Gå til innhold

Til dere kunder i kassa på rimi.


nillepose

Anbefalte innlegg

Alternativ 1: Sjekke bilde, førerkortklasse og skrive tilfeldig dato.

Alternativ 2: Sjekke bilde, fødselsdato, og skrive fødselsdato.

Den ene er IKKE mye mer effektiv enn den andre, og da syns jeg ekspeditøren skal få lov til å følge jobbinnstruks uten at du skal irritere deg over dette.

Jo, det er jo det. Har erfart det selv og sett kolleger knote med å skrive inn rett dato når alt de kunne gjøre var å taste 01.01.95 hver eneste gang. Det tar lengre tid når man skal skrive inn nøyaktig dato.



Anonymous poster hash: ccf46...588
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, det er jo det. Har erfart det selv og sett kolleger knote med å skrive inn rett dato når alt de kunne gjøre var å taste 01.01.95 hver eneste gang. Det tar lengre tid når man skal skrive inn nøyaktig dato.

Anonymous poster hash: ccf46...588

Du slipper å sjekke førerkortklasse, og med normalt godt syn og normalt gode tastehender tar det så kort tid at jeg ikke ville risikert en jobbadvarsel for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8. Ikke spør om vi vil ha kvittering. Kunden ber om kvittering dersom H'n ønsker det.

9. Ikke spør om pose dersom jeg kun kjøper en halvliter Cola og en sjokolade.

Kan du komme i butikken min og kjefte på de kundene som blir sure på meg fordi jeg verken spør om pose eller kvittering når de kjøper en brus og sjokolade :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel gjerne fordi de tyngste tingene ligger i bunn av handlevognen for å ikke knuse de andre varene. Skal en da begynne å lete frem det som er helt i bunn for å legge dette på først? Det tar kanskje ett sekund for den i kassen og sette de tyngste tingene til siden i det vedkommende slår inn varen. Det tar mye lengre tid å grave frem alt det tyngste i fra en full handlevogn.

Om dere som har denne jobben irriterer der slik over småting så bør dere seriøst få dere en ny jobb umiddelbart!

Det er forøvrig nok av ting dere som ansatt i butikk kan gjøre for å forbedre handledagen for oss kunder.

1) Sørg for at vi ikke må gå til kassen for å hente handlekurv

2) Ha nok åpne kasser til at det ikke danner seg kø. Er det lang kø må dere åpne ny kasse, ikke skylde på trege kunder

3) Sørg for at det er plass til å sette fra seg kurven når en har handlet, ekstremt irriterende når der ikke er ledige plasser ved kassed fordi dere ikke gidder å rydde opp.

4) Anslå hvor mange poser en kunde trenger, ikke overlat dette til kunden å bedømme.

5) Slutt å studer dato på førerkort. Har en førerkort er en gammel nok til å kjøpe alkohol og tobakk. Hvorfor regne ut nøyaktig alder på kunden?

6) Slutt med unødvendig småprat, det er ikke ønskelig og er ekstremt irriterende.

7) Ikke bemerk høylytt hva jeg handler

Spennende å få svare noen. :vin:

Vet ikke om du har sittet i kassen før, men å drive med varedytting på båndet for å redde de skjøre varene skader ryggen veldig, det har jeg nevnt tidligere. Legg på melka og brusen først, resten er ok.

Som et slags motsvar til deg, selv om jeg forstår frustrasjonen din:

1) Noen ganger blir det så mye kø (les fredag mellom 15 og 18, samt lørdag hele dagen) at man ikke rekker å ta kurvene. Alle kassene er åpne, og de ansatte på gulvet er opptatte med å hjelpe kunder/fylle i varer/ta i mot leveranser etc. Noen står i tipping, og en står med veksel. Det er ingen regel som sier at de som står i kø ikke kan dytte bort kurvene selv forresten... (Forventer absolutt ikke dette, men i blant er noen kunder behjelpelige og tar med seg en stabel. Dette takkes de selvfølgelig for.)

