Gå til innhold

Hvordan vil du helst bli behandlet i klesbutikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg setter pris på et smil og "Hei" når jeg ankommer butikken.
Om de lurer på om jeg trenger hjelp med en gang jeg er tråkket over dørstokken får de alltid et nei.
Tror jeg er litt forskjellig fra andre, for jeg liker at de kommer bort når jeg er kommet ut av prøverommet for å se på en Jeans bakfra f.eks.
Har ofte opplevd å prøve bukser som jeg føler ikke sitter helt, da kommer gjerne ansatte bort å spørr hva jeg synes, og finner frem en annen nesten maken bukse som sitter helt perfekt. Det liker jeg! :)

Dette med mersalg om at man skal pushe på folk flere ting når man KUN skal ha en ting, synes jeg er travelt. Får en liten tyrkia-følelse, for de som har vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg foretrekker at den som er på jobber sier hei, og ikke noe mer. Hvis jeg trenger hjelp så spør jeg, og jeg syns bare det er sykt irriterende når det blir mas. Da går ikke jeg dit igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Jeg vil gjerne ha et "Hei!" når jeg kommer inn i butikken. Hvis det er noe spesielt jeg ser etter, en helt bestemt genser for eksempel, så går jeg bort og spør med en gang. Hvis ikke vil jeg gjerne titte litt på egenhånd først. Det er greit at du spør meg om jeg trenger hjelp eller ser etter noe spesielt, men respekter meg hvis jeg sier nei. Men si gjerne at jeg bare kan si i fra om det er noe.

Når jeg er i prøverommet er det fint om du kommer bort og spør om alt går greit og tilbyr deg å hente andre størrelser til meg. Det er så kjedelig å måtte kle på seg alle klærne for å hente en ny størrelse, og jeg vil ikke løpe ut i bare trusa eller forlate veska mi.

Og selv om du har en dårlig dag, setter jeg pris på om du skjuler det for meg. For jeg vet ikke om du har en dårlig dag fordi partnerne din har dumpet deg, og det er derfor du er sur og grinete eller fordi du bare ikke liker kunder.

Ellers setter jeg pris på at du ikke har personlige samtaler på jobben i telefon eller med de ansatte: jeg vil helst ikke høre om ditt privatliv eller baksnakking av andre kunder mens jeg handler. Småprat er helt greit, men ikke gjør meg ille berørt.

Når jeg betaler blir jeg glad om du pakker tøyet fint i posen. Også vil jeg gjerne ha et "Ha det bra og velkommen igjen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker slik du gjør det, og sånn gjorde jeg det også den gang jeg jobbet i butikk. Smile/hilse og spørre om det er noe man kan hjelpe til med. Men å forfølge meg er bare stressende, og jeg liker ikke å bli spurt mange ganger.

Minner meg om da jeg var innom Kondomeriet for noen år siden. Hadde aldri vært innom en slik butikk, og dama bak disken formelig spratt fram bak disken og spurte sikkert 10 ganger om hun kunne hjelpe meg med noe, samtidig som hun fotfulgte meg. Jeg forsvant raskt ut av butikken for å si det sånn. Og sånn er jeg uansett hva slags butikk det måtte være, bare for å understreke det.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes et "Hei" og et "Si ifra om du trenger hjelp!" er hyggelig. Eventuelt om jeg er alene og står i prøverommet, så er det deilig om en ansatt spør om hun/han skal finne noen andre størrelser. Jeg liker ikke når de skal se om klærne sitter fint på meg osv. (det er jo bare kleint!) men det er utrolig godt å slippe å kle på seg og gå ut i butikken igjen om man har tatt feil størrelse av noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker den måten du sier du gjør det. Når noen spør meg flere ganger i en butikk så går jeg med en gang for da blir jeg ukomfortabel.

Endret av KaDust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Gi seg til kjenne over at de ha sett at jeg kommer inn i butikken. Enten ved et nikk eller hei.

- Ikke fotfølge meg rundt. Spørre om jeg trenger hjelp en gang er greit, men respekter et nei.

- Prøverommet skal jeg være i fred på. Stress nok med å prøve klær om jeg ikke skal forholde meg til noen på yttersiden i tillegg.

- Ikke push varer som man ikke ser etter. Skal jeg ha sokker, så ser jeg etter sokker. Bukse passer ikke som tilbehør til belte heller. Hadde jeg trengt en bukse, hadde jeg jo sett etter det...

- Ikke sitt og heng på telefonen til en hver tid, ikke baksnakk folk eller hold private samtaler i butikken



Anonymous poster hash: 0dcf3...5fc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si hei når jeg kommer inn i butikken. Ser du at jeg går litt rundt, så kan du spørre om jeg trenger noe hjelp. Sier jeg at jeg bare vil titte, så lar du meg være i fred.

IKKE stå bak kassen og stirr på meg og alt jeg foretar meg. Det er utrolig mange som gjør akkurat det, og jeg synes det er kjempeubehagelig. Da går jeg faktisk ut igjen med en gang.

IKKE mas på meg i prøverommet. Jeg vil skifte i fred. Jeg klarer å finne det jeg liker selv, og jeg klarer å kle av og på meg på egenhånd.

IKKE prakk på meg mere ting.

Hva slags butikk jobber du i, TS?



Anonymous poster hash: 1463c...eff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i butikk selv, og blir bedt om å "pushe" varer på kundene. :dry:
Pleier ikke gjøre dette med mindre sjefen står ved siden av meg. Dette en måte jeg hater å bli behandlet på selv, kommer ofte ikke tilbake hvor det er sånn.

Synes det er fint å bli hilst på, men er ikke noe jeg reagerer på hvis ikke. Det er greit å spørre en gang om man trenger hjelp, men hvis man sier nei virker det nesten respektløst å spørre igjen? Vet ikke. Tenker liksom at voksne mennesker vet da selv hva de vil og ikke, og å begynne å mase på dem får dem vel til å "mislike" personalet? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg er alene, synes jeg det er greit om de som jobber der kommer og spør om jeg trenger hjelp når jeg prøver klær, i tilfelle jeg trenger en annen størrelse. Eller iallefall at dere er lett tilgjengelige. Så slipper jeg å løpe ut selv og kle av og på meg. Noen ganger hender det at jeg kikker ut for å se om der er noen som jobber der som kan hjelpe meg å hente en bukse i en annen størrelse, og noen få ganger har jeg fått hjelp.

Ellers synes jeg det er hyggelig å få et "hei!". Jeg spør om jeg trenger noe hjelp, så det synes jeg bare er masete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg er enig med de fleste her. Si "hei" eller lignende når jeg kommer inn. Spør meg gjerne om jeg trenger hjelp, men respekter det om jeg sier at jeg bare vil kikke. Selv om jeg går og prøver noen klær, så ikke kom bort å kommenter klærne. Ønsker jeg din mening, så spør jeg om den.

Dersom jeg står midt i butikken å ser ut som om jeg er skikkelig forvirret så er jeg mest sannsynlig det. Da er det greit at du kommer bort å spør meg på nytt om jeg trenger hjelp. Mest sannsynlig har jeg ikke spurt deg fordi du har vært opptatt med en annen kunde i mellomtiden. Men igjen, respekter det med en gang om jeg fremdeles ikke trenger hjelp.

Og sist men ikke minst... Jeg bryr meg ikke om at du trykker på telefon eller skravler med en venninne når du ikke har noe annet å gjøre... Men når jeg kommer for å betale eller for å spørre om noe så legg vekk telefonen/venninnen med en gang. Ellers drar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Jeg vil gå i fred, om jeg lurer på noe kommer jeg til den ansatte og spør selv. Da gjelder det som regel størrelse eller om det finnes andre farger, er sjelden jeg spør "ser dette bra ut på meg?" :laugh: Hadde de kommet bort til prøverommet hadde jeg sperret opp øynene og tenkt "gå din vei!" inni meg. Å prøve klær er kos og noe jeg vil gjøre for meg selv, tar ikke med mamma eller venninner en gang :vetikke:

Forsåvidt forventer jeg ikke at de ansatte skal sitte med nesa nedi en smarttelefon heller, de skal være oppmerksomme og hyggelige, men ikke klengete eller masete. Selvsagt forventer jeg mer av de på Høyer og Acne enn de på H&M, men det sier seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Forresten TS, gjerne vis denne tråden til sjefen din, da vil hun/han nok se at pushing er det som til slutt pusher kunden UT av butikken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg takler ikke å være i butikker der de ansatte er for pågående. Det er helt greit at de ansatte hilse og spør om jeg trenger hjelp, men sier jeg nei så vil jeg være i fred. Det er en butikk i byen der de ansatte står ved siden av deg og kommenterer alt man ser på og presser på kunden produkter, den butikken går jeg rett og slett ikke inn i lenger, for det er fryktelig stressende for meg. Jeg vet om flere som ikke takler den butikken, så i lengden taper jo butikken kunder på sånn oppførsel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke to forskjellige problemstillinger her? 1. Hvordan liker du /foretrekker du å bli behandlet? 2. Hva får deg til å bruke mest mulig penger i en butikk. jeg liker jo ikke å bli pushet på, det er ubehagelig. men det er jo ikke sjefene dine så opptatt av. De vil ha flest mulig til å kjøpe mest mulig, og om en selger er mer pågående så får jo det folk til å kjøpe mer (med mindre du bikker over)

Gjør man egentlig det? Jeg vet ikke, men jeg tror aldri jeg har tatt med meg noe ekstra ved mersalg, med mindre jeg har gått glipp av 3 for 2 og alt har plukket med meg to :P

Og om de butikkansatte er veldig opptatt av mersalg, så velger jeg å ikke komme tilbake til den aktuelle butikken i det hele tatt. Det hjelper i alle fall ikke på salget.

Anonymous poster hash: 2b571...88b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke to forskjellige problemstillinger her? 1. Hvordan liker du /foretrekker du å bli behandlet? 2. Hva får deg til å bruke mest mulig penger i en butikk. jeg liker jo ikke å bli pushet på, det er ubehagelig. men det er jo ikke sjefene dine så opptatt av. De vil ha flest mulig til å kjøpe mest mulig, og om en selger er mer pågående så får jo det folk til å kjøpe mer (med mindre du bikker over)

En pågående selger får ikke meg til å kjøpe mer. Det får meg til å gå ut av butikken og aldri komme tilbake.

Anonymous poster hash: c3711...7c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser jeg meg forvirret rundt og søker blikkontakt, ta gjerne kontakt med meg. Hvis ikke, la meg være i fred :laugh:

Et hei og spørsmål om jeg trenger hjelp, er helt greit altså, men utover det vil jeg gå i fred. Og blir det for mye spørsmål/oppmerksomhet, går jeg stille og rolig ut av butikken og kommer sannsynligvis ikke igjen.

Så da kan man jo spørre seg hvor mye sjefene dine tjener på pushing av ekstra varer. De fleste steder finnes det jo flere butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det er mest behagelig om man blir hilst med et "Hei" og litt ettehvert "bare si ifra om jeg kan hjelpe deg med noe" utenom det ønsker jeg gå i fred. Er det ekspeditører som forfølger meg så går jeg fort som F...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar gjerne et smil og et hei når jeg kommer inn i butikken eller går forbi selgeren.

Jeg foretrekker ”Si fra hvis jeg kan hjelpe deg med noe” over spørsmål som ”Hva kan jeg hjelpe deg med i dag?” Selgeren trenger ikke si noe som helst, jeg kan spørre om hjelp selv.

Villighet til å hjelpe utover peking hvis jeg spør om hjelp.

I prøverommet: forutsatt at det er få kunder i butikken/prøverommet så kan selgeren godt spørre om klærne passet eller om jeg trenger andre størrelser. Det har ikke så mye å si.

Si ”Takk” og ”Ha det (bra)” når jeg betaler og går. ”Velkommen tilbake”, ”Takk for at du handlet hos butikkjede X” o.l. blir for mye, rett og slett litt kleint og falskt.

Jeg liker ikke selgere som:

  • Kaster seg over meg med en gang jeg kommer gjennom døra og begynner å mase om ukens tilbud.
  • Uoppfordret begynner å snakke om vær og vind og alt mulig.
  • Begynner å snakke om/kommentere varene jeg ser på.
  • Viser meg andre plagg enn de jeg selv ser på uten at jeg har bedt om det.
  • Røsker opp forhenget i prøverommet for å se hvordan plagget sitter (uten å sjekke om jeg er påkledd eller ikke).
  • Maser for mye om mersalgsprodukter (ved kassa er det OK å spørre om jeg f.eks trenger et par sokker eller tipse om matchende votter til lua jeg kjøper).

Jeg mener mersalgsprodukter eller ukens tilbud bør være så godt vist fram i butikken, at selgeren ikke trenger å fortelle meg om dem. Hvis jeg da bestemmer meg for å kjøpe produktene, vil det føles som mitt valg, ikke noe jeg ble lurt til å kjøpe av selgeren.



Anonymous poster hash: c3711...7c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gå i fred. Trenger jeg hjelp, så spør jeg om det. Det jeg aller helst vil at de ansatte skal gjøre for meg er å komme til kassen og ekspedere meg når jeg er klar til å handle. Irriterer meg over butikker der jeg blir spurt flere ganger om jeg trenger hjelp og kanskje til og med plaget i prøverommet, men ikke har folk kassa. Å vente lenge på å få betalt er trasig. Har lagt fra meg tingene på kassa og gått flere ganger.

Anonymous poster hash: a8245...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...