la Flaca Skrevet 14. juni 2004 #22 Skrevet 14. juni 2004 Forstår jeg deg rett med at disse spørsmålene er rettet til Tex? Ja, de var til henne.
Elle Melle Skrevet 14. juni 2004 #23 Skrevet 14. juni 2004 Blir moralen at man må håpe på at barnet velger seg en koseting som er sosialt akseptert? Med andre ord er man heldig om barnet har en kose pute eller bamse, mens koseklut og smokk er mindre bra? Jaja, det kunne vert verre. Jeg vet om en liten gutt som nekter å gå noen steder uten sin kose-bh. Han vil IKKE ha noe annet, og moren er relativt flau... Jeg synes det er ganske artig og søtt, men er glad det ikke er mitt undertøy som er med over alt. Heldigvis er han en baby ennå, men det kunne jo blitt pinlig på korpstur om noen år.
Anglofil Skrevet 14. juni 2004 #24 Skrevet 14. juni 2004 Hei hei! Jeg ser faktisk ikke dette som noe stort problem, f. eks finnes det barn som er like avhengige av en kosebamse som en koseklut. Kan ikke helt se forskjellen her. Det er jo greit å avvenne en slik vane, men i den alderen er det da ikke vanlig å ty til kosebamser o.l...? Mvh Yvonne
Gjest Trådstarter Skrevet 14. juni 2004 #25 Skrevet 14. juni 2004 Stakkars gutt. ..og det var synd på ham fordi? - Mor hadde glemt å sende med klut? - Jeg tenkte inni meg at det var rart at gutten brukte koseklut? - Jeg tenkte inni meg at det var rart at gutten ble så lei seg? - Han måtte sove en natt uten kosekluten? - Annet? Dere kan gjerne angripe meg for mine holdninger til koseklut, men jeg syns ikke dere har noen rett til å si noe om hvordan jeg oppfører meg mot barna, for det vet dere ingenting om. Jeg syns vi taklet dette OK etter forholdene (som jeg beskrev over, kunne vi ikke hente kluten). Jeg skjønner derfor ikke hva det er jeg skal ha gjort mot denne gutten som er så ille.
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 14. juni 2004 #26 Skrevet 14. juni 2004 At du i det hele tatt mener det er et problem vitner om total mangel på empati. Og det er godt mulig at gutten merket meget vel hvor "teite" dere syntes han var, selv om du ikke sa det høyt. At 8 år gamle gutter er oppe til over midnatt - selv om det er helg - syns jeg faktisk er verre enn at en gutt blir lei seg fordi han ikke har kosekluten sin. At det skal henge sammen med en fraværende far at han ikke er "avvent" kosekluten, er noe av det største tullet jeg har lest på lenge. Selv begynte jeg på pensjonatskole da jeg var 10, og min tøydokke (som jeg hadde hatt siden jeg var baby) var med. INGEN reagerte, verken barn eller voksne. Jeg hadde overhode ikke reagert om ungen min hadde overnattingsgjest i 8 - 12 års alderen og "måtte" ha et elelr annet til kos!
Gjest Anonymous Skrevet 14. juni 2004 #27 Skrevet 14. juni 2004 hei...er HELT enig med trådstarteren her...å ha koseklut synes jeg er vel overdreven for en gutt på hans alder...jeg har selv en sønn på snart ni år,og han har hatt et koseteppet med seg overalt tidligere..den måtte han ha sammen med tommelen...dette teppet ba vi han kaste for ca.2,5 år siden...da vi mente han var ALTFOR stor til å fortsette med dette. Han var ikke enig og har heller ikke helt glemt det...hadde det vært opp te han så hadde han brukt det enda...men det kan han glemme..!!sånn er det bare!!
Gjest Fraggel Skrevet 14. juni 2004 #28 Skrevet 14. juni 2004 Tviler på at gutten skades av en koseklut. Vær heller mer bekymret for voldsfilmene de ukritisk får med seg om kveldene, du. (I følge MEG) Det er så mye hysteri rundt at ungene ikke blir "voksne"/store fort nok - jeg snakket ikke før jeg var godt over året og hadde smokk utrolig lenge - noe som kan sidestilles med koseklut. Jeg har klart meg relativt greit likevel! Synes jeg selv. Og hvor mange har vel ikke med seg bamsen sin, selv om de går på barneskolen? Ingen grunn til panikk.
