Gå til innhold

4 års prøver har blitt 3-barnsmamma med grått hår!


Solsikke84

Anbefalte innlegg

Gjest mammanicolene

Ååå nå ble jeg glad! Tenkt masse på hvordan det gikk med deg. Du er en heltinne! Stå på og ikke glem deg selv oppi alt dette. Fantastisk å høre at tvillingene har det fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må sortere tankene litt. For jeg merker at jeg kjører meg fast i et negativt spor. Det var litt godt å åpne dagboken igjen, og skrive JEG ER SLITEN uten å måtte følge opp med et forsvar. Så jeg skal bruke det for den terapien det er verdt. 

I helgen ble storesøster småsjuk. Hva som skjedde vet jeg ikke. Hun hadde feber i to dager uten andre symptomer, var fangjente og kosejente og sutrete, også gikk det over til i dag. Heldigvis hadde vi fortsatt mamma og pappa på besøk, så alle ungene hadde egne fang, samtidig som en voksen var ledig til å ordne huslige sysler. Akkurat nå tenker jeg at jeg ikke skal ha noen flere unger. Og det er greit om det blir sånn, og jeg vet at det er naturlig at det føles sånn..

Akkurat nå sover tvillingene.. i samme babynest. Og storesøster leker i bok med luker i på pappas kontor. Og mamma sitter på KG. Jaja. Det er min betrodde venninne i øyeblikket, så det får gå.

Tuva ser faktisk ut til å vise endel forståelse for at tvillingene trenger meg til alt, og at hun kan vente. Det føles sårt at hun i en alder av 14-15 måneder skal ha innsett at hun ikke er vår eneste og viktigste person, men det er snakk om at hun må vente for å få fyllt i koppen med vann, vente på å få skrelt en banan eller vente på få bli på- og avkledd.

I natt sov vi i sengen hele familien. Og da mener jeg hele familien. Tvillingene lå mellom mannen og meg i hvert sitt babynest, og Tuva lå i armkroken min ytterst. Det var ikke mye plass til meg. Men - sånne netter blir det nok mer av. Men.... selv om søvnkvaliteten blir så som så.. så må jeg innrømme at det er litt deilig å våkne til litt og se til alle med et sveip av blikket og legge dyner på plass også sovne igjen. 

Vi bestemte også i fellesskap denne helgen hva som skjer med jul. Alle besteforeldrene vil gjerne være hos de tre små, så vi skal være her hjemme hos oss. Men svigermor kommer den 18. desember for å hjelpe meg med husvask, innhandling... mannen tar fri fra 18/12 og ordner juletre... Og mamma skal stå for middagen på julaften. De kommer lillejulaften. Alle insisterer på å få legge på¨eget sengetøy og tar i med husarbeid, støvsuging og rydding av leker (mamma vasker til og med mitt tøy), så jeg ser skikkelig frem til julen! Og denne luksustilværelsen varer helt til 2.01.16! To deilige uker hvor jeg kan ha overskudd, se juleprogrammer på TVen og nyte familien min. 

 

Frem til da... to armer, to bein og tre babyer som vil ha oppmerksomhet. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en skikkelig god plan for julen! :) Det er jo ikke noe merkelig at du er sliten nå, og for øyeblikket kan jeg godt forstå at det føles nok med tre barn! Kanskje, når de begynner å roe seg og kommer inn i en god rutine, så får du lyst på flere, men overgangen fra tre til fire var større enn fra null til to som vi gjorde... Plutselig har jeg ikke nok armer og bein til å følge med alle sammen, og når de to store krangler, lillebror slår seg vrang pga feil sko og minstesøster er overtrøtt og sulten, så tenker jeg mitt! ;) Men for all del, 90% av tiden går det helt fint! Du er i alle fall ordentlig heldig som har en sånn familie og svigerfamilie - ikke alle som er like heldig! ;) Slapp av og få mammatid der du kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med to små tuller til :baby:

Skjønner veldig  godt at du er sliten!  Og det er lov.  Jeg har en  på 1 år og  en på 5 år og synes til tider det er slitsomt :sjenert: kan ikke  forestille meg hvordan det er med tre så små. Du er den beste mammaen de kan få,husk det :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er rommet til tvillingene klart... 

Tvillingene og Tuva får rom vis-a-vis hverandre , og det er bad mellom vårt rom og Tuva sitt. Det føles veldig langt unna, men nå flytter de ut av soverommet. Vi har jobbet masse med rommet til tvillingene, og det står nå en toseter sofa full av puter og med avlastningsbord på hver side, samt to senger, en ekstra stor kommode og ørten kurver og rullekasser med leker og tøy. Sofaen er til nattmating. Det blir veldig forstyrrende å ha de på vårt rom, vi vekker hverandre - de vekker hverandre.. Så i natt er det premiere på alle tre barna på egne rom!

Til helgen starter prosjekt julekort... pent pyntede tre barn oppstilt i stua. (Vi gjør det selv, amatørmessig, men må forsøke å tenke litt økonomisk).

Når man snakker om økonomi, så ble jeg rådet til tøybleier.. jeg undersøkte litt og nei. Det blir utrolig mye søppel fra vår husstand, men jeg orker ikke tre barn med tøybleier. Det kommer også til å koste med en halv månedslønn å starte på det prosjektet. Lenge leve billigbleier. Vi har noen løsninger for økonomiens skyld og mange for tidens skyld. Jeg kan nevnte noen jeg helst ikke snakker høyt om:

  • Rent tøy i egne kurver, rett ved siden av skittentøyskurvene. To kurver på hver side av stellebordet. Rent til høyre, skittent til venstre. 
  • Flere ganger har jeg tatt plagg ut av skittentøyskurven fordi jeg har en sprellende baby på stellebordet og to i "bleiekø" og ikke orker styret med å hente rent tøy på rommet til ungene....
  • STOR pedal-bøtte til bleiesøppel, lånt fra firmaet til svigerfar. Den krever litt større avfallsposer, men slipper å tømme mer enn en gang per dag. 
  • Gårsdagens bleiepose står fortsatt utenfor ytterdøra, ingen gadd å gå til dunken...
  • To sommerdyner på gulver i stua gjør midlertidig jobb som "lekegrind" for de minste. De får rulle litt rundt der mens en av de tre får oppmerksomhet (eller mens mamma dytter dagens fjerde Wasa med ost på inn i gapet)
  • Stua ser mer og mer ut som en barnehage. En stor ikea-reol med blanke oppbevaringsbokser har duplo, togbåne, kosedyr, babyleker, rangler, elektroniske baby-vekkerklokker (Tuva's favorittleker med grusom lyd og musikk). Tanken er å rydde på plass etterhver som i barnehagen.
  • ....ingenting er i riktig boks, og mesteparten utover gulvet.
  • Alle tre har i dag smokker som er slikket rene.
  • Ingen har mer fancy antrekk enn body + strømpebukse. Og de har fleecedresser til bil+butikkbruk. Tuva har også utedress, som brukes til litt lek ute (som regel med pappa).
  • Alle har nydelige strikkede plagg som de har vokst fra før de fikk brukt dem...... (skjemmes VELDIG over dette).

Det er travelt, og jeg må si: Det føles verdt det pga at jeg elsker dem, men de gir lite. De tar mye. De tar energi. De tar tålmodighet. De tar tid. Men jeg vet at snart.. Snaaart.. Så har de glede av hverandre, får meg til å le, hjelper til litt, synger sanger for hverandre og kommer til å fylle på hos meg titt og ofte! ....det føles langt unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føles langt unna ja.... Men når det skjer er det som om det aldri har vært annerledes! :) Vesla her var født i forrige uke (kjennes det ut som) og alt nå har hun og minste storebror masse glede av hverandre. Hold ut, og husk å ta bilder og video! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Så kjekt å se deg her igjen! :strix: Husker ikke om jeg skrev noe før du forsvant, men jeg har vært innom å sjekket jevnlig. Så bra at alt gikk bra! Høres ut som du har det travelt og fint. Jeg venter min første og føler det er nok, så jeg kan bare forestille meg hvordan det er for deg. Men det høres ut som du mestrer det supert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ååååh, har tenkt SÅ mye på deg! :hjerte: Hurra for friske, fine jenter, som ikke kom sååå tidlig :hoppe: Gratulerer så mye!!! :)

 

Regner med at hverdagen er hektisk som fy, men håper du koser deg skikkelig nå i jula. Høres jo ut som dere får en del hjelp nå, og det må være gull verdt.

 

Dagboka mi er forresten borteborteborte. Kan sende deg en pm! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Puh.

 

Da var vi en på nesten 17mnd, og to på rett over 4 mnd i hus. 

Tvillingene er morsomme, hittil har alt skjedd samme dag: Begge to fikk en tann nede på samme dag. Ene hadde brutt gjennom når vi stod opp, den andre hadde brutt gjennom før kvelden falt på. De grep etter leker samme dag, de lo samme dag. Storesøster løper nå, og vi har begynt å bli litt mer selvsikre i hverdagen. Nabolaget og nærmiljøet er også litt mer vant til oss... Jeg tør nå mindre eksursjoner med alle tre ungene. Feks på matvarebutikken. Da velger vi en liten vogn til storesøster og en vogn med "liggestol", og den andre tvillingen i bilstol oppi vogna. Det etterlater særdeles lite plass til matvarer, som er helt okey. Jeg har ikke plass til noe i armene når jeg skal tilbake til bilen uansett :P

Nå sover også tvillingene litt bedre, jeg får ofte (gjerne tre ganger i uka) over fem timer sammenhengende søvn på natta. 

Storesøster er litt vrien å legge til dagduppen sin, og tvillingene gjerne bysses og bæres, så midt på dagen er veldig slitsom. Igjen så har vi mange rare løsninger, som feks at storesøster legges til dupp i dobbeltsenga, med søskenene i pludrende eller sovende i babynest i samme seng. To ganger i mitt liv som trebarnsmamma har det hendt at vi har sovnet der alle fire. Og DET er toppen av lykke!

 

Godt å se deg, Missdior! :) Håpe det ikke var noe ubehagelig som skjedde med dagboken din. Og håpe at alt går bra med sønnen din. Du må gjerne sende meg en PM med en oppdatering om du vil, det hadde vært hyggelig.

 

Men jeg må innrømme at jeg lurer litt på om det er nok med tre. Både jeg og mannen min har sagt at 4-6 barn er en fantastisk god idé... Men det føles best å tenke at livet med bleier, tenner, sutring, stikkpiller, koking av smokker har en ende... :P Jeg nevnte det for mannen, og da kom furteleppa kjapt. Vi kan visstnok ikke gi oss uten en sønn. Jeg må flire litt. I førjulstiden 2013 trodde jeg at jeg aldri skulle få én.... At jeg var dømt til spontanaborter og et liv i barnløshet. 

 

Håper alle andre langtidsslitere får samme problematikk som jeg! 

 

GODT NYTTÅR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt forstå at du tenker at det er nok med tre. Kan bare forestille meg hvor hektisk dagene kan være :daane: Får håpe mannen får den etterlengta gutten sin hvis dere går for flere, hvis ikke kan dere fort ende opp med maaange søte små jenter :P

Godt nytt år, håper hverdagen fører med seg litt mer strukturert kaos enn hva det kan føles som akkurat nå :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvor mye man får plass til i en sånn barne-handlevogn! :fnise: Fire unger er travelt, men være er såpass forskjellig i alder (12,9,3 og 1) at det er travelt på forskjellige måter! I tillegg klarer de to store seg mye på egenhånd, og vi voksne er flinke til å dele oss slik at alle får oppmerksomhet. Tenker det hadde vært mye travlere med fire i tettere alder. Kanskje dere kan tenke på et liten attpåklatt? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Attpåklatt var ikke så dumt. :) Eller hvertfall vente til alle er bleiefrie og jeg har fått jobbet litt igjen, for jeg har seriøst verdens sløveste hjerne nå som jeg er andre året hjemmeværende med babypludring og små, søte vesen som ikke kan mer enn et par to-stavelsesord. 

De dagene mannen er opptatt med jobb hele arbeidsdagen og ikke spiser med oss eller noe, så går det i pludring og nynning og kosebabling til babyene, og små korte og helt usaklige replikker til storesøster.

"Mmmmhmmm... åh, en fin liten tå... og en fin liten tå... Ser du fine fote-loten din? Med tåttelott på? Tuva, har du snudd gulvteppet? Nommin, snakket mamma høyt? Ble du litt overrasket? Skal vi ta på sokken igjen? Tuuuuva, nei ikke spis kjøleskapsmagneten, spis brødskiva di. Skal mamma hjelpe deg? Ikke det? Du vil ha leverposteien ned på tallerkenen? Men hvis mamma bare får snu den litt..."

Nå leker storesøster med Duplo, tvilling 1 sover mett og glad i vogna på gangen og tvilling 2 ligger i bæresjalet og klynker. Magevondt, tror jeg. 

 

Jeg drømte i natt, at ungene var gamle nok til å kunne føre samtaler. Jeg ser ikke for meg hvor gamle de var i drømmen min, kanskje såvidt skolealder på hele skokken? Også spiste vi middag. Og mannen og jeg slapp en bombe om at i morgen skal vi på TUSENFRYD og alle jentene ble så glade. Også la jeg dem til å sove. Alle sov på samme rom. Det stod tre køysenger på rommet, men i drømmen la jeg alle tre i den ene køysengen. Tuva oppe og tvillingene nede. Og de var så høyt oppe for morgendagen at jeg tenkte de aldri kom til å sovne.

 

Så nå gleder jeg meg litt til fremtiden. Men først, skal jeg overleve dagen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Jeg begynte på masterfag igjen i høst, etter to og et halvt år i permisjonsbobla med "Baby Gogo"-bøker, pekebøker og jeg vet ikke hva. Herregud, hjernen jobbet som om det var tjære i alle systemene :hoho:

"Hvor er bildene? Rimene? KAN JEG IKKE KOSE PÅ BILDENE EN GANG?!" var hele første uka... :fnise:

Så det høre fornuftig ut med en liten babypause imellom en eventuell attpåklatt! :ler:

Du er virkelig en helt som takler tvillingbabyer og liten storesøster, altså! Man klarer det man må, men allikevel! :duskedame:

Og tenk, plutselig er de så gamle! Vi har jo begge ungene på samme rom, og de koser seg veldig med det! Sengene står sånn at de ser hverandre, og det hender ofte at de ligger og "småprater" på morgenen før de blir utålmodige og roper på oss! :rodmer:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Jeg jobber heldigvis i barnehage. Eller kanskje ikke heldigvis? Jeg tror jeg må grine meg til å jobbe på eldste avdelingen når jeg starter igjen, så jeg slipper babypludring og lodne bøker med tre ord per side på... Økonomien tillater dessverre ikke studier igjen med det første. :) Men åh, det skal bli så godt å starte igjen. Jeg skal starte uka før 17.mai! :) Akkurat i tide til langhelg og spente barn som vil gå i tog.

I dag er svigermor her, hun kom i går. Nå sover de minste og hun og eldstesøster lager middag sammen. Eller - svigermor lager middag og mini plukker ut alt jeg har av tupperware fra et skap i kjøkkenbenken. Som vanlig, med andre ord.

Det er litt evighetsarbeid med hun eldste. Rydder du i lekene mens hun er våken så LEKER du. UTEN henne. FY FOR GRISEN! Så urettferdig! Så da kommer hun for å hjelpe til. Du putter duplo oppi kassa, hun tar dem ut. Hun tømmer kassa med kosedyr som du nettopp rasket sammen og hjelper til å rydde i klossene ved å legge lubne armer rundt halsen din og kysse deg på truten. Umulige unger.... (sier hun, med kjærlighet i blikket).

 

De er bra gode, også. Spesielt når jeg har avlastning!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå sover alle tre.. og har sovet i halvannen time. KRYSS I TAKET. Men det er dessverre fordi de er syke alle tre... Svigermor har flytta inn pga at de er syke, mannen jobber ikke.. så vi er en voksen per barn og kan få sjansen til å hvile litt. De siste to nettene har vi hatt familieseng igjen.. Meg og mannen på hver vår side med kald rumpe stikkende ut i rommet, og tre urolige snufsetroll i midten. 

Deilig med kaffekopp og KG i stillhet nå.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh boy! Du har litt å henge fingrene i ja! 

Det at man blir litt tjære i hjernen skriver jeg under på! Pleier å være en lesehest, men har bare lest ei bok etter at lillebror ble født for 11 mnd siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...