LivLaga Skrevet 19. mai 2014 #81 Skrevet 19. mai 2014 Blodgivning burde vært obligatorisk og gått på omgang. Så slapp de som gir å gå så ofte og bruke avspasering å sånn på å møte opp og det hadde sikkert bare blitt en eller to ganger i året. Tviler på at dere med sprøyteskrekk hadde takket nei hvis dere lå på akutten og trengte blod, her er det snakk om å gi og ta. Så er det selvfølgelig mange grunner til at folk ikke kan bidra da de er ganske nøye på hva de tar imot. Mange med diverse sykdommer eller som går på diverse tabletter som ikke kan. Har du forkjølelse eller har blitt operert siste seks mnd osv kan du heller ikke gi. Men utover det burde da alle klare å stille opp for dette, det tar liksom 20minutter eller noe sånnt av dagen din! 4
Inwe Skrevet 19. mai 2014 #82 Skrevet 19. mai 2014 Jeg ga blod en stund, nå får jeg ikke lov fordi blodprosenten min er for lav. Den skal visst være sånn ifølge legen, mamma har samme greia. Så da får jeg heller la vær, dumt å ligge slapp i fler dager etterpå.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #83 Skrevet 19. mai 2014 Jeg kan ikke gi blod lenger fordi jeg har vært kreftsyk. Anonymous poster hash: b6ccb...125
Tullehøna Skrevet 19. mai 2014 #84 Skrevet 19. mai 2014 Jeg har gitt blod 5 ganger, fordelt på 17 Mnd får mumikopp hver gang. Har blodtypen A+
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #85 Skrevet 19. mai 2014 Jeg er registrert blodgiver, og har gitt fast i noen år. Nå er jeg sperret i registrene fordi jeg jobber med en elev som muligens har en antibiotikaresistent, smittsom sykdom. Men jeg setter pris på at de er strenge, og sender hjem folk som ikke bør gi blod den aktuelle dagen, både for egen og andres sikkerhet. Premiene bryr jeg meg ikke stort om. Er det ikke mummikopper inne gir jeg en donasjon til kreftforskning. Anonymous poster hash: 892c9...cf2 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #86 Skrevet 19. mai 2014 Jeg håper jeg kan fortsette å gi blod. Jeg har hatt karantene i totalt ett år nå pga ulike undersøkelser på sykehus, og skal kunne gi nå snart. Men i mellomtiden har jeg fått en diagnose som gjør at det er litt opp til hvert enkelt sykehus om jeg kan gi blod eller ikke. Så jeg er spent, og håper håper håper virkelig jeg kan få lov til å gi igjen! Kommer til å registrere meg som benmargsdonor også Anonymous poster hash: 9eab0...9d0
Hadena Skrevet 19. mai 2014 #87 Skrevet 19. mai 2014 Blir så glad av å lese en slik tråd! Det trengs mange blodgivere, uavhengig av blodtype. Det finnes mange flere blodtypesystemer enn de to vi hører om (AB0 og RhesusD). Når det skal gis blod (til mottaker) må blodet være komlimentært til det mottaker har. Derfor er det viktig at så mange som mulig gir blod, for at det skal finnes en kombinasjon å gi! Det er strenge krav for å gi blod. Og det må det være. Noen krav for å sikre mottaker og andre for å sikre helsen til giver. Hvis du gir blod og har for lavt Hb så er det verken bra for deg eller mottaker. Stå på folkens! Utrolig bra å lese om alle som gir og har gitt blod. OGSÅ de som er satt i karantene eller permanent utelukket. Dere har gjort en innsats. STOR klapp for dere 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #88 Skrevet 19. mai 2014 Jeg prøvde. Dukket opp, så nåla og spydde på gulvet. Fikk saft da. Anonymous poster hash: 621a9...228
Aliqua Skrevet 19. mai 2014 #89 Skrevet 19. mai 2014 Jeg prøvde. Dukket opp, så nåla og spydde på gulvet.Fikk saft da. Anonymous poster hash: 621a9...228 Det skjønner jeg godt, for nåla ser rimelig stor og tykk ut. Syntes ikke det var vondt å bli stukket, men skjønner godt at folk med nåleskrekk ikke gir blod pga dette.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #90 Skrevet 19. mai 2014 Noen som vet om jeg kan gi blod hvis halvsøsteren mi hadde blodkreft når hun var barn, men er helt frisk nå? Jeg har veldig lyst til å gi blod, men kan se for meg at dette blir å forhindre det Anonymous poster hash: 22c8b...c07
Mynona Skrevet 20. mai 2014 #91 Skrevet 20. mai 2014 Hvis du selv ikke har hatt kreft kan du gi ja. Alle har familiemedlemmer som har hatt kreft, det utelukker ikke fra blodgivning. 4
Gjest Skrevet 20. mai 2014 #92 Skrevet 20. mai 2014 Jeg har gitt i ganske mange år nå. Er "flink" og maser støtt og stadig på folk jeg vet kan gi, og spør hvorfor de ikke git, mye neeei, vil ikke, orker ikke, ser ikke vitsen svar fra de! Men jeg har dytta samboeren inn i det da! Selv gir jeg fire ganger i året såfremt det er mulig (tatoveringer o.l. har hindret meg før), og selv om jeg er en av de verste å stikke (får kun komme dagtid pga årene kan være kranglete, og jeg må ha den minste nåla for ellers kolapser blodårene mine) så fortsetter jeg å gi! Nå har vi tolv flotte vinglass fra porsgrunn, og så fort vi får nytt skap på kjøkkenet skal vi begynne å samle på konjakkglassene. Imens drasser jeg med meg håndkler hjem, de funker ypperlig på bikkjene :D
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #93 Skrevet 20. mai 2014 Hehe. Ok. Da er jeg fritatt. Dette er helt seriøst, men klarer ikke lese gjennom alle svarene her inne fordi jeg blir kvalm. Tåler ikke engang at folk rundt meg snakker om blod. Er jeg unormal? Anonymous poster hash: 9e9df...d55 Hva gjør du når du får mensen da????Anonymous poster hash: f8096...e0e 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #94 Skrevet 20. mai 2014 Hvis du selv ikke har hatt kreft kan du gi ja. Alle har familiemedlemmer som har hatt kreft, det utelukker ikke fra blodgivning. Supert, er enda ikke gammel nok, men skal dra til sykehuset og få testet om jeg kan gi Anonymous poster hash: 22c8b...c07 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #95 Skrevet 20. mai 2014 Hva gjør du når du får mensen da????Anonymous poster hash: f8096...e0e Det reagerer jeg ikke på. Merkelig nok. Fordi det er "naturlig". Men det er når hud skal punkteres, veneblod skal taes ut....at det blir helt ille. Anonymous poster hash: 9e9df...d55
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #96 Skrevet 20. mai 2014 Alle dere som er redde for blod og nåler - det er jo ikke dere som skal utføre stikkingen, kan dere ikke bare ha en sovemaske på så dere slipper å se noe? Anonymous poster hash: d6053...c5b 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #97 Skrevet 20. mai 2014 Hmmh, invalid URL, prøvde å legge med bilde. Anonymous poster hash: d6053...c5b
Millimani Skrevet 20. mai 2014 #98 Skrevet 20. mai 2014 Jeg prøvde. Dukket opp, så nåla og spydde på gulvet. Fikk saft da. Anonymous poster hash: 621a9...228 Man må vel kunne klare å gi blod uten å måtte se på nåla vel? Det er bare å la være å se på nåla, så enkelt må vel det være? Alle dere som er redde for blod og nåler - det er jo ikke dere som skal utføre stikkingen, kan dere ikke bare ha en sovemaske på så dere slipper å se noe? Anonymous poster hash: d6053...c5b Genialt
Mynona Skrevet 20. mai 2014 #99 Skrevet 20. mai 2014 Jeg lar helt klart vær å se på nåla. Klarer ikke å se det. Har aldri klart. Og jeg hadde nåleskrekk før. Men for min egen del er det ikke noe ekkelt å se på når nåla først er inne og teipet fast og blodet tappes. Det er bare spennende. Sitter å ser på maskiner og kjenner på slangen osv Men de som jobber i blodbanken er så profesjonelle at selv om nåla ser stor ut så er det ikke noe vondt når de stikker.
minister-mio Skrevet 20. mai 2014 #100 Skrevet 20. mai 2014 Skjønner dere som ikke gir blod fordi dere ikke kan, det jeg har problemer med å forstå er hvorfor mennesker som kan gi blod ikke gjør det. Mange jeg kjenner gir ikke blod kun fordi de ikke gidder.noen av grunnene til at man ikke kan gi blod er av veldig privat karakter. Sikkert noen som ikke gidder, men er nok de som heller sier de ikke gidder enn å oppgi den egentlige grunnen 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå