Gå til innhold

Hvordan vil du helst bli behandlet i klesbutikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nå jobbet som butikkmedarbeider en liten stund i en klesbutikk for kvinner, og det er utrolig viktig for meg å yte best mulig service sånn at kundene får en god opplevelse når de handler hos oss.

Jeg er alltid oppmerksom og hilser på alle kunder med et stort smil og et 'hei' når de kommer inn i butikken, og så lar jeg dem gå rundt og titte litt for seg selv. Etter hvert går jeg bort og spør 'Du må bare si fra om du trenger noe hjelp.' Om jeg får et nei, så lar jeg dem være med mindre de spør etter meg, men jeg forblir hele tiden lett tilgjengelig om de plutselig skulle trenge meg.
Med det håper og tenker jeg da at jeg ikke vil være for påtrengende.

Men, så får vi mye hets fra både sjef og ledere om at vi skal pushe på, og alltid gå til kunden hver gang de er i et prøverom, eller kommer ut av et prøverom, selv om de tidligere har sagt at de bare selv vil titte. Og at vi skal spørre dem flere ganger om de trenger hjelp (på tross av at de tidligere har sagt nei), foreslå andre plagg de ikke har spurt om, osv. Jeg føler selv at dette kan virke litt masete, og er redd for at det kan heller ha en motsatt effekt og skremme bort kunden, enn å hjelpe på salg.

Så det jeg lurer på er hvordan dere foretrekker å bli behandlet når dere er ute i en klesbutikk? Hvordan er det dere liker og ikke liker å bli behandlet?

Setter pris på svar! :)


Anonymous poster hash: 36e43...9fd



Anonymous poster hash: 36e43...9fd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg foretrekker den måten du beskriver du gjør det på. Har diskutert dette litt med andre, og de var enige. Når personalet spør mer enn en gang om jeg trenger hjelp, eller verre, begynner å foreslå klesplagg uten at jeg har spurt om det, er det den mest effektive måten å drive meg ut av butikken på. Jeg er ikke hjelpeløs, og kan spørre om hjelp om jeg vil ha hjelp.

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med likeasir. Om de som jobber der er for pågående så forlater jeg butikken rett og slett, blir helt stressa av det.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Mann er shopping allerede en stressende affære i seg selv. Enda verre blir det når man har folk luskende rundt mens man prøver klær i prøverommet. "Satt den bra?". Grøss og gru, det føles som når folk snakker til deg mens du sitter på toalettet.

Vil helst at de ansatte holder seg unna og ikke sier noe som helst. Unntaket er når jeg trenger å spørre om noe og virker oppsøkende i kroppsspråket og med blikket. I det tilfellet skal de ansatte helst ikke være altfor langt unna, og vie meg sin fulle oppmerksomhet med et hjelpsomt og koselig humør.

Endret av Eriks
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil helst at de ansatte holder seg unna og ikke sier noe som helst. Unntaket er når jeg trenger å spørre om noe og virker oppsøkende i kroppsspråket og med blikket. I det tilfellet skal de ansatte helst ikke være altfor langt unna, og vie meg sin fulle oppmerksomhet med et hjelpsomt og koselig humør.

Når du sier at du helst vil at de ansatte skal holde seg unna og ikke si noe som helst, mener du da at du ikke vil de skal hilse og si noe i det hele tatt når du kommer inn i butikken, eller at du vil bli latt i fred etter de har hilst?

Og jeg er enig, så klart kunden burde få full oppmerksomhet og et godt humør i samme slengen! :)

Anonymous poster hash: 36e43...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier at du helst vil at de ansatte skal holde seg unna og ikke si noe som helst, mener du da at du ikke vil de skal hilse og si noe i det hele tatt når du kommer inn i butikken, eller at du vil bli latt i fred etter de har hilst?

Og jeg er enig, så klart kunden burde få full oppmerksomhet og et godt humør i samme slengen! :)

Anonymous poster hash: 36e43...9fd

Ingen hilsing. Kanskje et vennlig blikk uten ord for å vise at man er klar over at en ny kunde har ankommet lokalet, men heller ikke det er nødvendig. Nå har jeg et ganske anstrengt forhold til shopping, så jeg tviler på at det er noen fasit for hvordan folk generelt liker å bli behandlet. For meg er som sagt shopping en aktivitet man må gjennom for å få kjøpt noe man har lyst på, og ingen kilde til glede i seg selv.

Når det er sagt skjønner jeg at butikkvirksomhet handler om å selge varer. Dersom eierne har merket at salget øker når de ansatte sier X og Y er det selvfølgelig mye viktigere enn stressnivået mitt.

Endret av Eriks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :)

Syns det er veldig bra om de ansatte smiler og sier hei til meg! Liker også bedre når de ansatte sier: "Bare si ifra om du trenger hjelp", enn når de spør "trenger du hjelp?". Det er jo ikke sikkert jeg trenger hjelp akkurat nå, men jeg kommer kanskje til å trenge det senere. Noe jeg liker veldig dårlig er når det er flere ansatte som etter tur spør meg om jeg trenger hjelp (ofte når det er veldig stille i butikken), men det er jo sikkert ikke så lett å holde oversikten over hvem som har blitt spurt. Personlig foretrekker jeg egentlig å ikke bli spurt i det hele tatt, jeg har ikke noe problem med å gå å spørre om hjelp selv. Da har jeg ingenting i mot å vente på at andre kunder som var før meg blir hjulpet først, men er ikke like greit om det er andre ting som gjør at jeg må vente på hjelp (f. eks. skravling med kolleger, rydding i butikken). Kunden kommer jo først. Haha, håper jeg ikke hørtes for streng ut!



Anonymous poster hash: 95360...5f9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Syns det er veldig bra om de ansatte smiler og sier hei til meg! Liker også bedre når de ansatte sier: "Bare si ifra om du trenger hjelp", enn når de spør "trenger du hjelp?". Det er jo ikke sikkert jeg trenger hjelp akkurat nå, men jeg kommer kanskje til å trenge det senere. Noe jeg liker veldig dårlig er når det er flere ansatte som etter tur spør meg om jeg trenger hjelp (ofte når det er veldig stille i butikken), men det er jo sikkert ikke så lett å holde oversikten over hvem som har blitt spurt. Personlig foretrekker jeg egentlig å ikke bli spurt i det hele tatt, jeg har ikke noe problem med å gå å spørre om hjelp selv. Da har jeg ingenting i mot å vente på at andre kunder som var før meg blir hjulpet først, men er ikke like greit om det er andre ting som gjør at jeg må vente på hjelp (f. eks. skravling med kolleger, rydding i butikken). Kunden kommer jo først. Haha, håper jeg ikke hørtes for streng ut!

Anonymous poster hash: 95360...5f9

Jeg synes ikke du høres streng ut i det hele tatt, personlig liker jeg også best å bli latt være i fred når jeg selv er ute og handler klær.

Om det er to ansatte som spør deg om du trenger hjelp tur etter tur i samme butikk når det er stille synes jeg det er unødvendig av dem hvis du allerede har takket nei, men så kan det jo alltids være at den ene ansatte har holdt på med noe annet og ikke fikk det med seg, som at hun/han var i telefonen, sjekket jobbmail, eller slikt. Who knows! Men kunden skal absolutt komme først ja, å prioritere skravling med kollegaer framfor kunder er utrolig dårlig inntrykk og service, har opplevd det så mange ganger selv der jeg nærmest måtte veive med armene for å få oppmerksomheten deres. Takk for god tilbakemelding! :)

Anonymous poster hash: 36e43...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heihade

Jeg liker de som hilser og spør om jeg ser etter noe spesielt/trenger hjelp, og som ikke spør flere ganger hvis jeg sier at jeg bare titter. Når jeg handler bukser på f.eks Carlings, så koster de jo en del og da synes jeg det er fint at de ansatte kommer bort og spør én gang (ikke mer, hvis jeg sier nei) om jeg trenger hjelp med størrelser eller lignende.Har ikke noe i mot om de spør en gang utenfor prøverommet om den passet f.eks. De har helt sikkert fått beskjed om å opptre slik, og da er det ikke verre enn å bare si at du ordner det selv eller å svare ja hvis du ønsker at de skal hente andre modeller/størrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå jobbet som butikkmedarbeider en liten stund i en klesbutikk for kvinner, og det er utrolig viktig for meg å yte best mulig service sånn at kundene får en god opplevelse når de handler hos oss.

Jeg er alltid oppmerksom og hilser på alle kunder med et stort smil og et 'hei' når de kommer inn i butikken, og så lar jeg dem gå rundt og titte litt for seg selv. Etter hvert går jeg bort og spør 'Du må bare si fra om du trenger noe hjelp.' Om jeg får et nei, så lar jeg dem være med mindre de spør etter meg, men jeg forblir hele tiden lett tilgjengelig om de plutselig skulle trenge meg.

Med det håper og tenker jeg da at jeg ikke vil være for påtrengende.

Men, så får vi mye hets fra både sjef og ledere om at vi skal pushe på, og alltid gå til kunden hver gang de er i et prøverom, eller kommer ut av et prøverom, selv om de tidligere har sagt at de bare selv vil titte. Og at vi skal spørre dem flere ganger om de trenger hjelp (på tross av at de tidligere har sagt nei), foreslå andre plagg de ikke har spurt om, osv. Jeg føler selv at dette kan virke litt masete, og er redd for at det kan heller ha en motsatt effekt og skremme bort kunden, enn å hjelpe på salg.

Så det jeg lurer på er hvordan dere foretrekker å bli behandlet når dere er ute i en klesbutikk? Hvordan er det dere liker og ikke liker å bli behandlet?

Setter pris på svar! :)

Anonymous poster hash: 36e43...9fd

Anonymous poster hash: 36e43...9fd

Men er det ikke to forskjellige problemstillinger her? 1. Hvordan liker du /foretrekker du å bli behandlet? 2. Hva får deg til å bruke mest mulig penger i en butikk. jeg liker jo ikke å bli pushet på, det er ubehagelig. men det er jo ikke sjefene dine så opptatt av. De vil ha flest mulig til å kjøpe mest mulig, og om en selger er mer pågående så får jo det folk til å kjøpe mer (med mindre du bikker over)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil være i fred, og ønsker ikke så mye kontakt med de ansatte. Så lenge du er hyggelig når du står i kassa, takker for kjøpet og vet hvor i butikken varene finnes, så er det bra nok for meg.



Anonymous poster hash: 7e4ea...034
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet i butikk i mange år nå, og har funnet ut:

- Noen kunder liker at vi sier hei til dem

- Andre foretrekker å gå raskt unna oss uten å få blikkontakt

- Noen trenger virkelig hjelp i prøverommet, men kvier seg til å spørre oss selv. Da er det greit å komme bort og hjelpe dem.

- Andre vil overhodet ikke ha hjelp og nærmest freser når vi spør om det går fint med dem i prøverommet.

- Noen klager på deg fordi de syntes det er dårlig service at du ikke spurte dem om hjelp, andre syntes det er helt på trynet at du spør dem om hjelp.

Jeg prøver selv å se an kunder. Jeg spør ikke alle om hjelp, fordi man ser litt på kroppspråket deres at de ikke trenger hjelp.

Elsker de som kommer inn i butikken og rett bort til oss og sier at de trenger hjelp :) De er som regel de hyggeligste også.

Kvinner 40+ er verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mann foretrekker jeg mest mulig kontakt med den kvinnelige ekspeditøren når jeg går inn i en klesbutikk. Jeg er håpløs på klær og trenger hjelp! Har ikke noe imot mannlige ekspeditører, men liker at en jente som vet hva som fremhever en manns attraktivitet, kommer med sin mening.

En gang var jeg så heldig at den ansatte ble med meg inn på prøverommet. Ikke noe minus hun var søt i tillegg. :-)



Anonymous poster hash: 3408f...24b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir skikkelig stressa dersom jeg blir forfulgt rundt. Hvis jeg er eneste kunde hender det jeg bare går fort ut igjen om jeg får mye oppmerksomhet fra den som jobber der. Liker best å få et hei. Evt et "bare si ifra om du trenger hjelp ". Ikke mye spørsmål, ikke forslag om ting. Blir så stressa av det. Liker best sånn du beskriver at du er. Jeg greier å spørre dersom jeg trenger hjelp, og masing virker bare mot sin hensikt, syns jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å gå i fred, og dersom jeg nærmer meg den ansatte, at h#n da kun sier hei. Jeg syns det blir så rart med spørsmål om jeg vil ha hjelp fordi jeg helst vil se over utvalget før jeg spør etter hjelp.

Noen ansatte kan sikkert føle at jeg ikke liker at de spør, men jeg forstår jo at de spør fordi det er jobben deres. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men, så får vi mye hets fra både sjef og ledere om at vi skal pushe på, og alltid gå til kunden hver gang de er i et prøverom, eller kommer ut av et prøverom, selv om de tidligere har sagt at de bare selv vil titte. Og at vi skal spørre dem flere ganger om de trenger hjelp (på tross av at de tidligere har sagt nei), foreslå andre plagg de ikke har spurt om, osv. Jeg føler selv at dette kan virke litt masete, og er redd for at det kan heller ha en motsatt effekt og skremme bort kunden, enn å hjelpe på salg.

:haar: Jeg liker ikke å føle meg overvåket.

Hyggelig når de hilser på, men jeg vil være i fred når jeg er i prøverommet. Spør gjerne om jeg trenger hjelp, men det holder at den ansatte spør én gang, som du gjør. Du gjør alt riktig, sjefen din kan ta seg ei bolle.

Ansatte som oppfører seg som sjefene dine insisterer på, hadde sørget for at jeg aldri hadde satt mine ben i den butikken igjen. Jeg hadde ikke vært uhøflig eller hevet stemmen, tvert imot. Jeg hadde smilt pent og sagt "Nei, det går bra, jeg trenger ikke hjelp." Hver gang de hadde prøvd seg. Men jeg hadde handlet et annet sted neste gang, og jeg ville advart slekt og venner mot butikken når jeg var vel hjemme.

Anonymous poster hash: 99958...ee2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer fra person til person er vel det enkle svaret.

Som mann 35 med stresset forhold til shopping liker jeg best når ekspeditører behandler meg slik som du beskriver i førsteposten.

Det skal dog sies at jeg kjenner mange likesinnede som går ut av butikken med langt mer enn de planla pga en søt pågående ekspeditrise. Det er nok dette sjefene dine ønsker.

Jeg unngår som oftest butikker hvor det står 3 ekspeditører og henger og tripper for å hjellpe. Dette gjelder ikke bare klesbutikker, men alle "små butikker" hvor man ikke bare kan gå i fred rundt og kikke. Min "perfekte" butikkopplevelse er at det er nok kunder til at jeg kan gå ubemerket rundt i fred, men ikke flere enn at jeg raskt får kontakt med en ekspeditør dersom jeg trenger hjelp.

Sidehistorie:

Jeg var i malaysia for noen år siden. Der hadde de altfor mange ekspeditører i klesbutikkene. I det du kom inn i butikken kom en ekspeditøre bort til deg og spurte om du ville ha hjelp. Sa man nei takk fotfulgte ekspeditøren deg rundt i butikken, 2m bak. Med en gang du så på eller tok på et plagg var de på alerten og ville hjelpe/vise etc.

Var helt til å få fnatt av. Jeg følte meg overvåket, min assosiasjon går da med en gang til at de tror jeg vil stjele noe.

Endret av ekkoet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha et hei fra i hvert fall en av de ansatte :) Synes det blir så dumt hvis jeg må si det først for å få noe tilbake. Og spør meg gjerne med en gang om det er noe jeg ser etter/ trenger hjelp til. For hvis det er tilfelle så vet jeg nok det med en gang jeg går inn i butikken. Hvis ikke sier jeg at jeg bare skal se litt og at jeg sier fra hvis jeg trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer mer oppmerksomhet når jeg går inn i en "dyr butikk". Da er det mer å ta hensyn til mtp størrelse, materiale. Man bruker mer tid som regel når man vil ha noe dyrere. Da forventer man også mer av personalet. Men jeg er vel som flertallet, liker å gå i fred å se og eventuelt prøve uten å bli spurt ut og " passet på."

Type spm: Gikk det bra ? Finner du noe? Si ifra hvis jeg skal hjelpe deg? Kan oppfattes som mas.

Det jeg synes alle kunne spørre om når man kommer inn i en butikk er følgende: Si ifra hvis du ser etter noe spesielt, da skal jeg hjelpe deg.En helt enkel setning.Det holder i.Man må se folk an. Man må være flink å lese kroppspråket til kundene.

Og det må også være fullt tilatt å bare gå rundt å se på varene uten å bli uglesett. Noen ganger i billigbutikkene/store kjeder så føler jeg at de som jobber der tror de selger Haute Couture.Jeg kan fint finne en grei T-shirt eller noe der uten å få hjelp inni prøverommet. Der forventer jeg ikke mye mer enn at jeg kan betale når jeg er ferdig.

Noen ganger er det pga stemningen, personalet (sure og granskende ansikter er verst ) eller lydnivået som gjør at jeg stikker. Å være en god butikkmedarbeider er en kunst.



Anonymous poster hash: 35dcf...e20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...