Gå til innhold

Hurra for sønnen min!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hipp hurra for at han tar feil valg i livet???

og hva mener du med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt at du blir så stolt av sønnen din for dette. Helt vanlig valg nå til dags. Var nok heller ikke helt upåvirket med tanke på hvor glad du ble for dette.



Anonymous poster hash: ac193...2d0
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nightwich

Det er ikke noe som heter borgelig konfirmasjon. Det er et påfunn laget av de som vil at sine håpfulle også skal få fest og gaver.

Konfirmasjon er et kristent ritual.

Enten konfirmerer man seg i kirken og står for det valget ellers konfirmerer man seg ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som heter borgelig konfirmasjon. Det er et påfunn laget av de som vil at sine håpfulle også skal få fest og gaver.

Konfirmasjon er et kristent ritual.

Enten konfirmerer man seg i kirken og står for det valget ellers konfirmerer man seg ikke.

Jeg er i grunnen enig, for den egentlige årsaken til at man fikk et alternativ til kirkelig konfirmasjon var nok at det skulle gjøre det lettere å velge bort noe som alle bortsett fra jøder og pinsevenner gjorde.

Misforstå meg ikke. Det er ikke noe galt med humanistisk konfirmasjon i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe som heter borgelig konfirmasjon. Det er et påfunn laget av de som vil at sine håpfulle også skal få fest og gaver.

Konfirmasjon er et kristent ritual.

Enten konfirmerer man seg i kirken og står for det valget ellers konfirmerer man seg ikke.

Jeg synes denne påstanden er patetisk. Man skal ikke dømme andre pga måten de velger å konfirmere seg på. Hva med å respektere valget andre tar? Jeg hører det samme argumentet gang på gang og det begynner å bli kjedelig å høre det om og om igjen. Det finnes kristelig og borgerlig/humanistisk konfirmasjon. Konfirmert blir man uansett. Greit nok at konfirmasjon først var et kristent ritual, men man trenger ikke å se ned på andre bare fordi andre ikke velger kristelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt at du blir så stolt av sønnen din for dette.

Anonymous poster hash: ac193...2d0

Så det er sykt å være stolt av barnet sitt når det tar et selvstendig valg og ikke følger strømmen altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så spesielt... Vi har jo en kristen tradisjon her i landet, og selv om man ikke er kristen selv kan man føle en tilknytning til kirken. Og som jeg sa, hvis det betyr mye for slekten sin så kan man jo se på konfirmasjonen som en måte å hedre de på?

Noen konfirmerer seg jo også kristelig "i tilfelle de skulle ombestemme seg" og ende opp med å bli kristen senere. Det husker jeg i hvertfall at flere av oss tenkte.

Oi! du mener virkelig, helt på ekte at det er smart å konfirmere seg kristelig, i tilfelle man skulle ombestemme seg og bli kristen senere??? Unnskyld meg men det må være det desidert teiteste og mest hyklerske begrunnelsen jeg noensinne har hørt...

Det å konfirmere seg i kirken, og ikke tro på det som er hele meningen med seremonien, må da føles veldig feil? For meg hadde det føltes som om jeg skulle latt meg konvertere til islam eller jødedommen, uten å tro på de respektive guder og profeter og hellige skrifter.

Hvis jeg hadde vært prest i den norske kirke, ville jeg synes det var trist at folk lot sine barn døpe i guds, jesus og den hellige ånds navn, gifte seg i kirken, med vigsel og guds velsignelse eller la seg begrave med kirkelig liturgi, alt gjort som hellige og religiøse ritualer, uten at vedkommede var kristen.

Men det er mulig jeg ser på religion på en annen måte enn deg. Jeg tenker at det er noe man må stå for, det må bety noe, og ikke minst være et valg man tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunnen enig, for den egentlige årsaken til at man fikk et alternativ til kirkelig konfirmasjon var nok at det skulle gjøre det lettere å velge bort noe som alle bortsett fra jøder og pinsevenner gjorde.

Misforstå meg ikke. Det er ikke noe galt med humanistisk konfirmasjon i seg selv.

Niks! Den egentlige årsaken til at man fikk alternativer til kirkelig konfirmasjon, var at seremonier og feiring av overgangen fra barn til voksen er noe man gjør overalt i hele verden, uansett religion eller kulturbakgrunn.

Lurer på om du synes kirken skulle hatt monopol på bryllupsseremonier og gravferder også? Fordi det liksom er så kristent å gifte seg, eller å bli gravlagt.... ;)

Heldigvis lever vi ikke i et presteregime som i Iran. Vi kan velge religion og livssyn hvis vi ønsker det, det er opp til enhver nordmann om han vil tro på en eller flere guder eller om han ikke vil tro.

Over halvparten av den norske befolkning tror ikke på en kristen gud. At noen bruker argumenter som at de fleste trodde på en kristen gud i Norge for 100 år siden blir veldig meningsløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! du mener virkelig, helt på ekte at det er smart å konfirmere seg kristelig, i tilfelle man skulle ombestemme seg og bli kristen senere??? Unnskyld meg men det må være det desidert teiteste og mest hyklerske begrunnelsen jeg noensinne har hørt...

Det å konfirmere seg i kirken, og ikke tro på det som er hele meningen med seremonien, må da føles veldig feil? For meg hadde det føltes som om jeg skulle latt meg konvertere til islam eller jødedommen, uten å tro på de respektive guder og profeter og hellige skrifter.

Hvis jeg hadde vært prest i den norske kirke, ville jeg synes det var trist at folk lot sine barn døpe i guds, jesus og den hellige ånds navn, gifte seg i kirken, med vigsel og guds velsignelse eller la seg begrave med kirkelig liturgi, alt gjort som hellige og religiøse ritualer, uten at vedkommede var kristen.

Men det er mulig jeg ser på religion på en annen måte enn deg. Jeg tenker at det er noe man må stå for, det må bety noe, og ikke minst være et valg man tar.

Ja, jeg mener at hvis man har hatt positive erfaringer med kristendom, men ikke tror på det akkurat nå... men er åpen for muligheten for at det kan endre seg så vil det føles rettere å konfirmere seg i kirken enn å gjøre det borgerlig. Mitt inntrykk av de som konfirmerte seg borgerlig var at det var de som ønsket å gjøre et stort poeng ut av at de var ateister. Og det er helt greit! Men det er ikke sikkert at det føles like greit for andre, spesielt når man er i en så ung alder, når man kanskje ikke helt vet hvor man står... og da kan det føles bedre å konfirmere seg kristelig. På samme måte som de fleste jeg kjenner har blitt døpt i kirken.

Det er helt greit for meg at du ville valgt annerledes, men jeg synes det blir for bastant å påstå at det finnes én rett måte for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den egentlige årsaken til at man fikk alternativer til kirkelig konfirmasjon, var at seremonier og feiring av overgangen fra barn til voksen er noe man gjør overalt i hele verden, uansett religion eller kulturbakgrunn.

Lurer på om du synes kirken skulle hatt monopol på bryllupsseremonier og gravferder også? Fordi det liksom er så kristent å gifte seg, eller å bli gravlagt.... ;)

Så man er voksen når man er 14 år?

Konfirmasjon er et religiøst konsept. Det er verken ekteskapet eller begravelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen konfirmanter som konfirmerer seg fordi de er troende. De aller fleste gjør det pga tradisjon, fest og penger. Anonymous poster hash: 7351d...077

Jeg konfirmerte meg i kirken etter gundig overveielse og egen overbevisning. Festen min besto av fem mennesker og jeg fikk en bok og litt kake.

Tenkte jeg selv - ja, det gjorde jeg.

Var noen stolte av meg - slett ikke.

Et eller annet sier meg at ts bare hyller selvstendige valg når hun er enig i valget.....(hvor selvstendig var sønnens valg egentlig.....?)

Anonymous poster hash: 52cd8...ac3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Piiiip

Jeg synes denne påstanden er patetisk. Man skal ikke dømme andre pga måten de velger å konfirmere seg på. Hva med å respektere valget andre tar? Jeg hører det samme argumentet gang på gang og det begynner å bli kjedelig å høre det om og om igjen. Det finnes kristelig og borgerlig/humanistisk konfirmasjon. Konfirmert blir man uansett. Greit nok at konfirmasjon først var et kristent ritual, men man trenger ikke å se ned på andre bare fordi andre ikke velger kristelig.

Du har helt rett at man skal ikke kritisere hvordan folk velger å konfirmere seg, men det går jaggu meg begge veier. Her får man passet påskrevet når man velger konfirmasjon i Kirken ogsy......just saying! Alle parter bør feie for sin egen dør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som heter borgelig konfirmasjon. Det er et påfunn laget av de som vil at sine håpfulle også skal få fest og gaver.

Konfirmasjon er et kristent ritual.

Enten konfirmerer man seg i kirken og står for det valget ellers konfirmerer man seg ikke.

Kunne ikke blitt mer enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det et eget upåvirket valg? Jeg gjorde det i kirken, men er ikke kristen i dag. Jeg bare gjorde det som alle andre gjorde. :P

Anonymous poster hash: 97359...d15

Samme her. Og er svært få av de som konfirmerte seg i kirken samtidig, som anser seg selv som "kristen" nå :P Kanskje 1%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I klassen min var det motsatt. De aller fleste konfirmerte seg borgerlig. Jeg valgte kristen konfirmasjon, for det er det riktige for meg. Foreldrene mine går kun i kirken på julaften, og sa at det var helt greit for dem om jeg valgte borgerlig konfirmasjon, og ville ikke presse meg i verken den ene eller andre retningen. Jeg valgte det altså helt selv. Bør man ikke kunne forvente det av konfirmantene, at de kan ta et eget valg? Eller er det virkelig noe å være skikkelig stolt over?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atesister er et morsomt folk, de liker å kritisere men tåler ikke å bli kritisert.



Anonymous poster hash: c497f...e3f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg konfirmerte meg i kirken fordi jeg er kristen, og ikke fordi alle andre gjorde det, hurra for meg :-)
Ville heller konfirmert meg i kirken uten penger, enn borgerlig med penger, selvom det var en flott bonus hehe!

Men bra for ham, hvis han ikke er kristen er det ingen grunn til å komfirmere seg i kirken. Man skal ta selvstendige valg, ikke følge strømmen :-D



Anonymous poster hash: ded57...c71
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som heter borgelig konfirmasjon. Det er et påfunn laget av de som vil at sine håpfulle også skal få fest og gaver.

Konfirmasjon er et kristent ritual.

Enten konfirmerer man seg i kirken og står for det valget ellers konfirmerer man seg ikke.

Jeg er helt enig, men da hadde bare alle ungdommer som ikke var kristen, latet som de var det bare for å konfirmere seg så de fikk penger. Og det blir enda mer feil spør du meg.

Anonymous poster hash: ded57...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...