Gjest StoreSky Skrevet 21. juni 2004 #121 Skrevet 21. juni 2004 ja dette er nok et godt eksempel på hvorfor denne generasjons barn blir mobber- for hvem er det som oppdrar denne generasjonen- Jo det er oss!! Man får de barn man fortjener... (som regel da - skal ikke skjære alle over en kam)
Gjest Anonymous Skrevet 21. juni 2004 #122 Skrevet 21. juni 2004 Det vil vises en dag hvor gode/dårlige foreldre vi har hatt. Noen har mislykket totalt. Se på Rosan
Lorangemy Skrevet 22. juni 2004 #123 Skrevet 22. juni 2004 De aller fleste foreldre vil det beste for sine barn. Dessverre tror noen at det er beste er å gjøre akkurat som barnet vil. Dumsnilt. Denne episoden du forteller om er nesten litt trist. Gutten burde ha sluttet med koseklut for flere år siden! Dette fører til mobbing før eller senere, så lenge gutten får lov til å koseklut. Kan du nevne dette for moren? Eller tåler hun ikke kritikk?
Gjest Trådstarter Skrevet 22. juni 2004 #124 Skrevet 22. juni 2004 Ja, jeg tenker akkurat som deg, Lorangemy, selv om jeg fremstilte ting litt for sensasjonelt i de første innleggene. Jeg hadde tenkt å nevne det for moren, men denne tråden har vist meg at det er veldig mange betente følelser knyttet til dette temaet. Det er tydelig at enkelte mener at det er tilnærmet barnemishandling å reagere på at en 8-åring fortsatt har en slik klut, så da tror jeg at jeg holder munn, jeg ;-)
Lorangemy Skrevet 22. juni 2004 #125 Skrevet 22. juni 2004 Er det skadelig for en 8åring å ha koseklut i sengen? Vi snakker dfa ikke om et gutten går rundt med denne hele dagen, kun for å sove... Plager det noen??? Vel, ja tydeligvis. Det plager jo den som ansvaret for gutten når han har glemt kosekluten. Det ble jo et leven uten like!!
Gjest StoreSky Skrevet 23. juni 2004 #126 Skrevet 23. juni 2004 Jo men det er da himmelvid forskjell om gutten drasser på kluten HELE dagen!! Og han er faktisk ikke sååå stor heller.... Noen vil ha med bamse, dokka, filleklut, teppe, dyne whatever, når de overnatter borte eller sover!! Det er jo ikke akkurat MOREN han vil ha hele tiden... som mange barn vil... Husker at mange venninner av meg ikke ville overnatte borte uten foreldre - og helst ikke da heller. Og bli gutten mobbet, så legger han vel vekk kluten selv -altså ikke no' problem! ps. har ei venninne som sluttet å sove med ett bestemt halsetørkle(!) langt etter fylte 20 år..
Gjest Anonymous Skrevet 24. juni 2004 #127 Skrevet 24. juni 2004 Man vil gjerne at barna skal bli store, og slutte med bleier osv. så fort som mulig, men ellers er det vist helt greit at de beholder en del babyfakter ser jeg. Med andre ord skal de vokse i fra ting som gir foreldrene ekstra arbeid, men sutteklut osv. må de liksom få lov til å holde på med. Når man leser at folk må ha en spesiell ting med seg i sengen etter at de har passert 20 år eller mer, ja da ser man jo hvordan det går når man ikke avvenner ungene med kosekluter o.l.
Gjest gjest1 Skrevet 24. juni 2004 #128 Skrevet 24. juni 2004 Fysjfor noen hekser dere er!!! (ja dere som føler dere truffet)
:-) anna Skrevet 24. juni 2004 #129 Skrevet 24. juni 2004 Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal venne barn av med å ha en koseklut, jeg. Bleier skjønner jeg... det har jo med at kroppen til barnet fysisk er i stand til å kontrollere blære og avføring. Og at det er mer praktisk for barn og foreldre at det ikke bruker bleie. Smokk skjønner jeg også. Men hvilke konsekvenser får det at et barn har en koseklut i senga?! Om et barn føler trygghet ved det, så skjønner jeg ikke poenget ved at voksne skal fortelle barnet at det er større en det tydeligvis føler seg. DA handler det etter min mening mest om de voksnes behov.
Gjest Anki Skrevet 24. juni 2004 #130 Skrevet 24. juni 2004 Er det meg som er fordomsfull når jeg antyder at dette henger sammen med at gutten vokser opp hos mor, uten mye samvær med far? Ja, det er du virkelig. Er det noen slags automatikk i at alenemødre er dårligere mødre enn de som bor sammen med far?? :o Jeg har en venninne som er gift på 12. året, og som lar guttungen på 7 sove i sengen deres ennå (noe han har gjort siden han ble født), og tørker han bak når han går på do (for det kan han jo ikke gjøre selv stakkars). Så dette har ingenting med aleneforeldre rollen å gjøre, kun med hvordan man selv ønsker å oppdra sine barn. Reagerer også på at du er så nedlatende mot denne gutten, og kaller han for pyse?! Barn i denne alderen har godt utviklet fantasi og mye kan oppleves som skummelt. Spesielt på et fremmed sted. Jeg synes bare det er koselig at de har med noe de opplever som trygt i sengen. Min sønn har aldri hatt behov for det, mens datteren min er litt mer opptatt av kosebamser. All heder til sønnen din som trøstet og sa det du burde sagt!
Gjest Anonymous Skrevet 24. juni 2004 #131 Skrevet 24. juni 2004 jeg venter enda på svar fra Rosan om når barn skal slutte med sine barnslig fakter.
