Gå til innhold

Den store bunadstråden!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har frosta bunad og synes den er nydelig. Er også svært få som har den og det gjør den mer spesiell for meg.

Anonymous poster hash: e463a...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syntes vossebunad er den fineste.

JentebunadVoss_helfigur.jpg



Anonymous poster hash: 8d93a...6f9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissWinter

Har Dovrebunad(svart) uten belte og Hedmarksbunaden (1955-versjonen med blå brokadevest) siden slekta er både fra Dovre og Hedmark. Vurderer å bytte ut Hedmarksbunaden med 1700-talls kvinnebunad fra Gudbrandsdalen, siden jeg liker litt mer farger og andre typer stoff. Men da får jeg vel bunadspolitiet etter meg siden jeg definerer meg selv som hedmarking :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal låne bunaden min datter arvet etter sin avdøde farmor. Lillegullet mitt er fire måneder, så hun får ikke brukt den på en stund. Det er en oppdalsbunad. Sølvet har hun arvet etter sin oldemor, så det er ikke det typiske sølvet på dagens bunad. Personlig skal jeg kjøpe meg den rekonstruerte kvinnebunaden fra romsdalen. Den er nydelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest løppen

Jeg har hallingbunad, med både øvre hallingdalsforkle, som da er svart, og nedre hallingdalsforkle som da er blomstrete. Veldig greit med en forelder fra hver ende av dalen, så jeg kan bytte på synes jeg ;) I tillegg har jeg også helgjistakk fra Hallingdal, men den er det egentlig sjelden jeg bruker

øvre Hallingdal:

038.jpg

Nedre Hallingdal:

hallingbunad%20som%20Anne%20Lybekk%20har

Helgestakken:

017.jpg

bare at min er litt annerledes ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal låne bunaden min datter arvet etter sin avdøde farmor. Lillegullet mitt er fire måneder, så hun får ikke brukt den på en stund. Det er en oppdalsbunad. Sølvet har hun arvet etter sin oldemor, så det er ikke det typiske sølvet på dagens bunad. Personlig skal jeg kjøpe meg den rekonstruerte kvinnebunaden fra romsdalen. Den er nydelig :)

Jeg har den rekonstruerte romsdalsbunaden :rodmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg med bilder da, folkens (aner ikke hvordan de dere nevner ser ut). :) Jeg elsker også bunader, men har fortsatt ingen selv. Vurderer denne:

attachicon.gifbunad1.jpg

Pappa er fra Rogaland, men samtidig har jeg ikke særlig tilknytning til stedet. Alternativet er denne (hvor jeg har tilknytning, men den er så stygg :( )

Bærumsbunad:

attachicon.gifbunad1.jpg

Du har tilknytning til Rogaland når faren din kommer derfra, så jeg ville valgt en av Rogalandsbunadene hvis jeg var deg. :)

Selv har jeg Rogalands Jelsa-bunad, med ensfarget vest i dyp vinrød og Otterens sølv.

Har ikke funnet bilder på nettet som ser helt like ut, så jeg henviser til det første bildet i siteringen min. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bruke en en enkel sort cape (fra en annen bunad), når det egentlig kun skal være et sort sjal til? Bedre å droppe det?

Anonymous poster hash: 69426...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvilken bunad du skal bruke capen til. Noen bunader funker bare ikke med cape. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen regler på det, men jeg synes man skal ha en eller annen tilknytning (at man synes Hardanger er en fin plass er ikke tilknytning). I tillegg synes jeg det er fint om man setter seg litt inn bunadens historie, hvor mønsteret er hentet fra, hvem som hadde en opprinelige osv...

Fint om de setter seg litt inn i bunadens historie ja, helt enig :)

Fint om de også setter seg inn i hva elementene i bunaden betyr, f.eks at de ikke går med noe som symboliserer sorg når de er gjest i barnedåp eller går med noe som symboliserer at man er en gift kvinne når man er 16 år og singel.

Anonymous poster hash: 41a6b...ebf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenke meg Hardangerbunad, eller den de kalte for "nasjonalen" før. Er det noen uskrevne regler for at folk som kun har slekt fra Vest-Agder og Rogaland ikke skal ha denne bunaden? Liker den bedre enn Vest-Agder- og Rogalandsbunad!

Hvor mye koster sånn ca en bunad til ei dame med str 48? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenke meg Hardangerbunad, eller den de kalte for "nasjonalen" før. Er det noen uskrevne regler for at folk som kun har slekt fra Vest-Agder og Rogaland ikke skal ha denne bunaden? Liker den bedre enn Vest-Agder- og Rogalandsbunad!

Hvor mye koster sånn ca en bunad til ei dame med str 48? :)

Størrelsen spiller egentlig ikke så stor rolle, da bunader aller helst skal syes slik at du har mulighet til å sy den inn eller ut når det trengs. Mengden stoff du må ha er relativt lik om du er bitteliten eller ganske stor, ihvertfall på bunadtypen min.

