Gå til innhold

Den store bunadstråden!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har jo ingenting med saken å gjøre. Vossabunaden er ingen kopi av Hardangerbunaden.

Anonymous poster hash: 09c2d...469

Men den kan gjerne være inspirert av den. Bunaden jeg har var i en lang periode veldig lik Hardangerbunaden, men så forsøkte de å skru tiden litt tilbake ved å bevege seg mer mot originalen. Likevel ligner den litt fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan ser de ut nå da? Det skal gå fint å dyppe dem i sånn sølvdypp fra gullsmed, men mindre de er oksiderte, da må man for all del ikke gjøre det.

Anonymous poster hash: a4592...5b8

Nei, søljene mine er i hvitt sølv med gullfargede skåler. Det er de gullfargede skålene på den ene som har fått noe som ser ut som svimerker. Det snodige er at jeg ikke så det etter at den var pusset, men først når jeg tok dem på meg. Har du noen tanker?

Anonymous poster hash: 8e47a...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er finest av grønn og blå Nordlandbunad?



Anonymous poster hash: 7ba16...1c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bunad fra Vest-Agder med rynkestakk. Den er for liten for meg nå :( Planlegger å kjøpe beltestakken fra Telemark, da min forlovede er fra det fylket. Jeg synes som mange andre at denne er den vakreste, så da skal jeg gå for den siden jeg har mulighet til det :)

er det ikke bedre å legge den ut, noe som koster sånn ca. 1000 kr enn å kjøpe en bunad nummer to til nærmere 60 000 bare fordi du har vokst litt? Er enig i at bunadene fra Telemark er pene, men også altfor dyre til at jeg selv tar meg råd til en. Selv la jeg ut min bunad med ca. 5 cm og jeg vet at mange også har mye mer stoff enn dette om man skulle vokse i høyden eller bredden.

Anonymous poster hash: f2d2a...87b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er finest av grønn og blå Nordlandbunad?

Anonymous poster hash: 7ba16...1c1

Jeg er nok ganske alene om å synes det, men grønn.

Anonymous poster hash: cb4e3...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker blå best, men så skyr jeg også fargen grønn som pesten som regel også :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva jeg må betale for omsøm av min bunad. Ettersom jeg veier 30 kg mindre enn da jeg fikk den sydd, så må den syes inn. Jeg har en nordmørsbunad omtrent som denne

nordmore-bunadrosen-kallemank-01.jpg

Har dere noen formening om hva det vil koste? Anslagsvis, altså. :)

Jeg er veldig glad i og stolt over bunaden min, og det ble helt feil å ikke kunne bruke den i år.



Anonymous poster hash: de5fc...495
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt lik denne. Jeg har 6 stk maler på den også selv om det opprinnelig hører til vest Telemark. Men ikke sølvtråden da jeg har 3 søljer på skjorten, det hadde blitt i overkant mye...

Kunne du fjernet bildet i siteringen? :)

Ønsker meg selv maler og beltespenne i oksidert sølv. Siden jeg er så ung og ikke er så altfor høy synes jeg også at sølvtråder og en bolesølje hadde blitt i overkant mye.

En liten funfact: slangesøljen min tilhørte faktisk min tippoldemor og ingen visste at den tilhørte nettopp denne bunaden før jeg bestemte meg for å kjøpe nettopp denne bunaden. Er også litt "artig" at det da var min bestefars bestemor som brukte denne og han er den eneste av besteforeldrene mine jeg ikke fikk møte, så da blir den brukt i ære for han :)

Endret av Fashionistaen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke bedre å legge den ut, noe som koster sånn ca. 1000 kr enn å kjøpe en bunad nummer to til nærmere 60 000 bare fordi du har vokst litt? Er enig i at bunadene fra Telemark er pene, men også altfor dyre til at jeg selv tar meg råd til en. Selv la jeg ut min bunad med ca. 5 cm og jeg vet at mange også har mye mer stoff enn dette om man skulle vokse i høyden eller bredden.

Anonymous poster hash: f2d2a...87b

Jeg har vokst ganske mye, det er ikke snakk om litt her ;) Så ja, for meg blir det riktig å kjøpe en ny. Den gamle vil gå i arv og fremdeles bli brukt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er finest av grønn og blå Nordlandbunad?

Anonymous poster hash: 7ba16...1c1

Blå er finest, men synes overgangen fra vesten til stakken ikke er så fin på den bunaden. Skjæringa blir så hard, på en måte.

Anonymous poster hash: 09c2d...469

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, søljene mine er i hvitt sølv med gullfargede skåler. Det er de gullfargede skålene på den ene som har fått noe som ser ut som svimerker. Det snodige er at jeg ikke så det etter at den var pusset, men først når jeg tok dem på meg. Har du noen tanker?

Anonymous poster hash: 8e47a...f80

Søljer av sølv og forgylte skåler/blader kan du dyppe i sølvdypp uten å bekymre deg for det, det vil ikke skade delene som er forgylt, eneste det gjør er å fjerne oksideringen under det tynne laget med gull.

Vet ikke hva de mørke merkene på forgyllningen kommer av, men har sett det selv også, tror rett og slett det bare er misfarging.

Da jeg gikk på skolen (gullsmedhåndverk) hadde jeg med meg en gammel sølje som hadde sånne merker, vi forgylte den på nytt og da ble den helt fin igjen. Du kan jo prøve å sjekke om en gullsmed kan forgylle dem på nytt for deg, da burde merkene forsvinne.

Anonymous poster hash: a4592...5b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søljer av sølv og forgylte skåler/blader kan du dyppe i sølvdypp uten å bekymre deg for det, det vil ikke skade delene som er forgylt, eneste det gjør er å fjerne oksideringen under det tynne laget med gull.

Vet ikke hva de mørke merkene på forgyllningen kommer av, men har sett det selv også, tror rett og slett det bare er misfarging.

Da jeg gikk på skolen (gullsmedhåndverk) hadde jeg med meg en gammel sølje som hadde sånne merker, vi forgylte den på nytt og da ble den helt fin igjen. Du kan jo prøve å sjekke om en gullsmed kan forgylle dem på nytt for deg, da burde merkene forsvinne.

Anonymous poster hash: a4592...5b8

Takk og takk og takk!

Da skal jeg prøve dette :)

Er så takknemlig for svar på dette. Følte at jeg virkelig hadde gjort en generaltabbe og gruet meg for å gå til gullsmed med det.

:blomst: til deg snille menneske som orker å svare og berolige meg :)

Anonymous poster hash: 8e47a...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søljer av sølv og forgylte skåler/blader kan du dyppe i sølvdypp uten å bekymre deg for det, det vil ikke skade delene som er forgylt, eneste det gjør er å fjerne oksideringen under det tynne laget med gull.

Vet ikke hva de mørke merkene på forgyllningen kommer av, men har sett det selv også, tror rett og slett det bare er misfarging.

Da jeg gikk på skolen (gullsmedhåndverk) hadde jeg med meg en gammel sølje som hadde sånne merker, vi forgylte den på nytt og da ble den helt fin igjen. Du kan jo prøve å sjekke om en gullsmed kan forgylle dem på nytt for deg, da burde merkene forsvinne.

Anonymous poster hash: a4592...5b8

Forgyllingen kan fjernes ved bruk av sølvrens. Har ei venninne som ikke visste det og pusset bort hele forgyldingen av med sølvrens. Så ikke bruk sølvrens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forgyllingen kan fjernes ved bruk av sølvrens. Har ei venninne som ikke visste det og pusset bort hele forgyldingen av med sølvrens. Så ikke bruk sølvrens!

Hvis man pusser å gnir på det kan det nok gå vekk ja, det er et ganske tynt lag med gull. men sølvdypp skal gå helt fint.

Anonymous poster hash: a4592...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...