:-) anna Skrevet 14. juni 2004 #29 Skrevet 14. juni 2004 Hva er dette for slags tråd da?! La nå barn være barn. Skal han slutte med koseting før han er klar for det fordi voksne mennesker reagerer på det? Åtte år gamle barn er på forskjellige nivå... Og de har perioder der de er mer eller mindre selvstendige. Jeg synes det er en uting å kalle så små barn for pyser, om de ikke er på det emosjonelle stadiet voksne forventer. Egentlig så tror jeg dette innlegget er bare tull. (Med en pappa som sitter i sofaen og rødmer over en "pysete" åtteåring )
Gjest Tex Skrevet 15. juni 2004 #30 Skrevet 15. juni 2004 Og denne kommentaren startet en bølge av protester mot trådstarter ser jeg... Og det er som vanlig min skyld i dine øyne.... Vet du, dersom denne guttungen er så dønn avhengig av kosekluten sin for å få sove bør du heller angripe moren hans, som ikke tok ansvar og sendte den med! Ja helt klart. Det jeg reagerer på er trakasseringen av den stakkars gutten, der far rødmer, mor drar igang en mobbekamanje og ikke engang vil vurdere å la gutten få ringe og snakke med sin mor. Og jeg syns det må være tillatt å stusse når en unge på 8-9 år fortsatt er såpass usikker i sovesituasjonen at h*n trenger en spesiell koseting for å få ro... Eller er det forskjell på smokk og koseklut? Hadde du reagert dersom han fortsatt brukte smokk i en alder av 81/2, eller er det helt greit? Smokk, klut, bamse, hva som helst, det er ikke poenget. Poenget er at når man tillater at ens barn skal få sove hos en kamerat overlater man ansvar for trygghet til kameratens foreldre. Hadde min sønn kommet hjem og fortalt disse tingene ville han ikke fått lov å komme på besøk til denne familien mer. Det er ikke tillatt å stusse i det hele tatt, en skal la barn være barn og ikke minst respektere det som foregår innenfor en families fire vegger når det gjelder å skape trygghet for egne barn. Jeg syns trådstarter og dennes samboer skulle skamme seg grundig. Forøvrig er jeg enig med anna, det er forhåpentligvis bare et forsøk på å skape en debatt. Noe jeg liker svært godt.....
la Flaca Skrevet 15. juni 2004 #31 Skrevet 15. juni 2004 Det er ikke tillatt å stusse i det hele tatt' date=' en skal la barn være barn og ikke minst respektere det som foregår innenfor en families fire vegger når det gjelder å skape trygghet for egne barn. Jeg syns trådstarter og dennes samboer skulle skamme seg grundig.[/quote'] Yeah right! Jeg nekter å tro at du ikke en gang hadde hevet på øyebrynet dersom en kompis av sønnen din i en alder av 8 insisterte på å få smokken sin til kvelds. Sorry...
Gjest Primula Skrevet 15. juni 2004 #32 Skrevet 15. juni 2004 Jeg synes ikke det er noe galt med en gutt på 8 år som har en koseklut, og dersom han hadde vært tryggere med den, hadde jeg gjort alt jeg kunne for å få tak i den. Jeg reagerer mer på oppførlselen til trådstarter og samboer, det er mulig gutten ble enda mer utrygg da han så reaksjonen til dem. Kanskje det var derfor han gråt? Jeg reagerer også på at guttene tydeligvis ikke gikk til sengs før over midnatt. Det at de sikkert var overtrøtte, var kanskje også med på å forsterke reaksjonen hans. Og forresten er det forskjell på koseklut og smokke. Barna bør slutte med smokke før 3- års alderen pga at det kan hindre språket og skjevstille tennene, ikke av annen grunn.
Gjest Trådstarter Skrevet 15. juni 2004 #33 Skrevet 15. juni 2004 Oi, her var det mye å svare på. Begynner med Sissis innlegg. At du i det hele tatt mener det er et problem vitner om total mangel på empati. Jeg mener det er et stort problem at foreldre ikke vender barna deres av med babyfakter. Ikke fordi jeg mangler empati, men fordi det kan være med på å gjøre denne gutten til et mobbeoffer. I tillegg mener jeg at avvenning av koseklut, er en like naturlig del av barneoppdragelsen som avvenning av bleier og smokk. Jeg skjønner ikke hvordan det gjør meg til et ufølsomt vesen/en som mangler evnen til å leve seg i andres situasjon, så det må du utdype for meg. Og det er godt mulig at gutten merket meget vel hvor "teite" dere syntes han var' date=' selv om du ikke sa det høyt. [/quote'] Jeg syns ikke gutten var teit, men jeg synes moren hans gjør en tabbe når hun ikke vender ham av med dette. Jeg er dessuten veldig sikker på at gutten ikke merket noe til mine tanker om dette. Som jeg har skrevet flere ganger nå, skjønner jeg at noen barn er mer sårbare/følsomme enn andre. Derfor gjorde jeg som enhver mor ville gjort: Trøstet ham. Det endrer likevel ikke det faktum at jeg ble overrasket over både kluten og tåreflommen, for jeg er rett og slett ikke vant til slike barn. Tja… det var start på fotball-VM – guttene er fotballgale, og fikk lov til å se begge kampene. Deretter ble de sendt i seng. Alle som har hatt små overnattingsgjester vet imidlertid at det kan ta litt tid å roe ned småtassene når de ligger og prater og tuller.. Gutten kom først på at han trengte kosekluten når vi hadde gitt dem beskjed 3 ganger om at de måtte legge seg for å sove… og da var klokken blitt ca midnatt. Tar ikke selvkritikk på dette. Dessuten tror jeg du misforstår hele problemstillingen. Dette handler ikke om hvorvidt gutten har lov til å bli lei seg eller ikke, men om hvorvidt det er normalt å fortsatt være avhengig av koseklut i en slik alder.
Gjest Trådstarter Skrevet 15. juni 2004 #34 Skrevet 15. juni 2004 Jeg synes det er en uting å kalle så små barn for pyser, om de ikke er på det emosjonelle stadiet voksne forventer. Jeg er enig med deg i at man ikke skal kalle barn for pyser, og jeg ville aldri ha sagt det til gutten. Sammenligner man to barn – hvorav den ene for eksempel er mørkredd, og den andre ikke er mørkredd, må det likevel være mulig å beskrive den ene som mer pysete enn andre. I hvert fall her på KG ;-) Mulig jeg tar feil nå, og jeg gidder ikke gå tilbake å sjekke, men jeg er rimelig sikker på at jeg har skrevet ”pysete” - med gåseøyne. Meningen med det var nettopp å få frem at jeg ikke mener det så bastant som det kan høres ut. Egentlig så tror jeg dette innlegget er bare tull. (Med en pappa som sitter i sofaen og rødmer over en "pysete" åtteåring ) Niks. Ikke tull. Men jeg ser at jeg kanskje ikke fikk frem hele historien i de første innleggene. Var mer opptatt av å få frem ”sjokket” – enn måten vi faktisk taklet dette på. Siden dette ga mange av dere et skjevt bilde av hva som skjedde, og mange har valgt å tolke det som om vi behandlet gutten dårlig, understreker jeg nok en gang at jeg selvfølgelig trøstet gutten. Derfor roet han seg også. Riktignok bommet vi i starten når vi forsøkte å finne erstatningskluter til ham (vi burde nok skjønt at dette bare ville gjøre vondt verre), men det var ingenting i det jeg sa eller gjorde som viste hva jeg tenkte inni meg. Mannen min involverte seg ikke, men så er det nå også gjerne slik at det er mor som ordner opp, så det tror jeg neppe gutten tenkte noe videre over. At JEG så at mannen min var ”flau” inne i stuen, betyr ikke at gutten så det. Gutten hørte selvfølgelig heller ikke at vi pratet om hvor rart vi syntes dette var.
Gjest Trådstarter Skrevet 15. juni 2004 #35 Skrevet 15. juni 2004 Det jeg reagerer på er trakasseringen av den stakkars gutten, der far rødmer, mor drar igang en mobbekamanje og ikke engang vil vurdere å la gutten få ringe og snakke med sin mor. Trakassering? Mobbekampanje?? Nå tar du litt av her :-) Er enig med deg i at det kan diskuteres om vi burde tilbudt gutten å snakke med sin mor, men han spurte ikke, og vi prøvde å løse situasjonen selv, noe vi også til slutt klarte. Hadde min sønn kommet hjem og fortalt disse tingene ville han ikke fått lov å komme på besøk til denne familien mer. Hvilke ting da? Spør du gutten om hva som skjedde, ville han kunne fortalt følgende historie: "Jeg ble lei meg fordi du hadde glemt å pakke ned kosekluten min, mamma, og jeg syns det var dårlig gjort av deg. Jeg var redd for at jeg ikke skulle få sove, men mammaen til Tore satt og snakket med meg til jeg sovnet, så da gikk det bra allikevel."
Gjest Trådstarter Skrevet 15. juni 2004 #36 Skrevet 15. juni 2004 Nå har jeg ødelagt min egen tråd og debatt ved å forsvare meg selv i hjel, men syns det var viktig å prøve å stoppe stormen rundt min håndtering av dette, og få debatten tilbake til de tingene som kanskje er mest interessante her: Er det forskjell på koseklut, smokk, kosedyr? Når skal barnet avvennes med de ulike tingene, og hvorfor/hvorfor ikke? Er det forskjell på gutter og jenter? Er det for eksempel mer akseptert at jenter har slike koseting i den alderen? Har fedre lavere terskel for koseting enn mor? (Kan det for eksempel være at mor har en tendens til å ville beholde sønnene sine som små, mens de tidligere stiller krav til sine døtre, mens det er omvendt for far? (stiller mer krav til sønner, og vil gjerne beholde døtrene som små?)) Skal man vende barnet av med ting fordi det kan skape mobbing, eller er det ”samfunnet” som skal vendes av med sine holdninger?
Gjest Anonymous Skrevet 15. juni 2004 #37 Skrevet 15. juni 2004 For å ta noe av det du spør om: De aller aller fleste barn vil selv venne seg av med "babyting" når de er modne for det. De trenger ikke å bli avvent. Det kan dessuten skape nokså store traumer å bli fratatt "tryggheten" sin for tidlig. Mobbeoffer skapes IKKE ved at barnet har en koseting "for lenge". DU definerer at ungen har koseklut "for lenge", samtidig sier du at sønnen din overhode ikke reagerte. Burde ikke det si deg noe om hvem som mobber/legger opp til mobbing?!?! Selvsagt vil en gutt m. koseklut (el) bli mobbet av de andre ungene, dersom de andre ungene har hørt sine foreldres sjokkerte uttalelser om hvor fælt det er at en så stor gutt har..... hvem er det da som legger opp til mobbing?!? Jeg står for det jeg skrev i mitt første innlegg - det er verken gutten eller hans mor det er noe galt med, men deg og dine holdninger. Snakk om å ville skape problemer! Forøvrig: siden gutten først ba om kosekluten når det var veldig sent, og han hadde blitt bedt om å være stille flere ganger - da vil jeg hevde at han ikke er spesielt avhengig av den! Det var situasjonen der og da - overtrøtt og litt kjeftbruk fra voksne han åpenbart ikke er helt trygg på - som utløste det behovet.
grublis Skrevet 15. juni 2004 #38 Skrevet 15. juni 2004 Min sønn brukte koseklut, var totalt avhengig av den og fikk ikke sove uten. Men jeg var forutseende nok til å skifte den ut med jevne mellomrom, slik at en substitutt ble godtatt. Ikke så pedagogisk riktig kanskje, men jeg betalte han for å slutte da han var fem år. Det fungerte fint - for han. Dette fordi jeg ikke ville at han skulle bli mobbet for dette når han ble skolegutt. Trådstarter: Smokk er uten tvil noe som er forbehold babyer, mener jeg. Når det kommer til koseklut og dyr er det vel stor forskjell på unger. Det virker på meg som om det er mer godtatt at jenter bruker kosedyr enn gutter. At moren til denne åtteåringen var enslig mor kan da umulig ha noe med saken å gjøre? Har sett barn av bla. lærerpar som har brukt smokk til de er godt over fire, og det synes jeg er alt for lenge :o Forøvrig er jeg enig med trådstarter at koseklut til en gutt på åtte er drøyt, for guttens del. Men det kan være viktige grunner til at han fortsatt har den. Synes ikke dette gjør han til en pyse. Vi må bare leve med at alle foreldre oppdrar sine unger på forskjellige måter. Våre er oppfører seg slik vi forventer og har lært dem, mens andre sine unger har lært noe annet - de gjør bare det som er normalt for dem. Unger er nådeløse, og avhengighet av en koseklut kan fort bli mobbegrunn i den alderen. Dessverre særlig for gutter. De skal allerede i den alderen være "tøffe".
Gjest Phair Skrevet 15. juni 2004 #39 Skrevet 15. juni 2004 Trådstarter, etter måten du formulerer deg på må jeg spørre om du hadde reagert på samme måte hvis det gjaldt en jente. Eller hadde hun også vært "pyse" etter mangel på kontakt med pappa'n sin?
Gjest Trådstarter Skrevet 15. juni 2004 #40 Skrevet 15. juni 2004 Trådstarter' date=' etter måten du formulerer deg på må jeg spørre om du hadde reagert på samme måte hvis det gjaldt en jente. [/quote'] Jeg stiller jo spørsmål over om nettopp dette: Jeg tror at jeg personlig ville reagert likt om det var en jente, siden jeg syns koseklut er en baby-greie. Men jeg ville nok av en eller annen grunn reagert mindre om det var en jente med kosedyr. Det er kanskje ikke spesielt konsekvent.. Du har ikke lest innleggene mine godt nok hvis det er slik du har oppfattet det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå