Gå til innhold

Hvordan vil du helst bli behandlet i klesbutikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes et "Hei" og et "Si ifra om du trenger hjelp!" er hyggelig. Eventuelt om jeg er alene og står i prøverommet, så er det deilig om en ansatt spør om hun/han skal finne noen andre størrelser. Jeg liker ikke når de skal se om klærne sitter fint på meg osv. (det er jo bare kleint!) men det er utrolig godt å slippe å kle på seg og gå ut i butikken igjen om man har tatt feil størrelse av noe :)

Dette. Vær oppmerksom mot prøverommet, i tilfelle jeg titter ut for å spørre om en størrelse - men IKKE oppsøk meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liker kontakt og hjelp. Bra at jeg får hjelp til å se hvordan kjolen sitter, og hente en annen mens jeg er i boksen. Verst er det å vere i butikken i 5 minutter og ikke få noenkontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder egentlig klesbutikker og andre butikker man finner på et kjøpesenter f.eks. Men jeg kjenner jeg blir litt stresset når jeg går inn i en butikk for å kikke og butikkdamen kommer snikende og spør om jeg trenger hjelp.

"Nei, jeg bare kikker litt", pleier jeg å svare med et smil og munnen.

Og når de da bare går rundt å venter på at jeg skal kjøpe noe, gjerne står litt bortenfor meg og "fikler" med noe, blir jeg stresset og bare går ut.

Det jeg derimot liker, er når jeg går inn i en butikk og den som jobber der sier hei og eventuelt sier at jeg bare må si i fra om jeg trenger hjelp med noe. Men blir stående. I allefall ikke begynner å sirkulerer rundt meg :fnise:

På senteret hjemme jobbet det en ALT for hyggelig dame som snakket til folk som om de skulle være lett tilbakestående. Jeg tuller ikke. Også på skikkelig erkebergensk. *grøss*

I tillegg kom hun bort til skifterommet og nærmest tvang seg inn.

"Går det braaa der inne"????

"...jada.."

"Passet buksen??? Var den fin på? Vil du ha en annen størrelse?? Denne genseren passer jo perfekt til det du har på deg nå!!!"

DET var grusomt. Som om ikke skifterommer stressende nok fra før av...

Anonymous poster hash: fd914...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det slik når det kommer nye kunder inn:

Sier hei, gjerne med blikkontakt og såklart et smil. Lar kunden titte litt rundt, så spør jeg gjerne om det er noe jeg kan hjelpe til med, kunden svarer da ja/nei/vil bare titte. Da sier jeg "bare spør hvis det er noe du lurer på/ jeg står her borte hvis du lurer på noe". Ferdig.

Men seriøst; dere som ikke vil ha et hei engang. Forventer dere god service i en butikk når dere ikke vil hilse på den ansatte engang? Dere vet at vi er mennesker vi som står bak kassen også? Å handle i en butikk er en sosial ting, tro det eller ei, og det krever samspill mellom kunde og ansatt. Det aller verste som finnes er kunder som ikke hilser, ikke svarer når du spør om de skal ha med kvittering, pose, whatsoever. Føler meg aldri så lite verdt som når det er slike kunder innom.

Ugh, kunder som ikke svarer. Spesielt hvis man spør to ganger.

Der jeg jobber tar vi 1 kr for pose. Noen sier " Nei! Hva i all verden skal jeg med det! Har med meg i vesken" eller "Såklart skal jeg ha det. Er jo ikke sånn at jeg drasser med meg poser heller" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå jobbet som butikkmedarbeider en liten stund i en klesbutikk for kvinner, og det er utrolig viktig for meg å yte best mulig service sånn at kundene får en god opplevelse når de handler hos oss.

Jeg er alltid oppmerksom og hilser på alle kunder med et stort smil og et 'hei' når de kommer inn i butikken, og så lar jeg dem gå rundt og titte litt for seg selv. Etter hvert går jeg bort og spør 'Du må bare si fra om du trenger noe hjelp.' Om jeg får et nei, så lar jeg dem være med mindre de spør etter meg, men jeg forblir hele tiden lett tilgjengelig om de plutselig skulle trenge meg.

Med det håper og tenker jeg da at jeg ikke vil være for påtrengende.

Men, så får vi mye hets fra både sjef og ledere om at vi skal pushe på, og alltid gå til kunden hver gang de er i et prøverom, eller kommer ut av et prøverom, selv om de tidligere har sagt at de bare selv vil titte. Og at vi skal spørre dem flere ganger om de trenger hjelp (på tross av at de tidligere har sagt nei), foreslå andre plagg de ikke har spurt om, osv. Jeg føler selv at dette kan virke litt masete, og er redd for at det kan heller ha en motsatt effekt og skremme bort kunden, enn å hjelpe på salg.

Så det jeg lurer på er hvordan dere foretrekker å bli behandlet når dere er ute i en klesbutikk? Hvordan er det dere liker og ikke liker å bli behandlet?

Setter pris på svar! :)

Anonymous poster hash: 36e43...9fd

Jeg synes din måte er bra. Når jeg kommer inn i en butikk og er ute etter noe spesifikt, så klarer jeg å spørre om hjelp dersom jeg trenger det. Det er fint at betjeningen er oppmerksom på at jeg er der, som å si at dersom jeg trenger hjelp er det bare å spørre. Det blir for mye om de skal fotfølge meg og prakke på meg noe jeg ikke er interessert i.

Dersom jeg står i et prøverom og betjeningen omtrent kommer inn i prøverommet (ja, det har faktisk hendt :fnise: ), så blir jeg irritert og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det slik når det kommer nye kunder inn:

Sier hei, gjerne med blikkontakt og såklart et smil. Lar kunden titte litt rundt, så spør jeg gjerne om det er noe jeg kan hjelpe til med, kunden svarer da ja/nei/vil bare titte. Da sier jeg "bare spør hvis det er noe du lurer på/ jeg står her borte hvis du lurer på noe". Ferdig.

Men seriøst; dere som ikke vil ha et hei engang. Forventer dere god service i en butikk når dere ikke vil hilse på den ansatte engang? Dere vet at vi er mennesker vi som står bak kassen også? Å handle i en butikk er en sosial ting, tro det eller ei, og det krever samspill mellom kunde og ansatt. Det aller verste som finnes er kunder som ikke hilser, ikke svarer når du spør om de skal ha med kvittering, pose, whatsoever. Føler meg aldri så lite verdt som når det er slike kunder innom.

Hadde en kunde innom som stod å snakket i telefon hele tiden mens h*n betalte. Vedkommende sa verken hei eller så på meg. Da jeg hadde pakket inn varen i posen, tok vedkommende posen, helte ut innholdet og la det i sin egen veske, før h*n gikk. Enkelte er rett og slett ikke helt rett navla, og mangler grunnleggende folkeskikk.

Anonymous poster hash: 7e4ea...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det jeg lurer på er hvordan dere foretrekker å bli behandlet når dere er ute i en klesbutikk? Hvordan er det dere liker og ikke liker å bli behandlet?

Setter pris på svar! :)

Anonymous poster hash: 36e43...9fd

Anonymous poster hash: 36e43...9fd

Jeg foretrekker å bli oversett inntil jeg faktisk spør om hjelp. Veldig ofte er jeg "bare ute og titter" og da oppleves det som masete dersom ekspeditøren kommer og blander seg. Jeg skjønner jo at de bare gjør jobben sin, så jeg svarer alltid høflig at jeg bare kikker, men blir det da noe mer "mas" uten at jeg har spurt selv, så er jeg rimelig kjapp ut av butikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...