Gå til innhold

Blodgiver


Ånei

Anbefalte innlegg

I Bergen får man premie hver 4.gang, sånn har det vært i to / to og et halvt år. De har og en dag i uken hvor de holder åpent lenger enn vanlig.

Anonymous poster hash: a78c1...0a5

Jeg har gitt i fire år nå, sammenhengende fra jeg fylte 18 år. Har aldri fått premie?

Veldig rart. Pleier å få brus/vann, lefse + jerntabletter :) Og er fornøyd med det! Tenk den dagen hvor det er vi som trenger det blodet :)

Blodbussen er jo overalt nå, både i åsane, sentrum, arna osv. Mulighet til å tappe blod både tidlig om morgenen og på ettermiddagen her i Bergen. Ingen unnskyldninger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badabing

Noen som er beinmargsdonor i tillegg?

Anonymous poster hash: 45ced...5fc

Jeg meldte meg som benmargsdonor i tillegg for kanskje 3 år siden, men har fortsatt ikke blitt innkalt til det. Så det er nok sjelden de trenger det eller at man er match.

Angående premier, så må man ikke ta imot det. Man kan velge å gi 50 kroner til et veldedig formål i stedet, i alle fall ved mitt sykehus. Tror bare ikke alle kjenner til det.

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen av grunnene til at man ikke kan gi blod er av veldig privat karakter. Sikkert noen som ikke gidder, men er nok de som heller sier de ikke gidder enn å oppgi den egentlige grunnen

Ja, og det er forståelig det. Men mener fortsatt at de som kan gi blod burde gjøre det :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen av grunnene til at man ikke kan gi blod er av veldig privat karakter. Sikkert noen som ikke gidder, men er nok de som heller sier de ikke gidder enn å oppgi den egentlige grunnen

Nettopp. Jeg kan ikke gi blod, fordi jeg har inntatt narkotika via slimhinner, og har mange sexpartnere, også bifile menn, og det er jo ikke noe jeg gidder å legge ut om når folk på jobben eller i familieselskaper tar opp dette. (Og prøver man å juge på seg sykdom blir det veldig mye spørsmål, så da er det lettere å bare trekke på skulderene og late som om man gir faen.)

Anonymous poster hash: 7ff93...b13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg og :-)

Også er de (heldigvis) veldig nøye på hvem som kan gi, så skal ikke mye til å få karantene, eller ikke kunne gi.

noen av grunnene til at man ikke kan gi blod er av veldig privat karakter. Sikkert noen som ikke gidder, men er nok de som heller sier de ikke gidder enn å oppgi den egentlige grunnen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre mange som ikke kan gi blod. Har forsøkt flere ganger, men kravene er strenge og listen er lang med ting som diskvalifiserer meg og andre. Feks

1. Personer som ikke er friske. Avhengig av sykdom vurderes permanent utelukkelse.

2. Personer under 18 år. Øvre aldersgrense for nye givere varierer, noen blodbanker praktiserer 60 år, andre 65 år.

3. Personer som veier under 50 kg.

4. Personer som bruker medikamenter fast. Viktige unntak er p-piller, allergimedisin og midler mot lavt stoffskifte. Utover dette er det behov for individuell vurdering av fagpersonell.

5. Personer som har hjerte-, lever- eller lungesykdom, eller har hatt kreft eller blødningstendens.

6. Menn som har eller har hatt sex med menn.

7. Personer som bruker eller har brukt narkotiske midler via sprøyter eller sniffing.

8. Prostituerte og tidligere prostituerte.

9. Personer som har oppholdt seg sammenhengende i minst 6 mnd. i land der malaria er endemisk, dvs. har stor utbredelse (egen landliste finnes). Unntak kan gjøres dersom godkjent malariatest er negativ, men bruken av testen er uavklart.

10. Personer som har oppholdt seg i Storbritannia i over 1 år til sammen i perioden 1980 1996 eller har fått blodoverføring der etter 1980.

11. Personer født i eller har fått blodoverføring i Amerika syd for USA, pga T. cruzi-virus. Noen steder godkjennes blodgivere herfra ved negativ test og etter 6 mnd i Norge.

12. Personer som har oppholdt seg i over 5 år til sammen i Afrika syd for Sahara (dvs. gjelder ikke Egypt, Libya, Tunis, Algerie eller Marokko).

Du må vente med å gi blod hvis du har hatt en infeksjonssykdom som for eksempel:

Influensa, forkjølelse, bronkitt eller sår hals

Forkjølelsessår eller herpes

Diaré, omgangssyke eller urinvegsinfeksjon

Soppinfeksjon

Du må også vente med å gi blod i 6 mnd. hvis du har:

Byttet eller hatt ny seksualpartner

Fått piercing

Fått tatovering

Tatt hull i ørene

Permanent make-up:

6 måneders karantene.

Epilasjon

Karantene i 1 uke etter utført behandling. Ved infeksjon etter behandling: 2 ukers karantene etter tilheling.

Du kan ikke være gravid, ikke amme, karantene ved flåttbitt og og og og ooooog enda flere grunner.

Samme seksualpartner i 6 mnd? Tror bare det diskvalifiserer endel...

Anonymous poster hash: c6576...fdc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før kunne jeg ikke pga piercing i tunga. Men den tok jeg etterhvert ut, vurderte å bli blodgiver da. Men så ble jeg syk og måtte ta masse blodprøver og fant ut at jeg har umulige blodårer. To anestesisykepleiere måtte gi opp under et viktig inngrep hvor de måtte tappe en del blod for å sprøyte det inn en annen plass. Etter to dager på sykehuset telte jeg 25 stikk og 4 var treff. Og ellers på legekontoret så må alle sekretærene stikke meg til en av de får det til. Men noen ganger har de gitt opp og sendt meg til sykehuset, som skal være flinke. Men når de på sykehuset ser årene mine så sier de at det nesten er bortkastet å prøve og de tør knapt å stikke, også må flere prøve til en tilfeldig treffer

Jeg har ikke sprøyteskrekk som dere sikkert har skjønt, men orker ikke å bli stukket mange ganger frivillig. Og dessuten går jeg nå på en medisin for en kronisk lidelse som gjør at jeg ikke har lov til å gi blod.

Anonymous poster hash: 37d6d...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke lov. Er nesten imponert over av det finnes folk som er "perfekte" nok til å faktisk kunne gi blod flere ganger i året, reglene er så veldig strenge.



Anonymous poster hash: 6e313...de0
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg ikke lov fordi jeg har jernmangel. Jeg ble nesten nekta fordi samboeren min er adoptert - men det var visst greit da vi har vært sammen i over fem år, som var en grense.



Anonymous poster hash: f20a4...fac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ingen fler i Norge som er blodgivere, det tar 1 time per mnd(?). Man redder flere liv! Tenk det hadde vært dere som akkuratt trengte det blodet, er vi for egoistiske?... :5:

Fordi de vil ikke ha blodet mitt.

Jeg er helt frisk, men har tomme jernlager og lav hb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blodgiver hver måned (if you know what I mean! :danse: ) Jokes aside: Jeg ville gi blod, men hadde både jernmangel og for lav blodprosent. Når dette er i orden, så ønsker jeg å bli blodgiver.



Anonymous poster hash: 480df...fe1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om man kan bli benmargsdonor uten å være blodgiver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om man kan bli benmargsdonor uten å være blodgiver?

Det kan man såvidt jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chlorophyll

Jeg hater nåler. Derfor er det ikke noe jeg ønsker å gjøre. Har ikke lyst til å vaksinere meg heller.
Stivkrampe burde jeg fylle opp igjen, men gjør det ikke, for synes den var så vond.

Hatt sprøyteskrekk siden jeg var liten. Husker enda hvor vond første sprøyten var, og hvor stygg mamma var som holdt meg fast, da helsesøster stakk. Tror ikke jeg hadde fått vite hva som skulle skje engang. Fikk bare vite at vi skulle til helsesøster, og da jeg så nåla, ble jeg livredd, og prøvde å komme meg unna.

Endret av Chlorophyll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må gi blod minst en gang for å stå i benmargsdonorregisteret. Jeg gjorde dette nylig for første gang, pga at jeg ønsket å stå i dette registeret. Da fant jeg ut at det slett ikke var så fælt å gi blod, så nå er jeg blitt fast giver.



Anonymous poster hash: d5062...869
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som gir blod ofte og hyppig, hvilken blodtype har dere? Jeg har B-, og på sykehuset sa de at de ikke trenger så mye av dette blodet (de sa det ikke var "attraktivt" for dem), så jeg kommer ikke til å bli kalt inn så ofte.



Anonymous poster hash: d5062...869
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Badabing

Dere som gir blod ofte og hyppig, hvilken blodtype har dere? Jeg har B-, og på sykehuset sa de at de ikke trenger så mye av dette blodet (de sa det ikke var "attraktivt" for dem), så jeg kommer ikke til å bli kalt inn så ofte.

Anonymous poster hash: d5062...869

Jeg har AB-, og de trenger egentlig ikke mye av denne heller (siden det kun er andre med AB- som kan få denne), men jeg blir likevel innkalt. Så da har det nok mest med at de har bra med blodgivere på ditt sykehus. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 0 - så jeg kan gi til alle. Har blitt kalt inn hver 3. måned og jeg drar så lenge jeg føler meg 100% frisk :) Så jeg har gitt en del ganger nå ja. Finfin samling av mummikopper :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som gir blod ofte og hyppig, hvilken blodtype har dere? Jeg har B-, og på sykehuset sa de at de ikke trenger så mye av dette blodet (de sa det ikke var "attraktivt" for dem), så jeg kommer ikke til å bli kalt inn så ofte.

Anonymous poster hash: d5062...869

0+ tror jeg.. husker ikke helt jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...