Gå til innhold

8 år og koseklut!?

Fremhevede innlegg

Gjest Poirot
Skrevet
At folk på over 30 år fortsatt har bamser og puter i sengen og ikke kan klare seg uten dette' date=' viser jo med all tydlighet hvor dumt det er å ikke avvenne ungene med slike ting.[/quote']

Jeg klarer meg uten.

Videoannonse
Annonse
Gjest GreenSky
Skrevet

Vel, jeg er 26 år og har en kosebamse. Den har jeg så og si hatt med meg i senga hver natt siden jeg var 3 år gammel.

Gjest Trådstarter
Skrevet
Har du ingen "laster" du har dradd med deg videre i livet? Synd for deg i så tilfelle.

Hvorfor er det synd på meg? Dette skjønte jeg ikke. Kan ikke se at jeg har lidd noen nød uten koseklut/smokk/kosebamse etter barnehagen. Syns heller utrolig synd på deg, som ikke får sove uten dynen din??? Det må da være en utrolig belastning? Hvordan kan du reise på ferie?

Slik kan vi vel alle fortsette å ramse opp.

Ehhh.. nei.. det tror jeg virkelig ikke vi kan!!

På ditt inlegg virker det som om det er det verste du har opplevd her i livet.

Heia -heia :ler:

Selvsagt. Verre enn dette blir det nok ikke. Sliter med traumene fortsatt. Herre Gud, da. Et visst saklighetsnivå bør vel være mulig å få til?

Gjest *Fiona*
Skrevet

GA mente mine barn ikke hadde egne meninger fordi jeg ymtet frempå om at barn ofte møter de voksnes forventninger... Det innlegget til GA sier mer om hans/hennes vilje til å ta ting ut av perspektiv samt totalt manglende innsikt i basic psykologi, enn det sier om mitt barns evne til selvstendighet - så jeg det får bare tale for seg selv, tror jeg...

Skrevet

Personlig syntes jeg det er merkelig om voksne mennesker ikke klarer å sove uten koseklut, dynen sin, tommelen sin eller hva det måtte være.

Mange foreldre syntes det er søtt at barna deres får et favorittkosedyr eller koseklut. Dette er en last spør dere meg.... Vi bytter ut kosedyrene til datteren vår støtt og stadig, da vi helst ikke vil at hun får denne "lasten". For hva er vitsen dersom hun sovner like godt uten? Barn's behov etter koseklut/dyr er ofte skapt av foreldrene tror jeg.

Hva hvis man glemmer kosedyret/kluten hjemme? Blir barna helt fra seg da eller? Nei, bedre om barna sovner uten koseting av noe slag syntes vi.

Greit at voksne mennesker har kosedyr "for morro skyld" med seg over alt. Men dette kan da ikke sammenlignes med et barns kosedyr? Dere blir vel ikke hysteriske og ikke får sove dersom kosetingen blir glemt hjemme? I så fall må jo dette kalles en last.

Gjest Anonymous
Skrevet

Rosan viser ved sitt innlegg en total mangel på forståelse for barn. Hun vil også YDMYKE en 8-åring ved å gi han bleie og smokk som tilhører en toåring.

å total mangel på forståelse og innlevelse for et barn er det sjelden jeg ser.

Hadde det vert unormalt med koseklut eller hva det måtte være, så hadde mor sikkert ikke sendt med gutten. Om det var flaut, hadde den sikkert ikke vert med til fremmede.(denne natt glemt)

Det er da mye barnelittratur som er beregnet for foreldre slike ting er nevnt.

Kan ikke huske å ha lest/hørt at dette er unormalt.

Desverre, har de fleste ting inne på Kg en tendens til å bli sykeliggjort. Alt som ikke " jeg/vi" gjør/bedriver er SYKT.

Hvor mange 1-klassinger er det ikke som har med seg en ting i sekken av ymse kosedyr? Det er ikke få. Kall tingen/bamsen hva det måtte være.

Vi ser i eldre år da det kommer til eksamen. Da kaller man det plutselig for "lykketing" Dette er ting folk har hatt i mange år.

Og hva med "suttingen" til dere her inne(mange) Jeg tenker da på sigaretten. De fleste klarer dere ikke uten den suttinga. Det er en trøst og venn i røyken? Dere må ha den md uansett hvor dere er? Om dere ikke får brukt den inne hvor dere er, så blir den da brukt.

Skrevet
Hadde en 8 åring som overnattet hos oss ikke fått sove fordi han måtte ha koseklut som han hadde glemt hjemme' date=' ja da hadde jeg jammen lurt på hva som var feil med han. Antakelig hadde jeg hentet en bleie, og smokk fra min 2 årige datter som han kunne ha brukt, så kunne de to småbarna ha delt sprinkelsengen.[/quote']

Ærlig talt!! :roll:

Hørt ordet empati?? Etter innlegget ditt å dømme er det tvilsomt at du har noen erfaring med praktisering, i alle fall!

Til informasjon: Empati: Å føle med andre mennesker.

Du burde prøve det ut!!

Skrevet

Og hva med "suttingen" til dere her inne(mange) Jeg tenker da på sigaretten. De fleste klarer dere ikke uten den suttinga. Det er en trøst og venn i røyken? Dere må ha den md uansett hvor dere er? Om dere ikke får brukt den inne hvor dere er, så blir den da brukt.

Du kan da ikke sammenligne avhenighet av nikotin med "avhengighet" av koseklut/bamse??