2) Svært ofte har den i kassa sett at det er kø (allerede før det blir kø, vi ser jo at folk er i området) og plinget på ny kasse. Da er det opp til de på gulvet å komme. Den som allerede sitter i kassa har intet mer å gjøre enn å vente. Kanskje kommer de helt fra melkekjøla på andre siden av butikken, eller så er de på dass. Tar det noen minutter så chill.

Dessuten er det et merkelig fenomen; det går fra null i kø, til at absolutt alle skal stille seg opp samtidig. HVA ER GREIA med dette? Folk står og soser rundt i blad-avdelingen og godterihylla, og plutselig kommer alle samtidig...

3) Skjønner ikke helt hva du mener her? Det er jo kundene som setter fra seg kurvene i hytt og vær. Hvor er det du snakker om? Det handler ikke om at "vi ikke gidder å rydde opp", det er så utrolig sjeldent at dette er grunnen. TID er grunnen. Og prioriteringer. Skal vi gå i fra kassa mens vi står med en kunde, og det er kø, for å flytte på disse kurvene, eller kan du klare det selv mon tro?

4) Se an hvor posene er. Er de i kassa, så be om et antall, feks tre poser. Er de foran kassa så tar du deg selv, og sier hvor mange du tar. Selvfølgelig er det lov å ta en til hvis du bomma litt med øyemålet. Og en ting til: Hvis jeg ikke spør om du vil ha pose, og du vil ha det allikevel, så trenger du ikke å skjelle meg ut fordi alle andre butikkene har pose i kassa. Mange har bærenett, egne poser etc. Gidd whine.

5) Denne reagerer jeg sterkt på. Er du dum..? Det kan være en femtenårings fars førerkort, med et bilde som ligner, fordi faren var ung på bildet. Og om du selger øl til en som ser ut som at han er atten, men "født i 69" i følge førerkortet, så får du bråk. Det er også nevnt tidligere at klasse A og T ikke har 18årsgrense. Om vi selger til mindreårige, som kan skje fordi folk prøver seg på det meste, så får butikken skjenkeforbud, man får advarsler og kanskje sparken. Så den der om at vi ikke skal sjekke kan du dra langt ut på landet med. Alkohol-loven med alder kan vi i kassa ikke endre.

6) Du trenger ikke å svare på småpratet hvis du bare skal stå der og være sur. Er lov det også. Men snakk for deg sjøl, noen liker faktisk kontakt med andre mennesker. Spesielt eldre folk liker å småprate litt. Heldig du som sikkert har samboer eller barn eller familie osv, men mange er mye alene og liker å prate med fremmede.

7) Neivel. Men jeg ser at du skal ha taco uansett.

:wow::wow::wow::wow::wow::wow::wow::wow::wow::wow:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel gjerne fordi de tyngste tingene ligger i bunn av handlevognen for å ikke knuse de andre varene. Skal en da begynne å lete frem det som er helt i bunn for å legge dette på først? Det tar kanskje ett sekund for den i kassen og sette de tyngste tingene til siden i det vedkommende slår inn varen. Det tar mye lengre tid å grave frem alt det tyngste i fra en full handlevogn.

Om dere som har denne jobben irriterer der slik over småting så bør dere seriøst få dere en ny jobb umiddelbart!

Det er forøvrig nok av ting dere som ansatt i butikk kan gjøre for å forbedre handledagen for oss kunder.

1) Sørg for at vi ikke må gå til kassen for å hente handlekurv

2) Ha nok åpne kasser til at det ikke danner seg kø. Er det lang kø må dere åpne ny kasse, ikke skylde på trege kunder

3) Sørg for at det er plass til å sette fra seg kurven når en har handlet, ekstremt irriterende når der ikke er ledige plasser ved kassed fordi dere ikke gidder å rydde opp.

