Gå til innhold

Blodgiver


Ånei

Anbefalte innlegg

Jeg er blodgiver, har vel vært i 15 år.

Premiene har jeg sluttet å bry meg om - for det første glemmer jeg alltid kortet, tror jeg har 8 kort med 1 stempel på hvert liggende i en skuff, for det andre er det stort sett bare dill og dall man får. Jeg samlet meg et sett med 8 hvitvinsglass for noen år siden, de gav jeg til fretex tidligere i år .

Jeg bruker litt over 1 timer fra jeg går fra jobb til jeg er tilbake. Jeg får ikke lønn for denne tiden, så i sum taper jeg ettpar hundre kroner hver gang jeg går og gir.

Jeg gir av 2 grunner:

-Fordi det er andre som trenger blodet

-Fordi jeg tror kroppen har godt av utskiftningen

Gir 4 ganger i året, har også registrert meg som benmargsdonor, men har ikke hørt noe mer om dette etter jeg registrerte meg, kanskje det kommer en telefon en dag. Jeg vet det er frivillig opp til da, men ser for meg at det blir vanskelig å svare nei om jeg blir spurt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kunne sikkert gitt blod, men det er en ting som plager meg og det er at jeg ikke tåler synet av blod. Jeg besvimer. Hvordan ordner sykehuset det når de som gir blod besvimer? Eller kan man ikke gi blod da.



Anonymous poster hash: 9e9df...d55
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har folk hørt dette med faste medisiner? Jeg går på faste medisiner og gav likevel. Oppgav selvsagt hva jeg gikk på til blodbanken. Nå får jeg ikke gi grunnet en sykdom. Samboer vil gjerne gi, men får ikke lov grunnet epilepsien. Det er ikke grunnet medisinene, men fordi de anser det som en triggerfaktor for epilepsi. Han har ikke hatt anfall på mange år, men reglene er sånn,



Anonymous poster hash: b3642...5c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne sikkert gitt blod, men det er en ting som plager meg og det er at jeg ikke tåler synet av blod. Jeg besvimer. Hvordan ordner sykehuset det når de som gir blod besvimer? Eller kan man ikke gi blod da.

Anonymous poster hash: 9e9df...d55

Da får man ikke gi blod. Har ei venninne som meldte seg, men hun fikk nei da hun svimte av ved første kontrollprøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får man ikke gi blod. Har ei venninne som meldte seg, men hun fikk nei da hun svimte av ved første kontrollprøven.

Hehe. Ok. Da er jeg fritatt. Dette er helt seriøst, men klarer ikke lese gjennom alle svarene her inne fordi jeg blir kvalm. Tåler ikke engang at folk rundt meg snakker om blod. Er jeg unormal?

Anonymous poster hash: 9e9df...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs jo på medisinen. Jeg går på antidepressiva og gir blod.

Anonymous poster hash: b8360...148

Jeg går også på medisiner og gir blod. Damen hos blodbanken informerte om at for mange medisener måtte man enten ha gått på de i tre mnd sammenhengene eller ikke tatt på 2 uker for å gi blod. Selv har jeg bare en uke jeg kan gi blod, uken før menstruasjonen, og det passer sjelden. Er superkløne og klarer ofte å skaffe meg småsår/bitt i tungen før jeg skal gi. Da får man jo ikke gi =(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunn ganske strenge krav.

Homofile/lesbiske kan ikke gi blod, noe jeg synes er ekstreemt teit, og man må også vente i 6 mnd etter bytte av sexpartner.

Men forstår jo selvsagt mange av reglene, blant annet medisinbruk og sånn.

Jeg gir blod forresten :) Ble det et par dager etter 18-årsdagen min :) Men jeg kan ikke gi så ofte som hver 3. månede fordi jernnivået i blodet bruker visst lang tid på å komme seg tilbake til normal eller noe

Lesbiske kan gi blod. Menn som har hatt sex med menn (enten de er homofile, bifile eller bare har eksperimentert i fylla) er utelukket, tror det er fordi det er økt forekomst av HIV/AIDS i denne gruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Ok. Da er jeg fritatt. Dette er helt seriøst, men klarer ikke lese gjennom alle svarene her inne fordi jeg blir kvalm. Tåler ikke engang at folk rundt meg snakker om blod. Er jeg unormal?

Anonymous poster hash: 9e9df...d55

Mammaen min er sånn, tror noen bare er det.

Anonymous poster hash: b3642...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammaen min er sånn, tror noen bare er det.

Anonymous poster hash: b3642...5c8

Jeg har alltid lurt på hvorfor jeg har det slik. Har alltid hatt det så lenge jeg kan huske. Det er faktisk så ille at om jeg er med på et førstehjelpskurs og man snakker om blod så må jeg konsentrere meg så mye om å tenke på noe annet for å ikke bli kvalm og besvime. Og det rare er, på film tåler jeg å se "blod".

Anonymous poster hash: 9e9df...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har folk hørt dette med faste medisiner?

Anonymous poster hash: b3642...5c8

Av blodbanken, vel.

https://www.giblod.no/%C3%85GiBlod/Hvemkanikkegiblod.aspx

Det er jo forskjell på medikamenter, naturligvis, og noen vil kunne gi likevel etter individuell vurdering, men hovedregelen er at folk som går på faste medikamenter er unntatt.

