Gå til innhold

Til dere kunder i kassa på rimi.


nillepose

Anbefalte innlegg

Så med andre ord er dette regler som gjør ting enklere for butikkansatte? Nei vet du hva, greit at kunder skal oppføre seg som folk og betale for posene de trenger, men det var da voldsomt til tulleregler. Og ja jeg har jobbet i butikk selv og tenker at her er det noen som burde vurdere å få seg ny jobb.

Anonymous poster hash: b520f...0e5

Og for kundene bak i køa. Jeg er ikke enig i alle TS sine punkter, men at kunden generelt skal være effektiv i kassa er nettopp for kundens skyld.

Det er så typisk når kunden står i kø og tripper og blir irritert fordi de må vente littegrann - og så snart det blir deres tur så har de plutselig all tid i verden, "skal bare hente noe", telle opp alle enkroningene sine og slå av en prat med naboen før de pakker ned varene sine.

Det er en klassiker på bussen også for den saks skyld - bussen er fire minutter for sen, en kjerring går inn og klager på forsinkelsen - for SÅ å begynne å lete frem lommeboken fra nederst i veska og telle opp kronestykker til billetten... Hvorfor tror du egentlig bussen blir sen, menneske?!

Anonymous poster hash: 6b2c0...91e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sjelden de ansatte irriterer meg. Andre kunder, derimot....

Det jeg ønsker med at andre kunder foran og bak meg i køen er at de ikke stresser og ikke somler, og at de bruker dele-pinnen mellom mine og sine varer. Det er så få som gjør dette at jeg legger delepinne foran og bak mine egne varer nå. Kunder som står bak meg og SUKKER og stønner når jeg lasser på varer på båndet kan spare seg. Ja, du har fem varer i favnen, men jeg var kommet halvveis ned i handlevogna når du kom og stilte deg opp bak meg. Det vil bli mer styr og sette min transaksjon på pause. Chill!

Også irriterer foreldre meg, når de ikke kontrollerer ungene sine litt. Unger som sier rare ting og hjelper til er helt supert og bare gøyalt. Tre unger som kryper opp på hyllen bak kassa for å vente på varene til personen bak meg i køen og sperrer for alle mine varer er mindre kult. Spesielt når man spør om de kan passe seg litt, og de flytter seg en millimeter, eller ignorerer meg fullstendig. Elsker å pakke varer en og en over hodet på en fremmed femåring. Det er toppen av lykke, altså.

Single shoppere som pakker varer i stedet for å betale. Jeg skjønner godt at man vil tyvstarte. Det er i og for seg en fin ting. Men når siste varen pipes inn og kunden blir stående i to minutt til for å gjøre ferdig pakkingen, og jeg står og venter på at mine varer kan pipes gjennom systemet, da sukker jeg og stønner. Ta en pakkepause! Og følg med så du tar den til rett tid.



Anonymous poster hash: c882a...90f
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en huskeliste da. Jeg som kunde prøver å være hyggelig, gjøre ting lettvint og ber om det jeg vil ha. Men DU er det for å gjøre en jobb. Jeg skal ikke gjøre din jobb.

Kjære ansatt på Rimi

1. Når jeg kommer til kassa så er det fint å få ett hei istedetfor for ett surt fjes fra deg.

2. Det er fint om du ser at jeg legger eggene mine litt bak så de ikke blir most. Ikke ta de og kast de ned til de andre varene.

3. Det er fint om du faktisk hører at jeg ber om poser, da slipper du å spørre om det etterpå.

4. En oppgave som mor er å lære barna sine forskjellige ting. Så om barnet vil legge på varer, då lar jeg det gjøre det. Kan også være at barnet vil prøve å betale, og da får han lov til det. Og jeg har til dags dato ikke sett en dur kunde pga dette, kun irriterte ansatte .

5. Jeg ber om kvittering da jeg vil ha den. Du behøver ikke å spørre hele tiden. H, det er jobben din. Men om du blir sur de gangene noen sier ja til kvitteringen, så kan du se at det kan være motsatt også.