Å sutte på en sigarett har overhode ikke med å gjøre savn etter sutting på smukk eller tommel. Nikotin er det mest vanedannede midlet - faktisk værre enn heroin.

Det er ingen trøst og venn i røyken - dette er bare unnskyldning for avhengigheten. For hvem ønsker vel å innrømme at de er så avhengig av nikotin? Kjedsomhet, vane, sutting - ingenting å gjøre med sannheten.

Les boka "endelig en ikke røyker" så forstår du poenget mitt. Om du ikke selv røyker, har du liten rett til å uttale deg om dette. Røyker selv, og er på god vei til å slutte.

Gjest Poirot
Skrevet

Lullu: det finnes jo forskere som mener at sugebehovet har med røyking å gjøre. Man får eks kjøpt inhalatorer uten nikotin, fordi selve sugevanen er så vanskelig å venne seg av med.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva en exsrøyker mener hva som er grunnen til røykinga kan så være, men poenget mitt var at noen barn er avhengi av smokk, klut eller hva det måtte være.

Noen er avhengi av røyk. Vi vet jo ikke hvor vi skal gjøre av fingrene eller gjøre om vi ikke røyker.

Det var den fordømmende og sykeligjørende holdningen til trådstarter jeg ikke liker.

Jo, jeg røyker. Er avhengi. Psykisk som psykisk. Uten at dette skal bli en debatt om hvorfor jeg/vi røyker. Behovet er der. Sånn er det med nevnte gutt også, og andre barn.

Spør du andre her inne, så har de også saker de ikke kan unnvære.

Skrevet

Er da ikke noe problem at folk liker å ha bamse, klut eller nå det måtte være i sengen sin når de sover?

Og som ble nevnt her i sted at voksne ikke får sove uten bamsen sin i sengen eller noe? for noe tull har ikke noe med det å gjøre, men hva man LIKER. Alle voksne klarer seg fint uten dynen sin, puten eller bamsen sin for noen dager og uker for den del.

Så lenge dette ikke blir noe last i livet ser jeg ikke på dette som noe problem for noen.

Gjest Rosan
Skrevet
Rosan viser ved sitt innlegg en total mangel på forståelse for barn. Hun vil også YDMYKE en 8-åring ved å gi han bleie og smokk som tilhører en toåring.

å total mangel på forståelse og innlevelse for et barn er det sjelden jeg ser.

Ja da, ja da, ja da

Blir bare så oppgitt over babyfaktene denne 8 åringen viser og tipper han skulle fort ha blitt avvent med denne koskluten.... en natt i sprinkelsengen, med smokk og bleie på under pysjen hadde nok fått han til å slutte med den nokså fort.

Skrevet

Ja da, ja da, ja da

Blir bare så oppgitt over babyfaktene denne 8 åringen viser og tipper han skulle fort ha blitt avvent med denne koskluten.... en natt i sprinkelsengen, med smokk og bleie på under pysjen hadde nok fått han til å slutte med den nokså fort.

Joda, det er godt mulig du hadde fått han til å slutte, ikke fordi han var klar for det, men fordi han var blitt ydmyket og mobbet... Av en voksen person!! :riste:

Spørsmålet er vel om målet helliger et hvert middel, selv det å ydmyke ungen.

Når han er typen som trenger tryggheten i ei kosefille, blir han i alle fall ikke noe tryggere barn ut av at du tvinger den fra ham!!

Skrevet

Ja da, ja da, ja da

Vet du... det er å utsette et barn for psykisk mishandling og maktmisbruk. Hadde jeg funnet ut at du utsatte et barn for noe slikt (ditt eget barn eller et annet barn) så hadde jeg sendt inn en bekymringsmelding til barnevernet. Fordi jeg hadde meistenktr at du utsatte et barn for psykisk mishandling.

Det er ikke slik at målet helliger middelet i barneoppdragelse. Man har med små mennesker å gjøre. Jeg har faktisk lyst til å si at jeg håper du ikke har barn, og tenker litt klokere tanker før du får barn.

Skrevet (endret)

...

Endret av bedheadmelissa
Gjest StoreSky
Skrevet

Rosan: Et godt råd, ikke få barn! Det krever empati, forståelse, innlevelse og vilje til Å SE BARN som selvstendige individer med ulik behov!

:kjempesinna:

Hilsen førskolelærer'n

Skrevet
Rosan: Et godt råd, ikke få barn! Det krever empati, forståelse, innlevelse og vilje til Å SE BARN som selvstendige individer med ulik behov!

:kjempesinna:

Hilsen førskolelærer'n

Rosan har ei datter på to, sier hun..

Skrevet

Rosan har ei datter på to, sier hun..

Folk sier så mye rart her inne..... :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Rosan skrav noe som får meg til å lure: Har du egentlig ent barn på to år? Da beklager jeg det på barnets vegne at det har en så lite forståelselsfull mor. Blottet for empati.

Hun mener 8 åringen er barnslig. Kan Rosan si meg NÅR barn skal slutte å være barnslig?

Mulig jeg har gått glipp av noe i min omsorg for barn i over 20 år.

Kansje Rosan kan lære meg noe jeg ikke vet.

Gjest Anonymous
Skrevet
[Ja da, ja da, ja da

ja dette er nok et godt eksempel på hvorfor denne generasjons barn blir mobber- for hvem er det som oppdrar denne generasjonen- Jo det er oss!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...