Gå til innhold

Til dere kunder i kassa på rimi.


nillepose

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet i serviceyrke i mange år, noe som også innebærer butikk av ulike sjanger.

(...)

1 Det er ikke spesielt tungt å flytte en vare til siden i det en slår den inn. Om dere må legge dere over samlebåndet for å flytte på de så har dere feilet i fra starten av. Sett varen til siden så snart dere slår den igjennom.

2 Fylle på varer i hyllene bør dere absolutt klare å gjøre FØR det blir travle perioder, så slipper dere bruke personell på dette midt i de travle periodene. Flere steder får de inn folk god tid før åpning av butikk som kun er der for å fylle på varer så alt er klart til åpning, og da er det minimalt som må fylles på i løpet av dagen.

3 Det er heller ikke nødvendig å sende 3-4 stk på lunsj samtidig i tillegg til to som står utenfor å røyker på samme tid. Dere burde klare å sende en og en på lunsj og ha flest mulig inne i butikken og i kassen.

4 Jeg har aldri skjelt ut noen fordi de ikke bar spurt meg om jeg vil ha pose, hvor tar du dette i fra?

Og nei, jeg er ikke dum. Det er forskjell på å bruke 1 minutt på å regne ut alderen til noen kontra det å orientere seg i forkant om hvilken dato og år vi er inne i, og så automatisk vite at alle før/etter datoen har/har ikke lov å kjøpe alkohol og tobakk.

5) Så dere kan bruke tid på småprat med kundene fordi eldre liker det? Hva med oss som liker å la barna hjelpe til med å legge varer på samlebåndet? Tørr påstå at alt småpratet stjeler mer tid enn de som lar barna hjelpe til med en vare eller tre ut av korgen.

En trenger forøvrig ikke være hverken sur eller hissig for å ikke ønske at kassadamen skal mase i vei om alt mulig uinteressant. Da får hun i så fall vente til kunden legger opp til det og ikke presse seg på.

Helt i orden at du vet jeg skal ha taco til middag. Det er tross alt ikke hemmelig det jeg handler inn, men jeg trenger ikke å snakke med deg om hva jeg har bestemt meg for å handle, gjør jeg vel? Heldigvis så er ikke dette utbredt blant de som jobber i butikk ol. Tenkt om de på bensinstasjonen skulle kommentert hver gang jeg kjøpte bensin?

"Ja se der ja, tanken din tar 60 liter den, og så 95 blyfri av alle ting. Ja nå kan du jo kjøre mange mil nå, hoihoihoi".

Jeg har for øvrig ingen frustasjon med å handle i butikken slik du antyder, men jeg merker jeg blir provosert når dere forventer at kunder skal ha en hel haug med punkter å forholde seg til for å handle, av den grunn at det gjøre DERES jobb enklere. Om jobben er så krevende, så bytt jobb til noe som ikke er så tungt for dere.

1) Jo, etter mange timer i kassa med samme frem-og-tilbake-bevegelse så blir vareskyving tungt. En veldig mekanisk bevegelse som hvertfall setter min rygg i sjakk. Hurra for deg med perfekt rygg, da.

2) Vi får inn varer i løpet av hele dagen, og noen er ansatt der kun for å fylle inn, andre er både kassa- og gulv-ansatt. Mye av varefyllingen skjer før åpningstid, men ikke alt. Hos oss står man ikke og fyller inn varer i stedet for å gå på pling, men om du står med frysevarer må du feks få det tilbake i frysa med det før du tar kassa, slik at de ikke blir dårlige. Strenge krav, vettu.

3) Vi har også lunsj én og én. Ingen røyker, heller. Det er ganske harry å røyke, az lzzm :plystre:

4) Det er mange kunder som enten svarer frekt at SELVFØØØØØØØLGELIG SKAL DE HA POOOOOOOOSE HALLOOOOOOOO LIKSOM, mens andre er mer sånn at de SELVFØLGELIG HAAAAAAAR MED SEG PPOOOOOOOOOSE HALLO LIKSOM, ikke sant. Ikke du som i deg, men kunder generelt. Flott at du ikke blir sur, supert det.

5) Feil. Småprat foregår mens varene scannes, mens folk betaler, mens folk pakker ned, mens folk tar opp pengene sine og whatever. Altså mens det skjer ting. Unger derimot, som skal være så voksne og hive varene oppå skaper en slags dødtid, hvor det ikke er mulig å gjøre noe annet. Man venter på én og én vare, som sakte men sikkert snegler seg fram mot scanneren.

Er enig med deg i at småprat ikke skal presses på folk. Herlighet, stakkars nordmenn må da få gå i fred og handle, det er tross alt ikke en menneskerettighet å prate med andre mennesker. :ler:

Hva skal man bytte til, da? Vasking? Telefonsalg? Det er ikke så mange jobber som går på kveldstid slik butikkjobbene gjør, og da er det vanskelig for oss studenter/videregåendeelever/whatever som prøver å få økonomien til å gå rundt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jobbet selv deltid i matvarebutikk mens jeg studerte. Jeg tror nok opplevelsen blir litt annerledes for de som jobber i butikken fast - fra ni til tre - enn studenter som tar kveldsvakter etter kl 4 og møter slitne, sultne og gretne kunder i en ubderbemannet butikk, som TS her. Helt siden jeg sluttet i den jobben, har jeg prøvd å være snillere og mer omtenksom når jeg er nå selv en kunde. Og det er mange som virkelig kunne trengt å lese tipsene fra TS og andre butikkansatte mer nøye, istedenfor å føle seg fornærmet - det er mange frekke egoistiske folk i kø til kassa. Kunder burde kunne oppføre seg høflig, de og. Du vil spare alle sin tid, din egen også.

Og hva er det med de som plutselig snur når de må betale, sier "oj, jeg glemte.." og løper vekk? Og der sitter det kassedama igjen og resten av køen står forundret.. Seriøst? Skal vi alle vente nå fordi du glemte den ene tingen?

Anonymous poster hash: 02ee0...3ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet selv deltid i matvarebutikk mens jeg studerte. Jeg tror nok opplevelsen blir litt annerledes for de som jobber i butikken fast - fra ni til tre - enn studenter som tar kveldsvakter etter kl 4 og møter slitne, sultne og gretne kunder i en ubderbemannet butikk, som TS her. Helt siden jeg sluttet i den jobben, har jeg prøvd å være snillere og mer omtenksom når jeg er nå selv en kunde. Og det er mange som virkelig kunne trengt å lese tipsene fra TS og andre butikkansatte mer nøye, istedenfor å føle seg fornærmet - det er mange frekke egoistiske folk i kø til kassa. Kunder burde kunne oppføre seg høflig, de og. Du vil spare alle sin tid, din egen også.

Og hva er det med de som plutselig snur når de må betale, sier "oj, jeg glemte.." og løper vekk? Og der sitter det kassedama igjen og resten av køen står forundret.. Seriøst? Skal vi alle vente nå fordi du glemte den ene tingen?

Anonymous poster hash: 02ee0...3ce

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

kom på ica istedet :P ekke så mye regler å forholde seg til der ;) legg varene på båndet, betal og gå :P



Anonymous poster hash: 25762...28c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En annen ting som irriterer meg grenseløst er da det er en kasse åpen, og kø langt ned til melkehylla. Men de åpner ikke flere kasser. Og det er flere ansatte på jobb, de er bare opptatte med å fylle på i en hylle, rett ved kassa. Da mener jeg det er god service å åpne en kasse til. Det er spesielt en butikk på senteret her som er kriminelle på det der. Jeg har hatt min egen lille boikott mot dem nå. Gidder ikke å gå dit lenger. :fnise:

Håper du er klar over at det i større butikker er langt fra alle som arbeider i alle avdelinger. Hos oss arbeider kun folk i én. Så om det blir kø kan det ikke komme noen fra f.eks gulvet for å ta en kasse - fordi de ikke har opplæring. I kolonialen vår arbeider det over 30 stykker. Sier seg selv at alle disse ikke kan få opplæring i kassen - spesielt når de jobber kanskje to kvelder i uken og vi har langt flere ulike PLUer enn en normal matbutikk.

Og det gjør jo da da at folk i kolonialen kan måtte stå å vd sjokoladen å fylle på samtidig som det er kø i kassen, men noe annet er ikke praktisk mulig. Vi har et par stykker i kolonialen med kasseopplæring, men det er noe vi kun kan gjøre med de som jobber mye eller fulltid, og det er ikke mange.

Virker som om kunder tror det er et nærmest utømmelig antall ansatte på bakrommet som bare venter og tripper etter å få ta en kasse.

Anonymous poster hash: cdda3...f41

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du er klar over at det i større butikker er langt fra alle som arbeider i alle avdelinger. Hos oss arbeider kun folk i én. Så om det blir kø kan det ikke komme noen fra f.eks gulvet for å ta en kasse - fordi de ikke har opplæring. I kolonialen vår arbeider det over 30 stykker. Sier seg selv at alle disse ikke kan få opplæring i kassen - spesielt når de jobber kanskje to kvelder i uken og vi har langt flere ulike PLUer enn en normal matbutikk.

Og det gjør jo da da at folk i kolonialen kan måtte stå å vd sjokoladen å fylle på samtidig som det er kø i kassen, men noe annet er ikke praktisk mulig. Vi har et par stykker i kolonialen med kasseopplæring, men det er noe vi kun kan gjøre med de som jobber mye eller fulltid, og det er ikke mange.

Virker som om kunder tror det er et nærmest utømmelig antall ansatte på bakrommet som bare venter og tripper etter å få ta en kasse.

Anonymous poster hash: cdda3...f41

Selvsagt er jeg klar over det. Jeg mener i butikk der hvor jeg har sett de samme ansatte sitte i kassen før. Men nå prioritere å fylle på hyllene istedet for å åpne en kasse til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Crazycatlady

Jeg pleier å spørre hvor mange poser kunden vil ha, av og til bommer de kanskje med en pose, og da får de selvsagt posen gratis. Men jeg skjønner ikke helt hvordan folk mener at jeg skal være noe flinkere til å beregne antall poser enn kunden? Når jeg handler på butikk handler jeg aldri mer enn at det får plass i en pose (må gå med det hjem), derfor er ikke jeg noe god på å bergne antall poser. Det beste er om kunden kan si hvor mange poser de trenger, så slipper de å betale for to poser ekstra :)

Ok, greit nok, men når jeg kjøper brus i tillegg andre ting så burde det jo ikke være vanskelig å forstå at man trenger mer enn en pose. Trenger jo en pose bare til brus, men jeg prøver å si at jeg skal ha 2 poser da.

Handler man tunge ting så trenger man som regel mer enn en pose hvis man har annet i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleier å tenke "tyngste varer først" for min egen del. Jeg er jo ikke interessert i at de skal bli ødelagte, og at jeg tilfeldigvis ikke skulle oppdage det under pakkingen. Jeg setter varene ved siden av båndet der det er ledig, og "sorterer" som sådan varene og gjerne også underveis mens de er på båndet.

Varene sorteres etter hva de er for noe, f.eks. grønnsaker/frukt i løsvekt tar jeg etter hverandre fordi jeg tenker at det må være greit for den i kassen. Er det egentlig det, eller er det bare jeg som innbiller meg det?

Når det gjelder å legge varer med strekkoden "riktig vei" får jeg aldri tid til dette når jeg står og legger varene på båndet! Så det nytter bare ikke. Jeg vet ikke hvor strekkoden er på allslags varer, sånn er det bare.

For en stund siden klarte jeg å knuse et glass med syltetøy da jeg sto og holdt på å pakke, og jeg sa i fra med en gang til den i kassen og beklaget meg. Han tilkalte en kollega som ordnet opp etter meg, og jeg fikk gå og ta nytt syltetøyglass gratis. De var smilende og blide, noe jeg satte pris på:) Det var jo absolutt ikke meningen.

Jeg setter pris på at den i kassen spør meg om jeg vil ha pose og om jeg vil ha kvittering. Om andre kunder ikke syns det er greit, får være opp til dem. Men jeg syns ihvertfall det er helt supert :-) Jeg syns det kan være litt stress å skulle handle, for alt skal gå så fort i dag! Varene skal legges på båndet, man skal vurdere antall poser med mindre man har med seg poser selv/ikke trenger, må tenke etter om man skal betale kort/kontant, og kanskje det er noen foran/bak i køen som er forstyrrende? F.eks. kan det være slitsomt med folk som står veldig tett inntil når man skal betale, eller som står og tripper bak en og virker utålmodige. Andre kunder kan rett og slett være plagsomme noen ganger når de holder på slik.



Anonymous poster hash: a2237...67d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener at det er kundens eget ansvar å beregne antall poser, men jeg tror absolutt at den som sitter i kassen kan være dyktig til å se dette an :-)

Men f.eks. som gravid ønsker jeg flere poser for å fordele vekten bedre. Dette kan også gjelde dem med dårlig rygg osv. Noen har kanskje en pose i vesken/sekken/lommen fra før av, men trenger kun en ekstra.

Det er ingen som er tankelesere, og folk er forskjellige! Rett og slett :-) Det noen irriterer seg over, kan andre se på som bagateller de ikke henger seg opp i - og motsatt. Vi ser jo allerede flere eksempler på det i denne tråden. Så, ts, det å lage "regler" syns jeg ikke er noen god ide, for hadde det vært så enkelt, hadde det jo bare vært fryd og gammen, hadde det ikke? Men så enkel er ikke verden. Det beste vi kan gjøre, er å ha gode holdninger til andre, være høflige og respektfulle og hensynsfulle - men også det kan innebære ulik praksis. Så det er ikke lett å ha noen fasit her, nei, det er bortimot umulig, vil jeg si :-) Og med det vil jeg også si at selv om noen kanskje kan se på butikkansatte som "roboter" mener jeg at med slike regler vil du gjøre kundene om til "roboter" også. Og det liker jeg ikke, selv om jeg ikke tror det er ment slik. Det bare kan virke slik.



Anonymous poster hash: a2237...67d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har dere noen tips som gjør handelen lettere og raskere for deg, OG for den som sitter bak kassa.

1. Legg ALLTID det tyngste på båndet først. Dette gjør at kasserer ikke trenger å måtte flytte alt til siden i fare for at eggene dine blir knust.

2. Om du har kjøpt to av samme vare, oppgi dette med en gang du ser kasserer skal slå inn den ene. Dette gjør at kasserer slipper å taste koden om igjen senere.

3. Stå alltid klar med bankkort/penger til når du skal betale. Ved å gjøre dette slipper kunder bak deg å irritere seg over at du må lete gjennom de førti bankkortene du har i lommeboken, for å finne det rette.

4. Når du skal betale, så vennligst legg på om du snakker i tlf, eller be vedkommende du snakker med om å vente litt. Dette gjør alt lettere for deg, og kasserer.

5. Oppgi alltid om du skal betale med kort eller kontant.

6. Si ALLTID om hvor mange poser du trenger, vi gjennomskuer den gjerrige og mumlende "ja" til om du skal ha poser. Dette blir for dumt. Trenger du poser, må du desverre betale for disse. Så enkelt og greit, si ifra om du i det hele tatt trenger pose og eventuelt hvor mange!

7. Si alltid ifra om du skal ha kvittering eller ikke. Dette er ikke så vanskelig å huske på. Si det alltid rett etter du har betalt.

8. Ikke surr med andre ting når du skal pakke ned varene dine, det er utrolig irriterende når du opptar plassen i kassa med varene dine. Start alltid å pakke med en gang varene er slått inn og betalt, og vent med å ringe venninnen din eller gi barna dine sukkertøy.

9. Når vi er inne på barn, så settes det utrolig stor pris på at du har kontroll over de. Ikke la de fly i hytt og pine, og følg med på de om de sniker til seg godteri. Det er ikke alltid behagelig for en kasserer å måtte si "barnet ditt stjelte et sukkertøy ista". Og er det kø, for guds skyld ikke la ungen din legge varene på samlebåndet. Ja, jeg forstår at det kan være stas for deg som forelder som har en så flink unge som kan flytte varene fra vognen til båndet, men dette tar bare sykt unødvendig mye tid. Er det ikke kø er det ok, men ser du at køen er 10 meter lang så dropp det!

Så, kort oppsummert:

Hei! Trenger 4 poser jeg. Skal betale med kort, trenger ikke kvittering.

Uj, da.

OCD-much?

Visste ikke at man måtte ha eksamensbevis i samlebånd for å gå på butikken og handle.

Irriterer du deg så voldsomt over kundene bør du vurdere å bytte jobb.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg refererte til ting som å selv se hvor mange poser jeg skal ha på øyemål

[snip]

Er enig med deg i mye av det du skriver, men denne skjønner jeg rett og slett ikke tankegangen bak. Med mindre du er vant med at noen andre pakker varene for deg, burde du da fint klare å se sånn ca hvor mange poser du trenger? Det er jo du som vet hvordan du pakker varene dine! Som kassaperson møter man nemlig på utfordringen med at det er enormt forskjellig hvor mange poser folk trenger på omtrent samme mengde varer. Noen vil ikke ha mer enn et halvt kilo i en pose, noen stapper posene så fulle at de ikke kan bæres i en en hånd. Noen vil ha én pose til fryse- og kjølevarer, én pose til brød og én pose til oppvaskmidlet, selv om de bare har en vare i hver kategori. Noen vil ha egen pose til eggekartongen, noen tar eggene på toppen i en pose. Noen vil ha egen pose til pakkene med tørkepapir/toalettpapir, andre tar det i plasthanken som er på pakken. Og så videre. Det burde altså være mye enklere for kunden, som selv vet hvordan han/hun liker å pakke varene sine, å anslå hvor mange poser som trengs.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine ønsker til butikansatte:

Når jeg på eget initiativ sier at jeg vil ha en pose, så trenger du ikke å spørre meg om jeg vil ha en pose. Det har jeg allerede sagt at jeg vil ha.

Når vi på en eller annen måte har fastslått at jeg skal ha en pose, og du har slått inn en pose på kassa, burde det være unødvendig at jeg må spørre om å få en pose når jeg skal pakke sammen varene. Du har tatt betalt, da får du jaggu meg klare å gi meg en pose også.

Når jeg spør om å få en pose mens du slår inn varene på kassa, så synes jeg at jeg har gjort mitt. Dersom du glemmer å slå inn posen på kassa og/eller glemmer å gi meg posen, så er det ingen grunn til at du skal bli sur og gretten når jeg nok en gang ber om å få en pose, etter at jeg har betalt. At du har dårlig hørsel eller dårlig hukommelse, er ikke mitt problem.

Slutt å ta betalt for poser som jeg aldri har bedt om eller som du aldri har spurt om jeg skal ha.

Takk for meg!

Anonymous poster hash: 654bb...ddf

Når vi spør om du skal ha pose, en gang til, så er det fordi vi enten ikke hørte svaret ditt bak alt annet bråk og stress. Det at du ikke får det frem tydelig nok at du vil ha poser, er heller ikke vårt problem. Eller så kan du begynne å ta med deg poser hjemmefra, så slipper du å whine over at vi ikke hører svaret ditt, eller glemmer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært veldig greit å få poser med en gang, så kan jeg begynne å pakke varene etterhvert som du scanner de inn.

Det blir jo dumt å bare stå å se på at du scanner varene mens jeg kunne ha pakket, men neida, jeg får jo ikke pose før du har scannet alle varene... Og da spør du :pose? Og jeg sier ja takk, 4 stk.

Vel, da er det ikke verre enn at du sier "kunne jeg fått noen poser så jeg kan pakke imens?" Slutt å vær så uselvstendige. Det der er din egen feil, noen liker å betale for varene og SÅ pakke de ned etterpå, mens andre liker å pakke i selve scanningen. De kundene jeg har er glupe nok til å si ifra om dette selv, uten jeg behøver å lese tankene dems. Vi i kassa forstår som regel at om det er flere eller to personer som handler sammen, og de sier de vil ha en pose idet varene blir scannet eller før, så slenger vi ned poser, fordi vi forstår at personen som står nederst ved båndet skal starte og pakke. Jeg spør også på eget intiativ om kunden vil ha poser med en gang for å pakke, eller vente om det står en person som er med på handleturen i enden av kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) Jo, etter mange timer i kassa med samme frem-og-tilbake-bevegelse så blir vareskyving tungt. En veldig mekanisk bevegelse som hvertfall setter min rygg i sjakk. Hurra for deg med perfekt rygg, da.

2) Vi får inn varer i løpet av hele dagen, og noen er ansatt der kun for å fylle inn, andre er både kassa- og gulv-ansatt. Mye av varefyllingen skjer før åpningstid, men ikke alt. Hos oss står man ikke og fyller inn varer i stedet for å gå på pling, men om du står med frysevarer må du feks få det tilbake i frysa med det før du tar kassa, slik at de ikke blir dårlige. Strenge krav, vettu.

3) Vi har også lunsj én og én. Ingen røyker, heller. Det er ganske harry å røyke, az lzzm :plystre:

4) Det er mange kunder som enten svarer frekt at SELVFØØØØØØØLGELIG SKAL DE HA POOOOOOOOSE HALLOOOOOOOO LIKSOM, mens andre er mer sånn at de SELVFØLGELIG HAAAAAAAR MED SEG PPOOOOOOOOOSE HALLO LIKSOM, ikke sant. Ikke du som i deg, men kunder generelt. Flott at du ikke blir sur, supert det.

5) Feil. Småprat foregår mens varene scannes, mens folk betaler, mens folk pakker ned, mens folk tar opp pengene sine og whatever. Altså mens det skjer ting. Unger derimot, som skal være så voksne og hive varene oppå skaper en slags dødtid, hvor det ikke er mulig å gjøre noe annet. Man venter på én og én vare, som sakte men sikkert snegler seg fram mot scanneren.

Er enig med deg i at småprat ikke skal presses på folk. Herlighet, stakkars nordmenn må da få gå i fred og handle, det er tross alt ikke en menneskerettighet å prate med andre mennesker. :ler:

Hva skal man bytte til, da? Vasking? Telefonsalg? Det er ikke så mange jobber som går på kveldstid slik butikkjobbene gjør, og da er det vanskelig for oss studenter/videregåendeelever/whatever som prøver å få økonomien til å gå rundt.

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet selv deltid i matvarebutikk mens jeg studerte. Jeg tror nok opplevelsen blir litt annerledes for de som jobber i butikken fast - fra ni til tre - enn studenter som tar kveldsvakter etter kl 4 og møter slitne, sultne og gretne kunder i en ubderbemannet butikk, som TS her. Helt siden jeg sluttet i den jobben, har jeg prøvd å være snillere og mer omtenksom når jeg er nå selv en kunde. Og det er mange som virkelig kunne trengt å lese tipsene fra TS og andre butikkansatte mer nøye, istedenfor å føle seg fornærmet - det er mange frekke egoistiske folk i kø til kassa. Kunder burde kunne oppføre seg høflig, de og. Du vil spare alle sin tid, din egen også.

Og hva er det med de som plutselig snur når de må betale, sier "oj, jeg glemte.." og løper vekk? Og der sitter det kassedama igjen og resten av køen står forundret.. Seriøst? Skal vi alle vente nå fordi du glemte den ene tingen?

Anonymous poster hash: 02ee0...3ce

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å tenke "tyngste varer først" for min egen del. Jeg er jo ikke interessert i at de skal bli ødelagte, og at jeg tilfeldigvis ikke skulle oppdage det under pakkingen. Jeg setter varene ved siden av båndet der det er ledig, og "sorterer" som sådan varene og gjerne også underveis mens de er på båndet.

Varene sorteres etter hva de er for noe, f.eks. grønnsaker/frukt i løsvekt tar jeg etter hverandre fordi jeg tenker at det må være greit for den i kassen. Er det egentlig det, eller er det bare jeg som innbiller meg det?

Når det gjelder å legge varer med strekkoden "riktig vei" får jeg aldri tid til dette når jeg står og legger varene på båndet! Så det nytter bare ikke. Jeg vet ikke hvor strekkoden er på allslags varer, sånn er det bare.

For en stund siden klarte jeg å knuse et glass med syltetøy da jeg sto og holdt på å pakke, og jeg sa i fra med en gang til den i kassen og beklaget meg. Han tilkalte en kollega som ordnet opp etter meg, og jeg fikk gå og ta nytt syltetøyglass gratis. De var smilende og blide, noe jeg satte pris på :) Det var jo absolutt ikke meningen.

Jeg setter pris på at den i kassen spør meg om jeg vil ha pose og om jeg vil ha kvittering. Om andre kunder ikke syns det er greit, får være opp til dem. Men jeg syns ihvertfall det er helt supert :-) Jeg syns det kan være litt stress å skulle handle, for alt skal gå så fort i dag! Varene skal legges på båndet, man skal vurdere antall poser med mindre man har med seg poser selv/ikke trenger, må tenke etter om man skal betale kort/kontant, og kanskje det er noen foran/bak i køen som er forstyrrende? F.eks. kan det være slitsomt med folk som står veldig tett inntil når man skal betale, eller som står og tripper bak en og virker utålmodige. Andre kunder kan rett og slett være plagsomme noen ganger når de holder på slik.

Anonymous poster hash: a2237...67d

Takk for at kunder som deg finnes, også her inne på KG! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at det er kundens eget ansvar å beregne antall poser, men jeg tror absolutt at den som sitter i kassen kan være dyktig til å se dette an :-)

Men f.eks. som gravid ønsker jeg flere poser for å fordele vekten bedre. Dette kan også gjelde dem med dårlig rygg osv. Noen har kanskje en pose i vesken/sekken/lommen fra før av, men trenger kun en ekstra.

Det er ingen som er tankelesere, og folk er forskjellige! Rett og slett :-) Det noen irriterer seg over, kan andre se på som bagateller de ikke henger seg opp i - og motsatt. Vi ser jo allerede flere eksempler på det i denne tråden. Så, ts, det å lage "regler" syns jeg ikke er noen god ide, for hadde det vært så enkelt, hadde det jo bare vært fryd og gammen, hadde det ikke? Men så enkel er ikke verden. Det beste vi kan gjøre, er å ha gode holdninger til andre, være høflige og respektfulle og hensynsfulle - men også det kan innebære ulik praksis. Så det er ikke lett å ha noen fasit her, nei, det er bortimot umulig, vil jeg si :-) Og med det vil jeg også si at selv om noen kanskje kan se på butikkansatte som "roboter" mener jeg at med slike regler vil du gjøre kundene om til "roboter" også. Og det liker jeg ikke, selv om jeg ikke tror det er ment slik. Det bare kan virke slik.

Anonymous poster hash: a2237...67d

Tips, ikke regler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg i mye av det du skriver, men denne skjønner jeg rett og slett ikke tankegangen bak. Med mindre du er vant med at noen andre pakker varene for deg, burde du da fint klare å se sånn ca hvor mange poser du trenger? Det er jo du som vet hvordan du pakker varene dine! Som kassaperson møter man nemlig på utfordringen med at det er enormt forskjellig hvor mange poser folk trenger på omtrent samme mengde varer. Noen vil ikke ha mer enn et halvt kilo i en pose, noen stapper posene så fulle at de ikke kan bæres i en en hånd. Noen vil ha én pose til fryse- og kjølevarer, én pose til brød og én pose til oppvaskmidlet, selv om de bare har en vare i hver kategori. Noen vil ha egen pose til eggekartongen, noen tar eggene på toppen i en pose. Noen vil ha egen pose til pakkene med tørkepapir/toalettpapir, andre tar det i plasthanken som er på pakken. Og så videre. Det burde altså være mye enklere for kunden, som selv vet hvordan han/hun liker å pakke varene sine, å anslå hvor mange poser som trengs.

Stående applaus til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som mange av dere her ikke er selvstendig i det hele tatt? Altså, hvor lang tid og hvor mye energi bruker du på å si ifra om at "Hei! Trenger 3 poser jeg. Betale med kort, så kan jeg få med kvitteringen". Er dette så sinnsykt mye å spørre om? Nei, det synes ikke jeg. Jeg sier alltid ifra om sånt når jeg handler selv, for jeg vet selv hvordan det er å sitte bak kassen. Det er ikke snakk om å ikke "gidde", men at dere kunder kan ta litt ansvar for dere selv. Vi serverer deg ikke mat på en 5stjerners restaurant, men vi hjelper deg så godt vi kan med det vi er til for, og da skader det vel ikke å være litt behjelpelig? Virker jo trangsynte hele gjengen, spør du meg.

HVORFOR SKAL JEG SI HVOR MANGE POSER JEG SKAL HA? HERREGUD JEG VIL IKKE BRUKE OPP STEMMEN MIN PÅ EN SOM DEG

DET ER DIN JOBB Å SPØRRE OM KVITTERING

DET ER DIN JOBB Å SE HVOR MANGE POSER JEG TRENGER FORDI JEG ER TILBAKESTÅENDE Å IKKE SER DET SELV.

La oss si at du hadde kastet opp, i en butikk. Skal jeg da som ansatt komme å si "Nei vet du hva, det der er DITT spy, DU får tørke opp selv for det er IKKE min jobb!". Dere kommer med så dårlige argumenter, og klarer ikke tenke at "ja, kanskje det går litt mer effektivt om jeg klarer å si hva jeg vil ha."

Blir helt oppgitt. Og til dere som mener jeg bør skifte jobb, så kan dere legge vekk den tanken. Som jeg har sagt er jeg en veldig flink og høflig kassadame, og jeg tror ikke dere hadde kjent meg igjen engang om dere hadde handlet hos meg. Jeg jobber heller ikke på rimi (OI SJOKK AZZZ), men et annet sted. For dere brødhuer som kommer med morsomme kommentarer som "oi jeg skal aldri handle på rimi", seriøst? Jeg vet og håper du skjønte at jeg mener alle slags dagligvarebutikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virker som mange av dere her ikke er selvstendig i det hele tatt? Altså, hvor lang tid og hvor mye energi bruker du på å si ifra om at "Hei! Trenger 3 poser jeg. Betale med kort, så kan jeg få med kvitteringen". Er dette så sinnsykt mye å spørre om? Nei, det synes ikke jeg. Jeg sier alltid ifra om sånt når jeg handler selv, for jeg vet selv hvordan det er å sitte bak kassen. Det er ikke snakk om å ikke "gidde", men at dere kunder kan ta litt ansvar for dere selv. Vi serverer deg ikke mat på en 5stjerners restaurant, men vi hjelper deg så godt vi kan med det vi er til for, og da skader det vel ikke å være litt behjelpelig? Virker jo trangsynte hele gjengen, spør du meg.

Noen butikkansatte kan bli stresset av å bli fortalt disse tingene, så det er ikke så enkelt. :/

Anonymous poster hash: a2237...67d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...