4) Anslå hvor mange poser en kunde trenger, ikke overlat dette til kunden å bedømme.

5) Slutt å studer dato på førerkort. Har en førerkort er en gammel nok til å kjøpe alkohol og tobakk. Hvorfor regne ut nøyaktig alder på kunden?

6) Slutt med unødvendig småprat, det er ikke ønskelig og er ekstremt irriterende.

7) Ikke bemerk høylytt hva jeg handler

La meg gjette, du har aldri hatt en jobb som innebærer å sitte i kassen? Og du har heller ingenting på din jobb som også kan være irriterende? Finn deg en ny jobb! For et argument

Anonymous poster hash: d9b74...ee4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg holder meg unna Rimi!

Anonymous poster hash: bc5c4...7d2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jobbet i serviceyrke i mange år, noe som også innebærer butikk av ulike sjanger.

Ja, det er deres jobb å rydde bort korgene som står med kassen og sette de tilgjengelig for kunder som kommer inn i butikken. Det er også deres jobb å sørge for at det er plass til å sette i fra seg korgene ved kassen og at det ikke er fullt kaos der. Om korgene blir satt over alt så er det gjerne fordi det ikke er plass ved kassen der vi skal sette de i fra oss. Handlevogner er selvsagt noe helt annet, og der må kundene sette de i fra seg der de skal.

Det er ikke spesielt tungt å flytte en vare til siden i det en slår den inn. Om dere må legge dere over samlebåndet for å flytte på de så har dere feilet i fra starten av. Sett varen til siden så snart dere slår den igjennom.

Fylle på varer i hyllene bør dere absolutt klare å gjøre FØR det blir travle perioder, så slipper dere bruke personell på dette midt i de travle periodene. Flere steder får de inn folk god tid før åpning av butikk som kun er der for å fylle på varer så alt er klart til åpning, og da er det minimalt som må fylles på i løpet av dagen.

Det er heller ikke nødvendig å sende 3-4 stk på lunsj samtidig i tillegg til to som står utenfor å røyker på samme tid. Dere burde klare å sende en og en på lunsj og ha flest mulig inne i butikken og i kassen.

Jeg har aldri skjelt ut noen fordi de ikke bar spurt meg om jeg vil ha pose, hvor tar du dette i fra?

Og nei, jeg er ikke dum. Det er forskjell på å bruke 1 minutt på å regne ut alderen til noen kontra det å orientere seg i forkant om hvilken dato og år vi er inne i, og så automatisk vite at alle før/etter datoen har/har ikke lov å kjøpe alkohol og tobakk.

Så dere kan bruke tid på småprat med kundene fordi eldre liker det? Hva med oss som liker å la barna hjelpe til med å legge varer på samlebåndet? Tørr påstå at alt småpratet stjeler mer tid enn de som lar barna hjelpe til med en vare eller tre ut av korgen.

En trenger forøvrig ikke være hverken sur eller hissig for å ikke ønske at kassadamen skal mase i vei om alt mulig uinteressant. Da får hun i så fall vente til kunden legger opp til det og ikke presse seg på.

Helt i orden at du vet jeg skal ha taco til middag. Det er tross alt ikke hemmelig det jeg handler inn, men jeg trenger ikke å snakke med deg om hva jeg har bestemt meg for å handle, gjør jeg vel? Heldigvis så er ikke dette utbredt blant de som jobber i butikk ol. Tenkt om de på bensinstasjonen skulle kommentert hver gang jeg kjøpte bensin?

"Ja se der ja, tanken din tar 60 liter den, og så 95 blyfri av alle ting. Ja nå kan du jo kjøre mange mil nå, hoihoihoi".

Jeg har for øvrig ingen frustasjon med å handle i butikken slik du antyder, men jeg merker jeg blir provosert når dere forventer at kunder skal ha en hel haug med punkter å forholde seg til for å handle, av den grunn at det gjøre DERES jobb enklere. Om jobben er så krevende, så bytt jobb til noe som ikke er så tungt for dere.

Endret av 79kreps
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du komme i butikken min og kjefte på de kundene som blir sure på meg fordi jeg verken spør om pose eller kvittering når de kjøper en brus og sjokolade :fnise:

Så klart. Hvor og når skal jeg møte opp? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Nei, posene er en bestilling og det er kundens ansvar å si hva man vil ha og hvor mange. Burde også være slik at man normalt ikke får kvittering, og at man ikke blir spurt om det, men at man må be om det.

(jobber ikke i butikk)

Helt uenig. Hos oss er posene bak kassen, og det er mest naturlig at jeg spør hvor mange poser kunden ønsker. Hva skulle jeg gjort dersom vi ikke hadde spurt, og kunden ønsker? Gi bort 3-4 gratis poser per kunde, eller be kunden stille seg bakerst i køen for å kjøpe posene? Vi har fått beskjed om å spør kunden om pose og kvittering, og jeg forholder meg til det.

Og vi spør, og skriver ut, kvittering for hver kunde ;)

Blir helt sjokkert over holdninger som flere kassearbeidere viser i denne tråden, og flere burde skaffe seg ny jobb. Det er faktisk vår jobb å smile til sure kunder, rydde opp kurvene og spør kundene om "ekstra varer" (lighter til røyk, poser til varer, fyrstikker til gravlys). Det er lov med yrkesstolthet selv om en "bare jobber i kassa"!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine ønsker til butikansatte:

Når jeg på eget initiativ sier at jeg vil ha en pose, så trenger du ikke å spørre meg om jeg vil ha en pose. Det har jeg allerede sagt at jeg vil ha.

Når vi på en eller annen måte har fastslått at jeg skal ha en pose, og du har slått inn en pose på kassa, burde det være unødvendig at jeg må spørre om å få en pose når jeg skal pakke sammen varene. Du har tatt betalt, da får du jaggu meg klare å gi meg en pose også.

Når jeg spør om å få en pose mens du slår inn varene på kassa, så synes jeg at jeg har gjort mitt. Dersom du glemmer å slå inn posen på kassa og/eller glemmer å gi meg posen, så er det ingen grunn til at du skal bli sur og gretten når jeg nok en gang ber om å få en pose, etter at jeg har betalt. At du har dårlig hørsel eller dårlig hukommelse, er ikke mitt problem.

Slutt å ta betalt for poser som jeg aldri har bedt om eller som du aldri har spurt om jeg skal ha.

Takk for meg!

Anonymous poster hash: 654bb...ddf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har dere noen tips som gjør handelen lettere og raskere for deg, OG for den som sitter bak kassa.

1. Legg ALLTID det tyngste på båndet først. Dette gjør at kasserer ikke trenger å måtte flytte alt til siden i fare for at eggene dine blir knust.

2. Om du har kjøpt to av samme vare, oppgi dette med en gang du ser kasserer skal slå inn den ene. Dette gjør at kasserer slipper å taste koden om igjen senere.

3. Stå alltid klar med bankkort/penger til når du skal betale. Ved å gjøre dette slipper kunder bak deg å irritere seg over at du må lete gjennom de førti bankkortene du har i lommeboken, for å finne det rette.

4. Når du skal betale, så vennligst legg på om du snakker i tlf, eller be vedkommende du snakker med om å vente litt. Dette gjør alt lettere for deg, og kasserer.

5. Oppgi alltid om du skal betale med kort eller kontant.

6. Si ALLTID om hvor mange poser du trenger, vi gjennomskuer den gjerrige og mumlende "ja" til om du skal ha poser. Dette blir for dumt. Trenger du poser, må du desverre betale for disse. Så enkelt og greit, si ifra om du i det hele tatt trenger pose og eventuelt hvor mange!

7. Si alltid ifra om du skal ha kvittering eller ikke. Dette er ikke så vanskelig å huske på. Si det alltid rett etter du har betalt.

8. Ikke surr med andre ting når du skal pakke ned varene dine, det er utrolig irriterende når du opptar plassen i kassa med varene dine. Start alltid å pakke med en gang varene er slått inn og betalt, og vent med å ringe venninnen din eller gi barna dine sukkertøy.

9. Når vi er inne på barn, så settes det utrolig stor pris på at du har kontroll over de. Ikke la de fly i hytt og pine, og følg med på de om de sniker til seg godteri. Det er ikke alltid behagelig for en kasserer å måtte si "barnet ditt stjelte et sukkertøy ista". Og er det kø, for guds skyld ikke la ungen din legge varene på samlebåndet. Ja, jeg forstår at det kan være stas for deg som forelder som har en så flink unge som kan flytte varene fra vognen til båndet, men dette tar bare sykt unødvendig mye tid. Er det ikke kø er det ok, men ser du at køen er 10 meter lang så dropp det!

Så, kort oppsummert:

Hei! Trenger 4 poser jeg. Skal betale med kort, trenger ikke kvittering.

Det hadde vært veldig greit å få poser med en gang, så kan jeg begynne å pakke varene etterhvert som du scanner de inn.

Det blir jo dumt å bare stå å se på at du scanner varene mens jeg kunne ha pakket, men neida, jeg får jo ikke pose før du har scannet alle varene... Og da spør du :pose? Og jeg sier ja takk, 4 stk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv i kassen og har gjort det ved siden av studiene i flere år.. Dette tenker jeg om punktene dine:

1. Legg ALLTID det tyngste på båndet først. Dette gjør at kasserer ikke trenger å måtte flytte alt til siden i fare for at eggene dine blir knust.

Dette kan være veldig lurt. I det varene dine slipper unna vår rekkevidde, og vi plutselig oppdager at du har en 3x2kg hvetemel, kan det bli vrient selv om man har tatt moderat hensyn fra før.

2. Om du har kjøpt to av samme vare, oppgi dette med en gang du ser kasserer skal slå inn den ene. Dette gjør at kasserer slipper å taste koden om igjen senere.

Spiller ingen rolle, å slå inn varex2 eller å slå inn to varer merker jeg knapt nok forskjell på, og langt mindre tenker jeg at kunden skal si ifra om alt det eventuelt måtte finnes to av. Greit å gi beskjed om du kjøper 25 pakker pølser til fotballcup - DA er det tidsbesparende å slå inn varex25.

3. Stå alltid klar med bankkort/penger til når du skal betale. Ved å gjøre dette slipper kunder bak deg å irritere seg over at du må lete gjennom de førti bankkortene du har i lommeboken, for å finne det rette.

Det må være lov å bruke tiden det tar å finne frem kortet- men om du som kunde er av den utålmodige typen som står og tripper fordi det er EN foran deg i kø, er dette noe du bør gjøre for å få det til å gå raskere, både for deg selv og de bak deg.

4. Når du skal betale, så vennligst legg på om du snakker i tlf, eller be vedkommende du snakker med om å vente litt. Dette gjør alt lettere for deg, og kasserer.

Det er hyggeligere når folk har fokuset på det de driver med, ikke telefonprat - men snakker du om noe viktig så skal ikke jeg forstyrre - men forvent da heller ikke at jeg hilser, spør om kvittering mer enn en gang for at du skal oppfatte at jeg spurte, eller andre ting - det får du ta ansvar for selv.

5. Oppgi alltid om du skal betale med kort eller kontant.

Det ser vi jo, og de to sekundene som brukes på å vente på kassesystemet tror jeg alle overlever.

6. Si ALLTID om hvor mange poser du trenger, vi gjennomskuer den gjerrige og mumlende "ja" til om du skal ha poser. Dette blir for dumt. Trenger du poser, må du desverre betale for disse. Så enkelt og greit, si ifra om du i det hele tatt trenger pose og eventuelt hvor mange!

Jobber i butikk med "selvforsyning", så det er ikke noe problem hos oss.

7. Si alltid ifra om du skal ha kvittering eller ikke. Dette er ikke så vanskelig å huske på. Si det alltid rett etter du har betalt.

Jeg spør gjerne om dette selv, fin måte å avslutte handelen på, synes jeg. Forventer i alle fall ikke at kunden skal si ifra selv, MEN ikke blir sur når jeg spør, det er bare for å være hyggelig, og selv om du aldri vil ha den så er det faktisk ganske mange som alltid vil ha den men som ikke sier ifra. Har jeg ikke spurt, så har jeg faktisk ikke gjort jobben min.

8. Ikke surr med andre ting når du skal pakke ned varene dine, det er utrolig irriterende når du opptar plassen i kassa med varene dine. Start alltid å pakke med en gang varene er slått inn og betalt, og vent med å ringe venninnen din eller gi barna dine sukkertøy.

Tenk på at det kommer noen etter deg - jeg forventer ikke at du pakker som en tornado, men det er ganske kjedelig når jeg må velge mellom å vente med å ekspedere eller å stable neste kundes varer til et tårn i toppen av båndet fordi du fant noen du ville prate med, eller bare skal ta en runde Candy Crush først (ja, det har skjedd..)

9. Når vi er inne på barn, så settes det utrolig stor pris på at du har kontroll over de. Ikke la de fly i hytt og pine, og følg med på de om de sniker til seg godteri. Det er ikke alltid behagelig for en kasserer å måtte si "barnet ditt stjelte et sukkertøy ista". Og er det kø, for guds skyld ikke la ungen din legge varene på samlebåndet. Ja, jeg forstår at det kan være stas for deg som forelder som har en så flink unge som kan flytte varene fra vognen til båndet, men dette tar bare sykt unødvendig mye tid. Er det ikke kø er det ok, men ser du at køen er 10 meter lang så dropp det!

Stjeling er ugreit, og det er foreldrenes jobb å passe på det. Har jeg god tid så er barnet ditt velkomment til å putte på penger, legge på alle varene og pakke dem ned igjen for den saks skyld, er det masse kø så setter jeg veldig pris på at dere legger på sammen, ikke at barnet alene gjør det.

Ellers: Så lenge du møter meg som et levende menneske, ikke en del av inventaret, og du ikke driver med helt andre ting en handlesituasjonen, så har jeg plenty med tålmodighet, humør og godvilje å gi, uansett hvor lang tid du bruker, hvor mange av "reglene" du bryter eller hvor mye kø du lager.



Anonymous poster hash: 07089...562
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser faktisk ikke problemet med å påpeke enkelte ting kunden kan gjøre selv for å gjøre sin egen handletur mer effektiv og til en positiv opplevelse. Butikken skal selvføgelig stå for en del, men at kunden velger å bable i tlf mens han/hun skal betale og deretter bli sur fordi kassedamen ikke spurte om pose/kvittering (og ja vi gjorde det, noe kunden hadde hørt om de ikke pratet i tlf). Eller fordi kunden har musikk på øret og ikke hører spørsmålet om pose, kontant/kort og deretter kjefter på personen bak kassen osv. Så kan du sikkert se at det er enkelte ting kunden selv er skyld i, alt er ikke butikken eller kassedamens ansvar.

Personlig har jeg blitt en bedre kunde og ikke minst mer fornøyd kunde etter å ha vært kassedame selv, men det er fordi jeg selv har sett ståstedet (eller sittestedet) fra kassedamen. Kunden liker å tro at de alltid har rett, men i mange situasjoner så har de faktisk ikke det. Dessuten, det er vanlig folkeskikk å høre etter når folk snakker til deg eller kommer med et spørsmål ;)

En god regel for alle er enkel, når du kommer til kassen, prøv å være oppmerksom på det du skal gjøre.

Jeg refererte ikke til å være uhøflig. Jeg refererte til ting som å selv se hvor mange poser jeg skal ha på øyemål, organisere varene mine i en spesiell rekkefølge og å opplyse om jeg betaler mer kort eller kontant. Disse tingene liggere utenfor mitt ansvarsområde som kunde. Rent prinsippielt så kommer jeg inn på en annens arbeidsplass for å gjøre et kjøp med en tilhørende tjeneste, og forventer da å bli tatt hånd om av eksperter innen dagligvare. På tross av at de fleste handler mat oftere enn de sender brev er det ingen grunnleggende forskjell på å organisere varene hensiktsmessig, og å vite hvilken porte jeg trenger til en gitt pakkestørrelse. Det krever en bitteliten ekstrainnsats fra servicearbeideren (sjekke pakkestørrelse eller omorganisere varene), men dette er nettopp noe av det jeg betaler for, de ansattes lønn er priset inn i produktene jeg kjøper, og hvis jeg skal yte mental innsats slik at servicearbeideren får en enklere jobb og kan være mer produktiv, vil jeg også kompanseres for dette med rimeligere varer. Det blir jeg ikke, så da kan det være det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5. kasserer kan spørre mens kunden legger på varer om kunden skal betale kontant eller med kort.

6. kasserer kan spørre "hvor mange poser trenger du?" isteden for å kun spørre "pose?". Da svarer de fleste kun ja. Eller så kan kasserer foreslå et antall poser til kunden "ser ut som om du trenger 2 poser?" og nikke ned mot varene...Så får kasserer et kjapt svar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Crazycatlady

På rema her er det en ganske flink fyr som sitter i kassa.Han har skjønt det der med poser :) Istedet for å spørre "pose?",så spør han for eksempel "2 poser?" Veldig greit,for den som sitter bak kassa ser vel at man trenger mer enn 1 pose når man kjøper brus og masse annet.Jada,prøver å si ifra,men kan glemme det og om jeg spør om en pose til så er det ikke fordi jeg er gjerrig.

Har aldri opplevd det med betaling som et problem.De fleste er ganske observante,og ser at jeg står klar ved bankterminal og det med kvittering er vel ikke vanskeligere enn å si ja eller nei. Påstår ikke at alle kunder er så enkle,for det er de ikke.Mange svarer jo ikke når man spør om noe,men det er ikke nødvendig å si at man skal ha kvittering,at man skal betale med kort eller kontant osv.Det er bare å svare og ha penger/kort klart.

Så enkelt burde det jo være i teorien :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nikee

Jeg refererte ikke til å være uhøflig. Jeg refererte til ting som å selv se hvor mange poser jeg skal ha på øyemål, organisere varene mine i en spesiell rekkefølge og å opplyse om jeg betaler mer kort eller kontant. Disse tingene liggere utenfor mitt ansvarsområde som kunde. Rent prinsippielt så kommer jeg inn på en annens arbeidsplass for å gjøre et kjøp med en tilhørende tjeneste, og forventer da å bli tatt hånd om av eksperter innen dagligvare. På tross av at de fleste handler mat oftere enn de sender brev er det ingen grunnleggende forskjell på å organisere varene hensiktsmessig, og å vite hvilken porte jeg trenger til en gitt pakkestørrelse. Det krever en bitteliten ekstrainnsats fra servicearbeideren (sjekke pakkestørrelse eller omorganisere varene), men dette er nettopp noe av det jeg betaler for, de ansattes lønn er priset inn i produktene jeg kjøper, og hvis jeg skal yte mental innsats slik at servicearbeideren får en enklere jobb og kan være mer produktiv, vil jeg også kompanseres for dette med rimeligere varer. Det blir jeg ikke, så da kan det være det samme.

