Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt før sommeren (2014)


Elanore

Anbefalte innlegg

Hvor mye skal dere ned i uken? :klo:

Nå har jeg ikke veid meg denne uka, men basert på forrige fredags vekt (64,6) må jeg gå ned 575 gram i uka hver uke for å nå målet om 60 kilo 20. juni. Det er lite realistisk, men 60 kilo er sommermålet, så da setter jeg det bare opp sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil gjerne være med :) Ønsker å gå ned 5 kilo. Har akkurat vært gjennom en stor operasjon, så det blir kun fokus på kosthold nå i begynnelsen. Gleder meg til å komme igang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med:) Men kan ikke dette her helt. Har aldri hatt behov for å slanke meg, men har gått opp nesten 10 kilo på et år:O Veier nå 60 kilo og ønsker å gå ned til 55 i første omgang, altså til sommeren. Så hvor mye kalorier bør jeg få i meg i løpet av dagen? Jeg spiser egentlig ganske sunnt, men tydeligvis ikke sunnt nok:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med:) Men kan ikke dette her helt. Har aldri hatt behov for å slanke meg, men har gått opp nesten 10 kilo på et år:O Veier nå 60 kilo og ønsker å gå ned til 55 i første omgang, altså til sommeren. Så hvor mye kalorier bør jeg få i meg i løpet av dagen? Jeg spiser egentlig ganske sunnt, men tydeligvis ikke sunnt nok:P

Det er i grunnen ganske enkelt! Bruk feks denne kalkulatoren her: http://www.trening.no/4529.o2 Og så merker du selv om det er passe, når du har satt i gang. Går du ned 1/4-1 kilo i uka, uten at du føler deg ravende sulten hele tiden, er det passe for deg. (Jo større overvekt, jo raskere kan man gå ned.)

Endret av Pringle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også være med!

Startvekt: 77.8 kg

Høyde: 164 cm

Vet ikke helt hvor mye ned jeg vil/klarer innen 20 juni, men satser på å gå ned 0.5 kg i uka :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunnen ganske enkelt! Bruk feks denne kalkulatoren her: http://www.trening.no/4529.o2 Og så merker du selv om det er passe, når du har satt i gang. Går du ned 1/4-1 kilo i uka, uten at du føler deg ravende sulten hele tiden, er det passe for deg. (Jo større overvekt, jo raskere kan man gå ned.)

Takk for link! Den var veldig nyttig. Ikke minst hvordan den viser at man får lavere kaloribehov ved lavere vekt. Det slo inn mer enn jeg hadde forventet. Ikke rart at jeg erfarte at jeg måtte trene mer for å oppretthold videre vektnedgang, når jeg spiste like mye.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir med! Var med i begynnelsen på den forrige tråden, men det skled ut...

Høyde: 173 cm

Startvekt for denne tråden: ca. 97 kg

Hvis sommeren defineres som 20.juni, vil det si 8 uker. Jeg satser hardt, og håper på under 90 kg innen da. Krever disiplin, men føler vel at "nok er nok" nå...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link! Den var veldig nyttig. Ikke minst hvordan den viser at man får lavere kaloribehov ved lavere vekt. Det slo inn mer enn jeg hadde forventet. Ikke rart at jeg erfarte at jeg måtte trene mer for å oppretthold videre vektnedgang, når jeg spiste like mye.

Ja, det er veldig nyttig. På næringsinnhold-etiketter står det alltid at en gjennomsnittlig kvinne skal ha 2000 kalorier om dagen, men jeg tror de fleste trenger mindre enn det for å opprettholde vekten. Jeg trenger bare 1650, for eksempel.

Men det er viktig å huske på at dersom man huker av for "moderat aktiv" fordi man trener et par dager i uka, så kan du ikke samtidig trekke fra kaloriene du har forbrent daglig. Da blir det dobbelt opp. Folk tenker "jeg er moderat aktiv, så jeg kan spise 2100 ckal om dagen" og i tillegg tenker de "i dag forbrant jeg 300 kalorier ved løping, jeg kan spise ekstra!" og plutselig er de i overskudd alikevel. Hvis du huker av for "moderat aktiv" er kaloriene du forbrent ved trening allerede lagt inn i budsjettet.

Det beste er jo å huke av for "lite aktivitetsnivå" og så føre opp trening ved siden av. Da har du mer kontroll, og det vil ikke ha noe å si dersom du ikke trener i det hele tatt en uke. Untaket er når det kommer til jobb dersom den er veldig aktiv.

Det er viktig å være ærlig med seg selv så du ikke jobber forgjeves :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig nyttig. På næringsinnhold-etiketter står det alltid at en gjennomsnittlig kvinne skal ha 2000 kalorier om dagen, men jeg tror de fleste trenger mindre enn det for å opprettholde vekten. Jeg trenger bare 1650, for eksempel.

Men det er viktig å huske på at dersom man huker av for "moderat aktiv" fordi man trener et par dager i uka, så kan du ikke samtidig trekke fra kaloriene du har forbrent daglig. Da blir det dobbelt opp. Folk tenker "jeg er moderat aktiv, så jeg kan spise 2100 ckal om dagen" og i tillegg tenker de "i dag forbrant jeg 300 kalorier ved løping, jeg kan spise ekstra!" og plutselig er de i overskudd alikevel. Hvis du huker av for "moderat aktiv" er kaloriene du forbrent ved trening allerede lagt inn i budsjettet.

Det beste er jo å huke av for "lite aktivitetsnivå" og så føre opp trening ved siden av. Da har du mer kontroll, og det vil ikke ha noe å si dersom du ikke trener i det hele tatt en uke. Untaket er når det kommer til jobb dersom den er veldig aktiv.

Det er viktig å være ærlig med seg selv så du ikke jobber forgjeves :)

Jeg skjønner hva du mener. Det er lett å tenke at: "Nå som jeg har vært så flink til å trene, så nå kan jeg unne meg ..." I stedet for å tenke at "Bra jeg fikk trent skikkelig nå, ellers går jeg ikke ned i vekt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med videre, har ikke veid meg etter påskeferien men den sklei helt ut, så nå jobber jeg hardt med å hente meg inn igjen :-) 10 nye PT-timer er signert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyde: 167 cm

Startvekt: 65 kg (veide meg sist i påskeferien)

Mål: 60 kg til sommeren (rundt 1. juli)?

Godt jeg kom på denne tråden nå, for jeg har akkurat spist seks små biter sjokolade selv om jeg egentlig ikke hadde lyst på, bare fordi jeg kjedet meg ... Gawd. Håper denne tråden gir litt mer motivasjon til å holde meg unna sånt!

EDIT:

Har et spørsmål ang. BMR kalkulator. Jeg har en stillesittende jobb, men trener regelmessig og har hunder - minst fem dager i uken er jeg enten på hard trening+tur med hundene, joggetur med hundene eller lang skogstur. Skal jeg da krysse av for lett aktivitetsnivå eller moderat aktivitetsnivå?

Endret av Krysanti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er med videre, har ikke veid meg etter påskeferien men den sklei helt ut, så nå jobber jeg hardt med å hente meg inn igjen :-) 10 nye PT-timer er signert :-)

Men hvor galt kan det ha gått? Det var du som fortsatte å gå ned mange kg, selv etter at målet var nådd, ikke sant? En liten pause og liten vektoppgang har sikkert ikke skadet, så motivert som du er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med en til med ca. samme utgangspunkt og mål som meg. Jeg er også 105 kg (+/- 0,5 kg) og tenker meg ned 10 kg i løpet av de åtte ukene som et mål. Er 3 cm lavere enn deg. Ser du har vært kjempeflink siden i fjor høst! :klappe: Jeg har vært oppe i 110 kg på slutten av fjoråret / starten av dette året, men har hatt et elendig kosthold og ingen trening i lang tid nå. Ser for meg 66 kg som et endelig mål (helst i løpet av 2014), så det er en veldig lang vei igjen.

Drømmen hadde vært å se 8-tallet i løpet av disse åtte ukene, men nesten 2 kg i snitt i uken over så mange uker tenker jeg blir i meste laget selv med mange kilo å ta av. Vil tross alt gjør varige livsstilsendringer, og jeg har ingen intensjoner verken om å sulte meg eller trene to timer hver dag.

Ja det er fint å ha noen man kan sammenligne seg med, det virker som vi er et fåtall i denne gruppen som skal mye ned i vekt. Jeg ser også på dette som en livsstilendring. Jeg har klart å lage meg gode treningsrutiner det siste halve året, men i matveien er blir det dessverre fortsatt litt for mange utskeielser. Det skal derfor være hovedfokuset mitt denne perioden.

Men jeg skal på weekendtur til riga nå i helgen, så vekten går nok litt opp. Men planen er å være superflnk neste uke med sunn mat og mye trening. Jeg skal i bryllup om 4 uker, og hver kg ned teller når man skal inn i fin kjole ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Chloe87

Uff, fra og med imorgen må jeg skjerpe meg! Jeg er avhengig av sukker!!

Hvordan holder dere viljestyrken og motivasjonen oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, fra og med imorgen må jeg skjerpe meg! Jeg er avhengig av sukker!!

Hvordan holder dere viljestyrken og motivasjonen oppe?

Kan bare snakke for meg selv...! Jeg sliter også med sukkeravhengighet. Det går lettere når jeg får trappet ned og holdt meg borte fra det en stund. Nå spiser jeg litt av og til, men passer på mengder og hyppighet. Jeg vet at viljestyrke er en begrenset ressurs, så jeg legger opp til å slippe å måtte stole på den kontinuerlig. Prøver isteden å gjøre det så lett som mulig for meg selv: Ikke ha vanskelige fristelser i huset, få i meg nok kalorier og alt jeg trenger hver dag, spise skikkelige måltider med så deilig mat jeg bare klarer å få til av skikkelige råvarer. Og mosjonerer hver dag, er lat så det begrenser seg til gåturer i nabolaget. Kjenner at det har blitt en vane, for jeg blir rastløs utpå kvelden hvis jeg ikke har gått tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chloe87

Kan bare snakke for meg selv...! Jeg sliter også med sukkeravhengighet. Det går lettere når jeg får trappet ned og holdt meg borte fra det en stund. Nå spiser jeg litt av og til, men passer på mengder og hyppighet. Jeg vet at viljestyrke er en begrenset ressurs, så jeg legger opp til å slippe å måtte stole på den kontinuerlig. Prøver isteden å gjøre det så lett som mulig for meg selv: Ikke ha vanskelige fristelser i huset, få i meg nok kalorier og alt jeg trenger hver dag, spise skikkelige måltider med så deilig mat jeg bare klarer å få til av skikkelige råvarer. Og mosjonerer hver dag, er lat så det begrenser seg til gåturer i nabolaget. Kjenner at det har blitt en vane, for jeg blir rastløs utpå kvelden hvis jeg ikke har gått tur.

Godt å høre at jeg ikke er alene om problemet. Skal prøve å få kuttet ut sukkeret imorgen, men det er ikke lett! Men det hjelper vel etter noen dager uten håper jeg, det har gjort det før. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, fra og med imorgen må jeg skjerpe meg! Jeg er avhengig av sukker!!

Hvordan holder dere viljestyrken og motivasjonen oppe?

Viljestyrke?

EDIT: Neida. For meg hjelper det å trene. Når jeg trener får jeg lyst til å gi kroppen min den maten den trenger for å få fullt utbytte av det lille helvetet jeg nettopp har vært gjennom (jeg har et hat-elsk forhold til trening), og det blir mindre fristende å spise usunt. Motivasjon kan være å kjøpe en ny kjole, glede seg til en fest jeg vil se bra ut på, sette et treningsmål eller følge en inspirerende treningsblogg. Men, jeg har viljestyrke som en mygg og sliter veldig ift. sukker altså...

Endret av Krysanti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...