Gå til innhold

4 års prøver har blitt 3-barnsmamma med grått hår!


Solsikke84

Anbefalte innlegg

Herlig dagbok! Jeg vil gjerne følge deg.

Vi var også prøvere i nesten to år før spira satt, så kjenner meg veldig igjen i dine negative følelser rundt at ting umulig kan gå bra. Men det vil jo helst gå bra :)

Lørdagsklem :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg elsker dagboka de! Du er så morsom :fnise:

Og helt knalle tips til mammaklær. Jeg har sett litt rundt siden jeg har kjeda meg, og jeg syntes ALT virker så dyrt. Men jeg er helt for å gå til alternative løsninger. Og komfortable klær, spesielt siden jeg jobber i barnehage.

Du får ha lykke til på jordmor time imorgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Var hos jordmor, som utrykte litt bekymringer fordi magen min var knallhard (kynnere) og jeg sa at den er sånn ofte. Hun mente jeg burde være litt obs og ta det litt mer med ro, og kanskje vurdere å be fastlegen om redusert arbeidstid/gradert sykmelding etter ferieukene mine om det ikke var blitt bedre. Jeg merker jo at det knytter seg i magen når jeg driver med ting. Feks i går, da grillet vi. Jeg stod lenge på kjøkkenet og skar opp grøntfor, lagde grilloljer, og forberedte og deretter stod jeg ved grillen og ordnet mens jeg løp inn og ut og dekket bord (mannen klippet plenen)... Da måtte jeg til slutt rope ham opp til grillen og ligge på sofaen litt, fordi jeg fikk falske rier... Så, nå må jeg ta det roligere!

Jordmor var kjempekoselig. Hun sa at det på denne timen var normalt å snakke om psyke og depresjoner, men hun synes jeg har et veldig sunt fokus og i tillegg stor familie rundt meg, så hun tror ikke det er så stor fare for fødselsdepresjoner hos meg. I tillegg er det visstnok mindre vanlig blant mødre med høyere alder, fordi vi kanskje er litt pessimistiske, ser ikke for oss bare sommerfugler og "leke med dukke"-tilværelsen, og gjerne også har godt voksne barnefedre med på laget som drar sin del av lasset og vel så det. Dette var hennes ord altså, ikke mine.. om unge mødre leser her. :P

Jeg har skrevet i andre tråder at jeg synes (for) unge mødre som gjør det beste ut av en uplanlagt situasjon er tøffe, mens (for) unge mødre som planlegger mødrelivet er litt korttenkte og egoistiske. Med "for ung" mener jeg egentlig ikke alder... Men om man har inntekt nok til å dekke foreldrepenger, en boåæl med plass til en unge og gjerne en samboer som også ønsker barn og vil hjelpe til med barnet... da har man ting på stell til å få barn. Uansett om man er 19 eller 27. Men om man ikke har samboer, fortsatt går på skole, ikke har jobb.. og tenker "pytt pytt, overgangsstønad og mamma hjelper sikkert til.." - DA er man kortttenkt og litt for ung til å få barn.

Uhm. Ja. Det var min moralske dagsdose.

Men ja, jordmoren pratet endel om dette. Hun prater også endel om fødsel og vi satt sammen og skrev stikkord til fødselsbrevet mitt som skal sendes til fødeplassen min. I neste uke skal jeg også få søkt om permisjonspenger, tenker jeg.. Bare jeg finner ut hvor jeg skal starte. :P

Ha en strålende dag! Nå skal jeg ut og nyte sola på terassen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg nettopp vært innom lånekassen en tur, fordi jeg hørte nyss om at man kan søke rentefritak ved fødsel og omsorg for barn under 10 år.

Men

1: Man søker ikke framover i tid, kun bakover i tid...

2: Vi tjener for godt.. Rentefritaket er dersom familien tjener under 500 000 samlet pr år.

Men er kanskje noen andre gravide som leser dette som kan få ide om å søke rentefritak? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....jeg må ha dokumentasjon på termin av lege eller jordmor.. jeg har hauger av papirer, fra OUL, helsekort for gravide etc... Er dette godt nok å ta kopi av? Noen som vet? (søknad om foreldrepenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

....jeg må ha dokumentasjon på termin av lege eller jordmor.. jeg har hauger av papirer, fra OUL, helsekort for gravide etc... Er dette godt nok å ta kopi av? Noen som vet? (søknad om foreldrepenger).

Nei du må ha en egen terminbekreftelse, som skal være datert etter 26. svangerskapsuke. Jeg fikk min av jordmor på 28-ukers kontrollen :) Veldig teit opplegg egentlig, siden termin faktisk ble fastsatt på OUL. Menmen..

Endret av Yiruma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står noe så avansert som:

BEKREFTELSE

Det bekreftes at ......................................

er gravid med termindato ........................

Også et stempel og underskrift/dato fra jordmor :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var jo på 28 ukers kontrollen på mandag.. Fikk ingenting sånt. Kanskje hun glemte det? Tror hun har startet ferien sin nå, så jeg får ringe legekontoret i morgen og høre om legen kan skrive noe sånt fancy til meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller, 27 ukers... :P Men pga ferien til jordmor så ble det en uke tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg ringt legen og hørt ja :) Jeg sendte inn alt av papirer og søknader for noen dager siden. En vanvittig lettelse å vite at det er unnagjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 29!

I går var sånn "teste etter bevegelser hele dagen"-dag igjen.. Men våkna i dag tidlig av en ivrig fotballspiller som sparket så hardt hun bare orket... :) Så da kan jeg puste lettet ut... i noen timer. :P

Nå er ene bilen i stykker og må på verksted.. Fikk igjen 5600 kroner på skatten, men de ryker nå på nye støtdempere, tror jeg :( Pokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten fått søkt om permisjonspenger og permisjonssøknad til jobben også. Eneste jeg ikke liker er at NAV bad om to vedlegg: Bekreftelse på termin + dokumentasjon av lønn. Jeg ringte på jobb og fikk høre at kommunen sender inn dokumentasjon av lønn, så jeg trenger KUN sende med bekreftelse på termin.. Jeg skrev i søknaden til NAV nøye hvem som er arbeidsgiver og i tilleggsfeltet skrev jeg at dokumentasjon av inntekt kommer direkte fra dem... Men jeg er litt nervøs for at jeg ikke får pengene "i tide"... :P men da får man etterbetalt, er det ikke så?

Noen som vet hvilken dato man får pengene, når jeg krysset av for "månedlig" utbetaling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror gravidhormonene mine tar litt av i dag. Jeg tar meg nær av alt, til og med ting som ikke er myntet på meg. :P (aka dagboken til en annen gravid mamma her inne). Jeg har aldri helt klart å sitte rolig på sidelinja når jeg ser noe jeg oppfatter som urettferdig behandling... Tenker også som så at enkelte vordrende mødre er gjerne litt mer sårbare enn andre. Feks de som har opplevd å miste og fortsatt er i første trimester og venter spent på at uke 12 skal passere så man kan slappe LITT mer av... At man da blir "angrepet" med nedlatende holdninger fra øst og vest er jo virkelig ikke noe man trenger. Da skal man kose seg, og folk rundt skal tenke superhappy tanker og være kjempeoptimistiske for er det en ting gravide kvinner klarer meget fint på egen hånd, så er det å bekymre seg.

...bekymringer trenger vi ikke hjelp til. Enten det nå er helse, økonomi eller barnehageplasser 1,5-2 år frem i tid vi skal bekymre oss for. Vi skal tenke på barnevogn-valget og hvilket sengetøy vi skal kjøpe. Så det så! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de blir forsinket med utbetalingen så får du etterbetalt. De jeg kjenner som får utbetalt via NAV får det mellom 15-.31., ingen fast dato. Tullete system!

Slike "angrep" er virkelig unødvendig, skjønner ikke hva som går av folk jeg...!

Er barnevogn bestemt forresten? Jeg har ikke sånn derre hukommelse.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror gravidhormonene mine tar litt av i dag. Jeg tar meg nær av alt, til og med ting som ikke er myntet på meg. :P (aka dagboken til en annen gravid mamma her inne). Jeg har aldri helt klart å sitte rolig på sidelinja når jeg ser noe jeg oppfatter som urettferdig behandling... Tenker også som så at enkelte vordrende mødre er gjerne litt mer sårbare enn andre. Feks de som har opplevd å miste og fortsatt er i første trimester og venter spent på at uke 12 skal passere så man kan slappe LITT mer av... At man da blir "angrepet" med nedlatende holdninger fra øst og vest er jo virkelig ikke noe man trenger. Da skal man kose seg, og folk rundt skal tenke superhappy tanker og være kjempeoptimistiske for er det en ting gravide kvinner klarer meget fint på egen hånd, så er det å bekymre seg.

...bekymringer trenger vi ikke hjelp til. Enten det nå er helse, økonomi eller barnehageplasser 1,5-2 år frem i tid vi skal bekymre oss for. Vi skal tenke på barnevogn-valget og hvilket sengetøy vi skal kjøpe. Så det så! :P

:klemmer: Du er best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ble minnet på katt fra en annens dagbok her inne. Vi er i tenkeboksen på om vi skal få katt nummer to i hus. Vi har jo hunden og en katt. De går greit sammen, to herrer som iblant finner på å dele hundesengen, men som oftest så ignorerer de hverandre. Vet om en annen kastrert guttepus som trenger omplassering, og den er så fin.. Og vi har jo plass og hjerterom og alt det der, men... Baby om to mnd. Tenk om det ikke går bra? Om gamlekatten begynner å markere overalt og sånn?

Noen som har erfaring med å introdusere to voksne og kastrerte katter for hverandre? Min katt er en fredelig en, sloss sjelden men han har aldri hatt selskap av andre katter. Men han var nesten fire år når valpen kom i hus, og det ble akseptert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de blir forsinket med utbetalingen så får du etterbetalt. De jeg kjenner som får utbetalt via NAV får det mellom 15-.31., ingen fast dato. Tullete system!

Slike "angrep" er virkelig unødvendig, skjønner ikke hva som går av folk jeg...!

Er barnevogn bestemt forresten? Jeg har ikke sånn derre hukommelse.. :P

Emmaljunga Mondial i fargen tweed. Den er kommet i hus nå. Kjøpte med en boks vogn-impregnering etter anbefaling av damen i butikken. Litt usikker på om jeg skal impregnere den nå og la den luftes godt etterpå eller om det bør gjøres tett opp til bruk. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble minnet på katt fra en annens dagbok her inne. Vi er i tenkeboksen på om vi skal få katt nummer to i hus. Vi har jo hunden og en katt. De går greit sammen, to herrer som iblant finner på å dele hundesengen, men som oftest så ignorerer de hverandre. Vet om en annen kastrert guttepus som trenger omplassering, og den er så fin.. Og vi har jo plass og hjerterom og alt det der, men... Baby om to mnd. Tenk om det ikke går bra? Om gamlekatten begynner å markere overalt og sånn?

Noen som har erfaring med å introdusere to voksne og kastrerte katter for hverandre? Min katt er en fredelig en, sloss sjelden men han har aldri hatt selskap av andre katter. Men han var nesten fire år når valpen kom i hus, og det ble akseptert...

Det har gått helt fint her! Nå er den ene på rømmen, men jeg håper han kommer tilbake 😊

De har trives veldig godt. Vi har to voksene og en liten en på 14 uker. Alle går veldig godt ilag 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emmaljunga Mondial i fargen tweed. Den er kommet i hus nå. Kjøpte med en boks vogn-impregnering etter anbefaling av damen i butikken. Litt usikker på om jeg skal impregnere den nå og la den luftes godt etterpå eller om det bør gjøres tett opp til bruk. :P

Ah, mondial er jo veldig fin vogn :) Aner ikke ang impregnering, men greit å få det gjort en stund før den tas i bruk sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...