Silfen Skrevet 18. mai 2014 #21 Skrevet 18. mai 2014 Er blodgiver, men om det er umulig å gå i blodbanken utenfor arbeidstid skal jeg love at sjefen blir gretten. Så jeg kommer meg ikke til blodbanken hver måned dessverre, hver 2-3 måned ca. Men det er vel bedre enn ingen ting.Anonymous poster hash: f910d...97d Eh, man gir maks hver tredje måned. Tviler sterkt på at du noensinne har satt dine bein i en blodbank. 16
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #22 Skrevet 18. mai 2014 Hvor mye blod tar de hver gang? Blir man svimmel eller dårlig? Anonymous poster hash: 55c8c...8ff
Silfen Skrevet 18. mai 2014 #23 Skrevet 18. mai 2014 Hvor mye blod tar de hver gang? Blir man svimmel eller dårlig? Anonymous poster hash: 55c8c...8ff 450 ml tror jeg, sånn omtrent. Jeg har ikke blitt svimmel eller dårlig. Men de har saft/brus og kjeks på Haukeland iallfall, eller, hadde, er en del år siden jeg har gitt.
Millimani Skrevet 18. mai 2014 #24 Skrevet 18. mai 2014 Er blodgiver, men om det er umulig å gå i blodbanken utenfor arbeidstid skal jeg love at sjefen blir gretten. Så jeg kommer meg ikke til blodbanken hver måned dessverre, hver 2-3 måned ca. Men det er vel bedre enn ingen ting. Anonymous poster hash: f910d...97d Man skal vel vente tre måneder mellom hver blodgiving... Og jeg går utifra du mener sjefen blir gretten hvis det skjer i arbeids-tida, ikke utenfor arbeids-tida
AloeVera Skrevet 18. mai 2014 #26 Skrevet 18. mai 2014 (endret) Er blodgiver, men om det er umulig å gå i blodbanken utenfor arbeidstid skal jeg love at sjefen blir gretten. Så jeg kommer meg ikke til blodbanken hver måned dessverre, hver 2-3 måned ca. Men det er vel bedre enn ingen ting.Anonymous poster hash: f910d...97d I Trondheim har de åpent på ettermiddag en onsdag i måneden Vedder på det finnes andre steder også! Endret 18. mai 2014 av AloeVera
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #27 Skrevet 18. mai 2014 Hva er vektgrensen for å være blodgiver? 50 kg, med mindre de har endret på noe de siste årene. Anonymous poster hash: d6053...c5b
Pottah Skrevet 18. mai 2014 #28 Skrevet 18. mai 2014 Det er i grunn ganske strenge krav. Homofile/lesbiske kan ikke gi blod, noe jeg synes er ekstreemt teit, og man må også vente i 6 mnd etter bytte av sexpartner. Men forstår jo selvsagt mange av reglene, blant annet medisinbruk og sånn. Jeg gir blod forresten Ble det et par dager etter 18-årsdagen min Men jeg kan ikke gi så ofte som hver 3. månede fordi jernnivået i blodet bruker visst lang tid på å komme seg tilbake til normal eller noe 1
Millimani Skrevet 18. mai 2014 #29 Skrevet 18. mai 2014 Hvor mye blod tar de hver gang? Blir man svimmel eller dårlig? Anonymous poster hash: 55c8c...8ff Om man blir svimmel eller dårlig er individuelt. Men etter at du har gitt blod sitter du ei stund i en god stol og slapper av før du kan dra hjem igjen, og dette minsker sjansen for at du evt blir dårlig 2
AloeVera Skrevet 18. mai 2014 #30 Skrevet 18. mai 2014 Hva er vektgrensen for å være blodgiver? Du kan ikke om du veier under 50 kg. https://www.giblod.no/%C3%85GiBlod/Hvemkanikkegiblod.aspx
