Gå til innhold

Hvordan vil du helst bli behandlet i klesbutikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes du gjør det må en måte jeg som kunde ville synes var behagelig.

Var for ikke så lenge siden i en butikk hvor hn som jobbet der var veldig pushy, hun kikket inn i prøverommet, og begynte å finne masse klær som var i litt samme stil som det jeg hadde valgt. Endte opp med at jeg hang fra meg alle klærne ikke kjøpte noe, og var helt rød i toppen, før jeg løp ut derfra. Ble ganske stressa og følte at det var pinlig å ikke kjøpe noe.

har også endt opp med å kjøpe noe fordi jeg har følt meg presset/medarbeider har brukt så mye tid på meg at jeg synes det er pinlig å gå ut derfra tomhendt.

Liker altså best å kikke selv, men synes selvfølgelig det er et veldig stort pluss om medarbeider smiler, sier hei, og gir blikkontakt når du kommer inn ibutikken,

Tenker at sjefene dine tenker mer på salg, enn at du og kunde skal føle dere komfortable i situasjonen. faktum er jo at mange folk kjøper ting når andre sier de skal kjøpe det .



Anonymous poster hash: b15a1...83a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liker din beskrivelse. Jeg liker at de kommer bort og sier at jeg må spørre viss jeg trenger hjelp. Ikke fordi jeg trenger "tillatelse" til å spør, men fordi de virker mer service-innstilt. Jeg liker at de er lett tilgjengelig tilfelle jeg trenger hjelp. Har mange ganger trengt hjelp til å ta ned et plagg og lignende, men den som jobber der sitter i private samtaler i telefon. Dette har skjedd langt flere ganger enn hva sjefene hadde ønsket å vite om. Jeg ønsker også at de gjør sitt beste for å tilfredsstille meg. Som f.eks sjekke om varen finnes på lager i en annen størrelse, ikke bare " tror ikke det...". Gjerne at de ringer på andre butikker i kjeden i nærheten. Liker også at de tilbyr seg henge på plass ting, da jeg ofte ikke husker hvor jeg fant alt.

Jeg liker ikke den typen oppførsel sjefen din oppfordrer til. Jeg blir irritert når de nærmest kommer etter meg inn i prøverommet, skal kle på meg og skal belære meg om alt. Her hvor jeg bor er det en butikk hvor alle som jobber der er sånn (fullt av kvinner på nærmere 60 som "kan alt"). Veldig synd da dette er en butikk med veldig mye fine klær og undertøy av skikkelige merker og god kvalitet. Jeg styrer også unna butikker hvor de ansatte åpenlyst og høylytt snakker stygt om kunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke to forskjellige problemstillinger her? 1. Hvordan liker du /foretrekker du å bli behandlet? 2. Hva får deg til å bruke mest mulig penger i en butikk. jeg liker jo ikke å bli pushet på, det er ubehagelig. men det er jo ikke sjefene dine så opptatt av. De vil ha flest mulig til å kjøpe mest mulig, og om en selger er mer pågående så får jo det folk til å kjøpe mer (med mindre du bikker over)

Personlig foretrekker jeg å bli latt være i fred etter jeg har sagt nei. Men så er vi jo alle forskjellige. Når jeg jobber med butikksjefen, eller om distrikt sjefen er innom sier de hele tiden at jeg skal gå til kunden for hver gang den kunden går ut av prøverommet for å sjekke seg selv i speilet. Eller at jeg skal gå om igjen og prate til en kunde som allerede har sagt at hun bare vil kikke selv. Pakke på de mer enn de har spurt om. Jeg ser som regel veldig fort hvis en kunde er litt sky og helst vil bli latt være for seg selv, eller om de er av typen som ønsker kontakt, og da håndterer jeg dem deretter når jeg står alene. Men når sjefen(e) er der må jeg må jo gjøre slik de sier jeg skal gjøre, men føler at det har heller en negativ virkning når jeg blir pushet på folk som vil være i fred, enn at det hjelper på salget. Derfor er det flott å få så mange gode tilbakemeldinger som jeg kan ta med meg og videreføre til sjefene! :)

Hva slags butikk jobber du i, TS?

Anonymous poster hash: 1463c...eff

Jeg jobber på Vero Moda. :)

Jobber i butikk selv, og blir bedt om å "pushe" varer på kundene. :dry:

Pleier ikke gjøre dette med mindre sjefen står ved siden av meg. Dette en måte jeg hater å bli behandlet på selv, kommer ofte ikke tilbake hvor det er sånn.

Synes det er fint å bli hilst på, men er ikke noe jeg reagerer på hvis ikke. Det er greit å spørre en gang om man trenger hjelp, men hvis man sier nei virker det nesten respektløst å spørre igjen? Vet ikke. Tenker liksom at voksne mennesker vet da selv hva de vil og ikke, og å begynne å mase på dem får dem vel til å "mislike" personalet? :klo:

Jeg er akkurat som deg, om jeg står alene behandler jeg kunder utifra slik som jeg skrev i første innlegg. Jeg synes rett og slett det er ubehagelig, både på mine og kundens vegne når jeg blir hele tiden pushet av sjefene. Det er kanskje litt respektløst å mase på kundene ja, for dem blir det et irritasjons moment, og det skal da være meningen at vi skal behandle kundene utifra hvordan -kundene- vil bli behandlet, sånn at de får en god handleopplevelse i butikken. Hvis ikke kan det jo være at de heller lar være å komme innom butikken neste gang. Og da mister vi jo potensielle salg igjen.

Forresten TS, gjerne vis denne tråden til sjefen din, da vil hun/han nok se at pushing er det som til slutt pusher kunden UT av butikken :P

Hehe ja det kan jo være lurt,jeg skal vise tråden uten selv å nevne at det var jeg som begynte tråden, ellers er det jo mulig at de ikke blir så fornøyde at jeg har uttykt hvordan jeg misliker måten de pusher på om de fortsatt ikke er enige! :)

Anonymous poster hash: 36e43...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange flotte svar forresten, det er til goood hjelp! <3



Anonymous poster hash: 36e43...9fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra beskrivelsene dine, trodde jeg at du jobbet i en fancy, eksklusiv butikk eller noe.

Vero Moda synes jeg generelt ikke er så gode på service, og har aldri opplevd å få den servicen som du sier at dere skal gi.



Anonymous poster hash: 7e4ea...034
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo ikke nødvendigvis jobbe i en eksklusiv butikk for å kunne gi god kundebehandling. Noen burde helt klart bytte arbeidssted selv om de jobber i en dyrere butikk.Noen passer rett og slett ikke til å jobbe i butikk.Kunne dratt frem eksempler her, men Egertorget er det eneste jeg vil røpe. Skal være god service i dyrere butikker, men ikke alltid det stemmer, nei. :dry:

Noen er superflinke og skulle vært sjefen i butikken og den som er sjef er kanskje best egnet til å jobbe på lageret f.eks. Ikke alle klarer å få ut potensialet i sine medarbeidere. Har opplevd både god og dårlig service fra Vero Moda f.eks. Men det er altså ikke bare de ansatte som har ansvaret for hvordan vi kundene blir behandlet. Det er jo sjefene som skal vite best. Men sånn er det ikke alltid.

Det er noe som heter at kunden alltid har rett og det betyr vel først og fremst at man må høre på kunden. Vi vet vel som regel hva vi ser etter i en butikk, jeg blir skikkelig sur om noen prøver å prakke på meg mer enn det jeg er ute etter i utgangspunktet.

Disse mersalgene f.eks. Sist jeg var i en kjedebutikk fikk jeg spørsmål om jeg ville ha med en bitteliten klesrulle.Ja, hvis den var gratis, så hadde det selvsagt vært greit.Som en ekstraservice til noen som kanskje handlet for mer enn si 500 eller 1000 kr. Men selv om den ikke var mer enn 20 kr eller noe sånt, så takket jeg nei. Det blir litt som at man skal klemme sitronen for siste dråpe if you know what I mean? Sånt er bare irriterende og unødvendig. :opplyser:



Anonymous poster hash: 35dcf...e20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at TS sin oppførsel mot kunder er eksemplarisk. Det verste jeg vet er pågående og salgskåte butikkansatte som fotfølger deg gjennom butikken. Sånt gjør meg bare stresset og får meg til å forlate butikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trivelig når man sier "Hei" til kunden når en kommer inn i butikken og slikt.

Men når butikkdama står utenfor prøverommet og venter med "Går det braaaaaaaaa?" er jeg raskt ute av butikken. Jeg vil helst prøve klær i fred - som noen andre nevnte, det blir nesten som å snakke med noen gjennom døra mens man sitter på do.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker måten du gjør det på, helt klart!

