Gå til innhold

Blodgiver


Ånei

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Er blodgiver, men om det er umulig å gå i blodbanken utenfor arbeidstid skal jeg love at sjefen blir gretten. Så jeg kommer meg ikke til blodbanken hver måned dessverre, hver 2-3 måned ca. Men det er vel bedre enn ingen ting.

Anonymous poster hash: f910d...97d

Du mener sikkert " i arbeidstiden". Jeg var ansatt i en statlig bedrift. Blodgivning, behandling hos lege, tannlege, fysioterapeut etc. foregikk vanligvis i arbeidstiden. Det var det regler for i personalhåndboken. Det var ikke lønnstrekk eller sure miner, for den saks skyld.

Som andre også har skrevet, gir man blod ca. hver tredje måned. Man kan bli innkalt når som helst i ekstreme tilfeller, som bilulykker etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kna ikke gi blod pga. for lav kroppsvekt, ligger å vipper på grensen da, så på en "god da" kunne jeg gitt, men i tillegg så er min samboer ikke født i Norge så da må vi ha vært sammen i 5 år før jeg kan gi blod... teite regler....



Anonymous poster hash: f8096...e0e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vektgrensen for å være blodgiver?

50 kilo...

Anonymous poster hash: f8096...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært blodgiver, men pga sykdom og medisiner så går det ikke lenger. Var også benmargsdonor i mange år uten å høre noe.

Men de driver rovdrift på blodgiverene sine, å gi blod hver 3 mnd er egentlig alt for ofte. 1-2 ganger i året er optimalt og mer vanlig i andre land. Kan forstå at de trenger blod og derfor må inkalle oftere, men det er ikke så lurt på lang sikt og "bruke opp" de giverene man har. Jeg klarte aldri å få opp jernnivåene mine etter noen år som blodgiver. Brukte faktisk ett år på og komme opp i akseptable verdier. Og de tappet selv ved grenseverdier.



Anonymous poster hash: e6faf...ad6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser ut som de bruker 2 og 3 mnd mellom hver blodgivning i andre land også.

Jeg sliter ikke med noe bivirkninger og merker ikke noe i perioden etter jeg har gitt, så det kan hende at akkurat du burde ha ventet lenger, men at menig mann i gata ikke har det problemet?



Anonymous poster hash: 7ec00...b72
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det hadde tatt meg flere timer å komme meg til et sykehus. Derfor er jeg ikke blodgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på faste medisiner kan du ikke være blodgiver. Det er veldig strenge regler.

Det spørs jo på medisinen. Jeg går på antidepressiva og gir blod.

Anonymous poster hash: b8360...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode jernlagre og har vert blodgiver i flere år. Så det er nok veldig individuelt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke lov til å gi blod pga diabetes. Hadde jeg hatt muligheten til å gi blod skulle jeg gjerne gjort det.



Anonymous poster hash: 4d9e3...72b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det hadde tatt meg flere timer å komme meg til et sykehus. Derfor er jeg ikke blodgiver.

Bor også mange timer unna sykehus, men her jeg bor kommer de fra blodbanken på nærmeste sykehus noen ganger i måneden for å tappe blod. Jeg bor på ett lite tettsted, så vil tro de praktiserer likt flere steder i landet også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne, men vet ikke om jeg er egnet siden jeg har veldig dårlig kosthold, spiser ikke kjøtt og i tillegg bruker medisiner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Timber

Mange av oss får ikke lov til å gi blod pga strenge regler. Så det er ikke fordi vi ikke vil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner dere som ikke gir blod fordi dere ikke kan, det jeg har problemer med å forstå er hvorfor mennesker som kan gi blod ikke gjør det. Mange jeg kjenner gir ikke blod kun fordi de ikke gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ingen fler i Norge som er blodgivere, det tar 1 time per mnd(?). Man redder flere liv! Tenk det hadde vært dere som akkuratt trengte det blodet, er vi for egoistiske?... :5:

Jeg trenger det selv, så får du bare syns det er egoistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Egoistisk at jeg ikke kan gi pga reglene.

Anonymous poster hash: 3ea0d...2d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir, men får samtidig med meg jerntabletter når jeg er der, fordi jeg har litt lite av det i blodet, visstnok. Jeg har ikke en veldig attraktiv blodtype for dem, så jeg blir ikke kalt inn så ofte som blodgivere med vanligere blodtyper. Kommer til å fortsette så lenge arbeidsgiver synes det er OK. Skal skifte jobb snart, håper å havne i staten igjen.

Anonymous poster hash: d5062...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden, så kan godt hende noen har spurt om dette før. Kan man gi blod hvis man går på betablokkere?



Anonymous poster hash: 92c60...485
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor også mange timer unna sykehus, men her jeg bor kommer de fra blodbanken på nærmeste sykehus noen ganger i måneden for å tappe blod. Jeg bor på ett lite tettsted, så vil tro de praktiserer likt flere steder i landet også :)

Bra for deg :) , men jeg har verken tid eller anledning. Her jeg bor hadde jeg måttet bruke flere timer for å komme meg til nærmeste sykehus for å gjøre sånt. Har dog planer om det når jeg begynner å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...