Gå til innhold

Hurra for sønnen min!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes denne påstanden er patetisk. Man skal ikke dømme andre pga måten de velger å konfirmere seg på. Hva med å respektere valget andre tar? Jeg hører det samme argumentet gang på gang og det begynner å bli kjedelig å høre det om og om igjen. Det finnes kristelig og borgerlig/humanistisk konfirmasjon. Konfirmert blir man uansett. Greit nok at konfirmasjon først var et kristent ritual, men man trenger ikke å se ned på andre bare fordi andre ikke velger kristelig.

TS kan jo i så fall gå foran med et godt eksempel, og slutte å omtale de som ikke velger slik som sønnen hennes gjør for "hyklere" ;)

Ellers helt enig med deg.

Anonymous poster hash: 3c525...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har helt rett at man skal ikke kritisere hvordan folk velger å konfirmere seg, men det går jaggu meg begge veier. Her får man passet påskrevet når man velger konfirmasjon i Kirken ogsy......just saying! Alle parter bør feie for sin egen dør.

Ja, det går begge veier, det er helt klart. Jeg reagerer bare på at enkelte folk mener det at en humanistisk konfirmasjon ikke er en konfirmasjon i det hele tatt. Folk må få mene det de vil, for all del, men det er ikke kjekt når man føler at man blir sett ned på og må forsvare seg selv bare fordi man mener det man mener.

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener at hvis man har hatt positive erfaringer med kristendom, men ikke tror på det akkurat nå... men er åpen for muligheten for at det kan endre seg så vil det føles rettere å konfirmere seg i kirken enn å gjøre det borgerlig. Mitt inntrykk av de som konfirmerte seg borgerlig var at det var de som ønsket å gjøre et stort poeng ut av at de var ateister. Og det er helt greit! Men det er ikke sikkert at det føles like greit for andre, spesielt når man er i en så ung alder, når man kanskje ikke helt vet hvor man står... og da kan det føles bedre å konfirmere seg kristelig. På samme måte som de fleste jeg kjenner har blitt døpt i kirken.

Det er helt greit for meg at du ville valgt annerledes, men jeg synes det blir for bastant å påstå at det finnes én rett måte for alle.

Det finnes så absolutt ikke en rett måte for alle. Det finnes heldigvis kun en riktig vei for hver av oss, og alle veiene er forskjellige og alle blir til mens vi går :)

Helt enig i at det er vanskelig for en 13-14 åring å skulle bestemme hva som er riktig og galt, og jeg dømmer ingen om de bestemmer seg for noe de "egentlig" ikke står inne for. Men jeg må få synes at det er litt rart...

En humanistisk konfirmasjon eller en akademisk konfirmasjon, for de som velger det, er så absolutt ikke bare for ateister. De er for alle ungdom som ønsker en flott markering og seremoni for å feire overgangen fra barn til voksen. Om noen føler seg religiøse, er usikre på om de ønsker å tilhøre et kirkesamfunn, er usikre på om de tror på en eller annen gud, eller de er agnostikere eller ateister, er opp til enhver. Det er dessuten langt fra alle 14 åringer som er helt sikre i sitt livssyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man er voksen når man er 14 år?

Konfirmasjon er et religiøst konsept. Det er verken ekteskapet eller begravelser.

Ja, fra mange tusen år siden og opp til for ca 50-60 år siden var man voksen som 14-15 åring. De siste 10-årene har "ungdom" dukket opp, og ungdomstiden varer jo helt til rundt 30 ;)

Overgangsritualer fra barn til voksen er ikke bare religiøse konsepter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...