Gjest Trådstarter Skrevet 24. juni 2004 #132 Skrevet 24. juni 2004 Anki, du har tydeligvis ikke lest alle innleggene i denne debatten. Can't blame you, men jeg orker ikke gjenta meg selv, og henviser derfor til det jeg har svart til andre som har misforstått slik du har.
Gjest mirjan Skrevet 24. juni 2004 #133 Skrevet 24. juni 2004 vil bare si at jeg støtter trådstarter i denne topic.... er selv mye i kontakt med barn og blir veldig oppgitt når de, ifølge mine standarder, viser altfor liten modenhet i forhold til alder. kjenner for eksempel en gutt som snart blir 9 år, han har nettopp endelig lært seg å tørke seg bak selv.... men pusse tenner selv det klarer han ikke... ikke klarer han lage seg en skive (ferdigoppskåret brød selvsagt) og drikke selv eller dusje. jeg selv klarte alle disse ting da jeg var 5 ca og de tingene jeg nente her mener jeg at alle foreldre burde lære barna sine før de begynner på skolen!
Lorangemy Skrevet 24. juni 2004 #134 Skrevet 24. juni 2004 Jo men det er da himmelvid forskjell om gutten drasser på kluten HELE dagen!! Og han er faktisk ikke sååå stor heller.... Noen vil ha med bamse, dokka, filleklut, teppe, dyne whatever, når de overnatter borte eller sover!! Det er jo ikke akkurat MOREN han vil ha hele tiden... som mange barn vil... Husker at mange venninner av meg ikke ville overnatte borte uten foreldre - og helst ikke da heller. Og bli gutten mobbet, så legger han vel vekk kluten selv -altså ikke no' problem! ps. har ei venninne som sluttet å sove med ett bestemt halsetørkle(!) langt etter fylte 20 år.. Men blir han mobbet, så gjør det noe med en liten gutt.Målet må jo å gjøre noe med problemet FØR han blir mobbet. Ikke vente på at han skal bli mobbet, OGSÅ ta affære!
Kittykat Skrevet 24. juni 2004 #135 Skrevet 24. juni 2004 Jeg reagerer på at du kaller gutten "pyse". Han er ikke det. Han liker bare å ha koseklut når han skal ligge seg, så enkelt er det. Og reaksjonen hans kan tyde på at han er "nært knyttet" til denne kosekluten. Jeg hadde forsøkt å finne en erstatning for kosekluten, f eks et kjøkkenhåndkle e.l. Også hadde jeg fortalt moren om det dagen etter. Jeg har 3 barn som ikke sover uten kosekluter, så jeg vet en del om dette. Og den ene blir veldig vanskelig hvis han ikke får smokken sin når han skal sove. Og det er heller ikke unaturlig at barna vil ha med seg noe kjent når de skal på overnatting, det være seg en dukke, bamse, dynen og puten sin, kosekluten sin m.m. Og han er bare 8 år. Hvorfor han bruker koseklut vet verken du eller jeg, og jeg synes man skal la det være med det. Jeg tror nok at moren gjør sitt beste når det gjelder dette. Jeg hadde iallefall ikke tenkt mer på det. Og bare for å ligge til: Når jeg var liten jente så hadde jeg en hakke hakkespett bamse som jeg måtte ha med meg overalt. Hvor gammel jeg var når jeg sluttet med den husker jeg ikke, men det spiller ingen rolle. Poenget er at alle barn har noe de er "avhengig" av uansett alder.
Gjest StoreSky Skrevet 24. juni 2004 #136 Skrevet 24. juni 2004 vil bare si at jeg støtter trådstarter i denne topic.... er selv mye i kontakt med barn og blir veldig oppgitt når de, ifølge mine standarder, viser altfor liten modenhet i forhold til alder. kjenner for eksempel en gutt som snart blir 9 år, han har nettopp endelig lært seg å tørke seg bak selv.... men pusse tenner selv det klarer han ikke... ikke klarer han lage seg en skive (ferdigoppskåret brød selvsagt) og drikke selv eller dusje. jeg selv klarte alle disse ting da jeg var 5 ca og de tingene jeg nente her mener jeg at alle foreldre burde lære barna sine før de begynner på skolen! Men dette er normale ting som man med tiden blir flinkere til å gjøre selv pga bedre finmotorikk. Men når det er sagt så anbefaler tannleger at voksne pusser tenner jevnlig frem til 12 års alderen... Ikke hver dag, men innimello, fordi finmotorikken til barn ikke er bra nok til at alle tenner blir pusset godt nok. Hvis barnet blir mobbet pga kosekluten, kan man jo snakke med barnet om det. Så kan han selv vurdere om den skal blir hjemme, når han er borte hos barn som er ekle. (For det sier faktisk mer om de som mobber, enn om han med kluten!) Alle barn skal oppdras til selvstendighet, både når det gjelder å kunne greier å gjøre ting selv (vaske, tørke, rydde o.l.) MEN barn skal også lære seg å ta egne valg på egne vegne! Foreldre/venner skal ikke pålegge barn å gjøre ting fordi de synes "det ikke passer en 8 åring". Barn utvikler seg i forskjellig tempo på ulike områder - og sånn er vi voksne også. Alle har vi vel et snev av "barnslighet" som vi selv synes er viktig for oss. Men som andre reagerer på. Takk for at vi alle er forskjellig ellers ville det vært kjedelig med bare snusfornuftige ordentlige og kjedelige voksne! Kanskje verden ville vært ett bedre sted med mer respekt for hverandres barnsligheter??
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå