Gå til innhold

Fødeavdelingen burde ha lydtette rom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er mye verre å høre på andres fødsel enn å være med på sin egen ;)

Jeg er ufrivillig barnløs, men har hørt fødeskrik. Er meget sikker på at hun somnproduserte skrikene hadde det svært mye verre enn meg som ble utsatt for bare et lite uttrykk for hennes smerte og angst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ufrivillig barnløs, men har hørt fødeskrik. Er meget sikker på at hun somnproduserte skrikene hadde det svært mye verre enn meg som ble utsatt for bare et lite uttrykk for hennes smerte og angst.

Hadde en venninne med på første fødsel. Hun sa at hun aldri hadde fått barn dersom hun selv ikke hadde født fra før og visste at det nødvendigvis ikke var sånn det måtte være. Nå går det jo ikke an å sammenligne men samtidig så tror jeg at det å være hjelpeløst vitne til noe jævlig river temmelig mye i en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en venninne med på første fødsel. Hun sa at hun aldri hadde fått barn dersom hun selv ikke hadde født fra før og visste at det nødvendigvis ikke var sånn det måtte være. Nå går det jo ikke an å sammenligne men samtidig så tror jeg at det å være hjelpeløst vitne til noe jævlig river temmelig mye i en person.

Enig. Ja, det er vi som får den fysiske smerten (!), men jeg har veldig medfølelse til mann/partner som må oppleve det fra sidelinjen, totalt hjelpesløs.

Personlig hadde jeg aldri sagt ja til å bli med på en fødsel, nettopp pga dette.

Anonymous poster hash: 4d37f...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi en del kvinner elsker å skremme andre ved å fortelle om fødslene sine og hva de har sett og hørt.

Snakk med en jordmor så får du en mer realistisk fortelling.

Hvis det hadde vært så grusomt som enkelte sier så hadde det ikke vært kvinner som fødte barn.

Anonymous poster hash: e67e5...6de

Tviler ikke på at det er jævlig å føde. Kjenner flere som hadde forferdelige fødsler. Men vi velger å føde likevel pga sterke instinkter.

Anonymous poster hash: bd741...019

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Ja, det er vi som får den fysiske smerten (!), men jeg har veldig medfølelse til mann/partner som må oppleve det fra sidelinjen, totalt hjelpesløs.

Personlig hadde jeg aldri sagt ja til å bli med på en fødsel, nettopp pga dette.

Anonymous poster hash: 4d37f...cf6

Mannen min har vært med på fødsel før, og tok det ikke så tungt. Jeg fikk et gråteanfall etter å ha overvært en fødsel, i et øyeblikk av skrekk fordi jeg selv vil ha barn, men min ubehagsfølelse er virkelig ingenting mot hennes. Ville sett en fødsel til any day. Hun vil derimot ikke ha flere fødsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke en forferdelig fødsel, og lagde ikke en lyd (er stille og rolig til vanlig også), så tror ikke noen hadde blitt overvettes skremt av å være med på min fødsel. Folk er heldigvis forskjellige, og vi opplever ting forskjellig.

Da jeg fødte var det en rolig dag, og ingen andre fødte samtidig som meg, så da var det velsignet stille. Men jeg husker at på morgenen så var det tydeligvis noen som fødte i rommet ved siden av der jeg lå, og jeg husker jeg tenkte at hun hørtes ut som et døende dyr, og jeg hadde skikkelig vondt av henne. Er forsåvidt veldig glad for at jeg ikke måtte overhørte andre når jeg fødte, fordi jeg tror at mannen iallefall hadde syntes det var litt skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en fødestue i tre dager på st. Olav, hørte ikke noe skriking verken på rommet eller når jeg trasket i gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fullt på sykehuset sist jeg fødte og vi måtte derfor tilbringe første natta i et rom på føden. Jeg hørte ikke et eneste skrik til tross for at døra vår ble åpnet mange ganger pga leger som skulle til meg og hun andre jeg delte rom med.

Første gang jeg var gravid var jeg på kontroll pga vannavgang og da vi gikk gjennom gangene hørte jeg ei skrike. Det skriket kommer aldri til å glemme! Det var ikke et dødsskrik men et skrik som tok seg opp og opp ettersom smerten tiltok.

Selv skrek jeg ingenting første gang da jeg hadde en svært langdryg fødsel, men denne gangen hadde jeg styrtfødsel og smertenivået var noe helt annet så jeg skrek meg igjennom den siste halvtimen selv om jeg var så bestemt på at å skrike var nedverdigende så det skulle jeg IKKE! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var tre dager på en overfylt Rikshospital, og hørte kun naboføderen i ca tre minutter. Jeg syntes det var skjønt! Hun skrek som bare det i noen minutter, stoppet, også hørte jeg babygråten. <3

Skremte meg overhode ikke, og noen andre hørte jeg ikke.

