Gå til innhold

•Ara's skriblerier om alt og ingenting•

ara

Anbefalte innlegg

Jeg forklarte at jeg fikk sykepengene veldig oppdelt (2-3 ganger i mnd for var da sykemeldt i 14 dager av gangen) og hadde null oversikt over det jeg fikk, og fikk de 30.000kr fordelt over flere mnd, så hadde ikke peiling på at jeg fikk for mye. Stolte på at NAV og arbeidsgiver (som var den skyldige) gjorde jobben sin. Og fokuset mitt på den tiden var på graviditeten og bekkensmertene. Ja og at jeg ikke har en fast jobb så da er det mye penger å betale tilbake.

Og det godtok de faktisk. Men kan ha vært fordi det faktisk var arbeidsgiver som sendte inn feil papirer, og at NAV burde sett det. For fikk sykepenger for mer enn en 100% stilling, det får man ikke.

Så våre situasjoner er forskjellige. Men kanskje få frem at du ikke har fast jobb og hadde ikke tid til å se over hva du fikk fordi du ble mamma? Egentlig sykt at de krever tilbake når det er DE som har gjort en feil og det er snakk om bare 5000kr, hadde det vært snakk om 50.000kr så hadde du sikkert reagert og kontaktet de. Og de som får for mye hver mnd over tid og vet det, de burde betale tilbake ja. Og det er egentlig det NAV bryr seg om, om man visste at man fikk for mye penger, de mener selv at man skal slippe å betale om man ikke visste det. I hvert fall i følge papirene jeg fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forklarte at jeg fikk sykepengene veldig oppdelt (2-3 ganger i mnd for var da sykemeldt i 14 dager av gangen) og hadde null oversikt over det jeg fikk, og fikk de 30.000kr fordelt over flere mnd, så hadde ikke peiling på at jeg fikk for mye. Stolte på at NAV og arbeidsgiver (som var den skyldige) gjorde jobben sin. Og fokuset mitt på den tiden var på graviditeten og bekkensmertene. Ja og at jeg ikke har en fast jobb så da er det mye penger å betale tilbake.

Og det godtok de faktisk. Men kan ha vært fordi det faktisk var arbeidsgiver som sendte inn feil papirer, og at NAV burde sett det. For fikk sykepenger for mer enn en 100% stilling, det får man ikke.

Så våre situasjoner er forskjellige. Men kanskje få frem at du ikke har fast jobb og hadde ikke tid til å se over hva du fikk fordi du ble mamma? Egentlig sykt at de krever tilbake når det er DE som har gjort en feil og det er snakk om bare 5000kr, hadde det vært snakk om 50.000kr så hadde du sikkert reagert og kontaktet de. Og de som får for mye hver mnd over tid og vet det, de burde betale tilbake ja. Og det er egentlig det NAV bryr seg om, om man visste at man fikk for mye penger, de mener selv at man skal slippe å betale om man ikke visste det. I hvert fall i følge papirene jeg fikk.

Takk for tips! Skal få frem at jeg ikke har fast jobb. Vi har ikke noe særlig oppsparte midler, da vi har måttet bruke de pengene vi har spart på andre ting nå som jeg har fått så lite i permisjonstiden... Så jeg kan betale ned men ikke alt i en sleng. Håper de kan skjønne at dette er deres feil og ikke min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arghhh :kjefte: Forsinkelser med oppussingen av bad gjør at vi ikke får tilbake vannet på noen dager til. Haff...Så kjedelig! Heldigvis er svigers på ferie, så da er vi i huset deres noen dager. De er jo nærmeste nabo, så lettvint å bare løpe ned i vårt eget hus og hente ting vi evt trenger :)

Jeg var på jobbintervju/samtale i går. Gikk fint :) Jeg får beskjed i løpet av neste uke om jeg får jobben eller ikke. Er bare en liten stilling på SFO, samt vikar i skolen ved behov. Håper virkelig jeg får litt jobbing altså!

L er i barnehagen og A sover, så da sitter jeg her med laptopen i fanget og kaffekoppen i hånda. Det er bare 12 grader og regn her og ikke noe varme som står på i huset. Jeg fryser :kaffekopp::fryser: Skjønner ikke hvor svigermor har gjort av varmeovnene hun pleier å bruke......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dere er nabo med svigers :( Er dere ofte sammen?

Trudde du hadde fått jobben, men du får den sikkert ;) Har jobbet i skole og SFO, savner det ikke men likte SFO best. Barn i dag har så lite respekt for undervisning at det er skremmende. Mens SFO er som barnehage :)

Har hun gjemt varmovnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dere er nabo med svigers :( Er dere ofte sammen?

Trudde du hadde fått jobben, men du får den sikkert ;) Har jobbet i skole og SFO, savner det ikke men likte SFO best. Barn i dag har så lite respekt for undervisning at det er skremmende. Mens SFO er som barnehage :)

Har hun gjemt varmovnene?

Ja, naboer med svigers! Hurraaa! :ironi:

Fant en varmeovn på rommet til svigerfar. (Ja, for de deler selvsagt ikke rom).

Håper også jeg får jobben. Får krysse fingrene!

Jeg synes også SFO er fint! :) Enig med deg ang undervisningen. Barna mister mer og mer respekt for voksne/lærere. Jeg holdt på å bli gal av en klasse på skolen jeg jobbet på før. De var skikkelig skikkelig ille! Bare dreit i hva som skjedde og gjorde som de ville. Frekke i kjeften og ekle. Det var en skikkelig uheldig sammensetning av barn(5.klassinger). Heldigvis er ikke alle sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser fingrene for jobb! :)

Jeg hadde ekstremt stor respekt for lærerne da jeg gikk på skolen, egentlig altfor mye! Fant meg i alt de gjorde og sa, faktisk angrer jeg på at jeg ga de såpass med respekt. Men for all del - i dag har det sklidd ut fullstendig. Kjenner mange tøffe jenter som jobber i skolen og når de gråter på slutten av arbeidsdagen, DA er det ille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krysser fingrene for jobb! :)

Jeg hadde ekstremt stor respekt for lærerne da jeg gikk på skolen, egentlig altfor mye! Fant meg i alt de gjorde og sa, faktisk angrer jeg på at jeg ga de såpass med respekt. Men for all del - i dag har det sklidd ut fullstendig. Kjenner mange tøffe jenter som jobber i skolen og når de gråter på slutten av arbeidsdagen, DA er det ille!

Da er det ille, ja!!

Jeg var en mellomting. Kom litt an på hvilke lærere vi hadde :P Men i bunn og grunn hadde jeg respekt for alle da..bare noen vi kunne kødde litt med noen ganger ;)

Det går noen dager i mellom hver gang jeg får skrevet her. Det går i ett. Vi fikk omsider igjen vannet vårt på torsdag forrige uke, så endelig har vi kunnet bo hjemme igjen :)

L er som vanlig levert i barnehagen og A er ute i vogna for sin første dupp. Håper hun sover leeeeenge!! Hun har vært våken så og si hele natta, så jeg er passe trøtt i trynet kan du si! :natti: Hun er blitt skikkelig forkjøla så er nok det som har plaget henne. Hevet senga hennes og dryppa nesa i hele natt, trøsta og amma. Jeg skulle vel egentlig gått og lagt meg nå jeg også, men de driver fortsatt og jobber nede i kjelleren her og da er det så mye bråk. Også har jeg ikke batterier til babycallen så da vil jeg ikke høre A hvis jeg sovner. Så får sitte her som vanlig med kaffekoppen og henge på KG før jeg gjør litt husarbeid som absolutt trengs......

:husarbeid: Må skifte på sengene. Det er det kjeeeedeligste som finnes!

I går fikk jeg sendt inn enda en ny klage til NAV! Håper de bare kan gi seg med å plage meg! :fnise: Jeg nekter å betale de pengene, det er NAV sin skyld at jeg fikk feil utbetalt, jeg gjorde alt jeg skulle for å slippe noe sånn. Hvorfor skal de være så vanskelige?! Jeg brukte samme argument som deg, Yesterday, at jeg ikke har noen jobb for tiden.. Får vel et nytt krav i posten om et par uker tenker jeg! :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess da.....!

Når skal soveproblematikken stoppe, tro!? :frustrert: Jeg blir gaaaal. L la seg for 2 timer siden og har enda ikke sovna. Gråter og går ut av senga si. Nå la jeg meg sammen med han i dobbeltsenga. Orker ikke mer mas.

Gubben er lite hjelpsom til tider og FRYKTELIG utålmodig!! Han bare går hvis L ikke gir seg. Herlig :ironi: Her om natten så skreik begge barna likt. L var redd og A var tett og forkjøla! Da bare gikk han og la seg på gjesterommet og lot meg ta begge alene. Du og du så sint jeg ble :kjefte: Men jeg hadde ikke tid til å kjefte på han da for jeg måtte ta meg av begge barna. Skulle vel bare ha slengt en av barna inn til han men jeg synes ikke de fortjener det sure trynet hans!

Haff.....

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj skifte på senga, det glemmer vi ofte for er så gørr selv om det går fort når vi gjør det sammen :P Sa det nå til samboer og han sa at vi tar det i helga :fnise:

Sover L ennå i barnehagen? Kan det hende at han sover for mye der? Min gubbe har og dager han har dårlig tålmodighet, ekstra slitsomt! Ååå så frekt at han bare la seg når de begge skrek! :sur: Har du tatt det opp med han? Kanskje han tar et hint om du tar opp hver episode men på en ordentlig måte, så han ikke føler seg hakket på. Har han ikke skjønt ennå at han er pappa?

Håper den klagen går igjennom så du får et koselig brev fra NAV neste gang, krysser alt :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gahd.. jeg hadde klikka om mannen gjorde sånt :sur:

Man er jo to om barna og noen ganger må han ofre en natt selv om han skal på jobb :opplyser:

Hvem skal man prioritere når begge hyler?? :klo: Kjenner jeg gruer meg litt til å ha to jeg nå :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj skifte på senga, det glemmer vi ofte for er så gørr selv om det går fort når vi gjør det sammen :P Sa det nå til samboer og han sa at vi tar det i helga :fnise:

Sover L ennå i barnehagen? Kan det hende at han sover for mye der? Min gubbe har og dager han har dårlig tålmodighet, ekstra slitsomt! Ååå så frekt at han bare la seg når de begge skrek! :sur: Har du tatt det opp med han? Kanskje han tar et hint om du tar opp hver episode men på en ordentlig måte, så han ikke føler seg hakket på. Har han ikke skjønt ennå at han er pappa?

Håper den klagen går igjennom så du får et koselig brev fra NAV neste gang, krysser alt :kose:

Hehe, som i reklamen "til helga kanskje...." :P

L har kuttet ned på dagsovingen. Sov før 2-2,5 time, nå bare 1 time.. Hadde håpet det skulle hjelpe men...

Tror virkelig ikke han har skjønt pappa-rollen enda! Jo, jeg tok det opp med han men noen ganger skjønner han ikke tror jeg, for det er ikke første gangen han løper unna situasjoner. Lurer på hva han hadde gjort hvis han var alene? Han kan jo virkelig ikke bare stikke av da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gahd.. jeg hadde klikka om mannen gjorde sånt :sur:

Man er jo to om barna og noen ganger må han ofre en natt selv om han skal på jobb :opplyser:

Hvem skal man prioritere når begge hyler?? :klo: Kjenner jeg gruer meg litt til å ha to jeg nå :fnise:

Enig!

Voksne mannen må ta seg sammen!!

Haha, ikke gru deg til to barn. Det er aller mest superkoos. Har man en dårlig dag/natt så er det glemt så fort de blide og gode ansiktene lyser opp mot deg :hjerter: Men det er slitsomt når det står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, soveproblemer er så utmattende i lengden! Med Frøken Fryd synes jeg det går i perioder, og spesielt etter at hun/vi har ligget borte en natt eller flere så blir det krøll i flere dager etterpå. Heldigvis er Mannen veldig flink til å ta det meste av kveldsrutinene de fleste kveldene (jeg sitter som regel med en liten en på puppen rundt Frøken Fryds leggetid), men om legginga drøyer i mange timer og/eller hun våkner opp ørten ganger er det ikke like lett å være tålmodig. Men om han bare hadde kasta inn håndkledet når begge barna gråt samtidig hadde jeg blitt rimelig forbanna. Og som du sier hadde det vært fristende å overlatt en av ungene til han, men de små skal jo ikke "lide" for det foreldrene gjør/ikke gjør. Mannen din får vel prøvd seg litt når det er hans tur til å være hjemme ;)

Er det lenge siden L trappet ned sovingen til 1 time? Frøken Fryd trappet ned fra 1,5 times søvn til 1 time i vår en gang, men de siste 2 månedene har hun ikke sovet på dagtid (et par unntak i ferien), så det gikk mye raskere å kutte ut dagsovingen enn vi hadde trodd. Vi trodde at hun trengte søvnen, men det går bedre med leggingen nå enn tidligere (selvfølgelig finnes det unntak, som nevnt over), og hun sover ofte fra 19 til 07/08.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir litt stressa av å høre at barn har problemer med sovingen selv når de runder to år! Her er jo ikke mini mer enn 9 måneder og jeg begynner allerede å bli utslitt av søvnløse netter. Må jeg belage meg på 2-3 år til med urolige netter. Whæææ.. :grine:

Den mannen din fortjener en smekk på labben altså. Ikke greit å fraskrive seg ansvaret i en vanskelig stund med to som gråter og krever trøst :glare:

Er ikke akkurat noen dans på roser her heller hvis det er noen trøst ;):dagens-rose: Men vi har jo bare ett barn, er det to så må man nesten ta ett hver mener nå jeg :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, soveproblemer er så utmattende i lengden! Med Frøken Fryd synes jeg det går i perioder, og spesielt etter at hun/vi har ligget borte en natt eller flere så blir det krøll i flere dager etterpå. Heldigvis er Mannen veldig flink til å ta det meste av kveldsrutinene de fleste kveldene (jeg sitter som regel med en liten en på puppen rundt Frøken Fryds leggetid), men om legginga drøyer i mange timer og/eller hun våkner opp ørten ganger er det ikke like lett å være tålmodig. Men om han bare hadde kasta inn håndkledet når begge barna gråt samtidig hadde jeg blitt rimelig forbanna. Og som du sier hadde det vært fristende å overlatt en av ungene til han, men de små skal jo ikke "lide" for det foreldrene gjør/ikke gjør. Mannen din får vel prøvd seg litt når det er hans tur til å være hjemme ;)

Er det lenge siden L trappet ned sovingen til 1 time? Frøken Fryd trappet ned fra 1,5 times søvn til 1 time i vår en gang, men de siste 2 månedene har hun ikke sovet på dagtid (et par unntak i ferien), så det gikk mye raskere å kutte ut dagsovingen enn vi hadde trodd. Vi trodde at hun trengte søvnen, men det går bedre med leggingen nå enn tidligere (selvfølgelig finnes det unntak, som nevnt over), og hun sover ofte fra 19 til 07/08.

Hjelpsomme/flinke menn er gull verdt!

Ja, nå skal han i alle fall ha permisjon 2 dager i uka framover, så da skal han få kjenne litt på å være alene med både 1 og 2 barn!

L har trappet ned på sovingen denne uka her, så vi får se an ei uke eller 2 til og hvis det ikke blir noen bedring så får vi vurdere å kutte sovingen helt, eller ned til 30 min...Kanskje barnehagen kan anbefale noe? De ser jo hvordan barna er hele dagen.... Neimen ikke lett dette her altså. Mye rart jeg ikke visste jeg måtte forholde meg til etter jeg fikk barn. Enda det her er jo bare barnematen i forhold til andre som har barn med diagnoser eller er alvorlig syke... Men ja. Slitsomt er det.

Sover Frøken Fryd hele natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt stressa av å høre at barn har problemer med sovingen selv når de runder to år! Her er jo ikke mini mer enn 9 måneder og jeg begynner allerede å bli utslitt av søvnløse netter. Må jeg belage meg på 2-3 år til med urolige netter. Whæææ.. :grine:

Den mannen din fortjener en smekk på labben altså. Ikke greit å fraskrive seg ansvaret i en vanskelig stund med to som gråter og krever trøst :glare:

Er ikke akkurat noen dans på roser her heller hvis det er noen trøst ;):dagens-rose: Men vi har jo bare ett barn, er det to så må man nesten ta ett hver mener nå jeg :enig:

Haha, jeg går og håper på at barna er motsatt av hverandre. L var kjemperolig og bare sov og spiste da han var baby. Da han bikket 10 måneder begynte han å tulle med sovingen...Ooog holder fortsatt på :fnise:

A var skrikebaby og hylte i 3 måneder og har ikke roet seg heeeelt før nå. Så håper hun nå framover vil ha godt sovehjerte.. Time will show ;)

Ja, dustegubbe! :glare: Han er veldig flink på mange områder altså, men tålmodighet må han virkelig øve seg på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpsomme/flinke menn er gull verdt!

Ja, nå skal han i alle fall ha permisjon 2 dager i uka framover, så da skal han få kjenne litt på å være alene med både 1 og 2 barn!

L har trappet ned på sovingen denne uka her, så vi får se an ei uke eller 2 til og hvis det ikke blir noen bedring så får vi vurdere å kutte sovingen helt, eller ned til 30 min...Kanskje barnehagen kan anbefale noe? De ser jo hvordan barna er hele dagen.... Neimen ikke lett dette her altså. Mye rart jeg ikke visste jeg måtte forholde meg til etter jeg fikk barn. Enda det her er jo bare barnematen i forhold til andre som har barn med diagnoser eller er alvorlig syke... Men ja. Slitsomt er det.

Sover Frøken Fryd hele natten?

Sover han på dagtid i helgene også? Det kan nok ta litt lengre tid enn en uke før han kommer inn i en god rytme, men det er nok veldig lurt å høre med barnehagen og evt. vurdere total kutt :jepp: Går jo an å prøve i helgene hvis dere har anledning. Blir kanskje litt sutring, men avledningsmanøvre med lek og moro bruker å fungere fint her ihvertfall.

Skulle av og til ønske de kom med en bruksanvisning :fnise: Men som du sier er vi heldige som har friske barn ihvertfall :)

Frøken Fryd legger seg nå kl. 19 og sovner på kort tid (tidligere i sommer, før vi kuttet dagsovingen, måtte vi gå inn/ut eller være inne hos henne i 30-90 minutter, hun sutret/skrek en del og var oftest ikke i seng før kl. 20, og sovnet gjerne ikke før 21). Hun sover helt fram til kl. 07-08, og det er sjelden hun våkner, og når hun gjør det så er det som regel bare å finne igjen smokken, gi henne litt vann og/eller trøste 2 minutter pga drøm. En helt annen jente enn før sommeren, og det er deilig å ha litt forutsigbarhet på at man har kvelden fri (i den grad man kan være fri med en 2 måneder gammel baby i tillegg ;) ) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover han på dagtid i helgene også? Det kan nok ta litt lengre tid enn en uke før han kommer inn i en god rytme, men det er nok veldig lurt å høre med barnehagen og evt. vurdere total kutt :jepp: Går jo an å prøve i helgene hvis dere har anledning. Blir kanskje litt sutring, men avledningsmanøvre med lek og moro bruker å fungere fint her ihvertfall.

Skulle av og til ønske de kom med en bruksanvisning :fnise: Men som du sier er vi heldige som har friske barn ihvertfall :)

Frøken Fryd legger seg nå kl. 19 og sovner på kort tid (tidligere i sommer, før vi kuttet dagsovingen, måtte vi gå inn/ut eller være inne hos henne i 30-90 minutter, hun sutret/skrek en del og var oftest ikke i seng før kl. 20, og sovnet gjerne ikke før 21). Hun sover helt fram til kl. 07-08, og det er sjelden hun våkner, og når hun gjør det så er det som regel bare å finne igjen smokken, gi henne litt vann og/eller trøste 2 minutter pga drøm. En helt annen jente enn før sommeren, og det er deilig å ha litt forutsigbarhet på at man har kvelden fri (i den grad man kan være fri med en 2 måneder gammel baby i tillegg ;) ) :)

Ja takk til bruksanvisning :fnise:

Han sover på dagtid i helgene også, men noen ganger veldig lite. I går sov han bare 15 minutter i bilen når vi skulle ut og handle. Han var alikevel en smule kranglete når han skulle sove klokka 19.00. Vi får teste 1 times soving en eller 2 uker til og hvis vi ikke ser noen bedring så får vi prøve å kutte dagsovingen helt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å lure på en ting... Dere som ikke et gift..Har dere samboerkontrakt eller noe lignende..? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fader.. Har tenkt på den samboerkontrakten leeeeeenge nå :opplyser: burde hatt det ja. Pluss et gjensidig testamentet.. Slik at ikke pengene mine går rett til ungene om jeg dør. Vi har begge yrker som hvor man kan miste livet *bank sinnsykt hardt i bordet* og vi har begge livsforsikring. Men uten det testamentet så får jo mini (eller overformynderiet) forsikringspengene og mannen risikerer å miste huset uten min inntekt. Pokker.. Må få signert de papirene. Men aner ikke hva vi gjør med de i ettertid :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...