Gå til innhold

Blodgiver


Ånei

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det ingen fler i Norge som er blodgivere, det tar 1 time per mnd(?). Man redder flere liv! Tenk det hadde vært dere som akkuratt trengte det blodet, er vi for egoistiske?... :5:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig. Burde gjort dette selv, mn det blir ofte med tanken. Ska jo sis at jeg har sprøyteskrekk i tillegg :-) Men det hadde kostet oss veldig lite i forhold til hva det kan bety..

Anonymous poster hash: 72a4a...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gitt blod en gang nå, tar ikke en time en gang. Må vente i 3 måneder til neste gang jeg får gi igjen. Oppfordrer alle til å melde seg som blodgivere, det har så utrolig mye å si for mennesker som faktisk har behov for blodet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lite oppmerksomhet kanskje? Blodgivere bør være flinke til å snakke om det :) Jeg kan ikke gi pga vektgrensen, men samboer gir.

Anonymous poster hash: d6053...c5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvorfor er det ingen fler i Norge som er blodgivere, det tar 1 time per mnd(?). Man redder flere liv! Tenk det hadde vært dere som akkuratt trengte det blodet, er vi for egoistiske?... :5:

Vet du hvor mange som er blodgivere, ettersom du spør om hvorfor flere ikke blir det? Det er ganske strenge kriterier for å bli blodgiver. Jeg har gitt blod i 30 år eller noe sånt. Nå får jeg ikke lov på grunn av en hjertesykdom.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke gi blod. Det er dumt for sist de skrev i avisen at de trengte folk var det min blodtype de hadde minst av. Jeg har prøvd to ganger å gi blod til kontrollsjekk. Det funket 2.gangen. Når jeg kom for å gi blod på ordentlig så kunne jeg ikke.

Visstnok er det fordi jeg har ganske kjipe årer. De ruller bort og det kommer veldig lite blod ut. Det tok så lang tid å få ut blod at maskinen begynte å pipe. Fikk beskjed om at jeg kanskje kunne prøve igjen om noen år.

Så det finnes folk som prøver, men som rett og slett ikke kan. Men jeg skjønner ikke hvorfor de som kan gi blod, men bare "ikke vil" ikke gjør det. Det er jo en god gjerning, det er gratis brus, gratis lefser, og en premie hver 4.gang. Ingen grunn til å ikke gjøre det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke premie hver gang?

Anonymous poster hash: d6053...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ganske strenge krav for å kunne gi blod (heldigvis!). Jeg ga blod tidligere, men fikk sperre etter at jeg fikk sykdom i leveren og måtte begynne på medisiner.



Anonymous poster hash: cc1b2...226
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke premie hver gang?

Anonymous poster hash: d6053...c5b

I Bergen er det hver 4. gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som er beinmargsdonor i tillegg?

Anonymous poster hash: 45ced...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke gi blod pga medisiner. Men det er vel egentlig bra at det er så strengt.

Samboeren min gir en sjelden gang, men for han et det også vanskelig fordi han reiser mye til utlandet i jobbsammenhebg og får derfor lange karantener av blodbanken. Han rekker ikke gi blod før han må reise igjen.

Anonymous poster hash: 48548...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bergen er det hver 4. gang :-)

Det må være helt nytt i tilfelle.

Anonymous poster hash: a73e6...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet noen om man kan bli blodgiver og beinmargsdonor når man går på Lamictal? (stemningstabiliserende/epilepsi medisin)



Anonymous poster hash: 55c8c...8ff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ingen fler i Norge som er blodgivere, det tar 1 time per mnd(?). Man redder flere liv! Tenk det hadde vært dere som akkuratt trengte det blodet, er vi for egoistiske?... :5:

Faktisk ganske mange av oss som ikke får lov til å gi blod, av mer eller mindre gode grunner.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som er beinmargsdonor i tillegg?Anonymous poster hash: 45ced...5fc

Jeg er beinmargsdonor i tillegg. Har aldri vert snakk om å gi enda da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Erica

Jeg kan ikke gi blod pga. medisiner, men hadde jeg kunnet, hadde jeg meldt meg med en gang. Jeg har selv måttet få blodoverføring og vet at det reddet livet mitt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blodgiver :) Får en mummikopp hver gang og samlingen min begynner å bli stor å fin, hehe!

Det er null stress og det går fort. På en måte får du en gratis helsesjekk også.

De fleste friske folk kan bli blodgiver!

Om jeg er beinmargsdonor vet jeg ikke. Husker jeg nevnte at jeg ville bli det, men fikk liksom ikke bekreftet noe. Skal huske på å høre neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blodgiver, men om det er umulig å gå i blodbanken utenfor arbeidstid skal jeg love at sjefen blir gretten. Så jeg kommer meg ikke til blodbanken hver måned dessverre, hver 2-3 måned ca. Men det er vel bedre enn ingen ting.

Anonymous poster hash: f910d...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen om man kan bli blodgiver og beinmargsdonor når man går på Lamictal? (stemningstabiliserende/epilepsi medisin)

Anonymous poster hash: 55c8c...8ff

Går du på faste medisiner kan du ikke være blodgiver. Det er veldig strenge regler. Jeg går selv på bl.a. Lamictal for epilepsi. Har man epilepsi skal man ha vært anfallsfri i fire-fem år før man kan begynne å diskutere å slutte med medisinen. Å slutte med den er også en lang prosess, det tar gjerne rundt et halvt år. Etter at man slutter på medisinen skal man være medisin-fri i tre år før man kan bli blodgiver. Så strengt er det. Det eneste som hindrer meg i å være blodgiver og benmargsgiver er nettopp medisin-bruken min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...