Jeg skrek ikke under den delen, da jeg tidligere hadde gått rundt med prekestolen og "skreket" etter epidural... Så med epiduralen var det mest arbeidsknurring jeg dreiv med når jeg skulle presse. :) sånn du hører fra bolerne på treningssenteret. Hahaha.

Jeg hadde en laaaang og slitsom fødsel, og klart det var vondt. Jeg måtte også gjennom alle mine angster. Likevel hadde jeg glatt født igjen. :) det er slitsomt, vondt og hardt arbeid, men Gud så deilig det er i det øyeblikket jeg så ungen min. <3 ville aldri vært det foruten, og kunne glatt gjort den delen om igjen.

Endret av Bachata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå ca 9-10 timer på føden da jeg ble satt i gang. Og i løpet av de timene hørte jeg forferdelig mye hyling. Ble veldig skremt og redd. Men da det var min tur til å kjenne på smertehelvete, så gikk det overraskende greit. Jeg ropte "faen" én gang, og unnskylde meg raskt rett etter :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødsel er ikke SÅ grusomt! Ikke for alle iallefall. Ingen hyl fra meg. Totalt overkommelig var det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hylte! Fordi det var det som fikk meg gjennom riene... Tenkte selv jeg skulle prøve å være stille, men etterhvert måtte jeg bare rope - det gjorde at jeg taklet smertene bedre:) men hadde fremdeles en fantastisk fødsel, og smertene var absolutt overkommelig!;)

Anonymous poster hash: 634f2...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plagsomt. Det går fint an å føde uten å skrike som på film

Anonymous poster hash: f0573...86c

Skal love deg at eg skreik verre enn på film. Og at det var uråd å la vere..
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne er fin :laugh:

reveland-1350338400.jpg



Anonymous poster hash: d16d0...86a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg fødte så er føde og barsel på samme avd/samme rom. Så jeg lå på barsel og hørte de fødte, det var særlig om natten det var lytt, litt bedre på dagen.



Anonymous poster hash: 7e837...8d4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første fødsel var igangsatt, og da tilbragte vi en del tid på fødestua i fred og ro før riene satte i gang. Og jeg må si jeg ble litt blek om nebbet der jeg venter og hørte andres skrik. Jeg grugledet meg til at riene skulle begynne, for å si det sånn...

Men da jeg var i gang selv hørte jeg det ikke lenger. Da kunne jeg ikke brydd meg mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tipper jeg skremte vannet av de som evt hørte meg på slutten av fødselen. Fødselen min varte og rakk, og jeg var i aktiv fødsel i 17 timer før babyen ble tatt med vakum.

I den aller siste fasen hvor epiduralen var av og dryppet stod på fullt var jeg så utkjørt at jeg hadde null kontroll. Og når de tøyde og dro der nede på under riene på slutten, og når vakumet ble satt og babyen kom ut på et par tre rier så gikk jeg helt i "urmodus" og brølte som en gorilla :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor vi egentlig? Er det Afghanistan eller?

Dette høres jo helt sykt ut. Nå må helse-Norge gi fødende i dette landet et skikkelig tilbud. Skikkelige rom MED lyddemping og kompetent personale som ikke lar fødseler vare i 3 døgn før de griper inn.

Møkkaland!



Anonymous poster hash: 1099d...a20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor vi egentlig? Er det Afghanistan eller?

Dette høres jo helt sykt ut. Nå må helse-Norge gi fødende i dette landet et skikkelig tilbud. Skikkelige rom MED lyddemping og kompetent personale som ikke lar fødseler vare i 3 døgn før de griper inn.

Møkkaland!

Anonymous poster hash: 1099d...a20

"Møkkalandet" er tilfeldigvis også verdens nest beste land å bli mor i når man ser på statistikker over tilgjengelig helsepersonell, kvalitet på helsetjenester, tall over barne- og mødredødelighet og så videre. Norge toppet lista i flere år, før finnene tok oss igjen,

Hvor har du det fra at personalet gjerne lar fødselen vare 3 døgn, forresten?

Anonymous poster hash: 16ba3...b47

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor vi egentlig? Er det Afghanistan eller?

Dette høres jo helt sykt ut. Nå må helse-Norge gi fødende i dette landet et skikkelig tilbud. Skikkelige rom MED lyddemping og kompetent personale som ikke lar fødseler vare i 3 døgn før de griper inn.

Møkkaland!

Anonymous poster hash: 1099d...a20

Eller som min gynekolog liker å si: Hvis det var menn som fødte hadde fødselshjelpen vært enormt mye bedre ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...