Gå til innhold

Den store bunadstråden!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spørs hvilken bunad du har og om du kjøper ferdig eller sett til å sy selv... men det kan nok fort ligge på mellom 5-10.000 ferdig.

Anonymous poster hash: cb4e3...293

Såppas ja! Det var litt dyrere enn jeg trodde. Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trappetroll

Ingen andre her som har lofotsbunaden? Synes den er den fineste av de alle 😊

Det stod mellom den eller bergensbunaden, så da var valget enkelt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk Nordlandsbunaden i grønn med sølv sølje er penest selv om jeg har Trønder bunad selv.

Ps: burde Nordlandsbunaden ha sølv eller gull sølje?



Anonymous poster hash: 7ba16...1c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk Nordlandsbunaden i grønn med sølv sølje er penest selv om jeg har Trønder bunad selv.

Ps: burde Nordlandsbunaden ha sølv eller gull sølje?

Anonymous poster hash: 7ba16...1c1

I følge bunadsrosen, se her http://www.bunadrosen.no/bilder/solvcolage/bunadsolv-nordland-dame.jpg

Anonymous poster hash: d9f96...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket meg ikke bunad som "liten", men har blitt mer interessert med årene. Det har kanskje noe å gjøre med at det er så mange rundt en som har det, og at en får øynene opp for at det finnes mange fine varianter :) Men hvordan er det nå med tilknytning og valg av bunad. Må en være født, ha foreldre/besteforeldre som er født på stedet? Sikkert mange forskjellige meninger om dette, men det skal vel være en viss sammenheng (eller ikke)? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har beltestakk fra Telemark. Den er jeg kjempefornøyd med. Gleder meg til hver gang jeg skal bruke den. Datteren min var konfirmant i fjor. Hun fikk bunad fra Øst- Telemark (raudtrøya). Faren min er fra Telemark, heldigvis. Jeg synes faktisk telemarksbunadene er de fineste. Liker forresten godt de forskjellige bunadene fra Hardanger også.

Den er drit HOT.

Hilsen mannegrisen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sør-østerdals festbunad som jeg har kombinert og valgt farger på stoffene selv. Kjempefornøyd :-)



Anonymous poster hash: cb4e3...293
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket meg ikke bunad som "liten", men har blitt mer interessert med årene. Det har kanskje noe å gjøre med at det er så mange rundt en som har det, og at en får øynene opp for at det finnes mange fine varianter :) Men hvordan er det nå med tilknytning og valg av bunad. Må en være født, ha foreldre/besteforeldre som er født på stedet? Sikkert mange forskjellige meninger om dette, men det skal vel være en viss sammenheng (eller ikke)? :)

Man skal ha tilhørighet ja. For eksempel kan du velge bunad fra det stedet der du er vokst opp, eller der mannen din (kona di) er ifra. Du kan velge fra det stedet foreldrene dine og besteforeldrene dine har vokst opp/ hører til, eller om du har flyttet til et annet sted i landet og bosatt deg der kan du også velge en slik bunad.

Det er i grunn du som bestemmer hvor du har tilhørighet. Min bunad er satt sammen av elementer fra tre områder, og på den måten representerer den hele meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket meg ikke bunad som "liten", men har blitt mer interessert med årene. Det har kanskje noe å gjøre med at det er så mange rundt en som har det, og at en får øynene opp for at det finnes mange fine varianter :) Men hvordan er det nå med tilknytning og valg av bunad. Må en være født, ha foreldre/besteforeldre som er født på stedet? Sikkert mange forskjellige meninger om dette, men det skal vel være en viss sammenheng (eller ikke)? :)

Det er ingen regler på det, men jeg synes man skal ha en eller annen tilknytning (at man synes Hardanger er en fin plass er ikke tilknytning). I tillegg synes jeg det er fint om man setter seg litt inn bunadens historie, hvor mønsteret er hentet fra, hvem som hadde en opprinelige osv...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen regler på det, men jeg synes man skal ha en eller annen tilknytning (at man synes Hardanger er en fin plass er ikke tilknytning). I tillegg synes jeg det er fint om man setter seg litt inn bunadens historie, hvor mønsteret er hentet fra, hvem som hadde en opprinelige osv...

Man skal ha tilhørighet ja. For eksempel kan du velge bunad fra det stedet der du er vokst opp, eller der mannen din (kona di) er ifra. Du kan velge fra det stedet foreldrene dine og besteforeldrene dine har vokst opp/ hører til, eller om du har flyttet til et annet sted i landet og bosatt deg der kan du også velge en slik bunad.

Det er i grunn du som bestemmer hvor du har tilhørighet. Min bunad er satt sammen av elementer fra tre områder, og på den måten representerer den hele meg :)

Det finnes nok delte meninger om man kan ha bunad fra der ektefellen kommer fra, jeg er enig med deg, i slekta mi har alle grandonklene mine sine koner fått bunad av de fra stedet de kommer fra. Synes det er kjempefint:-) Men skjønner at det blir litt rart om de skulle skille seg, da forsvinner jo tilknytningen. Det ville den jo ikke gjort om de hadde valgt fra der de selv har slekt fra.

Anonymous poster hash: cb4e3...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen regler på det, men jeg synes man skal ha en eller annen tilknytning (at man synes Hardanger er en fin plass er ikke tilknytning). I tillegg synes jeg det er fint om man setter seg litt inn bunadens historie, hvor mønsteret er hentet fra, hvem som hadde en opprinelige osv...

Man skal ha tilhørighet ja. For eksempel kan du velge bunad fra det stedet der du er vokst opp, eller der mannen din (kona di) er ifra. Du kan velge fra det stedet foreldrene dine og besteforeldrene dine har vokst opp/ hører til, eller om du har flyttet til et annet sted i landet og bosatt deg der kan du også velge en slik bunad.

Det er i grunn du som bestemmer hvor du har tilhørighet. Min bunad er satt sammen av elementer fra tre områder, og på den måten representerer den hele meg :)

Takk for fine tilbakemeldinger. Jeg har absolutt tilknytning til stedet jeg tenker på, uten at jeg er født eller oppvokst der. Ha en fin 17. mai-feiring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vossabunad, jeg syntes den er veldig fin!! :)

Anonymous poster hash: 8d93a...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen andre her som har lofotsbunaden? Synes den er den fineste av de alle 😊

Det stod mellom den eller bergensbunaden, så da var valget enkelt 😊

Enig i at den er finest. Jeg skal brodere min selv - jeg må bare få litt bedre tid.

Untitled-316.png

Anonymous poster hash: 7ac77...c19

Anonymous poster hash: 7ac77...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha Åmli-bunad etterhvert. Den og beltestakken fra øst-Telemark, spesielt i lilla, er mine favoritter. Begge er mulige utifra stedstilknytning. Det er mulig å få oppluten (livet) fra Åmli i mange ulike farger, men jeg skal nok gå tradisjonelt og velge rød. Kommer også til å velge hvitt forkle, da jeg synes det i svart fort blir dystert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skal ha Åmli-bunad etterhvert. Den og beltestakken fra øst-Telemark, spesielt i lilla, er mine favoritter. Begge er mulige utifra stedstilknytning. Det er mulig å få oppluten (livet) fra Åmli i mange ulike farger, men jeg skal nok gå tradisjonelt og velge rød. Kommer også til å velge hvitt forkle, da jeg synes det i svart fort blir dystert.

Åmli er den aller fineste bunaden :rodmer:

Anonymous poster hash: cb4e3...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nordhordlandsbunad, men den passer dessverre ikke i år, så skal låne Bergensbunaden til min mor (som heldigvis passer perfekt).

Lurer på en ting ang tilbehør, det er jo veske til bergensbunaden, men mamma har ikke belte til sin, og dermed ingenting å feste vesken på.

Hva gjør dere uten veske til bunaden på 17 mai? Må jo ha med telefon og lommebok osv... Min nordhordlandsbunad har lomme i stakken, så der hadde jeg ikke det problemet.



Anonymous poster hash: a4592...5b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har tips på hvordan man holder beltet på Øst-telemark (rødtrøya) fint. Mitt belte bare krøller seg sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nordhordlandsbunad, men den passer dessverre ikke i år, så skal låne Bergensbunaden til min mor (som heldigvis passer perfekt).

Lurer på en ting ang tilbehør, det er jo veske til bergensbunaden, men mamma har ikke belte til sin, og dermed ingenting å feste vesken på.

Hva gjør dere uten veske til bunaden på 17 mai? Må jo ha med telefon og lommebok osv... Min nordhordlandsbunad har lomme i stakken, så der hadde jeg ikke det problemet.

Anonymous poster hash: a4592...5b8

Jeg har en bunad det ikke er belte til, og det er en svart hempe som er sydd på som jeg henger vesken på, i tilegg til at jeg fester den til skjørtet med en nål. Rart om det ikke er sydd på en slik når det ikke er belte til

Anonymous poster hash: cb4e3...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...