Gå til innhold

Hurra for sønnen min!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Haha, jeg ble konfirmert borgelig fordi det var så viktig for min mor å ta avstand fra kirken. Tull og fjas, var det, men hun fikk da laget stort selskap og vist meg fram, og samtidig markert at hun var hipp og moderne.

Så dette kan gå begge veier, gitt. Det er ikke bare kristne som hykler ;)

Selv er jeg stoltest av mine to barn (en har valgt å konfirmere seg i kirken, en har valgt å ikke konfirmere seg i det hele tatt. Ja, du leste riktig: ikke noe selskap og ikke noe penger! Det er radikalt hos ungdommen, det). og like stolt av meg selv som faktisk klarte å holde meg helt nøytral og la de bestemme helt selv, uten å nedvurdere det jeg selv ikke måtte like.

Anonymous poster hash: 3c525...beb

Borgelig/humanistisk konfirmasjon har holdt på i 60 år. så det er ikke akkurat hipt og moderne ;)

Det kan være en flott og fin ting å markere overgangen fra barn til voksen, dette har man i de fleste kulturer, men om man virkelig ønsker dette bør kun være den unges valg.

Litt av "problemet" her er vel at det har blitt snakk om veldig store gavesummer etterhvert, noe jeg tenker kan ødelegge hele hensikten bar seremonien og feiringen, om den er kirkelig eller ikke. De fleste ungdom har vanskeligheter med å takke nei til summer opptil 50 000 kroner....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er så stolt av å ha en reflektert, tenkende sønn som står for det han mener og tør ta egne valg og som nekter å følge strømmen.

Han gjør det du vil han skal gjøre. Hvor selvstendig er det? Han gjør akkurat det samme som de andre

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er rart om du kaller HEFs undervisning for tull og fjas.... Eldstemann her konfirmerte seg borgerlig for 6 år siden og han lærte veldig mye der, og han sier at Camp Refugee burde være påbudt for alle ungdom.

Og det du sier om at mora di ville være hipp og moderne??? Borgerlig konf. har vært i MANGE år, og har aldri hørt noen si at det er hippt. :fnise:

Du er stolt av at den ene ungen ikke fikk noen penger, men at den som konfirmerte seg i kirken fikk..... det er bare motbydelig! Snakk om belønning for å "tro" ! :sjokkert:

Anonymous poster hash: 8be9c...8f8

Det var ganske hipt og moderne på bygda på starten av nittitallet, tro det eller ei.

Poenget til TS er jo også at det fremdeles er mange I DAG som konfirmerer seg som bare følger strømmen og pleaser foreldre, så da er det vel ikke helt mainstream likevel? Eller? Bestem dere nå. Enten er det veldig vanlig og sønnen til TS gjør ikke noe spesielt. Eller så er det uvanlig, og da var det uvanlig på min tid også.

Er det så vanskelig å forstå at også borgerlig konfirmasjon kan være hyklersk og mest for å vise seg frem? Som sagt var det et fett for min del, men det var veldig viktig for moren min å vise sin avstand til kirken. Litt samme smak i munnen som jeg får av TS sitt innlegg. Det er ikke noe galt i borgerlig konfirmasjon, men om ungen tvinges til det ene eller det andre går da akkurat for det samme. Eller er det bedre å tvinges til borgerlig enn til kirkelig, mener du?

For øvrig vet du ingenting om mine barns motiver for å konfirmere seg eller la være, og du vet enda mindre om hva de har fått eller ikke fått av oss foreldre. Kan hende vi ikke forskjellsbehandler, skjønner du. Men at det ene barnet ikke ønsket selskap og 200 kroner i en konvolutt fra tante Olga, var hans/hennes eget valg som jeg synes det står respekt av. På samme måte som at selv om vi naturlig nok ikke har noen kristne besteforeldre som pusher på, så konfirmerte det barnet som anser seg selv som kristen, kristent. Hvis du synes dette høres helt forferdelig ut, lurer jeg på hvor toleransen har blitt av.

Anonymous poster hash: 3c525...beb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som ble litt snurt for at alle her ikke ble like stolte av sønnen hennes som hun selv???

Det står helt klart respekt av å ta egne valg, og stå for det man mener.

Men det er utrolig respektløst å ta for gitt at alle andre som ikke tar det samme valget er hyklere. Uansett om du kjenner til klassens hans, har du vel ingen forutsetninger for å hvite hvordan samtlige elever der tenker og føler rundt det valget de tar.

At du attpåtil latterliggjør det andre skriver her, og kaller andres valg motbydelig gjør at jeg håper sønnen din har plukket opp andre holdninger enn det du fremviser - uansett konfirmasjons opplegg han valgte å følge.



Anonymous poster hash: a59d7...7aa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Det er da ganske spesielt å la seg konfirmere i kirken uten å tro på en kristen gud?.

Jeg tror absolutt at en kristen konfirmasjon og kurs er like flott og lærerik for en som føler tilhørighet til kirken og som tror på en gud, men problemet er vel at de fleste av ungdommene bare er 13 år når de skal bestemme om de skal konfirmeres og hvordan det skal gjøres...

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så spesielt... Vi har jo en kristen tradisjon her i landet, og selv om man ikke er kristen selv kan man føle en tilknytning til kirken. Og som jeg sa, hvis det betyr mye for slekten sin så kan man jo se på konfirmasjonen som en måte å hedre de på?

Noen konfirmerer seg jo også kristelig "i tilfelle de skulle ombestemme seg" og ende opp med å bli kristen senere. Det husker jeg i hvertfall at flere av oss tenkte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som ble litt snurt for at alle her ikke ble like stolte av sønnen hennes som hun selv???

Anonymous poster hash: a59d7...7aa

Det kan nesten virke sånn... ;)

For ordens skyld: selv om jeg ikke opplevde den borgerlige konfirmasjonen for nesten 25 år siden som så spennende og interessant, trenger det ikke være slik i dag. Og jeg synes det er et godt alternativ for de ungdommene som føler at det er det riktige. I klassene til barna mine har det vært noen elever som har valgt dette begge gangene :)

Men å hovere slik TS gjør i innlegget blir bare rart. Og jeg tenker at hvis det er holdningen som skinner igjennom (de andre er hyklere, men VI tenker riktig!), så er ikke sønnens valg særlig fritt allikevel ;) Han gjør som mor ønsker, akkurat som jeg gjorde. Jeg kunne jo latt være å konfirmere meg, eller konfirmert meg i kirken, men at moren min i så fall ville blitt skuffet er det ingen tvil om. Så borgerlig konfirmasjon er noen garanti for ungdom som tenker selv. Det kan være like mye press og forventninger der, bevisst eller ubevisst.

Anonymous poster hash: 3c525...beb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns ikke det er så veldig mye å rope hurra for. Man bør kunne forvente av de unge voksne at de er i stand til å danne seg sine egne meninger mener jeg. Min datter konfirmerer seg til neste år. Hun har gått i speideren, vært med i ungdomsklubben i den lokale menigheten og har flere venner der. Hun har også venner som ikke er kristne, og "ikke-kristelige hobbyer". Jeg kommer fra en kristen familie og regner meg selv som kristen. Faren hennes er ikke kristen, ei heller resten av hans familie. I oppveksten har jenta mi vært i kristne barnedåper og humanetiske navmefester, kirkebryllup og borgerlige, kristelige og borgerlige konfirmasjoner. Tilneste år velger hun selv om hun vil konfirmeres borgerlig, i kirken eller ikke i det hele tatt. Jeg er like stolt av henne uansett. Men igjen - det at hun tar valget selv syns jeg er en selvfølge, ikke en spesiell prestasjon som bør applauderes!

Anonymous poster hash: 246bf...bc5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor valgte jeg å IKKE konfirmere meg. Er ikke kristen, men støtter ikke HEF. Altså stod valget mellom Kirken (som jeg ikke tror på) eller ingen konfirmasjon. Jeg valgt å la vær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Var det et eget upåvirket valg? Jeg gjorde det i kirken, men er ikke kristen i dag. Jeg bare gjorde det som alle andre gjorde. :P

Anonymous poster hash: 97359...d15

En unge født i et hjem med ateister blir like mye påvirket som unger født i et hjem med religiøse.

Dette vil selvsakt ikke ateister innrømme. Men slik er det

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Næ så flott. Flott sønn du har. Gratulerer hipp hipp hurra hurra hurra. Han tenker, han reflekterer og drøfter. Han bekjemper de onde kristne makter gjennom borgerlig konfirmasjon. Han er en bauta, en gladiator, en frigjøringshelt. Han tenker ikke på penger eller ytre press, men på hva som er riktig og galt. Det er galt å tro på Gud. Gud er ond og kapitalens makt er ondt. Din sønn derimot står imot presset og velger den gode vei, den riktige vei, den gyldne vei hurra hurra hurra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

TS her.

Jeg kaller en spade for en spade. Mange av de er jo hyklerske. Bestekompisen har fått beskjed om at hvis han konfirmerer seg borgerlig så får han mindre penger. Er ikke det å være hyklersk så vet ikke jeg, for kristne er de ihvertfall ikke.

Og å konfirmere seg for å glede en besteforelder er enda mer hyklersk! Det er hyklersk av besteforeldrene også! De tvinger frem en kristen konfirmasjon og blunker ikke en gang av at poden skal stå i kirken og lyve! DET er hyklersk det!

Vi har snakket mye om dette hjemme og sønnen min er veldgi opptatt av at flere av kompisene ikke tør eller gidder å ta egen valg. De aller fleste konfirmerer seg i kirken fordi alle de andre skal det, ikke fordi de er kristne.