Var inne i en helt nystartet butikk i dag og kommer aldri til å sette mine ben der igjen. Dama spurte først om jeg trengte hjelp, og det er greit nok. Jeg svarte at jeg bare kikket litt og da begynner hun å vise meg forskjellige klær. Uff, orker ikke sånt mas!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med flertallet her. Smil, si hei og si gjerne at jeg bare må si ifra dersom jeg trenger hjelp. Gå deretter vekk og la meg få kikke på klær i fred. Jeg kommer helt sikkert ikke til å stjele noe, så du trenger ikke finne noe å rydde eller "tilfeldigvis" henge på plass akkurat der jeg kikker på klær. Dette har jeg opplevd mange ganger og er utrolig irriterende. Sto nylig i en butikk og prøvde ytterjakker sammen med ei venninne. Vi sto i selve butikken, ikke i prøverommet. Butikken var helt tom bortsett fra oss to og dama i kassen. Dama nærmest hang rundt oss og skulle "hjelpe" med å finne andre jakker enn de vi prøvde og som var på salg. Vi takket pent nei til hjelp både en, to og tre ganger. Da begynte hun å "rydde" rundt oss, flytte litt på kleshengere, brette allerede ferdig brettete klær ol. Veldig irriterende.

For all del, ikke nærm deg prøverommet dersom jeg prøver klær, da forsvinner jeg ut igjen fra butikken umiddelbart. Prøve klær klarer jeg helt selv. Kan enda ha mareritt om den gangen jeg sto i prøverommet for å prøve bikinier og dama åpnet forhenget for å se hvordan det gikk. Etter dette prøver jeg aldri bikinier i butikken. Seriøst aldri. Mersalg setter jeg heller ikke pris på, jeg finner det jeg trenger selv.

Med andre ord så vil jeg gjerne handle i TS sin butikk dersom hun er på jobb. Da kan jeg kikke i ro og fred samt spørre dersom jeg faktisk lurer på noe.



Anonymous poster hash: 9d4a8...fd6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør man egentlig det? Jeg vet ikke, men jeg tror aldri jeg har tatt med meg noe ekstra ved mersalg, med mindre jeg har gått glipp av 3 for 2 og alt har plukket med meg to :P

Og om de butikkansatte er veldig opptatt av mersalg, så velger jeg å ikke komme tilbake til den aktuelle butikken i det hele tatt. Det hjelper i alle fall ikke på salget.

Anonymous poster hash: 2b571...88b

Da jeg jobbet på cafe kune jeg ofte prakke på folk noe ekstra som de ikke "ville ha" sånn type: Jeg: "var det noe mer da?" Kunde: "Nei" Jeg: "ikke noe å drikke til?" Kunde: "Eh... jo, ja, en kaffe." Men det er jo selvfølgelig viktig at man ikke bikker over som jeg sa og blir for innpåsliten, man ser jo an kunden... Dette er jo som sagt ikke sånn man LIKER å bli behandlet, men at det kan funke for å få folk til å kjøpe noe mer er jeg helt sikker på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det slik når det kommer nye kunder inn:

Sier hei, gjerne med blikkontakt og såklart et smil. Lar kunden titte litt rundt, så spør jeg gjerne om det er noe jeg kan hjelpe til med, kunden svarer da ja/nei/vil bare titte. Da sier jeg "bare spør hvis det er noe du lurer på/ jeg står her borte hvis du lurer på noe". Ferdig.

Men seriøst; dere som ikke vil ha et hei engang. Forventer dere god service i en butikk når dere ikke vil hilse på den ansatte engang? Dere vet at vi er mennesker vi som står bak kassen også? Å handle i en butikk er en sosial ting, tro det eller ei, og det krever samspill mellom kunde og ansatt. Det aller verste som finnes er kunder som ikke hilser, ikke svarer når du spør om de skal ha med kvittering, pose, whatsoever. Føler meg aldri så lite verdt som når det er slike kunder innom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker det du beskrev at du gjør.
Ingenting er mer irriterende enn når ekspeditøren kommer med alle mulige plagg man skal prøve, jeg er da ingen dukke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ideelt sett skal den ansatte smile og si hei når jeg kommer inn, spørre om jeg trenger hjelp, og hvis jeg da svarer nei, bør den ansatte pusle videre med sine arbeidsoppgaver samtidig som h*n er oppmerksom og tilgjengelig så det er lett å få hjelp hvis jeg skulle lure på noe senere.



