Gå til innhold

Hurra for sønnen min!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I en klasse hvorav 98% tydeligvis er troende og skal konfirmere seg i kirken er sønnen min den eneste som ikke skal gjøre det!

Syntes det er skammelig at sikkert 80 % av de kun gjør det for å føre den hyklerske tradisjonen videre. (Ja, jeg kjenner de godt, de har gått i samme klasse i 8 år.)

Jeg er så stolt av å ha en reflektert, tenkende sønn som står for det han mener og tør ta egne valg og som nekter å følge strømmen.

Hurra!



Anonymous poster hash: 8be9c...8f8
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var det et eget upåvirket valg? Jeg gjorde det i kirken, men er ikke kristen i dag. Jeg bare gjorde det som alle andre gjorde. :P



Anonymous poster hash: 97359...d15
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så godt å høre at noen tør å stå for det de mener! Jeg konfirmerte meg borgerlig selv, og jeg husker at de fleste av vennene mine konfirmerte seg i kirka kun for å please familien sin. Jeg ser på dette valget som mitt første store voksne valg, og det å konfirmere seg er jo å ta ett skritt inn i den voksne verden!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så godt å høre at noen tør å stå for det de mener! Jeg konfirmerte meg borgerlig selv, og jeg husker at de fleste av vennene mine konfirmerte seg i kirka kun for å please familien sin. Jeg ser på dette valget som mitt første store voksne valg, og det å konfirmere seg er jo å ta ett skritt inn i den voksne verden!

For meg var ikke det noe big deal. Jeg gjorde det i kirken som brødrene mine... men familien vår var ikke religiøs. Jeg tror det har litt med om ungdommen har tenkt over det selv. For min del, så brydde jeg meg ikke. Jeg ville bare konfirmere meg og ha selskap.

Men det var en i klassen som ville gjøre det borgerlig og som sa hun var ateist. Moren hennes truet meg ingen bunad eller gaver hvis hun gjorde det. Men hun fikk selskap til slutt. Slem mor da. :(

Anonymous poster hash: 97359...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var ikke det noe big deal. Jeg gjorde det i kirken som brødrene mine... men familien vår var ikke religiøs. Jeg tror det har litt med om ungdommen har tenkt over det selv. For min del, så brydde jeg meg ikke. Jeg ville bare konfirmere meg og ha selskap.

Men det var en i klassen som ville gjøre det borgerlig og som sa hun var ateist. Moren hennes truet meg ingen bunad eller gaver hvis hun gjorde det. Men hun fikk selskap til slutt. Slem mor da. :(

Anonymous poster hash: 97359...d15

For all del, det er jo ikke alle som konfirmerer seg i kirka som er "tvunget" til det! Noen ønsker å gjøre det der, og som i ditt tilfelle, så er det ikke alle som bryr seg. Jeg snakker om de som egentlig vil gjøre det borgerlig, sånn som hun i klassen din. Stakkars jente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg kommer fra er det omvendt blitt. Er nesten så man ikke tør å konfirmere seg i kirken lenger.



Anonymous poster hash: 6829f...21f
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var det et eget upåvirket valg? Jeg gjorde det i kirken, men er ikke kristen i dag. Jeg bare gjorde det som alle andre gjorde. :P

Anonymous poster hash: 97359...d15

Helt upåvirket, ja.

:)

Anonymous poster hash: 8be9c...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

I en klasse hvorav 98% tydeligvis er troende og skal konfirmere seg i kirken er sønnen min den eneste som ikke skal gjøre det!

Syntes det er skammelig at sikkert 80 % av de kun gjør det for å føre den hyklerske tradisjonen videre. (Ja, jeg kjenner de godt, de har gått i samme klasse i 8 år.)

Jeg er så stolt av å ha en reflektert, tenkende sønn som står for det han mener og tør ta egne valg og som nekter å følge strømmen.

Hurra!

Anonymous poster hash: 8be9c...8f8

Selvfølgelig skal du være stolt av sønnen din som har tatt et bevisst valg, all ære til ham for det, men kan du være stolt av ham uten samtidig å kritisere de andre som ikke valgte som ham?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Selvfølgelig skal du være stolt av sønnen din som har tatt et bevisst valg, all ære til ham for det, men kan du være stolt av ham uten samtidig å kritisere de andre som ikke valgte som ham?

80% av de som konfer seg i kirken gjør det fordi en eller annen foreldre/besteforelder vil det, noen ganger går disse pårørende så langt som å bestikke de med løfter om mer penger hvis de gjør det i kirka.

Sånn er det ihvertfall i Oslo området, kanskje de er mer ekte troende andre steder i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

80% av de som konfer seg i kirken gjør det fordi en eller annen foreldre/besteforelder vil det, noen ganger går disse pårørende så langt som å bestikke de med løfter om mer penger hvis de gjør det i kirka.

Sånn er det ihvertfall i Oslo området, kanskje de er mer ekte troende andre steder i landet.

Men siden denne forelderen (ts) er stolt over sønnen sitt valg, påvirker det jo ikke ham negativt. Det stiller seg jo helt annerledes for barn med kristne foreldre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

80% av de som konfer seg i kirken gjør det fordi en eller annen foreldre/besteforelder vil det, noen ganger går disse pårørende så langt som å bestikke de med løfter om mer penger hvis de gjør det i kirka.

Sånn er det ihvertfall i Oslo området, kanskje de er mer ekte troende andre steder i landet.

Det er så, men jeg er motstander av å fremheve seg selv, eller i dette tilfellet sitt barn, ved å kritisere andre.

Trådstarter kunne, etter min mening, fått frem poenget sitt uten å kalle 80 % av de som konfirmerer seg i kirken for lite reflekterte og hyklerske.

Hun kjenner barna, men vet mest sannsynlig lite eller ingenting om hva som ligger bak deres valg.

Kanskje konfirmerer de seg av tradisjon, men det kan like gjerne være et reflektert og gjennomtenkt valg.

Kanskje er de ikke troende der og da, men ønsker å lære mer om kristendom, etikk og moral for å kunne ta et valg om tro/ikke tro?

Kanskje konfirmerer de seg for å glede besteforeldre? Det er likevel et bevisst valg.

Vi kan diskutere i det vide og brede om årsakene til at de konfirmerer seg er riktige, men min erfaring er at det ofte ligger ofte mer refleksjon bak ungdommenes valg enn det som er oppe i dagen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være noe galt i å konfirmere seg kristelig for besteforeldre/foreldrene sin skyld. Er det noe galt i å ikke ville såre dem? Konfirmasjonen betyr mer for de besteforeldrene/foreldrene enn det gjør for barnet, så hvorfor ikke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være noe galt i å konfirmere seg kristelig for besteforeldre/foreldrene sin skyld. Er det noe galt i å ikke ville såre dem? Konfirmasjonen betyr mer for de besteforeldrene/foreldrene enn det gjør for barnet, så hvorfor ikke?

Jeg synes ikke det er galt. De gjør en innsats, de lærer mye om samfunn, mellommenneskelige relasjoner, etikk osv, det er ikke akkurat som om de velger den letteste utveien.

Da synes jeg det er verre med de ungdommene som velger å ha "konfirmasjonsselskap" uten å konfirmere seg hverken borgerlig eller kirkelig.

Men jeg synes det er viktig at ungdommene er bevisste på årsaken til at de velger å konfirmere seg, uansett om det er i humanistisk eller kristelig, og det opplever jeg at de fleste er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være noe galt i å konfirmere seg kristelig for besteforeldre/foreldrene sin skyld. Er det noe galt i å ikke ville såre dem? Konfirmasjonen betyr mer for de besteforeldrene/foreldrene enn det gjør for barnet, så hvorfor ikke?

Tja... Det er da ganske spesielt å la seg konfirmere i kirken uten å tro på en kristen gud?.

Min eldste sønn valgte en humanistisk konfirmasjon, men var på nippen til å velge en kirkelig pga konfirmasjonsleiren de "kristne" konfimantene skulle ha. Bestevennen endte opp med kirkekonfirmasjon, men følte seg ikke helt vel når han måtte stille på kirkekonserter og følge et kurs med et visst fokus på kristendommen. For ikke å snakke om å stille i hvit lang kjortel og bli velsignet av presten ;)

Sønnen min var superfornøyd med et innholdsrikt og utrolig interessant kurs der de lærte og diskuterte etikk, moral, menneskerettigheter og livssyn. Ungdommen så tankevekkende filmer som de diskuterte etterpå, de hørte på foredrag av en tidligere rusmisbruker og en miljøforkjemper og de diskuterte og lærte ting rundt bla samliv og sex, rasisme og mobbing.

Seremonien var utrolig flott og rørende, i en fantastisk fint pyntet sal, med nydelig musikk og taler, og en høytidelig overekkelse av kursbeviset.

Jeg tror absolutt at en kristen konfirmasjon og kurs er like flott og lærerik for en som føler tilhørighet til kirken og som tror på en gud, men problemet er vel at de fleste av ungdommene bare er 13 år når de skal bestemme om de skal konfirmeres og hvordan det skal gjøres...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Jeg tror absolutt at en kristen konfirmasjon og kurs er like flott og lærerik for en som føler tilhørighet til kirken og som tror på en gud, men problemet er vel at de fleste av ungdommene bare er 13 år når de skal bestemme om de skal konfirmeres og hvordan det skal gjøres...

Etter min erfaring er innholdet i kursene ganske like, bortsett fra at den kristne konfirmasjonsforberedelsene i tillegg har et kristent budskap.

Og mange kan føle tilhørighet til kirken uten å ha en personlig tro på Gud og kristendommen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg ble konfirmert borgelig fordi det var så viktig for min mor å ta avstand fra kirken. Tull og fjas, var det, men hun fikk da laget stort selskap og vist meg fram, og samtidig markert at hun var hipp og moderne.

Så dette kan gå begge veier, gitt. Det er ikke bare kristne som hykler ;)

Selv er jeg stoltest av mine to barn (en har valgt å konfirmere seg i kirken, en har valgt å ikke konfirmere seg i det hele tatt. Ja, du leste riktig: ikke noe selskap og ikke noe penger! Det er radikalt hos ungdommen, det). og like stolt av meg selv som faktisk klarte å holde meg helt nøytral og la de bestemme helt selv, uten å nedvurdere det jeg selv ikke måtte like.



Anonymous poster hash: 3c525...beb
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er så, men jeg er motstander av å fremheve seg selv, eller i dette tilfellet sitt barn, ved å kritisere andre.

Trådstarter kunne, etter min mening, fått frem poenget sitt uten å kalle 80 % av de som konfirmerer seg i kirken for lite reflekterte og hyklerske.

Hun kjenner barna, men vet mest sannsynlig lite eller ingenting om hva som ligger bak deres valg.

Kanskje konfirmerer de seg av tradisjon, men det kan like gjerne være et reflektert og gjennomtenkt valg.

Kanskje er de ikke troende der og da, men ønsker å lære mer om kristendom, etikk og moral for å kunne ta et valg om tro/ikke tro?

Kanskje konfirmerer de seg for å glede besteforeldre? Det er likevel et bevisst valg.

Vi kan diskutere i det vide og brede om årsakene til at de konfirmerer seg er riktige, men min erfaring er at det ofte ligger ofte mer refleksjon bak ungdommenes valg enn det som er oppe i dagen.

TS her.

Jeg kaller en spade for en spade. Mange av de er jo hyklerske. Bestekompisen har fått beskjed om at hvis han konfirmerer seg borgerlig så får han mindre penger. Er ikke det å være hyklersk så vet ikke jeg, for kristne er de ihvertfall ikke.

Og å konfirmere seg for å glede en besteforelder er enda mer hyklersk! Det er hyklersk av besteforeldrene også! De tvinger frem en kristen konfirmasjon og blunker ikke en gang av at poden skal stå i kirken og lyve! DET er hyklersk det!

Vi har snakket mye om dette hjemme og sønnen min er veldgi opptatt av at flere av kompisene ikke tør eller gidder å ta egen valg. De aller fleste konfirmerer seg i kirken fordi alle de andre skal det, ikke fordi de er kristne.

Anonymous poster hash: 8be9c...8f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg ble konfirmert borgelig fordi det var så viktig for min mor å ta avstand fra kirken. Tull og fjas, var det, men hun fikk da laget stort selskap og vist meg fram, og samtidig markert at hun var hipp og moderne.

Så dette kan gå begge veier, gitt. Det er ikke bare kristne som hykler ;)

Selv er jeg stoltest av mine to barn (en har valgt å konfirmere seg i kirken, en har valgt å ikke konfirmere seg i det hele tatt. Ja, du leste riktig: ikke noe selskap og ikke noe penger! Det er radikalt hos ungdommen, det). og like stolt av meg selv som faktisk klarte å holde meg helt nøytral og la de bestemme helt selv, uten å nedvurdere det jeg selv ikke måtte like.

Anonymous poster hash: 3c525...beb

Syntes det er rart om du kaller HEFs undervisning for tull og fjas.... Eldstemann her konfirmerte seg borgerlig for 6 år siden og han lærte veldig mye der, og han sier at Camp Refugee burde være påbudt for alle ungdom.

Og det du sier om at mora di ville være hipp og moderne??? Borgerlig konf. har vært i MANGE år, og har aldri hørt noen si at det er hippt. :fnise:

Du er stolt av at den ene ungen ikke fikk noen penger, men at den som konfirmerte seg i kirken fikk..... det er bare motbydelig! Snakk om belønning for å "tro" ! :sjokkert:

Anonymous poster hash: 8be9c...8f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

TS her.

Jeg kaller en spade for en spade. Mange av de er jo hyklerske. Bestekompisen har fått beskjed om at hvis han konfirmerer seg borgerlig så får han mindre penger. Er ikke det å være hyklersk så vet ikke jeg, for kristne er de ihvertfall ikke.

Og å konfirmere seg for å glede en besteforelder er enda mer hyklersk! Det er hyklersk av besteforeldrene også! De tvinger frem en kristen konfirmasjon og blunker ikke en gang av at poden skal stå i kirken og lyve! DET er hyklersk det!

Vi har snakket mye om dette hjemme og sønnen min er veldgi opptatt av at flere av kompisene ikke tør eller gidder å ta egen valg. De aller fleste konfirmerer seg i kirken fordi alle de andre skal det, ikke fordi de er kristne.

Anonymous poster hash: 8be9c...8f8

Du sier at du kaller spade for en spade, og da skal jeg gjøre det samme.

Den eneste forskjellen på din sønn og de du kaller hyklerske, er at han valgte en livssynsnøytral undervisning og sermoni, ellers finnes det ikke en eneste forskjell!

Han konfirmerte seg av samme grunn som alle andre, uansett om begrunnelsen for å ville konfirmeres var å markere sitt første voksne standpunkt, eller om det var for pengene sin del - han er ikke annerledes enn alle andre.

Så hvorfor fortjener han respekt, men ikke alle andre som gjør nøyaktig det samme?

Og hvis du tror konfirmantene står i kirken og lyver, så vet du ikke hva en kristen konfirmasjon er. Konfirmantene lover ingenting, de bekrefter ingenting, de mottar en bekreftelse/velsignelse, hverken mer eller mindre. Akkurat som alle brudepar som gifter seg i kirken fordi det er så høytidelig.

Trosbekjennelsen fra konfirmantene ble fjernet fra liturgien rundt 1980 eller noe slik

Jeg vil også bare legge til at det er mye skjult tro blant ungdommer, mye mer enn de fleste er klar over, og jeg synes det er ille når det for mange er lettere å si at de konfirmerer seg for pengene, enn fordi de er søkende eller kristne.

Endret av Sprettballen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen konfirmanter som konfirmerer seg fordi de er troende. De aller fleste gjør det pga tradisjon, fest og penger.



Anonymous poster hash: 7351d...077
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...