Poser på øyemål gjør vi ofte, i alle fall gjorde jeg det da jeg satt i kassen. Resultatet ble ni av ti ganger: Nei hallo! Jeg trenger IKKE poser. Eller om jeg faktisk spurte om de trengte pose: Ja, hvor skal jeg ellers ta med meg varene? (sagt på en frekk/nedlatende måte som regel).

Kort og kontant var det samme, jeg spurte alltid før jeg slo inn kort eller kontant - men det manglet ikke på kunden som først senere sier kort og deretter presterer å bli sint fordi jeg slo inn kontanter da vedkommende så ut til å være villig til å betale kontant, eller til og med hadde sagt kontant først men så endret mening.

I mange situasjoner så kan vi som sitter bak kassen være tidlig ute og se ting og avverge slike situasjoner, men vi er faktisk ikke tankelesere. Og om kunden sier kort men så vil betale kontant, hvordan i alle dager skal jeg kunne avverge det når beskjeden kommer akkurat litt sent? Greit nok at jeg skal tåle hva enn humør kunden er i, men jeg kan da forvente litt folkeskikk fra voksne mennesker.

Ansvaret hos meg som kassedame ligger nettopp i å spørre: Kort eller kontant? Pose eller ikke pose? Ha en fin dag beskjed, og alltid være høflig.

Kundens ansvar er faktisk å oppføre seg som et voksent menneske og ikke minst svare på de tingene. Det mange kunder ikke forstår er at ved å gjøre handlingen litt mer effektiv, ved eksempelvis høre etter/eller være oppmerksom når de kommer til kassen, så hjelper de ikke meg nødvendigvis, men også seg selv. Da blir handleturen hyggeligere for alle parter.

Holdningen til mange er at butikkansatte kan behandles som dritt slik du selv skisserer, fordi jeg betaler i dyre dommer for maten så kan jeg kreve at du skal yte liten service, og jeg som kunde kan oppføre meg som jeg vil.

De fleste som jobber innenfor kunderelaterte yrker vet meget godt det ikke er "lite" serive som skal til for å gjøre kunder glade. Noen liker et hei, andre hater et hei, noen liker å bli spurt om pose - andre spiser deg levende om du våger å spørre om pose. Det blir et minefelt noen ganger, alt blir feil.

Faktum er at når man handler så er man i en situasjon hvor kommunikasjon er nødvendig, det vil si at du som kunde faktisk må være i stand til å kommunisere hva du ønsker og ikke ønsker på en grei måte. Vil du ikke ha pose holder det med å si nei takk, vil du betale kontant så si det når varene blir skannet inn.

Dermed vet jeg hva du ønsker og kan yte servicen ikke bare raskere men også bedre.

Jeg forstår du ikke liker å behandle kassedamen bra ettersom maten er så dyr, men så er det heller ikke hun/han som bestemmer prisene. Om du virkelig er misfornøyd med prisene så ta det opp med dem som faktisk bestemmer dem.

Ellers ha en god handletur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å spørre hvor mange poser kunden vil ha, av og til bommer de kanskje med en pose, og da får de selvsagt posen gratis. Men jeg skjønner ikke helt hvordan folk mener at jeg skal være noe flinkere til å beregne antall poser enn kunden? Når jeg handler på butikk handler jeg aldri mer enn at det får plass i en pose (må gå med det hjem), derfor er ikke jeg noe god på å bergne antall poser. Det beste er om kunden kan si hvor mange poser de trenger, så slipper de å betale for to poser ekstra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Hadde vært flott om kassereren var litt blid også, så slipper jeg å bli sur på grunn av den svarte auraen som suger magesyra ut i lungene mine.

Gjelder Rimi Sinsen. Ja du blonde, lave. SMIL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, nesten så det frister å be alle dere ta dere en tur til butikken jeg jobber på.

Der vil dere bli møtt opp med smil og latter, uansett hvor stressende det er =)

Bare for å bevise at det finnes kasserere som er blide, og hyggelige og smiler bredt. :)

Anonymous poster hash: 644a2...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...