Anonymous poster hash: 7c558...417
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet på cafe kune jeg ofte prakke på folk noe ekstra som de ikke "ville ha" sånn type: Jeg: "var det noe mer da?" Kunde: "Nei" Jeg: "ikke noe å drikke til?" Kunde: "Eh... jo, ja, en kaffe." Men det er jo selvfølgelig viktig at man ikke bikker over som jeg sa og blir for innpåsliten, man ser jo an kunden... Dette er jo som sagt ikke sånn man LIKER å bli behandlet, men at det kan funke for å få folk til å kjøpe noe mer er jeg helt sikker på....

Nå mener jeg helt ærlig at det er litt forskjell på en klesbutikk og en kafé.

Når jeg først står foran disken, har bestilt og får spørsmål om jeg vil ha noe å drikke/spise til, så er det helt greit. Det kan til og med hende at jeg får lyst på noe.

Min erfaring med mersalg i klesbutikk, er at det sjelden er noe spesielt interessant eller relevant til det jeg allerede har plukket meg ut. Ofte er det spesielle tilbud, som overhodet ikke er noe jeg ser etter eller ønsker.

Anonymous poster hash: 2b571...88b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter pris på et smil og "Hei" når jeg ankommer butikken.

Om de lurer på om jeg trenger hjelp med en gang jeg er tråkket over dørstokken får de alltid et nei.

Tror jeg er litt forskjellig fra andre, for jeg liker at de kommer bort når jeg er kommet ut av prøverommet for å se på en Jeans bakfra f.eks.

Har ofte opplevd å prøve bukser som jeg føler ikke sitter helt, da kommer gjerne ansatte bort å spørr hva jeg synes, og finner frem en annen nesten maken bukse som sitter helt perfekt. Det liker jeg! :)

Dette med mersalg om at man skal pushe på folk flere ting når man KUN skal ha en ting, synes jeg er travelt. Får en liten tyrkia-følelse, for de som har vært der.

Er ofte konkurranser enten mellom de ansatte i butikken eller butikkene i kjedene på Mersalg. Derfor man gjør dette.

Anonymous poster hash: cc533...1c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blyanten

Jeg foretrekker å komme inn i en butikk, se meg litt rundt før ansatte kommer og spør om jeg trenger hjelp. Er større sjanse for at jeg kjøper noe da, enn de stedene man knapt har satt foten innenfor døra før de spør om du trenger hjelp og pusher på meg. Blir bare stressa av det og kjøper ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer vaffal full oppvarting. Når jeg entrer butikken forventer jeg at i det i hvert fall finnes en ansatt fri til å hilse på meg. Ikke noe surmuling heller, hun burde være blid og alt. Etter det trenger jeg noen til å hente frem og legge tilbake klærne jeg prøver, kanskje hjelpe meg å finne noen avdelinger og sånt. Det er stort sett slik en ansatt i klesbutikk burde te seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Crazycatlady

Jeg liker at den ansatte viser at h*n har sett meg,sier hei og gjerne spør om jeg trenger hjelp.

Men jeg hater mas. Hvis de maser gang på gang om jeg trenger hjelp,så har det alltid endt med at jeg går for jeg føler det ubehagelig med noen som fotfølger en og følger med på alt en ser på. Hvis jeg sier nei så betyr det at jeg bare vil se eller vet hva jeg skal ha.

Ansatte som maser utenfor prøverommet er det verste jeg vet,og sier "den var jo kjempefin på deg" uansett om du ser ut som en flodhest.

En gang jeg var på Carlings og skulle handle gave,så endte det med at alle de ansatte som var på jobb stod og skulle "hjelpe" meg. Følte meg nesten overfalt når de dro frem det ene plagget etter det andre. Hvorfor ikke bare la meg kikke litt i fred og heller la meg spørre hvis jeg ville det?Vet jo litt bedre selv hvilken stil den jeg skulle kjøpe til har.

Så den måten du ts beskriver er veldig bra,men jeg lurer på om butikkene virkelig selger mer med pågående selgere? Kanskje kundene føler seg presset til å kjøpe noe,og derfor kjøper mer. Ikke så veldig positivt sånn egentlig,selv om butikken tjener er penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes måten du gjør det på høres veldig bra ut. Når jeg handler klær så vil jeg gjerne ha mye tid til å vurdere hva jeg skal kjøpe, og jeg bruker ofte langt tid i prøverommet. Da er det veldig slitsomt hvis de ansatte er veldig masete. Det er hyggelig at de sier hei og spør om jeg trenger hjelp, og da svarer jeg som oftest nei. Hvis jeg får mer oppmerksomhet etter det blir jeg stressa og ender som oftest med å ikke kjøpe noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...