Anonymous poster hash: d6053...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av blodbanken, vel.

https://www.giblod.no/%C3%85GiBlod/Hvemkanikkegiblod.aspx

Det er jo forskjell på medikamenter, naturligvis, og noen vil kunne gi likevel etter individuell vurdering, men hovedregelen er at folk som går på faste medikamenter er unntatt.

Anonymous poster hash: d6053...c5b

Blodbanken min er klar på at det sjelden er medisinene, men hva man behandles for som er grunnen. Det var de klare på på begge blodbankene jeg har gitt ved. Så syntes det var litt rart. =)

Anonymous poster hash: b3642...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du hvor mange som er blodgivere, ettersom du spør om hvorfor flere ikke blir det? Det er ganske strenge kriterier for å bli blodgiver. Jeg har gitt blod i 30 år eller noe sånt. Nå får jeg ikke lov på grunn av en hjertesykdom.

Om det er pga en hjertesykdom er det jo høyst sannsynlig for din egen helse at du ikke "får lov til å gi", så det bør du være takknemlig for. At man f.eks som homofil til tross for at man vet man ikke har kjønssykdommer, ikke får lov å gi blod, synes jeg er verre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Om det er pga en hjertesykdom er det jo høyst sannsynlig for din egen helse at du ikke "får lov til å gi", så det bør du være takknemlig for. At man f.eks som homofil til tross for at man vet man ikke har kjønssykdommer, ikke får lov å gi blod, synes jeg er verre.

Det er det selvfølgelig.Jeg bruker tre typer medikamenter, deriblant Marevan som er blodfortynnende. Mitt blod i seg selv er idealtypen for mottagere, 0 rhesus minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ingen fler i Norge som er blodgivere, det tar 1 time per mnd(?). Man redder flere liv! Tenk det hadde vært dere som akkuratt trengte det blodet, er vi for egoistiske?... :5:

Jeg får ikke gi blod der jeg bor i Norge. I Oslo og i Danmark hadde jeg fått lov.

Det er to grunner. Den primære er at man ikke aksepterer at folk som har allergi får gi blod her, og dels fordi de velger å ikke screene blodet her, så livsførselen min gjør det uaktuelt.

Gitt at det er ett univeritetssykehus, med stort behov for blod til andre ting enn pasienter, å jeg ærlig innrømme at jeg stiller meg uforstående til innstillingen. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er nok mange forskjellige grunner til at folk ikke kan gi blod. Kravene er veldig strenge. Har en venninne som aldri kan gi fordi hun fikk Malaria da hun var i Afrika, og det ligger visst i blodet hele livet.

Jeg får selv ikke gi nå grunnet jernmangelanemi. Har tomt jernlager og sliter med å få det opp til normalt nivå. Det går sakte. Fikk beskjed om at jeg heller kunne komme dit om noen år om lageret har holdt seg stabilt lenge. En skal gjerne være over grenseverdiene for å gi, og de ligger over det som blir betegnet som mangel.

Ellers er det mye en må passe før en skal gi. En får ikke gi om en nettopp har vært på reise i enkelte land, dersom en har hatt diaré den siste uken (eller hvor lenge det nå var), hatt ubeskyttet sex med ny partner veldig nylig, etc, hatt sykdom som influensa/oppkastsyke for kort siden.

Endret av lillsunshine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det selvfølgelig.Jeg bruker tre typer medikamenter, deriblant Marevan som er blodfortynnende. Mitt blod i seg selv er idealtypen for mottagere, 0 rhesus minus.

Er 0 rhesus minus jeg også faktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk litt provoserende hvis man tenker på alle som tropper opp på SATS 5 dager i uka, juicer hvetegress og spiru-ditt-og-datt og blogger bilder om hvor sunne og friske de er. Hvis du er så jævla sunn og frisk, kan du ikke gi av det fantastiske sunne og friske blodet ditt et par ganger i året da? Jeg er klar over at reglene er strenge, jeg er selv utelukket grunnet litt ustabil anemi og jernmangel, men jeg nekter å tro at ikke minst halvparten av disse irriterende selfies-jentene kunne gitt blod.

Anonymous poster hash: 01cb7...ae2

Det er egentlig like provoserande at du kommer med slike utsagn, uten å vite hva som ligger bak fasaden. For alt du vet har de gjeldende hatt sykdommer/etc. som gjør til at de aldri får gi blod.

Selvfølgelig er det helt sikkert en del av de som ikke gidder, men dette gjelder da likeså for andre mennesker enn akkurat de du trekker frem. Du er ikke en bedre person om du er lett overvektig, spiser junkfood og heller ser på tv enn å gi blod, enn disse menneskene her. At du er sunn og trent skal logisk sett ikke gi deg noen ekstra god grunn til å gi blod, enn de som er litt overvektige og late, og faktisk kan gi blod de også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir blod, noe som både føles bra, gir meg fine mummikopper OG har kurert meg for sprøyteskrekken min :) Jeg er benmargsdonor i tillegg, men det har ikke vært aktuelt å dele ut noe benmarg enda. Jeg har vært registrert blodgiver i ca tre år - men bare fått gitt tre ganger grunnet bytte av partner, operasjon av tann, gastroskopi og så videre og så videre - det er (heldigvis!!) strenge regler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...