Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er designer (og har jobbet med det i flere år), så for meg kommer ikke dette som noe sjokk. Man har ingen rettigheter til produkter man lager hvis man har brukt andres materiell. For eksempel eier du ikke det du har produsert på skolen, enten det er en masteroppgave eller en prøve. Jeg skjønner godt The Sims har gjort dette, og jeg tenker at de som virkelig er gode har ingenting i mot å se innholdet bli delt. Man kan ikke gjøre noe form for fortjeneste på det uansett, så hvorfor holde det for seg selv? Å designe seg selv er noe du tar risikoen for selv. Sims bruker heller ikke CC-innhold i sine reklamer. Jeg ser ikke du kan gjenskape deg selv så identisk likt kun med sims materiell. Da er du virkelig god. 

Anonymkode: 48a89...de1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Fikk akutt lyst til å spille sims nå. Er flere år siden jeg har spilt det og har kun spilt the sims 3 (i tillegg til de tidligere versjonene). Dere som har spilt the sims 4 en stund, vil dere anbefale å kjøpe det? :) Har dere i så fall noen tips til hvor en bør laste det ned fra/kjøpe det (alstå kjøpe og laste ned fra nett)?

Anonymkode: a3448...5c8

Skrevet
6 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Begynner å bli dritt lei av alle problemene med sims 4. Har spilt i 5 minutter og det er to ting som har skjedd. Det går ikke ant å spole fremover. Går like tregt på 3 som på 1. 
Barnevakten står over baby som hyler på grunn av skitten bleie. Gjør hun noe? Nei, stått slik i 6 timer nå! 

Tror du skal reinstallere spillet.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk akutt lyst til å spille sims nå. Er flere år siden jeg har spilt det og har kun spilt the sims 3 (i tillegg til de tidligere versjonene). Dere som har spilt the sims 4 en stund, vil dere anbefale å kjøpe det? :) Har dere i så fall noen tips til hvor en bør laste det ned fra/kjøpe det (alstå kjøpe og laste ned fra nett)?

Jeg digger sims 4. Kjøpte det ene og alene pga dra-funksjonene i simskaperen. Føler den er mer realistisk enn forrige versjoner, men er fortsatt mye jeg savner. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 15.8.2016 den 21.18):

Tror du skal reinstallere spillet.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet (endret)
Den 15.8.2016 at 8.46, AnonymBruker skrev:

Jeg er designer (og har jobbet med det i flere år), så for meg kommer ikke dette som noe sjokk. Man har ingen rettigheter til produkter man lager hvis man har brukt andres materiell. For eksempel eier du ikke det du har produsert på skolen, enten det er en masteroppgave eller en prøve. Jeg skjønner godt The Sims har gjort dette, og jeg tenker at de som virkelig er gode har ingenting i mot å se innholdet bli delt. Man kan ikke gjøre noe form for fortjeneste på det uansett, så hvorfor holde det for seg selv? Å designe seg selv er noe du tar risikoen for selv. Sims bruker heller ikke CC-innhold i sine reklamer. Jeg ser ikke du kan gjenskape deg selv så identisk likt kun med sims materiell. Da er du virkelig god. 

Ok, så du mener altså at maxis/ea ikke eier The sims, fordi de brukte autodesk sitt materiale til å skape spillet?

Det er stor forskjell på CC innhold og UGC innhold. Joda, de bruker UGC innhold i sine reklamer.

CC innhold er noe helt annet. Det er innhold som 3D designere skaper selv, fordi de ikke er fornøyd med det originale innholdet som følger med spillet. CC står for custom content. Det er helt uavhengig av spillet.

UGC eller user generated content, er innhold skapt eller redigert av spillerne. Jeg har sett bruk av dette i reklamer, så det bruker de. 

Hvis du tror at andre designere syns det er greit med reuploading og fri bruk av deres arbeid i galleriet, så tar du rimelig feil. Spillerne har laget noe som heter #stopstealingchampaign og de aller fleste skriver "do not copy or reupload" på verkene sine. Selvfølgelig gjør de det! Hvem er det om liker stjeling?

Det er risikabelt å designe deg selv, og det er risikabelt å skape noe i det hele tatt. Likevel skal personvernloven gjelde. Det er risikabelt å gi ut spill også, for det kan jo bli piratkopiert. Her også er det lover som skal gjelde og respekteres.

Det er fullt mulig å skape så identisk at personen blir gjenkjent, ja. Blant annet en Miley Cyrus modell som ligger ute, og det er ikke vanskelig å kjenne henne igjen. EA har måttet slette flere simmer fra galleriet tidligere, fordi kjendiser har kjent seg igjen i både navn og utseende.

Endret av Lousina-Mallett
  • Nyttig 1
Skrevet

Vel, dette står oppført på patentstyrets nettside: Opphavsrett til et åndsverk får du automatisk i det verket skapes. Hvis en oppfinnelse, en design eller et varemerke har preg av noe nytt og originalt, eller er et resultat av et skapende innsats er det automatisk vernet etter åndsverksloven. Hvis du vil ha en definert enerett til å utnytte din oppfinnelse, design eller varemerke bør du søke om patent, design eller varemerke i Patentstyret.

Vi er alltid avhengige av andres materiell for å lage noe. For å tegne må vi bruke ark og stifter som er skapt av et selskap, for å strikke må vi bruke garn skapt av sauer og videreutviklet av mennesker, og for å skape dukker kan vi bruke Cernit og Fimo leire skapt av disse selskapene. Dette er materiell. Hvis du mener at man ikke eier noe av det man lager, så må det isåfall være f.eks en kontrakt med arbeidsgiver som sier at de eier alt du lager i arbeidstiden, eller en kontrakt med skolen som forbeholder skolen alle rettigheter. Eller kontrakten med EA, som sier at EA eier alt vi lager med mindre vi her også kjøper rettigheter. Når vi skaper 3D modeller i Maya og ZBrush, må vi ha kjøpt lisensen som gir oss retten til å eie og bruke det vi skaper ved hjelp av disse verktøyene, kommersielt. Du betaler ikke 70.000 kr til autodesk for å låne verktøyet til å skape 3D gratis for Autodesk, da ville ingen kjøpt programmet.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg digger sims 4. Kjøpte det ene og alene pga dra-funksjonene i simskaperen. Føler den er mer realistisk enn forrige versjoner, men er fortsatt mye jeg savner. 

Takk for svar! :) Jeg har en Macbook pro fra 2012. Vet at Mac ikke er det beste å spille the sims på, men er det noe  som vet om det fungerer greit på en så gammel Mac? Og hvor er det billigst å kjøpe tur sims 4 fra?

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 16.8.2016 den 14.52):

Takk for svar! :) Jeg har en Macbook pro fra 2012. Vet at Mac ikke er det beste å spille the sims på, men er det noe  som vet om det fungerer greit på en så gammel Mac? Og hvor er det billigst å kjøpe tur sims 4 fra?

Endret av Nasse Nøff ❤
Gjest Bergtekjen
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan enten kjøpe det fysisk - t.d. på Cdon - eller på nett, men då må du laste ned Origins. Eg er ganske sikker på at prisen er 499 overalt, i kvart fall viss det er lovleg. I perioder er det sal, men eg veit ikkje om hovudspelet har vore til sals enno.

Skrevet
1 time siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

http://www.systemrequirementslab.com/cyri

Prøv denne. Skriv inn sims 4, også sjekker den pc'en om den tåler det. Eller mac'en da :P 
Hos meg så får jeg opp at grafikkortet ikke er bra nok. Men, det er blir tregt om jeg spiller det på det høyeste i grafikken. Men om jeg har den på høy så går det fint, ikke ultra høy eller super høy eller hva de nå kaller det. Ingen lagg, alt er normalt. 

Å, så smart! Tusen takk :)

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiller selv på en pro 15" fra 2011.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiller på Macbook Pro fra tidlig 2011 (13"). Går helt fint, men foretrekker da med ekstern mus. Det er litt vondt for håndleddene å spille på trackpad. :)

Anonymkode: e9757...1b0

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiller på en macbook air fra tidlig 2012, fungerer helt okei:)! Litt henging når man har spilt en stund (altså kommet et stykke i spillet, flere simmer, større hus osv). Men fungerer greit for nå! Blir nok å oppgradere til en Pro etter hvert :laugh:

Anonymkode: b1545...cc7

• Nyttig 1
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Jeg syns det er trist at det ikke eksisterer noen kirkegård i spillet! vet det finnes bruker skapt i galleriet, men hvorfor i all verden fulgte det ikke med? Er så plagsomt å ha alle gravsøttene i hagen ;-( Ikke minst at snille simmer hele tiden går og sørger, og får humøret trist i 2 timer for hver gang.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Theakri
Skrevet

står sikkert over her en plass.. men hvordan får dere CC til sims 4? jeg har sååå lyst på, men skjønner ikke en dritt av hvordan man får det! :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...