Totalt kom stoff og sølv på rundt 15.000 i 1995 for min bunad, fikk stoffet til konfirmasjonen og sølvet både til konfirmasjon og bursdager og sånt et par år i strekk.

Skjorta ble brodert og montert av ei venninne av pappa, hun fikk sikkert noe betalt for jobben.

Broderiene på sjalet, forkleet og veska ble gjort av ei skikkelig gammal husfliddame i byen vi bodde i, hun fikk garantert penger for jobben.

Deretter ble hele bunaden montert og tilpasset meg av tanta til pappa, som også helt sikkert fikk betalt for jobben.

Så totalt aner jeg ikke hva bunaden min kosta, men jeg vil regne med at om du skal få en ordentlig bunadkyndig til å sy, brodere og montere, vil det sannsynligvis koste rundt 20.000+ i dag.

Endret av Minya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer helt an på hvilken bunad du skal bruke capen til. Noen bunader funker bare ikke med cape. :P

Denne: http://norskebunader.no/dame/ostfold/

Har en sort, tung ullcape som hører til en annen bunad. Og har ikke sjalet til denne.

Anonymous poster hash: 69426...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne: http://norskebunader.no/dame/ostfold/

Har en sort, tung ullcape som hører til en annen bunad. Og har ikke sjalet til denne.

Anonymous poster hash: 69426...b45

Usikker på hvordan reglene er for Østfoldbunadene, men jeg ville trodd at en plain ullcape ikke ville ødelagt helhetsinntrykket ihvertfall. Du kan jo prøve den på med cape og se hva du selv synes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenke meg Hardangerbunad, eller den de kalte for "nasjonalen" før. Er det noen uskrevne regler for at folk som kun har slekt fra Vest-Agder og Rogaland ikke skal ha denne bunaden? Liker den bedre enn Vest-Agder- og Rogalandsbunad!

Hvor mye koster sånn ca en bunad til ei dame med str 48? :)

Den kvinnelige folkedrakta fra Hardanger ble løftet fram, og kvinner over hele landet begynte å ikle seg hardangerbunader for å vise sin sympati for løsrivelsen fra Sverige. Norges første bunad ser dagens lys.

(...)

- Det var helt uavhengig om du var fra Hardanger eller ikke. Den ble regnet som en nasjonaldrakt, sier hun.

Ut fra det som står i denne artikkelen burde vel det gå greit.

http://www.dagbladet.no/2012/05/16/tema/reise/hardangerbunad/bunad/hardanger/21484530/

Anonymous poster hash: 41a6b...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ut fra det som står i denne artikkelen burde vel det gå greit.

http://www.dagbladet.no/2012/05/16/tema/reise/hardangerbunad/bunad/hardanger/21484530/

Anonymous poster hash: 41a6b...ebf

Ja, med tanke på tilhørighet er det vel Hardangerbunaden som er "allemannseie". På samme måte som disse skotske kilt-fargene, der ALLE kan bruke en "Stewart" (?) fordi den er "kongens farge" eller noe sånt, mens de forskjellige andre mønstrene helst bare skal brukes av de som tilhører områdene de kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg kunne valgt fritt så hadde jeg lett valgt Hardangerbunad :)

Men jeg står mellom Fana bunad, Os bunad og Laksevåg bunad! Jeg vokste opp i Fyllingsdalen og gikk på skole i Laksevåg i barneskolen men etter det flyttet vi til området rett utenfor Os kommune, og det er her jeg har mest tilknytning til (sånn følelsesmessig), men jeg liker alle tre så godt, klarer ikke å velge :fnise:

Fana

Os

Laksevåg



Anonymous poster hash: 3470a...63f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på noe da jeg leste i tråden om den fæleste bunaden;

Hvor mange av dere som har egen bunad er det som vet hvilke ting som symboliserer hva med bunaden din?

Med min bunad; Rogalands Jelsa, har man to typer belter; et jentebelte i fløyel som man bruker frem til man kan gå til anskaffelse av "kåne"beltet i skinn, med beltestøler av sølv, som man ikke skal bruke før man er gift eller har fått barn. I nyere tid har det også blitt vanlig at ugifte kvinner over 30 år også kan bruke dem.
Livet, evt vesten, holdes sammen med et tynt nylontau i jentedrakten, men i den voksne drakten er det en lang sølvlenke med et spyd i den ene enden og en pyntedings (husker ikke hva det egentlig heter) i samme stil som resten av sølvet som hører til bunaden.
Er man ugift skal man tre spydet fra den ene siden og er man gift skal man tre det fra den andre siden. Hurra for meg som har glemt hvilken side jeg skal tre den fra. Noen som vet hvilken som er høyre og hvilken som er venstre?

Det følger også med en grell kyse som er helt forferdelig å ha på. Er usikker på hva reglene egentlig sier om den, men det er vanlig praksis at småjenter og eldre koner har den på, mens unge jenter og voksne damer opp til femti ellerno ikke bruker den. Muligens bare fordi den er fæl å ha på. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...