Gå til innhold

8 år og koseklut!?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

For ordens skyld;

at noe er patologisk, betyr ikke at det nødvendigvis har med sykdomslære å gjøre.

Begrepet brukes i mange sammenhenger.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosan
- Jeg vil ikke at barna skal være babyer lengst mulig selv om jeg godtar kosebamser.

Det er forskjell på bamser og "koseklut". Bamser er noe større barn har på rommet sitt, mens koseklut kan sammeliknes med smokk. Smokker og kosekluter er noe små bleiebarn bruker.

Spurte sønnen min og kameraten hans nå rett før de gikk ut om hva de syntes om dette, og de lo begge når jeg forklarte hva koseklut betyr. Da lo de begge to og ristet på hodet, noe så dumt hadde de ikke hørt om før. De er 6 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Fiona*

Dette begynner å minne om slik amerikanerne reagerte da Janet flashet puppen...

Verdensfreden er ikke viktig nok, sier jeg bare.

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trådstarter
Man kan da virkelig ikke sammenligne amming og koseklut. Og selv om du påstår at du ikke gjør det, er det jo nettopp det du gjør. Du skriver at amming også er en form for trygghet i likhet med kosekluten, dermed sammenligner du de to.

Jeg har ikke påstått at jeg ikke sammenligner de. Jeg skrev at jeg ikke mener det er det samme. Det betyr ikke at man ikke kan sammenligne.

Dette var et forsøk på å angripe logikken som benyttes i enkeltes argumentasjon. Hvis alle svaner er hvite - og Per er en svane - er det logisk korrekt å si at også Per må være hvit. Hvis alle vaner som skaper trygghet for barnet er OK å fortsette med så lenge barnet vil, og amming/koseklut skaper trygghet - så må det altså være ok å fortsette med begge deler. Jeg mener selvsagt ikke at det er ok å fortsette med alt som skaper trygghet - jeg bare angriper argumentasjonen enkelte av dere bruker for at kosekluten skal få beholdes. Det er forresten morsomt å se at flere i ammedebatten jeg linket til over, brukte argumentet "Stakkars barn - det må jo bli mobbet?" som argument for at ammingen burde stoppe. Men når det er snakk om koseklut er det samme argumentet ikke lenger gyldig?? Det blir litt rart...

Men jeg er enig i at dette med ammingen er et sidespor, og vi begynner vel uansett å gå litt lei debatten nå ;-)

men vi hadde også i denne diskusjonen en kverulerende gjest..

Vel, dette er et diskusjonsforum.. Da diskuterer man. Ikke alltid med like stort hell, selvsagt, men vi gjør vel alle dette litt for underholdningens del? ;-) Hvor ufattelig kjedelig hadde det ikke vært om vi var enige om alt?

Det at jeg er gjest, har ingenting med dette å gjøre. Jeg ønsker ikke et nick fordi jeg har litt paranoia med tanke på å bli gjenkjent. Dette er det større risiko for hvis folk kan koble sammen flere ulike innlegg. Jeg ville skrevet akkurat det samme i denne saken om jeg ikke var gjest.

(og sånne hoverings- smileyer kan du slutte med. :wink: )

Sorry :oops: var litt trøtt i går :-) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på bamser og "koseklut". Bamser er noe større barn har på rommet sitt, mens koseklut kan sammeliknes med smokk.

Og der er vi altså uenige :wink: . Jeg kan ikke se at det er en stor forskjell hvorvidt tøyfilla har bamseform eller ikke...

Spurte sønnen min og kameraten hans nå rett før de gikk ut om hva de syntes om dette' date=' og de lo begge når jeg forklarte hva koseklut betyr. Da lo de begge to og ristet på hodet, noe så dumt hadde de ikke hørt om før. De er 6 år gamle.[/quote']

Våger å påstå at det har med hvordan man spør å gjøre.

Forøvrig syns jeg det høres rimelig spes ut med 6-åringer som ler og rister på hodet av det andre gjør... Det er en voksen (og rimelig fordømmende) reaksjon for så små barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Fiona*

Ja, jamfør det som ble sagt her om at barna vet hvilke holdninger som gjelder hjemme... barn blir som foreldrene... Synes det var pussig.

Men hvem var det som fortalte de guttene om den koskluten da? Det var jo en som selv mener det er latterlig... Kom ikke å si at den versjonen som ble fortalt var helt nøytral...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der er vi altså uenige :wink: . Jeg kan ikke se at det er en stor forskjell hvorvidt tøyfilla har bamseform eller ikke...