Anonymous poster hash: 8be9c...8f8

Sooooo? Hørt om hedonisme eller. Mest mulig lykke for flest mulig og minst mulig ulykke. Penger, happy familie, heftig orgelspelling, fortellinger fra gamle dager og en deilig og lun grav i det tiden er inne er det kjærka tilbyr. Dritdig spør du meg. Alle lyver, alle er grådige og alle driter i alle. Det er verden vi lever i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Hipp hurra for at han tar feil valg i livet???

Vi vet ikke hva som er riktig eller feil valg i livet. Det riktige valget er alltid det som gir mest lykke for den enkelte. Penger fører til bedre levevilkår og med det økt lykke. Tapte gutten penger på dette, så var det feil valg. Tjente han penger så var det riktig valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badebuksa

Vi vet ikke hva som er riktig eller feil valg i livet. Det riktige valget er alltid det som gir mest lykke for den enkelte. Penger fører til bedre levevilkår og med det økt lykke. Tapte gutten penger på dette, så var det feil valg. Tjente han penger så var det riktig valg.

Det vet vi vel. Du har en merkelig tankegang.

Han tar feil valg ved å forkaste kirken og kristendommen, men hey, han får gjøre det han vil i + - 70 år, da... Verre er det når han dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Det vet vi vel. Du har en merkelig tankegang.

Han tar feil valg ved å forkaste kirken og kristendommen, men hey, han får gjøre det han vil i + - 70 år, da... Verre er det når han dør.

Merkelig? Survival of the fittest. Hørt det noen gang? Det er slik verden er. Religion var bare brukt som et instrument for å bygge opp stater. Folk må frykte noe, altså Gud. Gud er bare bra hvis man kan bruke andres Gudstro til egen vinning. For eksempel konfirmasjon, julaften mm.

I tillegg er det jo mye god etikk og moral i bibelen, som høres bra ut. Ingenting imot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Det er da ganske spesielt å la seg konfirmere i kirken uten å tro på en kristen gud?.

Min eldste sønn valgte en humanistisk konfirmasjon, men var på nippen til å velge en kirkelig pga konfirmasjonsleiren de "kristne" konfimantene skulle ha. Bestevennen endte opp med kirkekonfirmasjon, men følte seg ikke helt vel når han måtte stille på kirkekonserter og følge et kurs med et visst fokus på kristendommen. For ikke å snakke om å stille i hvit lang kjortel og bli velsignet av presten ;)

Sønnen min var superfornøyd med et innholdsrikt og utrolig interessant kurs der de lærte og diskuterte etikk, moral, menneskerettigheter og livssyn. Ungdommen så tankevekkende filmer som de diskuterte etterpå, de hørte på foredrag av en tidligere rusmisbruker og en miljøforkjemper og de diskuterte og lærte ting rundt bla samliv og sex, rasisme og mobbing.

Seremonien var utrolig flott og rørende, i en fantastisk fint pyntet sal, med nydelig musikk og taler, og en høytidelig overekkelse av kursbeviset.

Jeg tror absolutt at en kristen konfirmasjon og kurs er like flott og lærerik for en som føler tilhørighet til kirken og som tror på en gud, men problemet er vel at de fleste av ungdommene bare er 13 år når de skal bestemme om de skal konfirmeres og hvordan det skal gjøres...

Nå er det nå sånn at de som konfirmerer seg kristelig er innom de samme temaene som borgerlig. Vil påstå at de som konfirmerer seg borgerlig slipper "billig" unna. Mye færre timer med "kurs". Og mindre krav til hva de må delta på, mye mindre de skal gjennom. Kristelig har de samme temaene pluss noe om kristendommen og en god del refleksjon over egen tro. Mye mer undervisning og mange flere treff. De må stille i kirken et visst antall ganger. Og de må bidra i gudstjenestene.

Anonymous poster hash: d7b40...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er da ingen konfirmanter som konfirmerer seg fordi de er troende. De aller fleste gjør det pga tradisjon, fest og penger. Anonymous poster hash: 7351d...077

Og hva vet du om det?

Min konfirmant valgte kirka fordi han tror og da ble borgerlig feil for ham. Det ble og unaturlig for han å velge bort konfirmasjon.

Anonymous poster hash: d7b40...8b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen konfirmerer seg jo også kristelig "i tilfelle de skulle ombestemme seg" og ende opp med å bli kristen senere. Det husker jeg i hvertfall at flere av oss tenkte.

Men må man være konfirmert for å bli kristen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg konfirmerte meg borgerlig fordi jeg ikke er kristen. Syns det er patetisk at alle gjør det i kirken bare fordi "De andre gjør det, jo". For all del, er jo sååå dumt å gjøre noe på egenhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren vår valgte også å konfirmere seg borgelig. Og klart man blir stolt av ungdommen som tar dette valget, uansett om det er kristelig eller borgerlig. Men det er jo klart at man skiller seg ut hvis man er den eneste eller en av de få som velger å gå "mot strømmen" for å si det sånn. Jeg ønsker dere til lykke på dagen når den kommer :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...