro]

Mamma Rag is a nigga

Du-Rag is a nigga

Ballistics is a nigga

And I'm Uretha's nigga

Nigga!

Read more at http://www.lyrics.com/nigga-nigga-nigga-lyrics-gangsta-rap.html#L281cfVEvr6gDVqI.99

Anonymous poster hash: ea94a...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste personen jeg har hørt bruke ordet "neger" (utenom på TV og slikt) er bestemoren min på 95. Jeg prøvde å fortelle henne at hun ikke burde si det fordi det ble ansett som rasistisk, men hun responderte med at da hun var ung kalte de alle mørkhudede folk for "negere", og ingen av min argumentasjon i mot det ble mottatt.

Klok bestemor du har.

Min sier "svarting", klok hun også, selv om hun "bare" er 93 år gammel.

Anonymous poster hash: bcb78...fb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...