Gå til innhold

Hvorfor kan ikke alle se at ordet neger er et rasistisk ord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi noen kan bli støtt av ordet svart og afrikansk utseende. Du vil vel ikke såre noen med språkbruket ditt?

Anonymous poster hash: a3cc0...4b2

Hvorfor er "svart" og "afrikansk utseende" mer støtende enn "hvit" og "europeisk utseende"?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er andre svarte også enn dem med afrikansk utseende, tamiler og aboriginer for eksempel.

Tamiler og Aboriginere (etter nyere definisjon) regnes ikke som "svarte". Ikke det jeg vet. Har Tamiler noen gang blitt regnet som svarte?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er "svart" og "afrikansk utseende" mer støtende enn "hvit" og "europeisk utseende"?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Jeg sa noen synes det er støtende, akkurat som noen synes neger er støtende...

Anonymous poster hash: a3cc0...4b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamiler og Aboriginere (etter nyere definisjon) regnes ikke som "svarte". Ikke det jeg vet. Har Tamiler noen gang blitt regnet som svarte?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Hva er definisjonen av "svart" i denne sammenheng?

Anonymous poster hash: a3cc0...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen i USA sier "OH theres a nigger!!", fordi det er raisistisk. Jeg synes det er like rastisisk å si den norske versjonen.

I virkeligheten er det slett ikke den samme versjonen. Du er åpenbart en typisk selvpisker som liker å finne nye måter å piske deg selv som folkeslag/rase.

Endret av Jus sanguinis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Det som sto der var jo klart og konsist. Hva var det du ikke forsto?

Anonymous poster hash: a3cc0...4b2

europeiskættede selvpiskere som liker å finne nye metoder å piske seg selv som folkeslag.

Skjønner ikke hva han mener og hvorfor de vil piske seg selv som folkeslag.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er definisjonen av "svart" i denne sammenheng?

Anonymous poster hash: a3cc0...4b2

Afrika sør for Sahara.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo Nardo

Hva er egentlig det politisk korrekte ordet for neger?

Føler jeg er på tynn is hver gang jeg er i en situasjon hvor slike deskripsjoner kan være relevante og jeg ikke snakker med mine nærmeste venner.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor finnes det ingen tilsvarende ord for en hvit person? Hvorfor har de skapt dette "klengenavnet" på en svart person, mens en hvit person bare kalles en "hvit person"?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Du vet at det finnes også en "svart person" som begrep, ikke sant? :) Du vet at mange spansktalende kaller "hvite" for "blanco" uten å mene det rasistisk, ikke sant?

Skjønner ikke hvorfor enkelte må på liv og død henge seg i oppkonstruerte problemer? Det er ikke selve ordet som er problemet, det er det den som sier ordet legger i som følelser og ladning.

Har vært på ferie flere ganger steder hvor for eksempel "amerikaner" er et negativt ord, synonym med dum, og de hotellansatte virkelig mente det nedlatende (om amerikanske turister der). Er dette rasisme, sier du?

Endret av Drizzt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I virkeligheten er det slett ikke den samme versjonen. Du er åpenbart en typisk selvpisker som liker å finne nye måter å piske deg selv som folkeslag/rase.

På hvilken måte er denne personen selvpiskende? Fordi han/hun ikke bruker ordet neger?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afrika sør for Sahara.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Link?

Anonymous poster hash: a3cc0...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa noen synes det er støtende, akkurat som noen synes neger er støtende...

Anonymous poster hash: a3cc0...4b2

Synsing er noe subjektivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er egentlig det politisk korrekte ordet for neger?

Føler jeg er på tynn is hver gang jeg er i en situasjon hvor slike deskripsjoner kan være relevante og jeg ikke snakker med mine nærmeste venner.

:)

Jeg har aldri det problemet. Kanskje fordi jeg omgås med personer av alle farger, størrelser og ansiktstrekk.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at det finnes også en "svart person" som begrep, ikke sant? :) Du vet at mange spansktalende kaller "hvite" for "blanco" uten å mene det rasistisk, ikke sant?

Skjønner ikke hvorfor enkelte må på liv og død henge seg i oppkonstruerte problemer? Det er ikke selve ordet som er problemet, det er det den som sier ordet legger i som følelser og ladning.

Har vært på ferie flere ganger steder hvor for eksempel "amerikaner" er et negativt ord, synonym med dum, og de hotellansatte virkelig mente det nedlatende. Er dette rasisme, sier du?

Har aldri hørt noen bruke ordet "blanco".

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

europeiskættede selvpiskere som liker å finne nye metoder å piske seg selv som folkeslag.

Skjønner ikke hva han mener og hvorfor de vil piske seg selv som folkeslag.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Det forsto jeg med en gang. Det handler spesielt om venstreorienterte antirasister som hater alt vestlig og europeisk og snakker varmt og hyller alt multikulturelt og andre folkeslag som tilhører de tidligere kolonistatene.

Anonymous poster hash: a3cc0...4b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har aldri hørt noen bruke ordet "blanco".

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Se, nå lærte du noe nytt. :) Å, ja - ordet brukes for å beskrive en person som er hvit i huden. :) Det er bare en hudfarge, ikke noe mer.

Endret av Drizzt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt ordet mørkhudet eller farget. Det er vel greit?

Jeg ser ikke det som noe problem.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forsto jeg med en gang. Det handler spesielt om venstreorienterte antirasister som hater alt vestlig og europeisk og snakker varmt og hyller alt multikulturelt og andre folkeslag som tilhører de tidligere kolonistatene.

Anonymous poster hash: a3cc0...4b2

Du generaliserer veldig. Jeg snakker kun om hudfarge her. Ikke om kulturer. Hva er det som er multikulturelt med et adoptivbarn eller en person som uheldigvis har én forelder (som de aldri har truffet) fra et annet land?

Hudfarge har ikke noe med norskhet å gjøre.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I virkeligheten er det slett ikke den samme versjonen. Du er åpenbart en typisk selvpisker som liker å finne nye måter å piske deg selv som folkeslag/rase.

For det første er jeg ikke svart selv, så jeg kan da ikke være selvpisker. Og kan du kanskje si forskjellen på det norske ordet neger og det engelske ordet nigger? Hva er forskjellen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...