Forskjellen er at bamsen er en leke i form at stoff, og ikke bare noe man klamrer seg til å lukter på for å få sove, mens koseklut er noe man kunstig søker trøst og beskyttelse fra og som gjør en usikker så fort den ikke er i nærheten

Ja, jamfør det som ble sagt her om at barna vet hvilke holdninger som gjelder hjemme... barn blir som foreldrene... Synes det var pussig.

Men hvem var det som fortalte de guttene om den koskluten da? Det var jo en som selv mener det er latterlig... Kom ikke å si at den versjonen som ble fortalt var helt nøytral...

Ok, så barna dine har ikke egne meninger om ting de da, de svarer kun det de vet at du ville ha sagt?

Det er en grunn til at en del barn blir mobbet, og hvis du hevder at dette skjer fordi barna reflekterer holdninger i hjemmet, så tar du skammelig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg hadde ei lita pute(vesleputa) til jeg var mange år. krise om jeg ikke fikk den med meg overalt.

Dette går over.

Noen har kosebamser,noen en koseklut.

Ingenting å løpe mann av huse for.

Om denne kosekluten betyr så mye så la han få ha den.

Unga finner ut selv når de vil slutte med de enkelte tingene. De modnes forskjelligt alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane
Hadde en 8 åring som overnattet hos oss ikke fått sove fordi han måtte ha koseklut som han hadde glemt hjemme' date=' ja da hadde jeg jammen lurt på hva som var feil med han. Antakelig hadde jeg hentet en bleie, og smokk fra min 2 årige datter som han kunne ha brukt, så kunne de to småbarna ha delt sprinkelsengen.[/quote']

:evil:

Dette vitner jo om god forståelse for hva en engstelig åtteåring trenger.

Min åtteåring har ingen koseting, og jeg hadde nok synes det var litt rart om en overnattingsvenn hadde med seg koseklut. Men det hadde vel ikke akkurat vært min business å fordømme eller himle med øynene over det.

Jeg mener at slikt som oftest går over etter en tid. Jo mindre oppstyr rundt det, jo bedre.

Husk: Det er forskjell på unger! Det viktigste er vel at de får ha det så bra som mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at bamsen er en leke i form at stoff, og ikke bare noe man klamrer seg til å lukter på for å få sove, mens koseklut er noe man kunstig søker trøst og beskyttelse fra og som gjør en usikker så fort den ikke er i nærheten

Det er altså det vi er uenige om. Jeg mener man søker like mye trøst og beskyttelse i en kosebamse som i en koseklut, og kan ikke se at det er så mye bedre om den "ikke-levende" trøsten har påsydde øyne og et merkelig smil... :-)

Selv liker jeg å lukte på dyna mi når jeg sover - er det også sykt? Jeg får faktisk ikke sove uten en dyne, og den beste er min egen - selv om jeg ikke tar den med meg på tur :ler: Nyvasket dynetrekk er deilig - best er den etter første natten :ler::ler: (Jeg er godt over 30 altså!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gift og over tredve, og har kosepute i sengen min hver eneste natt. Til og med to stykker! De er omlag 20 x 20 cm store og min elskede datter har laget dem til meg. Jeg har de med meg på ferie, og overalt ellers hvor jeg skal sove over.

Jeg må være gal, jeg....... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Jeg er gift og over tredve, og har kosepute i sengen min hver eneste natt. Til og med to stykker! De er omlag 20 x 20 cm store og min elskede datter har laget dem til meg. Jeg har de med meg på ferie, og overalt ellers hvor jeg skal sove over.

Jeg må være gal, jeg....... :wink:

Jeg tør ikke engang begynne å fortelle om mitt forhold til bamser...... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tør ikke engang begynne å fortelle om mitt forhold til bamser...... :ler:

Min bamse er nærmere femti cm lang og flyttet inn til min datter da hun rundet året. Jeg fikk den av min mamma da jeg var liten, og hun hadde fått den av en kjæreste da hun var tenåring. Jeg hadde den med meg overalt, da jeg flyttet på hybel flyttet bamse også. Nå bor den hos min datter, sammen med hennes lille "Kosen" som hun fikk da hun var noen mnd gammel. Hun sover fremdeles med den i sengen, nå er hun snart sjetteklassing. Min sønn har "Dåttan", som han har hatt i sengen siden han var baby.

Det er langt vanligere å ha en kosedings i senga enn mange tror, gudskjelov :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Det er langt vanligere å ha en kosedings i senga enn mange tror, gudskjelov :wink:

Jeg og sambo har bamser på tur i senga, så det ikke skal bli urettferdig for bamsene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Nå har jeg ødelagt min egen tråd og debatt ved å forsvare meg selv i hjel, men syns det var viktig å prøve å stoppe stormen rundt min håndtering av dette, og få debatten tilbake til de tingene som kanskje er mest interessante her:

  • Er det forskjell på koseklut, smokk, kosedyr? Når skal barnet avvennes med de ulike tingene, og hvorfor/hvorfor ikke?

Er det forskjell på gutter og jenter? Er det for eksempel mer akseptert at jenter har slike koseting i den alderen?

Har fedre lavere terskel for koseting enn mor? (Kan det for eksempel være at mor har en tendens til å ville beholde sønnene sine som små, mens de tidligere stiller krav til sine døtre, mens det er omvendt for far? (stiller mer krav til sønner, og vil gjerne beholde døtrene som små?))

Skal man vende barnet av med ting fordi det kan skape mobbing, eller er det ”samfunnet” som skal vendes av med sine holdninger?

Jeg klarer bare ikke å skjønne problemstillingen til "trådstarter" her. Smokk og koseklut og kosebamse er forskjellige ting.

Hvorfor skal guttungen "avvennes" med en koseklut (eller kosebamse)? Hvis dette er en ting han trives med å ha når han skal sove, hvorfor skal han ikke få lov til det? Om han beholder denne kosekluten til han blir 12 eller 50, for den del - hva gjør det? De fleste av oss (?) har ting vi gjør for å kose oss, du tuller deg kanskje inn i et pledd og drikker en kopp te, denne gutten liker å ha et bestemt tøystykke med i senga.

Slike koseting slutter han med når han føler for det selv. Etter hvert som han blir større skjønner han selv at det er noe han bør holde for seg selv (for å unngå mobbing?) og han vil sikkert klare seg bedre på overnatting uten denne etterhvert også.

Du skal jo heller ikke se bort fra at han var overtrøtt og sutrete pga dette. Hadde de lagt seg tidligere hadde han kanskje registrert at kluten ikke var med og ikke gjort noe mer ut av det.

Når det gjelder dette med fedre kontra mødre, vet jeg i allefall at jeg aldri, ALDRI kunne fått barn med en mann som var troende til å "stramme opp" en 8 åring pga koseklut eller sutring etter midnatt i et fremmed hjem.

Og at dette skal ha sammenheng med at moren er alene med ham: Ærlig talt!! Mener du at kluten er et slags pappa-substitutt da eller? Eller mener du at den fraværende faren skaper et sutteklutbehov??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Trådstarter

Embla, du har misforstått hva jeg mente med alenemødre. Jeg har besvart dette i et annet innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk på over 30 år fortsatt har bamser og puter i sengen og ikke kan klare seg uten dette, viser jo med all tydlighet hvor dumt det er å ikke avvenne ungene med slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det var da veldig så fordømmende enkelte er over andre barn.

Jeg vet d a om flere som har hatt ulike ting i senga som kos.

Hvem har ikke hatt en bamse som liten, som bare måtte være med oss senere. Den representerte noe trygt i livet.

Sjokkert skriver en, går det virkelig an?

Min vennine hadde også koseklut. Den ble byttet ut med at hun måtte ha puten på en spesiell måte i ansiktet. Det har fulgt henne hele livet.

Det den sjokkerte beskriver her, er helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes din reaksjon er UNORMAL.

Det er da ingen forskjell på kluter, bamser, puter eller hva det måtte være.

Det er enkelte ting vi bare må ha? Har du ingen "laster" du har dradd med deg videre i livet? Synd for deg i så tilfelle.

Jeg har det slik at min dyne er best. Jeg tar med min egen dyne da jeg overnatter hos andre. Det er kosen min. Jeg får nesten ikke sove med fremmed dyne.

Slik kan vi vel alle fortsette å ramse opp.

På ditt inlegg virker det som om det er det verste du har opplevd her i livet.

Slike folk som deg som reagerer så unormalt, synes jeg faktisk synd i.

Lurer på hvordan du reagerer når det virkelig skjer noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...