6. Om jeg surrer med andre ting, så er det fordi jeg klarer å gjøre flere ting samtidig. Om det plager deg, så synd da.

7. Tror Rimi må ta en medarbeidersamtale med deg.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Jeg klarer ikke å le av åpningsinnlegget ditt når du senere i tråden banner og steiker fordi folk argumenterer i mot deg. Du virker irritert, rett og slett.

Jeg syns heller ikke åpningsinnlegget var morsomt i seg selv. Jeg tror du mente hvert ord. Det sier du jo selv også; at du og venninnene dine er enige om disse punktene. Selv for en pedantisk person som meg syns jeg dette ble altfor mye. Jeg syns du kunne ha lagt det frem på en litt annen måte. Ikke si at det er ment humoristisk og skrevet "med glimt i øyet" når det faktisk irriterer deg. Da er det bedre å være ærlig og si at du har noen tips som du vil dele, og som du mener at kan gjøre handlingen lettere for både den ansatte, kunden og andre kunder.

Til vanlig pleier det ikke å være noe problem å informere butikkansatte om forskjellige ting som hva jeg ønsker, og det gjerne før de spør. Jeg hadde sikkert vært drømmekunden din. MEN folk er forskjellige! Jeg har selv opplevd at enkelte ansatte har blitt stresset/irriterte av at jeg har bedt om pose og kvittering og gitt beskjed om jeg vil betale med kort/kontant. "Bare vent litt" har jeg fått høre da - akkurat som om de har for mye å tenke på samtidig. Det er ikke så lett å skulle forholde seg til ulike mennesker nettopp fordi mennesker er forskjellige. Så jeg tror ikke disse reglene dine er så lure som du vil ha det til.



Anonymous poster hash: a2237...67d
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne tråden illustrerer godt hva kunder mener og tenker om seg selv og kassedamen. Kunden har alltid rett, kassedamen er teit om hun har noen mening om hva du selv kan gjøre for å gjøre din handltur raskere.



Anonymous poster hash: d9b74...ee4
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har dere noen tips som gjør handelen lettere og raskere for deg, OG for den som sitter bak kassa.

1. Legg ALLTID det tyngste på båndet først. Dette gjør at kasserer ikke trenger å måtte flytte alt til siden i fare for at eggene dine blir knust.

2. Om du har kjøpt to av samme vare, oppgi dette med en gang du ser kasserer skal slå inn den ene. Dette gjør at kasserer slipper å taste koden om igjen senere.

3. Stå alltid klar med bankkort/penger til når du skal betale. Ved å gjøre dette slipper kunder bak deg å irritere seg over at du må lete gjennom de førti bankkortene du har i lommeboken, for å finne det rette.

4. Når du skal betale, så vennligst legg på om du snakker i tlf, eller be vedkommende du snakker med om å vente litt. Dette gjør alt lettere for deg, og kasserer.

5. Oppgi alltid om du skal betale med kort eller kontant.

6. Si ALLTID om hvor mange poser du trenger, vi gjennomskuer den gjerrige og mumlende "ja" til om du skal ha poser. Dette blir for dumt. Trenger du poser, må du desverre betale for disse. Så enkelt og greit, si ifra om du i det hele tatt trenger pose og eventuelt hvor mange!

7. Si alltid ifra om du skal ha kvittering eller ikke. Dette er ikke så vanskelig å huske på. Si det alltid rett etter du har betalt.

8. Ikke surr med andre ting når du skal pakke ned varene dine, det er utrolig irriterende når du opptar plassen i kassa med varene dine. Start alltid å pakke med en gang varene er slått inn og betalt, og vent med å ringe venninnen din eller gi barna dine sukkertøy.

9. Når vi er inne på barn, så settes det utrolig stor pris på at du har kontroll over de. Ikke la de fly i hytt og pine, og følg med på de om de sniker til seg godteri. Det er ikke alltid behagelig for en kasserer å måtte si "barnet ditt stjelte et sukkertøy ista". Og er det kø, for guds skyld ikke la ungen din legge varene på samlebåndet. Ja, jeg forstår at det kan være stas for deg som forelder som har en så flink unge som kan flytte varene fra vognen til båndet, men dette tar bare sykt unødvendig mye tid. Er det ikke kø er det ok, men ser du at køen er 10 meter lang så dropp det!

Så, kort oppsummert:

Hei! Trenger 4 poser jeg. Skal betale med kort, trenger ikke kvittering.

Så fint av deg å skrive disse punktene som sikkert kan være til hjelp for mange å være oppmerksom på :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. En oppgave som mor er å lære barna sine forskjellige ting. Så om barnet vil legge på varer, då lar jeg det gjøre det. Kan også være at barnet vil prøve å betale, og da får han lov til det. Og jeg har til dags dato ikke sett en dur kunde pga dette, kun irriterte ansatte .

I all verden? TS skriver da at det er ønskelig at man ikke lar poden somle med å legge på varer selv når det er travelt og kø i kassa. Er det ingen bak dere i køa skal du naturligvis la ungen øve seg på handling og betaling om dere ønsker, men når jeg som kunde står i kø så setter jeg ikke pris på at det tar flere minutter lengre tid fordi en eller annen unge har sååååå lyst å legge på varer og knote med visakortet.

En oppgave som mor er også å lære ungen å ta hensyn til folk rundt seg og avpasse sine lyster etter når det faktisk passer. Og det passer ikke når det er lang kø. Det er dårlig oppdragelse.

Anonymous poster hash: 6b2c0...91e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden? TS skriver da at det er ønskelig at man ikke lar poden somle med å legge på varer selv når det er travelt og kø i kassa. Er det ingen bak dere i køa skal du naturligvis la ungen øve seg på handling og betaling om dere ønsker, men når jeg som kunde står i kø så setter jeg ikke pris på at det tar flere minutter lengre tid fordi en eller annen unge har sååååå lyst å legge på varer og knote med visakortet.

En oppgave som mor er også å lære ungen å ta hensyn til folk rundt seg og avpasse sine lyster etter når det faktisk passer. Og det passer ikke når det er lang kø. Det er dårlig oppdragelse.

Anonymous poster hash: 6b2c0...91e

Selvfølgelig. Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til kassedamene:

1. Hver høflig

2. Ikke hver sur

3. Trekk litt på smilebåndene

4. Ikke bare stå å se ut som et naut når man spør om hjelp

5. Rydd bedre i butikkene

6. Si HEI når kundene kommer til kassa

7. Når man spør om pose, SÅ GI EN POSE !

8. Ikke hver grinete

9. Ikke hver så forbanna treg

10. Det var det.....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dere kunder komme med noen tilbakemeldinger? Hva vil dere feks. at personen bak kassa skal bli bedre på, eller hvordan de skal oppføre seg? Få høre nå hva dere har å komme med som respons til oss kassadamer! :fred:

Ja.

Som tidligere kassadame på butikk må jeg si at det å begynne å ekspedere neste kunde før de er ferdige med den forrige er noe jeg aldri ville ha gjort.

Når den i kassa begynner å hilse, skanne, neste kundes varer, og kanskje til og med snakke litt hvis det er kjente, mens jeg holder på med betalingen, og ennå ikke har fått kvitteringen min, opplever jeg respektløst.

Og angående dine punkter for effektivitet:

Du ønsker at vi kunder skal sette det tyngste opp på båndet først.

Vel, det tyngste er som oftest nederst i vognen for at de ikke skal knuse tomatene, eggene og brødet.

Det blir derfor ikke mer effektivt om vi må sortere matvarene før vi legger det opp på båndet.

Anonymous poster hash: 14464...b48

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Som tidligere kassadame på butikk må jeg si at det å begynne å ekspedere neste kunde før de er ferdige med den forrige er noe jeg aldri ville ha gjort.

Når den i kassa begynner å hilse, skanne, neste kundes varer, og kanskje til og med snakke litt hvis det er kjente, mens jeg holder på med betalingen, og ennå ikke har fått kvitteringen min, opplever jeg respektløst.

Og angående dine punkter for effektivitet:

Du ønsker at vi kunder skal sette det tyngste opp på båndet først.

Vel, det tyngste er som oftest nederst i vognen for at de ikke skal knuse tomatene, eggene og brødet.

Det blir derfor ikke mer effektivt om vi må sortere matvarene før vi legger det opp på båndet.

Anonymous poster hash: 14464...b48

Du kan i det minste legge brus/melk/juice før egg og potetgull. Tar ikke akkurat lang tid å gjøre det, men å måtte strekke oss veldig og "redde varene" tar lang tid for oss i kassa, og for ikke å snakke om hvor mye disse bevegelsene sliter på rygg og skuldre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor ofte det dukker opp tråder hvor butikkansatte klager over kundene og jobben, skulle man tro de hadde verdens mest grusomme yrke, men det verste de har å klage over er som regel folk som ikke er klare på hvor mange poser de trenger eller er litt mindre effektive enn personen i kassa syntes de burde være. I den store sammenhengen gir det knapt utslag på fæle-ting-som-skjer-på-jobb-skalaen. Alle yrker har gode og dårlige sider, slutt å syt!

Det jeg ønsker meg at butikkansatte (siden det ble spurt om det) er litt mer tålmodighet og serviceinnstilling - dere er der for kundene, ikke omvendt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4. En oppgave som mor er å lære barna sine forskjellige ting. Så om barnet vil legge på varer, då lar jeg det gjøre det. Kan også være at barnet vil prøve å betale, og da får han lov til det. Og jeg har til dags dato ikke sett en dur kunde pga dette, kun irriterte ansatte .

Det var en grunn til at jeg skrev dette: Hadde jeg sett sure kunder, så hadde jeg tatt hensyn. Men om det kun er hun som sitter bak kassa som ikke klarer å lire av seg litt tålmodighet, så lar jeg barnet holde på.

I all verden? TS skriver da at det er ønskelig at man ikke lar poden somle med å legge på varer selv når det er travelt og kø i kassa. Er det ingen bak dere i køa skal du naturligvis la ungen øve seg på handling og betaling om dere ønsker, men når jeg som kunde står i kø så setter jeg ikke pris på at det tar flere minutter lengre tid fordi en eller annen unge har sååååå lyst å legge på varer og knote med visakortet.

En oppgave som mor er også å lære ungen å ta hensyn til folk rundt seg og avpasse sine lyster etter når det faktisk passer. Og det passer ikke når det er lang kø. Det er dårlig oppdragelse.

Anonymous poster hash: 6b2c0...91e

Les hva jeg har skrevet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke så veldig lenge siden så jeg et uforglemmelig syn på butikken. Hun bak kassa var opptatt med å skravle med en kunde mens han som hun nettopp hadde ekspedert stod å ventet på kvitteringen. Etter en utålmodig stund hvor hun tydeligvis hadde glemt han ropte kunden med full hals "Se å gi meg den jævla kvitteringen nå! Har ikke tid å stå her å vente hele dagen!" Såpass høyt at hele køen sperret opp øynene og dro på smilebåndet.

Kudos til den modige karen der..



Anonymous poster hash: 6e11d...aea
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som irriterer meg grenseløst er da det er en kasse åpen, og kø langt ned til melkehylla. Men de åpner ikke flere kasser. Og det er flere ansatte på jobb, de er bare opptatte med å fylle på i en hylle, rett ved kassa. Da mener jeg det er god service å åpne en kasse til. Det er spesielt en butikk på senteret her som er kriminelle på det der. Jeg har hatt min egen lille boikott mot dem nå. Gidder ikke å gå dit lenger. :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var en grunn til at jeg skrev dette: Hadde jeg sett sure kunder, så hadde jeg tatt hensyn. Men om det kun er hun som sitter bak kassa som ikke klarer å lire av seg litt tålmodighet, så lar jeg barnet holde på.

Les hva jeg har skrevet.

Nei, ærlig talt. Selv om jeg er kunde så vil jeg helst unngå å måtte finne frem sinte-fjeset for at folk rundt meg skal oppføre seg sånn relativt ok. Mest sannsynlig står jeg bak deg og stirrer i taket og teller til 10 mens ungen somler med varene. Du ser sikkert ikke at jeg blir irritert, men det betyr ikke at jeg synes somling er fint og flott.

Anonymous poster hash: 6b2c0...91e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ærlig talt. Selv om jeg er kunde så vil jeg helst unngå å måtte finne frem sinte-fjeset for at folk rundt meg skal oppføre seg sånn relativt ok. Mest sannsynlig står jeg bak deg og stirrer i taket og teller til 10 mens ungen somler med varene. Du ser sikkert ikke at jeg blir irritert, men det betyr ikke at jeg synes somling er fint og flott.

Anonymous poster hash: 6b2c0...91e

Må si meg enig. Jeg er litt for veloppdradd til at jeg faktisk sier noe på småting som irriterer meg, og i en sånn situasjon ville jeg ikke sagt noe... ikke pga foreldrene, men pga ungen som kanskje ville blitt lei seg uten at det er ungen sin feil. Tror de fleste voksne mennesker ville tenke litt likt med meg der og bitt tennene sammen.

Men om foreldrene til disse stolte barna har litt antenner, så ser dere kanskje noen kunder se litt på klokka og andre små, subtile og utålmodige tegn...

Anonymous poster hash: c882a...90f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ærlig talt. Selv om jeg er kunde så vil jeg helst unngå å måtte finne frem sinte-fjeset for at folk rundt meg skal oppføre seg sånn relativt ok. Mest sannsynlig står jeg bak deg og stirrer i taket og teller til 10 mens ungen somler med varene. Du ser sikkert ikke at jeg blir irritert, men det betyr ikke at jeg synes somling er fint og flott.

Anonymous poster hash: 6b2c0...91e

Tro meg, ser du slik ut så registrerer jeg det. Jeg snakker om hvis de bak står og smiler og kommenterer at det er koselig ol. Om noen står og smiler og ikke mener det, så synd da.Da får de la være å komme med sure kommentarer etterpå, Jeg er ingen tankeleser, men jeg leser kroppspråk. Om ungen somler med varene så hjelper jeg til. Jeg lar ikke ungen gjøre alt alene. Men jeg kan si, at nå hjelper jeg deg, for det er andre som venter også.

Hva du ser på som relativt ok er altså at det skal gå kjapt og ingen hindringer?

Jeg viser hensyn. Om jeg begynner å legge på varer og ungen vil hjelpe til, så lar jeg han gjøre det. Vi hjelper hverandre. Jeg kan jo ikke nekte han og si at det går ikke nå, for du er så treg og de som står bak her er så travle mennesker at de ikke har tid til å vente 2 minutter ekstra.

Om det skulle være slik at jeg ser deg bak meg som står og ser opp i taket og teller 10, vil jeg heller oppfordre ungen til å begynne å pakke ned varer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Kan ikke dere kunder komme med noen tilbakemeldinger? Hva vil dere feks. at personen bak kassa skal bli bedre på, eller hvordan de skal oppføre seg? Få høre nå hva dere har å komme med som respons til oss kassadamer! :fred:

Jeg kommer med respons til både de andre som handler samtidig med meg, og til damene bak kassa. En gang kjøpte jeg boller i en matbutikk. Dama i kassa var ny og lurte på hvor mange boller det var oppi posen, så hun kikka oppi for å telle. Helt ok det, men da kan hun lukke igjen posen ordentlig etter seg før hun slenger den videre nedover på båndet. Det sa jeg også til henne og hun som er fast ansatt som var sammen med henne.

En annen gang jeg handlet var det en særdeles frekk medkunde som stod i køen bak meg. Han la sine varer oppå båndet før jeg var halvferdig med å legge mine der! Da bare tok jeg de "pinnene" som skal være mellom kunders varer og skjøv hans varer lengre ned på båndet mens jeg kikket morskt på ham. Selvsagt ikke den beste måten jeg kunne ha reagert på heller, men det var litt på refleks. Du må vente med å legge dine varer oppå til du har sett at den foran deg er ferdig med det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...