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #31 Skrevet 18. mai 2014 Det er faktisk litt provoserende hvis man tenker på alle som tropper opp på SATS 5 dager i uka, juicer hvetegress og spiru-ditt-og-datt og blogger bilder om hvor sunne og friske de er. Hvis du er så jævla sunn og frisk, kan du ikke gi av det fantastiske sunne og friske blodet ditt et par ganger i året da? Jeg er klar over at reglene er strenge, jeg er selv utelukket grunnet litt ustabil anemi og jernmangel, men jeg nekter å tro at ikke minst halvparten av disse irriterende selfies-jentene kunne gitt blod. Anonymous poster hash: 01cb7...ae2 10
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #32 Skrevet 18. mai 2014 Eh, man gir maks hver tredje måned. Tviler sterkt på at du noensinne har satt dine bein i en blodbank. Eller jeg er plategiver også? Det kan man gi så ofte som hver 14 dag. Jeg gir det de ønsker at jeg skal gi, alt etter hva de trenger. De ringer meg gjerne en gang i måneden for å sette opp avtale hvis de trenger plater. Tror det er du som ikke kjenner så godt til hva som skjer i blodbanken. Anonymous poster hash: f910d...97d
Millimani Skrevet 18. mai 2014 #33 Skrevet 18. mai 2014 50 kg, med mindre de har endret på noe de siste årene. Anonymous poster hash: d6053...c5b 50 kg minimum? Hvor mye maksimum da?
Millimani Skrevet 18. mai 2014 #34 Skrevet 18. mai 2014 Eller jeg er plategiver også? Det kan man gi så ofte som hver 14 dag. Jeg gir det de ønsker at jeg skal gi, alt etter hva de trenger. De ringer meg gjerne en gang i måneden for å sette opp avtale hvis de trenger plater. Tror det er du som ikke kjenner så godt til hva som skjer i blodbanken. Anonymous poster hash: f910d...97d Her snakket vi vel bare om blod og ikke blodplater. Du forvirrer andre når du ikke forteller oss at det er blodplater du snakker om 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #35 Skrevet 18. mai 2014 50 kg minimum? Hvor mye maksimum da? Aldri hørt om noen maksimumsvekt, men de aller største blir muligens utelukket ut fra punktene om at blodgiver skal være frisk og ikke bruke faste medisiner. Anonymous poster hash: d6053...c5b 1
Sølvrosen Skrevet 18. mai 2014 #36 Skrevet 18. mai 2014 50 kg minimum? Hvor mye maksimum da? Så lenge du er frisk kan du gi blod uansett hvor overvektig du er. Grunnen til at veldig lette folk ikke skal gi blod er at en halv liter blod utgjør en for stor del av blodet de har. I tillegg vil det utelukke de som er undervektige og trenger å bruke energi på å legge på seg i stedet for å lage ekstra blod. 1
Mynona Skrevet 18. mai 2014 #37 Skrevet 18. mai 2014 Tror mange kunne tenke seg å gi, men at det ofte blir med tanken. Leste i fjor (i Oslo-avis) at det mangler 25.000 givere i Oslo for å være selvforsynt, så det er virkelig mangel på givere. Hvordan status er i resten av landet vet jeg ikke. Jeg gir, men nå er det faktisk et halv år siden jeg har gitt, og jeg får ikke gitt før i okt/nov. Jeg havner i karantener stadig vekk pga reiser og sånt. Oppfordrer alle til å undersøke om de kan gi. 45 min av ditt liv 4 ganger i året kan redde liv! 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #38 Skrevet 18. mai 2014 I Bergen får man premie hver 4.gang, sånn har det vært i to / to og et halvt år. De har og en dag i uken hvor de holder åpent lenger enn vanlig. Anonymous poster hash: a78c1...0a5
Silfen Skrevet 18. mai 2014 #39 Skrevet 18. mai 2014 For ikke å snakke om blodbussen, slik at man kan stikke ut i lunsjen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå