Gå til innhold

4 års prøver har blitt 3-barnsmamma med grått hår!


Solsikke84

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Jeg forsøker å logge inn for harde livet, men nå er kontoen stengt i syv minutter igjen. Jeg har helt glemt både kontoepost og passord her.. Så jeg skriver innlegget i WORD, jeg, mens jeg venter på neste forsøk.

Jeg kan starte med at ALT HAR GÅTT FANTASTISK FINT! J

Men tiden bare løp fra meg… fra OUL og utover hadde jeg UL hver tredje uke ca – fordi jordmoren ikke var helt fornøyd med SF-målet mitt… det vokste liksom i rykk og napp, så de passet godt på. Sommeren var heldigvis kald – for jeg har aldri vært så varm i mitt liv som siste halvdel av dette tvillingsvangerskapet!

Jeg ble igangsatt i uke 36+4, fordi jeg var sprekkferdig og helt gåen, og hadde spor av eggehvite i urinen. Jeg kjempet med igangsatte rier lenge.. så satte de en stikkpille til (vaginale greier)… også en til… også ble det KS! Ut kom to vakre jenter. Tuva har blitt storesøster til Susann og Iselin, bare få dager etter bursdagen sin (tvillingene kom 28.08). Så August blir litt av en bursdagsmåned her i huset i fremtiden!

Alt gikk over all forventning... ingen kolikk eller helseproblemer, men… Tuva er jo bare rett over året og begynte å gå for ikke så lenge siden. Alt hun finner går rett i munnen, hun vil ha kos, hun sover ofte to lurer om dagen, hun vil opp i senga vår på natta, og vil gjerne ha noen i nærheten når hun leker på gulvet… Samtidig som jeg er i konstant tvillingstafett med mating, vasking, bading, bleieskift, klesskift, legging, byssing, amming, bleieskift, byssing…

Jeg har rast ned 12 kilo siden fødselen – fordi jeg glemmer totalt å spise, dusje, sove… Og derfor har også KG blitt helt nedprioritert.. Sommeren gikk med til litt oppussing, masse foreberedelser og en svært aktiv jentunge, og jeg tenkte hele tiden at jeg skulle rett inn hit for å skrive fødselshistorien min… Mhm.. jada. Fint med planer!

Jeg skal oppdatere masse mer denne uka, og det er bare å spørre om noen lurer på noe.. for jeg har nemlig BÅDE MAMMA OG SVIGERMOR på besøk! (Og litt bestefedre, men de avløser meg ikke i like stor grad). Mannen har tatt helt fri denne uka siden vi har besøk, så jeg for sove på morgenen, og jeg får fritid til å sitte ved PCen.. i morgen skal jeg til frisør. Alt er bare deilig – denne uka. :P Forstå meg riktig, jeg elsker alle jentene skyhøyt og er så glad dette endte som det gjorde……..men jeg er stort sett så sliten at jeg mest vil gråte. En om gangen er nok mye mer idyll enn dette.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, guri land, du har hatt litt av en periode! :bond: 

Men gratulerer så mye! Og så innenfor barnehagefristen attpåtil! (Jeg tillater meg å juble litt for det og jeg :nigo:

Kan tenke meg det er hektisk, det er travelt nok med to tette! Du er en helt! Kan anbefale ferdigsmurt mat i kjøleskapet som gjøres i stand av mannen kvelden før, og så lapper på stellebord, over sengene og så videre med påminnelse om å spise den :fnise:

Godt du får avlastning denne uka, det er viktig å passe på seg selv også! :kose: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååhhh, gratulerer så mye! Det må være utmattende og heftig, selv om det er flott med tre små! Glad for å høre fra deg igjen, har tenkt på deg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :) Kjemperart på KG nå, jeg har tydeligvis missa tidenes oppussingsprosjekt på forumet her! Må tenke litt før jeg bestemmer meg for om jeg liker dette eller ikke. :P

 

Vi har mange lure måter å klare oss på... Jeg ammer jo, men det er ikke alltid Melkekua AS klarer å produsere nok til disse to slukhalsene, så det går i litt morsmelkerstatning også. Vi forhåndslager (har sjekket med helsestasjonen, siden vi gjøre noe som står på boksen at vi IKKE skal...) uten å varme opp i flasker... Hver kveld står mannen min i oppvasken, lager 12 flasker MME og setter i kjøleskapet klart til mikro-forberedelse... Lager ferdigsmurt mat til meg, har fryseren full av piroger og lignende mikromat... Masse kjeks og halvliterflasker med drikke/brus, og store drikkeflasker til vann... 

Men så var det dette med lille mini på straks 15 måneder.... Hun sørger for at det som tidligere var verktøykassa mi (hele salongbordet) i fjor da hun var så liten.... er nå rensket for alt som kan veltes, knuses eller settes i halsen. Jeg drikker ikke fra glass (jeg er lei av å tørke opp, fordi hun får tak i koppen), jeg må gjemme mobil, lader, fjernkontroller, drops/kjeks og annet jeg nøt godt av med henne hjemme... Det merker jeg er litt slitsomt. Hun tar jo også deres flasker og blir illsint om hun ikke får drikke. Så jeg har hatt noen situasjoner der jeg plutselig har en Tuva som drikker selv, MME fra flaske... En liten tvilling som henger i puppen, og en tvilling balansert i fanget som får MME på flaske. Sånne situasjoner er ganske deilige... for da er det stille i gjerne hele 4 minutter i slengen. :P

Det blir også få turer ut, vi har tvillingvogn med søskenbrett, men storeøster er for liten til søskenbrettet, så det ender med at vi bruker en annen tvillingvogn vi har, uten søskenbrett (med med bedre bag-del) og bæresjal med storesøster på hofta. 

Og det er såpass slitsomt at det er få ganger jeg drar ut av huset med alle tre... Jeg skjemmes litt over hvor mye vi er hjemme og "sturer", men jeg har nok med å sørge for at de to minste har primærbehovene dekket, og at eldstemann ikke kjeder rompa av seg. Angrer egentlig litt på at vi takket nei til barnehageplassen til storesøster. Jeg fikk for meg at dette skulle gå såååå fint. Jeg er gal. 

Men det er mange rare måter å løse husarbeid på med disse tre rampejentene i hus. Mannen jobber jo heldigvis hjemmefra mye av dagene, og er på minimalt med jobbreiser. Så som regel kan jeg rope på hjelp når det koker over, men inntekten vår avhenger at han får holde kundene sine glade, og jobbet i fred. Så jeg prøver å unngå å bruke ham på dagtid. Tvillingene sovner for natten rundt 23-tiden nå for tiden, og har en ( iblant to) matinger før kl 6 på morgenen... Storesøster sovner som en engel fra 19 til 06 hver eneste natt. TAKK GUD!... Så etter hennes leggetid, så sitter en med tvillingene, mens den andre flyr rundt og vasker tøy, dytter ting inn og ut av tørketrommel, vasker opp...

Og jeg har funnet ut at bretting av tøy er totalt overvurdert. Her har vi skittentøyskurv, og ren-kurv..... Skrukkete? Ja. Men rent og friskt. Så det får gå. Folde, putte i skuffer, stryke... Det er en utopi. Jeg makter det ikke. 

Om noen leser dette som har en drøm om å bli tvillingmamma... Ikke bli skuffet om dere får en i slengen. Det er en mye deiligere tilværelse, hvertfall i starten. Av alle jeg har snakket med som har tvillinger selv, sier de alle det samme: Barseltiden er en tåke av slit, tårer og et døgn som har minst 30 timer for lite... men etter første fødselsdagen så er det mye koseligere. 

Så jeg lever i spenning... vil jeg overleve til August 2016? Men en toåring og to ettåringer i hus? (herregud)... time will tell. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig å høre fra deg igjen! Hørtes ut som du ikke har det så travelt da! Heh.. Men gratulerer så mye med tvillingene! :) for en supermamma du er! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav, jeg blir helt sliten bare av å lese dette. Det er nesten uforståelig for meg at det er mulig å fikse en sånn situasjon ... Men man får jo til så mye mer enn man tror (tydeligvis!). Veldig fint å lese en oppdatering :) 

Jeg regner forresten med at dere bor en sånn plass hvor det ikke er mulig å få noe barnehageplass i januar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!! Må si jeg er kjempeimponert over at du fortsatt henger sammen, med TRE små hjemme på en gang! Her har jeg mer enn nok med lillesøster på 11 mnd, og tenker med skrekk og gru på om jeg skulle hatt tvillinger i tillegg... Så bra du har både mann og andre slektninger som stiller opp når det trengs - mannen høres ut som han er gull verdt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Skal si du har litt å henge fingrene i! Og jeg som synes det har vært hardt med 2 år og 4 mnd mellom to. Gratulerer så mye☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Og takk og takk... men noen supermamma er jeg ikke. 

Skal jeg tilstå noe? Jeg trodde jeg skulle bli supermamma. Utdanningen, erfaring fra barnehage... Mange søsken, stor familie. Hvem er bedre rustet, liksom. Litt arrogant tanke, men jeg mente ikke å heve meg over andre... men jeg hevet meg selv i egne forventninger. 

 

Barseltiden med storesøster ble nesten som forventet. Lange turer ut med vogn, stryke tøy mens lillen lå og sov i babynestet på sofaen, sliten og lite søvn, men mange gode dager hvor jeg ryddet, lagde middag til mannen og bare nøt den lille. 

Nå henger jeg ikke sammen. Og supermamma er langt fra hva jeg føler meg som. Jeg forsøker ofte å unngå artikler fra klikk, mammanett osv.... fordi de gir meg dårlig samvittighet. Bruker jeg for lite tid med dem? Koser vi for lite? Skader det tilknytningen at jeg har så mange, så små? At jeg ikke har like god tid til husarbeidet gjør at storesøster stadig finner smårusk på gulvet... Ingenting ekstra blir gjort. Vi begynte litt med å øve på å sitte på potte, men etter tvillingene, så finner jeg ikke tid til å fullføre... For supermamma meg skulle jo ha tørre unger i toårsalderen... Dette er tanker jeg hadde gjort meg selv, og ikke ting jeg har sagt høyt. Heldigvis. 

Men, nå er jeg straks i frisørstolen, og skal forsøke å senke skuldrene laaangt ned denne uka.. Mandag begynner ny tørn, men da er huset prikkfritt og alt tøy strøket og ordnet (takk gud for bestemødre!) og alle skap fulle med matvarer og hygieneprodukter (takk gud for bestefedre!) og bleier og alltid. Jeg er på nippet til å be disse besteforeldrene flytte inn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du, ungene har overlevd hittil, det er supermamma nok i min bok! :kose: 

Nyt frisørtimen og all hjelpen hjemme, det har du jammen meg fortjent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, all respekt til deg altså! Du er knallflink. Selvom du kanskje ikke føler det selv alltid så må du vite at du er drn beste mammaen for dine tre jenter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en baby, og ganske mange dager er fokuset mitt først og fremst på å overleve dagen.  For din del bør det være en bragd!  Fokuser på babyene dine (alle tre, huttetu),  og prøv å drit i alt annet.  Du er såpass oppegående at det vil gå helt fint hvis fokuset er kjærlighet en stund.  Barn tar ikke skade av å spise litt rusk, og de tar heller ikke skade av at klær ikke blir strøket.  

 

Ellers anbefaler jeg engangsmopp fra jif, både tørr og våt. Veldig fin å ha stående framme slik at man kan dra over det verste kjapt.  

 

Også...  Hadde det kanskje gått ann å ringe kommunen?  Forklart situasjonen (i praksis nesten trillinger),  og spurt pent om de kanskje kunne hoste opp en liten barnehageplass?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...